Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door moniek
#13387
Waarom is het entschema voor black and tan's anders dan voor anders gekleurde honden??
Gebruikersavatar
Door Hitam
#13388
De zes weken enting is een speciale om door de maternale immuniteit heen te breken. Voor zover dat ook daadwerkelijk kan. Ik heb dat verhaal nooit 100% geloofd.
Dat is alleen voor hondenziekte en Parvo.
12 weken en 1 jaar is de cocktail.

Het zou inderdaad beter zijn om alle ziekten apart te enten, dat lukt niet altijd omdat ze niet allemaal los te verkrijgen zijn.
Leptospirose in wel los te krijgen. Meestal is dat een apart potje met vloeistof er in. De rest van de cocktail is in poedervorm en moet opgelost worden met de leptospirose enting.
Daar zitten de meeste dierenartsen dus niet om te springen, omdat ze dan een potje cocktail overhouden.

Parvo en lepto samen kan ook. En de rest zit bij elkaar.
Parvo is weer in poedervorm en moet opgelost worden in ofwel de lepto enting of in steriel water.

Dus parvo kan los, lepto kan los en de rest zit bij elkaar.

Van de Rottweiler en de Duitse herder is bekend dat ze gevoeliger zijn voor parvo dan andere rassen en het vermoeden bestaat dat dat met de black and tankleur te maken heeft.
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat een Rottweiler die vijf jaar geleden voor het laatst geënt was toch parvo kreeg. En dat was dus een volwassen hond, normaal gesproken gaan die niet zo snel dood aan parvo, maar deze dus wel.
Door oebaya
#13389
Hallo Tannetje,

Drie vragen n.a.v. jouw opmerkingen. Hier in België is het niet zo moeilijk om je hond minder te laten enten en toch je boekje in orde te hebben, zodat je overal heen kan. Echter, mijn dierenarts probeert toch om Parvo wel meer te enten dan waar ik voor gekozen heb. Ze heeft nl. regelmatig hele nestjes met Parvo. Ik denk zelf, dat het nestjes zijn van fokkers die het virus in hun kennel hebben en beter een tijd niet zouden kunnen fokken. Zie ik dat goed en brengt het niets om Parvo in dit geval toch vaker te blijven enten.
Dan over je black and tan verhaal. Ik heb hier honden van wie de moeder black and tan was. Moet ik dan incalculeren, dat mijn honden ook problemen kunnen hebben met het opbouwen van een goede titer? Diezelfde moeder is nl. wel gestorven, heel kort na enting, door een auto-immuunziekte.
Jij hebt het over titer-bepalingen. Kan ik die ergens laten doen? Voor Rabiës is het niet moeilijk, maar eigenlijk zou ik het voor mijn 4 honden en mijn kat op regelmatige basis willen laten uitvoeren. Dat geeft mij echt rust en het helpt om dierenartsen te overtuigen.
Benieuwd naar je antwoord.
groetjes,
Nicolette
Door Femke
#13390
Voor de ander anti-enten deskundigen:

Sunday moet in maart weer voor de coctail maar kan ik ook eerst om een titers bepaling vragen (titers zijn toch de afweercellen in het bloed?)

En als die titers goed zijn, hoe lang blijven ze dan goed of is daar niets zinnigs over te zeggen?

En Sunday zwemt altijd heel veel (vandaar ook enting in maart, de maanden daarvoor zijn het koudst) toch maar weil blijven geven?
Door Paul_Barte
#13391
In Nederland kunnen geen titers worden bepaald.
Bloed wordt opgestuurd naar Belgie (Leuven) maar dan gaat het ook nog vaak mis (monsters kwijt, uitslagen kwijt enz.)
Daarnaast is het verrekte duur. Ik dacht iets(uit mijn hoofd) van 50 gulden per bepaling dus reken maar uit :-((
Door roger
#13392
.
<<Bloed wordt opgestuurd naar Belgie (Leuven) maar dan gaat het ook nog vaak mis (monsters kwijt, uitslagen kwijt enz.)<<



Paul , in Belgie zijn ze d'er ook niet erg happig op, 'k heb het ooit aan de da. hier gevraagd en ze draaien gewoon rond de pot.

Gr;
Roger;
Door sylvia
#13393
wow Roger,heb je een nieuwe pup,of is dat een oude foto van één van je honden ?
Door Mister T
#13394
Wat een een smoel he Syl???????Dit is Saar en was hier weken oud,heeft Roger mij verteld...........wat een heerlijk beest !!!!!!!!!Kreeg 'm megagroot in m'n pb en Bart hier(mijn puberzoon)ging meteen door de knieen  ;D en smolt.........
Gebruikersavatar
Door Hitam
#13395
Als een hond eenmaal een voldoende hoge titer tegen parvo heeft, heeft het geen zin om weer te enten. De bescherming wordt er niet beter van.

Het bepalen van titers is lastig. Volgens mij kan dit zowel in België als in Duitsland maar het is duur en bewerkelijk.
Het kan vast ook in Amerika, daar zijn ze meer gewend, daar gebeurt het vaker. Ik laat wel eens schildklierbepalingen in Amerika doen en dat gaat prima.
Maar ik denk dat je inderdaad rekening moet houden met ongeveer 50 euri per bepaling.

Als de moeder black and tan is, weet ik niet hoe gevoelig de pups zijn voor parvo. Ik denk dat het wel meevalt, maar heb er geen ervaring mee.
Door oebaya
#13396
Als een hond eenmaal een voldoende hoge titer tegen parvo heeft, heeft het geen zin om weer te enten. De bescherming wordt er niet beter van.

Het bepalen van titers is lastig. Volgens mij kan dit zowel in België als in Duitsland maar het is duur en bewerkelijk.
Het kan vast ook in Amerika, daar zijn ze meer gewend, daar gebeurt het vaker. Ik laat wel eens schildklierbepalingen in Amerika doen en dat gaat prima.
Maar ik denk dat je inderdaad rekening moet houden met ongeveer 50 euri per bepaling.
Als het dus kan, dan laat ik het een keer doen. Al is het maar bij één van mijn honden en voor één ziekte. Dan ziet de dierenarts dat ik gelijk heb. Ze werkt wel mee aan het in orde maken van het entboekje zonder te enten, maar ik geloof toch dat ze een beetje denkt, dat ik gek ben.
Door Jolly
#13397
lekker laten denken, zolang als ze je wel gewoon op schrijft in dat boekkie. toch?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door