Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Door Admin
#14239
Deel 1.

Een hond kan blaasgruis krijgen maar het gruis of steen kan uit
verschillende stoffen zijn opgebouwd. Er bestaan Stuviet kristallen, Calcium Oxalate kristallen, Uraat en Ammonium kristallen, etc. Bij de meeste honden zal het blaasgruis opgebouwd zijn uit Struviet kristallen, maar, er zijn diverse rashonden die andere type blaasgruis/stenen ontwikkelen, juist door hun erfelijke aanleg. Sommige honden hebben zelfs stenen/gruis met een
combinatie van de bovenstaande stoffen. Daar kom ik zo op terug.

Het is dus van levens belang dat er een grondig onderzoek wordt gedaan naar waar het gruis/steen uit is opgebouwd. Afhankelijk daarvan zal een verder behandelplan, dieet, medicijnen voorgeschreven moeten worden. Belangrijk is het om te weten wat de waarde van de urine is. pH 7.0 is neutraal, alles daaronder is zuur en alles daarboven is alkalisch.

**Struviet kristallen worden meestal gevormd in een alkalische urine. Er wordt in deze gevallen vaak bijv. Hills S/D of C/D voor geschreven. Dit voer bevat zouten
waardoor de hond meer gaat drinken (doorspoelen) en het voer zorgt ervoor dat de urine zuurder wordt waardoor de kristallen "oplossen". Dit voer is trouwens niet geschikt om lang te blijven voeren. Dat geeft Ome Hill's zelf toe. Overigens hebben honden met struviet kristallen vaak ook een bacteriele infectie. Men weet niet of er nu eerst de bacteriele infectie was en er daardoor gruis is ontstaan of andersom (kip en ei verhaal). Veelal wordt hier ook antibiotica voorschreven (waar ik trouwens niet zo'n voorstander voor ben). Bacterieen kunnen veelal niet in een zuur millieu leven, een van de redenen dat de urine wordt aangezuurd.

**Calcium kristallen: deze moeten chirurgisch verwijderd worden. Ik weet niet 100% zeker of deze stenen in een zure of alkalische urine worden gevormd, hoewel ik denk dat het in een te alkalische urine is.

**Uraat/Ammonium kristallen: deze stenen worden meestal gevormd in een te zure urine. Er wordt in deze gevallen vaak Hills U/D voorgeschreven. Dit voer bevat zeer weinig purine (hoewel ze zelf niet weten hoeveel purine het dan bevat...). Purine is een eiwit dat door sommige honden niet "verwerkt"
kan worden (erfelijk bepaald) en een hoog purine gehalte zorgt
bij deze honden voor een te zure urine waardoor zich deze uraat kristallen vormen.

**Cystine Calculi (dit is de Engelse term, de Nederlandse weet ik niet): Deze stenen vormen zich in een pH neutrale tot zure urine. Deze stenen worden veroorzaakt door een nierafwijking. Er is een probleem met de reabsorbtie van cystine.

Het is absoluut onmogelijk dat de aangetroffen kristallen uit een combinatie bestaan van struviet en uraat kristallen, maar een het gruis kan bijvoorbeeld wel een combinatie van uraat en ammonium kristallen bestaan. Er zijn volgens mij ook gevallen bekend waar de kristallen bestonden uit een
combinatie van struviet en calcium. Met andere woorden: twee stenen met een tegenovergestelde opbouw kunnen niet tegelijktijdig in de urine voorkomen.

Nu, Mini Schnauzer staan er bijv om bekent om struviet of calcium kristallen op te bouwen. Dalmatische honden staan bekend om uraat kristallen op te bouwen.
Dit is genetisch bepaald. De Dalmaat heeft een urine systeem afwijking doordat hij een bepaalde stof niet kan omzetten (zal ik verder niet op in gaan). Voor zover ik weet zijn ook Engelse Bulldoggen gevoelig voor het opbouwen van blaasgruis/stenen en veelal zijn deze stenen opgebouwd uit Uraat kristallen of uit de Cystine Calculi.

Afhankelijk dus van welke type gruis we hier te maken hebben moet er een behandelplan gemaakt worden. Want:
Door Admin
#14240
Deel 2

Wanneer de hond nu bijvoorbeeld last heeft van Uraat kristallen (die dus meestal in een te zure urine ontstaan) en je geeft hem Hills S/D of vitamine C (of Cranberry) dan word de urine NOG zuurder en ontstaan er NOG meer kristallen en dit kan leiden tot de meest gruwelijke situaties (waar we het ook maar niet over zullen
hebben). Jouw dierenarts kan dus de pH waarde van de urine op meten. Het zou prettig zijn om de pH waarde te weten te komen...., dan weet je wat meer.

Dan even over dieetvoeding: honden krijgen blaasstenen/gruis door o.a. de voeding. In brokken komen vaak stoffen (fosfor, magnesium, etc - in de verkeerde verhouding) voor die er voor zorgen dat de hond blaasgruis krijgt. Die verhoudingen worden dan in het dieet voer weer aangepast. Alle brokken bevatten veel onnatuurlijke producten. En, als je het mij vraagt kunnen deze onnatuurlijke stoffen blaasgruis veroorzaken.

Een rauwe, natuurlijke voeding is altijd beter, ook wanneer er blaasgruis aangetroffen is. Want, het product (als het een goed product is of BARF) voorziet in de juiste stoffen in de juist verhouding en houdt balans in het
lichaam van het dier. Het houdt ook balans in de pH waarde van de urine
waardoor er minder (veel minder) kans is dat er gruis wordt gevormd.

Het is dus de kunst om erachter te komen wat voor kristallen het precies zijn, afhankelijk daarvan het rauwe, verse dieet aan te passen. Stel, jouw hondje heeft een gruis die in een te alkalische urine voorkomt, dan moet de urine zuurder gemaakt worden. Vlees maakt de urine zuurder en gruis lost op die manier gewoon op en komt dus gewoonlijk niet meer terug. Dus, als jouw hondje een te alkalische urine heeft is versvlees DE oplossing.

En, die Hills S/D, C/D en U/D, Trovet en Leo dieeten zijn allen niet goed om lang te geven. En er zijn betere manieren om de urine zuurder of alkalischer te maken en blaasgruis te voorkomen.

Trouwens, versvlees maakt urine zuurder. Groente maakt de urine weer
alkalischer. Je kunt een gigantisch goed evenwicht vinden door deze twee
voedingsstoffen te combineren. Voor de meeste honden is een gezonde pH
waarde (van de urine) tussen de 6.3 en 6.7. De pH waarde van de Dalmaat
hebben we liever tussen de 6.5 en 7.0. De pH waarde van de urine van mijn dalmaten is al lange tijd rond de 7.0. Op versvlees. Met purine. Wel in combinatie met rauwe groentes.

Overigens fluctueerd (of zoiets - ik weet ff niet meer hoe je dat schrijft!) de pH waarde wel hoor.

Ik ben dus erg benieuwd uit welke kristallen het gruis/stenen opgebouwd zijn. Ik ben dus ook benieuwd wat de pH waarde van de urine is.

Moraal van dit verhaal: je moet beslist niet zelf vitamine C gaan geven! Dit moet beslist in overleg met jouw dierenarts en voordat je zelf dingen gaat proberen moet je dus eerst zeer goed weten over welk gruis/stenen je het hier hebt...

Groetjes, Lizzy

Barfplaats wordt gesponsord door