Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#176103
Nee, niet veel. Ik heb ze nog nooit gezien, maar misschien mis ik ze wel. Ik hoor nog wel eens van een collega dat ze een geval gehad hebben maar er wordt nooit naar gekeken welke het is. Er zijn er een stuk of twaalf en we enten voor twee.

De puppy parvo/hondenziekte bevat geen hondenziekte maar mazelenvirus. Op de een of andere manier geeft een enting met het mensenmazelenvirus een kruisbescherming tegen hondenziekte. Op die manier kun je de maternale immuniteit omzeilen. Anders zou de enting niet aanslaan omdat er nog maternale antilichamen aanwezig zijn.
Geen idee wat er gebeurt als je een volwassen hond daarmee ent.
#176210
Ik heb nog een vraagje over titer bepaling. Zou je dit dan ieder jaar moeten doen? En stel nou dat uit de titerbepaling komt dat hij beschermd is, hoe weet je dan voor hoe lang dat is? Ik bedoel kun je er dan vanuit gaan dat dat voor een jaar is als je bv ieder jaar de titers laat bepalen. Snappen jullie mijn gedachtengang of zit ik helemaal de verkeerde kant uit te denken?
En voor welke ziektes zou ik dan het beste de titers kunnen laten bepalen?
Vorig jaar heeft hij alleen parvo en weil gehad en het jaar daarvoor de puppie coctail.

Het blijft moeilijk dit :-\
#176370
Tannetje, Linda, Lizzy, corrigeer me aub als ik het verkeerd uitleg, maar volgens mij gebeurt er dit:

Bij de enting, fop je het immuunsysteem van de hond, wat denkt dat de ziekte het lichaam binnendringt (is ook zo, maar dan dood, verzwakt of gemodificeerd). Het afweersysteem doet een aantal dingen om de ziekte te bestrijden, waaronder het maken van bepaaalde witte bloedlichaampjes (T-cellen en B-celllen) die op dat moment leren welke specifieke afweerstoffen voor die bepaalde ziekte geschikt zijn. Deze specifieke afweer-T-cellen (of B) worden in zeer grote hoeveelheden aangemaakt.
Op een bepaald moment, als het goed is als de ziekte (of de enting) overwonnen is, neemt het aantal afweer-T-cellen af tot ongeveer 10%. Deze overgebleven cellen, worden opgeslagen als geheugencellen.
Deze geheugencellen worden bij een eventuele volgende besmetting (van de 'echte' ziekte, of van de volgende enting...) zeer snel geactiveerd en kunnen zich dan ook zeer snel weer vermeerderen, waardoor wij meestal niet eens kunnen zien dat de hond ziek was.

Door de enting hoopt men dus de specifieke geheugencellen te creëren die ervoor zorgen dat de afweer van de hond zo snel mogelijk werkt, zodat de ziektes die de hond tegenkomt in de kiem gesmoord kunnen worden.

Een titerbepaling telt volgens mij slechts de nog in het bloed rondzwervende afweer-Tcellen, en niet de opgeslagen geheugencellen.
Ik persoonlijk denk dus niet dat je alleen met de titerbepaling kunt vaststellen hoe lang de hond beschermd is. Juist omdat je de belangrijkste bescherming niet direct kunt meten, de opgeslagen geheugencellen.
Door Lizzy
#176558
Ik had het toch ietsje anders begrepen maar ik hoop dat Tannetje het verlossende antwoord kan geven....

Ik had begrepen dat de antistoffen heel lang (jaren) in het bloed aanwezig blijven en dus dat er met titerbepalingen ten minste kunt zien of er al dan niet antistoffen in het bloed aanwezig zijn.

Alleen vermoed men dat niet alleen de antistoffen in het bloed van belang zijn maar ook de informatie die opgeslagen wordt in de geheugen cellen. En daarom zou het dus goed mogelijk zijn dat de titers laag meet (geen antistoffen aanwezig) maar dat de hond toch voldoende beschermt is omdat er informatie over de ziekte ligt opgeslagen in de geheugencellen. Mocht de hond de ziekte tegenkomen, dan activeert zich het e.e.a. en weet het hondenlijf "Hee, jou ken ik (uit mijn geheugencellen) en nu ga ik antistoffen produceren".

Met andere woorden: titers is een hele nauwkeurige manier om te meten of er nog antistoffen aanwezig zijn in het bloed.

Nogmaals, we weten bijv. bij Parvo en Hondenziekte niet eens of de entingen 3, 5, 7 jaar of levenslang bescherming bieden. Interessant is het dus om van vele honden een levenlang af en toe een titersbepaling te doen en te kijken wanneer titers laag meet.

Maar, het is inderdaad correct dat de titersbepaling geen geheugencellen kan meten. En mogelijk komt een levenslange bescherming juist van die geheugencellen. Dus een titerbepaling is niet sluitend. Maar je komt natuurlijk al wel een heel eind. Maar vanwege die geheugencellen gaan er nu inderdaad wel stemmen op in de US die roepen "flauwekul die titerbepaling". Om de geheugencel reden. Maar ja, ik vind: iets wat niet meetbaar is: moet je daar je aanname op baseren? Ik weet het niet..... Volgens mij weten we nog te weinig van geheugencellen. Ik vind titers een heel aardig begin waarmee we mogelijk in ieder geval kunnen aantonen dat honden veeeeel langer beschermt zijn door een enting als nu aangenomen wordt.

Overigens zou ik zelf niet ieder jaar titerbepalingen doen. Maar da's gewoon omdat ik geloof dat een hond met een goede hoeveelheid afweercellen niet het jaar daarop al aan een te lage hoeveelheid kan zitten.

(en voor mij persoonlijk geldt dat ik geen titerbepaling laat doen bij Pinkel/Brutus omdat ik toch niet laat vaccineren. Kreeg ik nu een pup, dan liet ik een pup enting doen, daarna een of meerdere keren titers om te zien of de enting heeft aangeslagen en daarna zou ik geen titers en geen enting meer doen - maar, da's dus persoonlijk).
#176563
Ik vind titertesten een goede mogelijkheid om op antistoffen te controleren. Ook al weet je niet wat er in de geheugencellen zit, je weet met een hoge titer wel of je hond beschermt is. Ik laat over een tijdje bij mijn honden wel een titertest doen, ook omdat ze black en tan zijn en ik wil weten of de enting tegen parvo aanslaat, want mocht dit niet zo zijn, dan stop ik daarmee.
#176567
Oh goed.
In januari zou Tommie volgens het schema van de dierenarts weer geënd moeten worden. Ik ga ipv die enting de titers laten bepalen en aan de hand daarvan zie ik wel verder. Ik begrijp dus als de titers oke zijn de enting niet nodig is en als de titers laag zijn zijn er misschien wel voldoende antistoffen in geheugencellen opgeslagen dus misschien de enting ook niet nodig is. Maar goed, dat is een beslissing die ik dan kan nemen; bij een lage titers toch wel of toch niet enten.
Ik ben blij dat ik op deze manier zonder twijfels en verantwoord niet kan enten!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#176583
Chooky´s verhaal klopt bijna helemaal. Alleen zijn de titers geen cellen. Er wordt op twee manieren gereageerd na een enting: met de aanmaak van geheugencellen en met de aanmaak van antilichamen. Die antilichamen kun je meten, dat zijn die titers, en de geheugencellen kun je niet meten.

Het kan inderdaad zo zijn dat je een lage titer hebt en wel geheugencellen. Het is echter wel zo dat bijvoorbeeld Dobermanns die geen antilichamen maken als reactie op een parvo enting, wel ziek kunnen worden, dus die maken kennelijk ook geen geheugencellen aan. Daarom vind ik een antilichamen titer iets meer zekerheid bieden.

Overigens is het niet zo dat de hond bij een bepaalde titer altijd beschermd is. Zelfs als een hond veel antilichamen heeft kan hij nog ziek worden van een virus, als hij sterk besmet wordt. Het is niet zo dat je vanaf een bepaalde titer 100% beschermd bent.

Hoe vaak je de titer laat bepalen, hang ervan af hoe zeker je ervan wilt zijn dat die hoog genoeg is. Je kunt het een keer per jaar doen. Maar eens in de twee of drie jaar kan ook. Of een keer om te kijken of de enting aangeslagen is.
#176592
Hitam schreef:

Overigens is het niet zo dat de hond bij een bepaalde titer altijd beschermd is. Zelfs als een hond veel antilichamen heeft kan hij nog ziek worden van een virus, als hij sterk besmet wordt. Het is niet zo dat je vanaf een bepaalde titer 100% beschermd bent.
Dat is eigenlijk hetzelfde als bij een enting dan? Dan ben je ook nooit 100% zeker. Toch?
Door Helen
#176605
Evelyn schreef: Ik ben trouwens nog wel benieuwd of leptospirose nog veel voorkomt of niet. Tannetje, kun jij me hier misschien antwoord op geven? Alvast bedankt!
Ik ent Balou enkel nog voor Weil en daar ben ik wel blij om. Een paar maanden geleden heeft Balou meerdere keren gezwommen in een meer in de USA waar het water besmet was met Weil (en dat wisten we niet). Ze heeft gelukkig geen Weil gekregen. Of het wel of niet door de enting kwam weet ik niet, maar ik was wel heel blij dat ik haar had laten enten. Misschien komt er in Nederland niet veel Weil voor, maar hoe zit dat dan in het buitenland? Balou komt ieder jaar meerdere keren in het buitenland, hoe groot is het risico daar?
Maar ja de andere kant is dat je maar voor twee van de twaalf ziekteverwekkers ent. Maar is er sprake van, hoe heet dat ook al weer, kruisbescherming. Ik weet het niet en ik durf voorlopig het risico niet te nemen om geen Weil te enten.
Ik geloof wel in de werkzaamheid van entingen, maar vind wel dat er schandelijk overent word.
#176607
Lizzy schreef:






(en voor mij persoonlijk geldt dat ik geen titerbepaling laat doen bij Pinkel/Brutus omdat ik toch niet laat vaccineren. Kreeg ik nu een pup, dan liet ik een pup enting doen, daarna een of meerdere keren titers om te zien of de enting heeft aangeslagen en daarna zou ik geen titers en geen enting meer doen - maar, da's dus persoonlijk).

En wat laat je de pup dan enten?
* 6 weken hondeziekte (pup enting) en parvo levend (verzwakt)
* 9 weken parvo levend (verzwakt) en lepto
* 11 weken parvo levend (verzwakt) hondenziekte, leverziekte (HCC) en lepto?

of anders ???
Ik ben er nu wel aan uit dat ik Tommie dus niet meer laat enten alleen de titers laat bepalen, maar wat ik met de pup die over 3 weken komt moet doen weet ik nog niet.
Door Helen
#176608
Marion schreef:
En wat laat je de pup dan enten?
* 6 weken hondeziekte (pup enting) en parvo levend (verzwakt)
* 9 weken parvo levend (verzwakt) en lepto
* 11 weken parvo levend (verzwakt) hondenziekte, leverziekte (HCC) en lepto?

of anders ???
Ik ben er nu wel aan uit dat ik Tommie dus niet meer laat enten alleen de titers laat bepalen, maar wat ik met de pup die over 3 weken komt moet doen weet ik nog niet.
Midden in de winter vind ik lepto iig geen zin hebben.
Laatst gewijzigd door Helen op wo 29 sep 2004, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door