Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Bianca75
#924708
Wij hebben in oktober 2007 besloten om onze jongens (8 1/2 en 4 jr.) niet te enten. Ze waren altijd twee weken zo ontzettend ziek dat ik er na de enting in 2006 had besloten dat wij ze maar eens per 3 jr. volledig laten enten incl. rabies. Dus de jongens worden pas in okt. 2009 ge-ent.
Het zijn ook geen waterratten en geen slootlopers, dus ook geen Weil.
Laatst gewijzigd door Bianca75 op vr 29 feb 2008, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#924709
Lizzy schreef: Kijk, dit zijn de verschillende L. interrogans bacterieen:

Autumnalis
Ballum
Bataviae
Canicola
Celledoni
Cynopteri
Djasiman
Grippotyphosa
Hebdomadis
Icterohaemorrhagiae
Javanica
Louisiana
Lyme
Manhao
Mini
Panama
Pomona
Pyrogenes
Ranarum
Sarmin
Sejroe
Shermani
Tarassovi

De Icterohaemorrhagiae veroorzaakt de ziekte van Weil (daarom heet het vaccin het LEPTO vaccin en niet het ziekte van Weil vaccin).

En voor de vetgedrukte: daar vaccineren we voor met de lepto enting. De Canicola komt het meest voor omdat deze door de urine van honden verspreid wordt en de Icterohaemorrhagiae komt het meest voor EN is het dodelijkst (deze wordt verspreid via de urine van ratten). Als een groep honden dus een besmetting oploopt met de Pomona: dan worden zowel gevaccineerde als ongevaccineerde honden ziek. Dat lijkt me nogal logisch. Wordt er een groep honden met de Icterohaemorrhagiae besmet, dan worden de gevaccineerde honden mogelijk ook ziek maar gaan, in tegenstelling tot ongevaccineerde honden, meestal niet dood.
Maar stel, dat er een Weil-uitbraak zou zijn, dan nog is het aan een dierenarts het juiste onderzoek te verrichten. Volgens mij kwam dat gisteren ook nog naar voren, dat het dan nog helemaal niet duidelijk is of het wel of niet om Lepto gaat, laat staan om welke bacterie precies. ???
Door dogsunlimited
#924716
Lizzy schreef: Je hond kan het overleven. Hij kan er ook direct aan dood gaan. En of je inderdaad met nier/leverbeschadigingen blij moet zijn....

Ik snap alleen niet wat je met de rest probeert uit te leggen, sorry :-[
Nou, dat zal ik je proberen uit te leggen. Bij mij zit nog vooral twijfel bij Whooper. Moet ik hem wel of niet vaccineren met de Lepto. Ik heb het vorig jaar niet gedaan, geschrokken van het advies over Stanley en voor hem definitief die knoop doorgehakt. Maar met de info van die Dodds kan ik ook weinig. Wat is nou wijsheid als ik 1 hond heb die zowieso niet geënt mag worden t.o.v. de ander?
Door Lizzy
#924738
SandraH schreef: Nou, dat zal ik je proberen uit te leggen. Bij mij zit nog vooral twijfel bij Whooper. Moet ik hem wel of niet vaccineren met de Lepto. Ik heb het vorig jaar niet gedaan, geschrokken van het advies over Stanley en voor hem definitief die knoop doorgehakt. Maar met de info van die Dodds kan ik ook weinig. Wat is nou wijsheid als ik 1 hond heb die zowieso niet geënt mag worden t.o.v. de ander?
Aha, OK, op die manier... Ja weet je wat het punt is (denk ik)? Stel je honden springen samen in een super besmette sloot (waar heel veel Icterohaemorrhagiae - de ziekte van Weil veroorzaker - in zitten) en ze zijn beide ongevaccineerd: dan kan het nog steeds dat beide niet ziek worden. Of een van beide ziek wordt (misschien heeft de een net een beter werkend immuunsysteem op dat moment). Of beide ziek worden. Stel Whooper is gevaccineerd en Stanley niet en ze springen samen die zelfde sloot in: dan kunnen ze beide niet ziek worden. Of Stanley wordt ziek en Whooper wordt nauwelijks ziek. Of helemaal niet ziek zelfs. Want ik geloof eerlijk gezegd wel dat de enting redelijk tot goed werkt... Ook weer niet 100% uitgesloten want het vaccin werkt niet 100% perfect. Maar, ik denk dat de kans wel aanzienlijk kleiner is.

Je zult voor beide een aparte afweging moeten maken, denk ik. Maar ik vind het ook ieder jaar weer een drama hoor... Brutus en Pinkel laat ik beide niet vaccineren. Sowieso niet. Maar weet je, bij mij komt daarbij kijken dat A)Brutus en Pinkel beide een ent-reactie hebben gehad (en de kans op een nog grotere ent-reactie niet ondenkbaar is bij een volgende enting) en B)Brutus is bijna 12 en Pinkel is bijna 11. Ik vind het puur gevoelsmatig toch anders om met hen dat risico te lopen dan met mijn LingaBlinga die nog geen 3 jaar is.... Misschien vinden jullie dat raar hoor maar begrijp me goed: ik houd van Brutus en Pinkel net zoveel. Maar als zij sterven aan Lepto, dan denk ik dat ik daar toch iets beter mee overweg kan dan dat het Linga overkomt (die nog zoooooooooo jong is, mijn pup). Dus ik twijfel ook weer. Linga is vorig jaar niet gevaccineerd. En ik weet nog niet wat ik dit jaar doe...

Gatver, ik blijf het vervelend vinden de beslissing wel of niet tegen Lepto vaccineren :(
Door Nynke
#924778
Ik heb gebeld naar dierenarts van der Weide op de Randweg in Rotterdam, zij titert inderdaad. Maandag ga ik haar terugbellen voor de prijs daarvan, daar ben ik ook wel in geinteresseerd.

Zij vertelde me dat de titerbepaling voor 3 ziekten gedaan wordt: Parvo, Hondenziekte en Hepatitus.
Door dana
#924827
Ook ik blijf het moeilijk vinden  :-\.
Wil ze iniedergeval laten tiiteren maar wat te doen met die weil.
Ze zitten dagelijks in de plas dus tja ..
Ben benieuwd naar de prijs in rotterdam Nynke , waarom moet je daar voor terugbellen ?
Ik had aan mijn eigen da gevraagt of hij de test wilde bestellen ( in vlaardingen)maar omdat ik de enige ben die er naar vraagt doet hij het niet helaas.
Wel is hij geintereseerd dus wie weet in de toekomst.
Wel vervelend om nu naar een andere da te moeten.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#924860
moet hier niet gekker worden, ben ook naar de kliniek geweest nadat ik gisteren bij tannetje ben geweest.
Gevraagd aan de DA assistente of ze ook konden titeren, tuurlijk, wat kost dat dan, vroeg ik.
Zij ze me dat ze dat tezamen met de entingen kon doen. Na mijn zeer verbaasde gezicht vroeg ze wat ik dan eigenlijk bedoelde.
Ze begreep er niets van en haar collega ook niet!!!!!
Ga wel naar tannetje of evt naar rotterdam.
ellen
Door Nynke
#924866
Hoi Dana, ik moet maandag even terugbellen omdat ik haar mobiel belde en ze wist het niet uit haar hoofd. Als ik het weet zet ik het hier maandag neer.

Ze raadde wel af om Gunnar in augustus mee naar Frankrijk mee te nemen, die hitte is te belastend voor zijn hart. Dat betekent dus dat ik daar in mijn eentje binnen zit, als Gunnar ook al niet mee mag :-X :'(
Door Juul
#924965
Ik volg deze discussie met GROTE belangstelling. Maar het wordt er niet echt makkelijker van.
Wij lopen iedere dag langs het water (en de hond dus erin). Ik ben veel te bang om niet te enten, maar wordt nu ook wel bang om het wel te doen.

Met de puppy entingen heeft Falco dus meer entingen tegelijk gehad.  En hij moet dit jaar ook Rabies. Wordt het er minder slecht  van als ik Lepto apart laat doen? In welke tijd kun je het beste voor Lepto enten, als je er vanuit gaat dat je het maar 1 keer per jaar doet? In juni als het wat warmer gaat worden?

Ik ga er in elk geval vanuit dat ik het beste zo laat mogelijk kan laten enten. Ik bedoel als ie nog wat ouder is (is nu 7 mnd)? Of maakt dat niks uit?
Door dogsunlimited
#925005
Lizzy schreef: Aha, OK, op die manier... Ja weet je wat het punt is (denk ik)? Stel je honden springen samen in een super besmette sloot (waar heel veel Icterohaemorrhagiae - de ziekte van Weil veroorzaker - in zitten) en ze zijn beide ongevaccineerd: dan kan het nog steeds dat beide niet ziek worden. Of een van beide ziek wordt (misschien heeft de een net een beter werkend immuunsysteem op dat moment). Of beide ziek worden. Stel Whooper is gevaccineerd en Stanley niet en ze springen samen die zelfde sloot in: dan kunnen ze beide niet ziek worden. Of Stanley wordt ziek en Whooper wordt nauwelijks ziek. Of helemaal niet ziek zelfs. Want ik geloof eerlijk gezegd wel dat de enting redelijk tot goed werkt... Ook weer niet 100% uitgesloten want het vaccin werkt niet 100% perfect. Maar, ik denk dat de kans wel aanzienlijk kleiner is.

Je zult voor beide een aparte afweging moeten maken, denk ik. Maar ik vind het ook ieder jaar weer een drama hoor... Brutus en Pinkel laat ik beide niet vaccineren. Sowieso niet. Maar weet je, bij mij komt daarbij kijken dat A)Brutus en Pinkel beide een ent-reactie hebben gehad (en de kans op een nog grotere ent-reactie niet ondenkbaar is bij een volgende enting) en B)Brutus is bijna 12 en Pinkel is bijna 11. Ik vind het puur gevoelsmatig toch anders om met hen dat risico te lopen dan met mijn LingaBlinga die nog geen 3 jaar is.... Misschien vinden jullie dat raar hoor maar begrijp me goed: ik houd van Brutus en Pinkel net zoveel. Maar als zij sterven aan Lepto, dan denk ik dat ik daar toch iets beter mee overweg kan dan dat het Linga overkomt (die nog zoooooooooo jong is, mijn pup). Dus ik twijfel ook weer. Linga is vorig jaar niet gevaccineerd. En ik weet nog niet wat ik dit jaar doe...

Gatver, ik blijf het vervelend vinden de beslissing wel of niet tegen Lepto vaccineren :(
Ik probeer niet te twijfelen, maar het komt rond januari steeds weer terug. Over de Puppy DP echter, heb ik totaal geen twijfel. Ik laat ze titeren in 2009 en ben benieuwd wat daar uit komt. Maar die rot Lepto..................
Mensen die er al jaren niet tegen vaccineren en echt elke dag in de bagger trainen, lachen er om. Geen gif voor mijn hondjes.........zo dacht ik ook en nu is het weer februari. :P
Door dogsunlimited
#925009
jalukrifa schreef: Ik volg deze discussie met GROTE belangstelling. Maar het wordt er niet echt makkelijker van.
Wij lopen iedere dag langs het water (en de hond dus erin). Ik ben veel te bang om niet te enten, maar wordt nu ook wel bang om het wel te doen.

Met de puppy entingen heeft Falco dus meer entingen tegelijk gehad. En hij moet dit jaar ook Rabies. Wordt het er minder slecht van als ik Lepto apart laat doen? In welke tijd kun je het beste voor Lepto enten, als je er vanuit gaat dat je het maar 1 keer per jaar doet? In juni als het wat warmer gaat worden?

Ik ga er in elk geval vanuit dat ik het beste zo laat mogelijk kan laten enten. Ik bedoel als ie nog wat ouder is (is nu 7 mnd)? Of maakt dat niks uit?
Lepto moet je altijd apart doen, wordt aangeraden 6 weken van de DHP (om de 3 jaar). De Rabies (om de 3 jaar) ook 6 weken van de DHP en de Lepto. De eerste keer Lepto enten is bij een pup 2x, omdat die enting moeilijk pakt. Dan zit daar zo'n 3-4 weken tussen vanaf 8-9 wk en 3 mnd. Maar zo jong al, lijkt mij echt helemaal niks. Ik liet het altijd eind maart/begin april enten, dan is het na 3 mnd goed ingewerkt en was 1 van mijn honden tegen de tijd dat we met vakantie gingen van zijn bijwerkingen af.....
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 01 mar 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#925016
SandraH schreef: Ik probeer niet te twijfelen, maar het komt rond januari steeds weer terug. Over de Puppy DP echter, heb ik totaal geen twijfel. Ik laat ze titeren in 2009 en ben benieuwd wat daar uit komt. Maar die rot Lepto..................
Mensen die er al jaren niet tegen vaccineren en echt elke dag in de bagger trainen, lachen er om. Geen gif voor mijn hondjes.........zo dacht ik ook en nu is het weer februari. :P
Ik heb over de puppy DHP ook geen twijfels. Ergo, Linga wordt niet getiterd, want daar geloof ik niet meer in. Zij wordt gewoon niet meer gevaccineerd.

Maar die rot Lepto.... Ik probeer ook niet te twijfelen, maar zodra het een beetje lente begint te worden.... Waardeloos he? Vorig jaar heb ik ook zo lopen twijfelen. En toen was ineens het jaar om en was ze niet gevaccineerd ;D. Of dat me dit jaar weer lukt?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 01 mar 2008, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#925022
SandraH schreef: Lepto moet je altijd apart doen, wordt aangeraden 6 weken van de DHP (om de 3 jaar). De Rabies (om de 3 jaar) ook 6 weken van de DHP en de Lepto. De eerste keer Lepto enten is bij een pup 2x, omdat die enting moeilijk pakt. Dan zit daar zo'n 3-4 weken tussen vanaf 8-9 wk en 3 mnd. Maar zo jong al, lijkt mij echt helemaal niks. Ik liet het altijd eind maart/begin april enten, dan is het na 3 mnd goed ingewerkt en was 1 van mijn honden tegen de tijd dat we met vakantie gingen van zijn bijwerkingen af.....
Lepto kun je beter pas vaccineren als de pup 16 weken is. En dan op 19 weken herhalen. Vaccineren tegen Lepto voordat de pup 16 weken is kan immuniteitsstoornissen veroorzaken.
Door dogsunlimited
#925029
[quote="Lizzy"]
Lepto kun je beter pas vaccineren als de pup 16 weken is. En dan op 19 weken herhalen. Vaccineren tegen Lepto voordat de pup 16 weken is kan immuniteitsstoornissen veroorzaken.
[/quote]

Ja, klopt. Dit Lepto advies is wat op de Nobivac site staat. En echt, ik zou dat nooit meer aanhouden. Zelfs met het 3 maanden advies van de holisten heb ik moeite. :P
Het apart van elkaar enten, is echt sterk aan te raden.
Door roefus
#925333
Volgens mij kun je veel wikken en wegen.
Wat mij betreft gaat het erom of een enting werkt (wat Lepto betreft).....en ALS er gesuggereerd wordt dat zo'n enting slechts een minimale garantie geeft (3 maanden)....dan ga ik me afvragen wat de boost is van een enting.
En hoeveel vertrouwen ik mag hebben in gegarandeerdheid !!!

Ik vind het nl. HEEL leuk dat Nobivak nu DHP (hoop dat ik de goeie letters te grazen heb) garandeert voor drie jaar.
En dat wordt hevig toegejuicht.
Lekker....we hoeven niet zo vaak meer te enten, past in ons straatje !
Maar evengoed moeten we dus DUIDELIJK twijfelen aan de garantie van hun Lepto-enting ???
Dat zou dan GEGARANDEERD slechts 'drie maanden' zijn???

En dat is dus fout?
Dus loopt men achter?
En welk ONDERZOEK bepleit dat?

Laat ik ff lekker zijn.
Ik peins er ook niet over om mijn honden om de drie maanden zo'n enting te geven  ::)
Maar ik peins er wel dégelijk over als zo'n enting méérdere maanden garandeert.

En ook ik weet van mensen die niet enten en wiens honden dagelijks door de bagger gaan.
Ik ken zelfs mensen die NOOIT enten, voor helemaal niks.
En daar gaat het ook goed.
En ze vreten nog brokken ook.

Maar eerlijk gezegd, ik heb daar nauwelijks boodschap aan.
Ik zou 'alleen maar' willen weten waarvoor een enting garandeert....en als hij geen garantie geeft.......waarOM dan niet...
Met andere woorden: WELK onderzoek (al of niet geregistreerd) legt vast dat een weil-enting slechts DRIE maanden garandeert?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door