Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Even een Kurkuma vraagje...
Ik las in het topic van Nelson dat het ook op een aangedane huid kan worden gesmeerd.
Nu heeft ons paard, een Friese merrie, al heel lang een mok plekje op een achterbeen. Het gaat niet weg en soms is haar been er gezwollen van. Nu haar veulen is afgespeend (en ze is ook niet drachtig) wil ik toch eens de kurkuma gaan proberen. Zou het een idee zijn om het zowel inwendig als uitwendig te geven? of eerst alleen uitwendig proberen? Ik las dat je het kan mengen met Sudocreme, maar weer iemand de verhoudingen? En moet er dan ook peper in? Als ik bestel bij PitPit dan is dat een goede kurkuma begreep ik?
Jantina schreef: Even een Kurkuma vraagje...
Ik las in het topic van Nelson dat het ook op een aangedane huid kan worden gesmeerd.
Nu heeft ons paard, een Friese merrie, al heel lang een mok plekje op een achterbeen. Het gaat niet weg en soms is haar been er gezwollen van. Nu haar veulen is afgespeend (en ze is ook niet drachtig) wil ik toch eens de kurkuma gaan proberen. Zou het een idee zijn om het zowel inwendig als uitwendig te geven? of eerst alleen uitwendig proberen? Ik las dat je het kan mengen met Sudocreme, maar weer iemand de verhoudingen? En moet er dan ook peper in? Als ik bestel bij PitPit dan is dat een goede kurkuma begreep ik?
De bio kurkuma van Pit en Pit moet je hebben.
En je maakt gewoon een papje van Sudocreme (of honing) en daar doe je een beetje op gevoel de kurkuma door. Dat komt allemaal niet zo krap. Ook paarden kun je in en uitwendig kurkuma geven. Dit is een hele fijne FB groep: https://www.facebook.com/groups/415313751866609/. Je ziet heel veel paarden voorbij komen.
nova schreef: Laat ik jullie nu ook maar deelgenoot maken in mijn ervaringen met het gebruik van kurkuma.

Al eerder schreef ik dat Senta erg slecht liep, en dat het mij duidelijk was dat haar dagen geteld waren :-\. Senta kreeg eerder korte tijd kurkuma, maar vanwege heftige spuitpoep ben ik daar ook weer mee gestopt.
De dag dat ze bij 3 stappen achter elkaar , ook 3 x door haar poten zakte en met haar snuit tegen de grond klapte, én daarnaast een klapvoet had achter, was het me duidelijk: Ik mag senta zo niet langer laten strompelen. Maar Senta zou op 28 okt. 2 jaar bij mij wonen , en 5 nov. zou ze 12,5 jr. worden. Dat wilde ik nog graag met haar bereiken, daarna zou ik haar laten gaan :'(
Met tranen in mijn ogen en gebroken stem maakte ik een afspraak,: Senta zou 6 nov. thuis ingeslapen worden :'( :'( Vreselijk, het voelde of ik zojuist haar doodvonnis uitgesproken had. Dit is geweest rond 10 oktober ,
In een ijdele poging nog wat voor haar te betekenen, ben ik herstart met het geven van Kurkuma.
Senta reageert hier zo fantastisch goed op, dat ik vanmorgen de afspraak om Senta in te laten slapen, heb afgezegd. :groupwave2: :groupwave2:
Afgelopen zondag is ze zelfs voor de eerste keer in lange tijd, verder gelopen dan haar rondje Molenpark :D :D
Van haar klapvoet achter zie en hoor ik niet meer, dan dat ze af en toe met de nagels over de grond krast, en ze zakt nauwelijks nog door haar poten. Bij het opstaan zie ik duidelijk dat ze zich niet meer hoeft op te trekken aan haar voorpoten, haar achterlijf doet effectief mee..
Kortom: het gebruik van kurkuma heeft Senta voor nu gered van de bekende roze spuit. Voor hoe lang? Geen idee, maar stiekem hoop ik op haar 13 de verjaardag. We zullen zien, het blijft natuurlijk een oude maar lieve hond

En de trocoxil van de DA? die laat ik denkelijk waar hij is, op t rek bij de DA ;)
Hoeveel geef jij senta? Ik geef aan cera mijn Berner ook maar twijfel om de hoeveelheid, ik geef 1 theelepel per dag( ik meng het met bio kokosolie en peper)
Ik zou ook graag willen weten hoe hoog de dosering moet zijn voor mezelf, ook ik neem nu al poosje de kurkuma, en ruime theelepel .
Ik neem het voor mijn rug problemen, en alvleesklier die problemen heeft met de enzymen, weet ik nu pas, moet nog verder uitzoeken , ook kwa voeding
Maar zou graag dus ook voor de mens de dosering willen weten?
kiara schreef: Hoeveel geef jij senta? Ik geef aan cera mijn Berner ook maar twijfel om de hoeveelheid, ik geef 1 theelepel per dag( ik meng het met bio kokosolie en peper)
Ik maak ook pasta, en Senta krijgt ong een volle theelepel per dag van die pasta.
Voor eigen gebruik zou ik ook beginnen met een theelepel pasta.

Hier een recept voor mensen:
http://ox.merudi.net/forum/topic/gouden-melk-simpele-drankje-dat-je-leven-kan-veranderen#.U7XjtFMBiok.facebook
Laatst gewijzigd door nova op ma 24 nov 2014, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
nova schreef: Ik maak ook pasta, en Senta krijgt ong een volle theelepel per dag van die pasta.

http://ox.merudi.net/forum/topic/gouden-melk-simpele-drankje-dat-je-leven-kan-veranderen#.U7XjtFMBiok.facebook

Super bedankt voor het delen, smaakt het ook? :biggrin2: het ziet er een beetje eng uit haha
nova schreef: Ik maak ook pasta, en Senta krijgt ong een volle theelepel per dag van die pasta.

Super dank je weg twijfel zat ik toch goed, en ik neem hetzelfde als cera iets meer , maar zelfde recept , zal toch maar even kijken bij recept mensen :P
Na alles gelezen te hebben wil ik het ook gaan geven. Willen jullie met me mee kijken?

Mijn Berner weegt 60 kilo. Hij loopt mank en heeft een voedselallergie.
Hij mag tussen de 1,5 en 3 theelepels hebben. Oftewel 1,8 gram als ik uit ga van 30 mg per kilo gewicht. Toch?

Mijn golden weegt 35 kilo en wil ik het preventief gaan geven. Ik ben benieuwd of hij actiever wordt hihi.
Hij mag 1 thee lepel of 1 gram.

Edit ik heb net een paste gemaakt/ gekookt volgens het recept op pag 2. Ik heb 30 gram kurkuma gebruikt.
Hoe berekenen jullie dat hoeveel theelepels ze mogen?
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op vr 28 nov 2014, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door