Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#2984347
sjaan schreef: hallo allen,
ik heb een week of 6 geleden over kurkuma bij honden gehoord. over de goede resultaten!. nu gebruikte ik zelf het al een poos maar dan in pil vorm, [lekker makkelijk] en dan nog los over mijn eten. ik ben max eerst de pillen gaan geven, maar dat werd toch wel een dure bedoeling. max is een Tibetaanse mastiff met veel starters problemen, artrose en een nek hernia. zijn achterpoten en piemel likte hij allang niet meer omdat hij de buiging niet kan/kon maken. ik wist niet wat de losse dossering was die ik hem kon geven dus ipv de pillen. ik ben maar begonnen met 2x een maatschepje die bij de pot geleverd werd z0 ook de peper die ben ik uit losse hand erbij gaan strooien. nu las ik dat voor mensen de dosering op 3 gr per dag zat, max geef ik zo'n 10 gr, en de zwarte peper. hij weegt ong 54kilo. hij doet het de laatste 2 weken steeds beter, opstaan lijkt soepeler te gaan, hij likt zich weer schoon, en hij ligt in huis op plekken waar hij voor de problemen wel lag maar sinds de hernia en artrose niet meer. ik ben toch gaan zoeken naar de juiste dosering maar las dat bij mensen om verschillende kwalen ook verschillende doseringen geld. wat denken jullie gewoon doorgaan of toch wat afbouwen? is het een
te hoge dosering? en kan dat kwaad?. hij doet het er dus prima op ook qua ontlasting merk ik niets.
alvast bedankt voor de eventuele reactie grtjes Diana
Dosering: 1/8 a 1/4 theelepel per dag per 5 kg lichaamsgewicht. Zorg ervoor dat je hond genoeg drinkt zodat ze geen constipatie krijgen. Eens kijken of ik nog een beetje kan rekenen: jouw hond zou met zijn 55 kg (afgerond) 11 maal 1/4 theelepel mogen. En dat is dus 2,75 volle theelepel. En 1 theelepel is 5 gram. Dus mag jouw hond 15 gram. Dat lijkt me best veel. Als je 1/8 zou geven, zou je op anderhalve theelepel uitkomen. Jij zit daar met je 10 gram tussen in. Dus ik zou lekker zo doorgaan :)
#2985397
Lizzy bedankt voor je reactie, het is toch wel een gerust stelling dat ik de dosering juist geeft, alhoewel Max het er erg goed op doet was ik toch bang dat het veel te veel was. hij is voor mij het bewijs dat het echt helpt. we hadden besloten om deze zomer niet op vakantie te gaan maar nu denken we om toch in oktober een weekje met hem weg te gaan omdat het zo goed met hem gaat, maar ik wacht nog even met boeken.. durf niet te vroeg te juichen.
groetjes Diana
#2985495
kiara schreef: Ik neem ruim 1theelepel kopje erop
Ben blond weet het maar komt dat niet aardig overeen?
Ja, 1 theelepel is 5 gram/ml. Maar het kan zijn dat jij langer de tijd nodig hebt... Ik zag bij Linga ook pas de eerste positieve effecten na 2 a 3 weken.
#2986976
Na dit allemaal gelezen te hebben, ga ik het ook maar eens proberen! Heb de kurkuma en zwarte peper al in huis, maar moet nog even goede olijfolie halen...
Heb zelf EDS en daardoor dus veel spierpijn en pijn aan gewrichten, vaak met ontstekingen. Door de EDS kan de bloedverdunnende factor wel een probleem zijn, maar dat gaan we dan maar eens testen (oeh dit wordt bloederig  :o)
Mijn honden hebben het trouwens niet nodig, beide jong en mega-gezond of zou het misschien helpen bij een pup (7 maanden) in zijn opbouw?
#2990777
Lizetta schreef: Na dit allemaal gelezen te hebben, ga ik het ook maar eens proberen! Heb de kurkuma en zwarte peper al in huis, maar moet nog even goede olijfolie halen...
Heb zelf EDS en daardoor dus veel spierpijn en pijn aan gewrichten, vaak met ontstekingen. Door de EDS kan de bloedverdunnende factor wel een probleem zijn, maar dat gaan we dan maar eens testen (oeh dit wordt bloederig :o)
Mijn honden hebben het trouwens niet nodig, beide jong en mega-gezond of zou het misschien helpen bij een pup (7 maanden) in zijn opbouw?
Ik heb die vraag toevallig laatst op de turmeric groep gesteld. Zij zeggen "het is zo gezond dat je het ook preventief kan geven". En dan moet je denken aan een veel lagere dosering dan dat je geeft aan een hond die wat mankeert. Mensen kunnen het ook preventief gebruiken. Nou ben ik niet zo voor preventief, maar kwaad kan het ook niet. Of je het aan een opgroeiende hond moet geven...? Ja, waarom niet? Ja, of waarom wel?
#2990821
Lizzy schreef: Dosering: 1/8 a 1/4 theelepel per dag per 5 kg lichaamsgewicht. Zorg ervoor dat je hond genoeg drinkt zodat ze geen constipatie krijgen. Eens kijken of ik nog een beetje kan rekenen: jouw hond zou met zijn 55 kg (afgerond) 11 maal 1/4 theelepel mogen. En dat is dus 2,75 volle theelepel. En 1 theelepel is 5 gram.
Effe het rekenwonder hier..
Hond weegt ommenabij 25kg.
5x 1/4 theelepel, is 1,25 volle theelepel, dus iets meer dan 5 gram per keer voor mijn hond? 7 ofzo?
#2990825
Irish schreef: Effe het rekenwonder hier..
Hond weegt ommenabij 25kg.
5x 1/4 theelepel, is 1,25 volle theelepel, dus iets meer dan 5 gram per keer voor mijn hond? 7 ofzo?
Ja nou, ik zou dit afronden naar beneden en 1 theelepel geven. Tenminste..., als je het om een reden geeft. Geef je het preventief/gewoon, voor de gezondheid, zou ik een halve theelepel geven. Maar je rekensom klopt dus :)
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door