petralita schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen een band voor mensen en een band voor honden?1) De lengte is wat mij betreft een belangrijk verschil, maar er zijn er meer, hoewel allemaal varierend per band.
Lengte is eigenlijk het enige wat ik mij kan bedenken?
2) Zo staat er bij de FitFurLife niets voor of boven hun hoofd (de toetsen zijn op een hoek van de voorzijde geplaatst). Ik vroeg me vóór aanschaf af of dat van veel belang zou zijn. Mijn jongste hond is zeer stabiel, niet onder de indruk, dus kan prima richting en voor haar geplaatst paaltje lopen. Toch - ik heb de proef op de som genomen door het toetsenbord van de FFL daarheen te draaien - is haar kophouding dan anders. Ze loopt dus vrijer zonder iets voor haar snufferd. Voor mijzelf is het ook prettig dat het daar volledig open is. Ik zit n.l. zelf aan de voorzijde terwijl zij loopt, om een oogje in het zeil te houden, wat te prijzen, belonen en een babbeltje te maken. Mijn mogelijkheid om vanaf die positie zowel het toetsenbord te bedienen, haar iets lekkers te geven en wijze van bewegen te zien is maximaal. Er staat gewoon niets tussen ons in en ik kan overal bij.
3) Wat ik ook een heel prettig en belangrijk verschil vind is het loopoppervlak. Ik heb zelf wgns fysiotherapie een loopband gehad (Kettler) en die was erg ruw. Uitstekend om met je sportschoenen op te lopen natuurlijk. De loopband die ik voor mijn hond kocht is wel ruw in de betekenis van dat ze er absoluut niet op glijdt, maar zonder dat het de zooltjes irriteert.
4) De FFL hondenloopband heeft ook de optie 'hellinkje naar beneden'. Daarmee kun je vanzelfsprekend de schouders/voorhand (voorhond

5) Er staan hekken aan weerszijden van de loopband. Daarmee kunnen ze er niet zijdelings af (kukelen) en evenmin kan er door een andere hond geklierd worden terwijl ze lopen.
6) En er zijn plekken waar je de hond desgewenst vast zou kunnen zetten. Vast zetten op op z'n plaats te houden vind ik zelf niet verstandig (lijkt me fysiek niet goed en daarnaast een onplezierig gevoel van dwang opleveren) maar als extra beveiliging een overweging.
7) Persoonlijk vind ik de 'noodstop' (een clipje dat je koppelt aan tuig of halsband, óók op veel mensen loopbanden aanwezig, dan knijp je het aan je kleding) een voorwaarde. Daarmee komt de band tot stilstand zodra je te ver achterop de band komt.
8) Bij de FitFurLife hondenloopband gaat tijd en afstand pas weer op 0 staan als je de clip even van het bedieningspaneel los gemaakt hebt. Voordeel daarvan vind ik dat je iedere keer dat je van start laat gaan (indirect) geattendeerd wordt op het clipje, dus eigenlijk niet vergeten kunt die even aan de hond te bevestigen.
9) De mate van demping verschilt van band tot band, zowel bij mensen als honden, dit is een heel belangrijk verschil tussen banden onderling.