Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#878917
de normale ontwormingsmiddelen werken zo en zo niet tegen giardia.
dan zou je dus standaard met panacur moeten ontwormen
Door conleeuw
#878920
danielle1980 schreef: de normale ontwormingsmiddelen werken zo en zo niet tegen giardia.
dan zou je dus standaard met panacur moeten ontwormen
dan nog is het geen preventie, is de middel uit hun systeem kunnen ze zo een nieuwe besmetting oplopen, dus, standaard met panacur zou ook geen garantie zijn dat ze niet opnieuw ergens een besmetting oplopen, belangrijkste is dat je ervoor zorg dat de nieuwe besmetting niet hun leefomgeving is, want anders blijf je aan de gang ;)
Door danielle1980
#878922
conleeuw schreef: dan nog is het geen preventie, is de middel uit hun systeem kunnen ze zo een nieuwe besmetting oplopen, dus, standaard met panacur zou ook geen garantie zijn dat ze niet opnieuw ergens een besmetting oplopen, belangrijkste is dat je ervoor zorg dat de nieuwe besmetting niet hun leefomgeving is, want anders blijf je aan de gang ;)
ja maar als je standaard en vaak ( bv elke 3 maanden ) met panacur ontwormt dan behandeld t wel de hond als die toevallig giardia heeft.
maar dat zou ik dus echt niet aan willen raden. :-X

en voorkomen dat er giardia in je leefomgeving is, is best lastig.
je huis is het enige wat je zelf kan regelen, zodra je buiten de deur stapt met je hond heb je kans op besmetting.
de weerstand hoog houden is het enige wat helpt om te zorgen dat het risico kleiner is...
Door Chubby
#878927
Wij hebben overigens thuis al 20 jaar honden en katten en ik heb zelf al 9 jaar een hond en katten. En nu voor het eerst een Giardia besmetting...

Panacur helpt overigens niet altijd afdoende. Wij hebben een tweede kuur Metrazol moeten geven om de Giardia eronder te krijgen..
Door mirjam_dc
#878942
Wat de besmetting 'an sich' betreft: bij mensen is het iig zo dat er heel veel besmet zijn en het slechts in perioden van slechte weerstand de kop op steekt. Ik las laatst dat b.v. in de VS 20% van de mensen de parasiet bij zich draagt, de meeste zonder het te weten en zonder er last van te hebben.

Voor honden staat in de Wikipedia dit:
Dogs have a high infection rate, as 30% of the population under one year old are known to be infected in kennels. The infection is more prevalent in puppies than in adult dogs. This parasite is deadly for chinchillas, so extra care must be taken by providing them with safe water. Infected dogs can be isolated and treated, or the entire pack at a kennel can be treated together regardless. Kennels should also be then cleaned with bleach or other cleaning disinfectants. The grass areas used for exercise should be considered contaminated for at least one month after dogs show signs of infection, as cysts can survive in the environment for long periods of time. Prevention can be achieved by quarantine of infected dogs for at least 20 days and careful management and maintenance of a clean water supply.

Ik snap heel goed dat de situatie voor jou met Ikijok een heel andere is dan met een hond die 'alleen maar' een giardia besmetting heeft, maar zonder te willen bagitaliseren, het is een heel normale infectie die bij honden (en mensen) goed te behandelen is. Het probleem is natuurlijk veel gecompliceerder als je meerdere honden hebt omdat er dan telkens weer kruis-besmetting plaats kan vinden. Ik zou de normale maatregelen nemen, zoals o.a. Connie ook al schreef, alles waar hij direct mee in aanraking komt goed schoonmaken maar om je hele huis op z'n kop te gaan zetten om met een ontsmettingmiddel schoon te maken heeft volgens mij niet zoveel nut in dit stadium. Ik zou me er eerst op richten dat zijn weerstand weer beter wordt, dan heb je ook veel meer kans dat de giardia wegblijft als het beter gaat. Veel sterkte met je mooie hond! En nogmaals, ik begrijp je bezorgdheid en wanhoop heel goed :-*

En wat betreft het waarschuwen van andere hondeneigenaren: in het licht van bovenstaande heeft dat feitelijk niet veel toegevoegde waarde. Ik zou mijn hond ook niet laten testen als ik bij jou was geweest en hij geen symptomen zou vertonen; dan kun je wel bezig blijven.
Door Malamoods
#878947
Goed, nog effe overleg gehad (o.a. met de da praktijk)...

Gisteravond begonnen met de metrazol. Vanavond ga ik er panacur bijgeven, om de giardia zo snel mogelijk weg te halen. Zodra de kuur gestart is schoonmaken en vrijdag handelen n.a.v. de bioptie-uitslagen (en dus werken aan het weer toe laten nemen van zijn gezondheid/weerstand). Ik ga vandaag ook nieuwe probiotica kopen (moest ik toch al hebben) en dat erbij geven... Wellicht dat dit ook de darmflora wat op kan krikken...

Rachel.
Door danielle1980
#878953
ja probiotica lijkt me niet verkeerd, ik zou een hele goed nemen, die snel werkt ;)

en de dubbele kuur begrijp ik ook wel, als het alleen giardia is en hij reageerd er zo op moet t zo snel mogelijk weg.
en de metrazol werkt ook gelijk voor de ontstekingen in de darm.
Door Malamoods
#878973
Je ziet 't, we zitten hier niet stil! En ik ben heeeeeel blij met de duidelijke acties van de da-praktijk!!!! Maar ook hier, vind ik veel antwoorden en steun!

Bedankt allemaal!!!!!

Rachel.
Door Malamoods
#878976
Weet iemand hoelang zo'n panur-behandeling duurt? Dan kan ik vast grote-schoonmaak gaan plannen....

Rachel.
Door mirjam_dc
#879058
Hoe lang de behandeling duurt kon ik niet vinden, maar dit vond ik wel nog op internet, misschien heb je er iets aan?

Behandeling bij diarree ten gevolge van Giardia
Als therapie kan er metronidazol (Metrazol) of Panacur (Panacur) gegeven worden. Er zijn Giardiastammen die niet gevoelig zijn voor metronidazol en wel voor fenbendazol en andersom.
Pas op herbesmetting!
De hond kan zichzelf herbesmetten met oocysten van de giardia die in de vacht terecht zijn gekomen. Dit kan gebeuren als de diarree (met daarin de oocysten) aan de vacht blijft plakken. De hond likt zich en op die manier herbesmet de hond zich!
Wij adviseren om uw gehele hond op de 3e en de 5e dag na het begin van de behandeling te wassen om dit te voorkomen. Indien u poep aan de haren ziet was dit gelijk weg.
Alle dieren in het gezin moeten behandeld worden!
Daarbij is een goede hygiene heel belangrijk. Was als eigenaar je handen na contact met je hond. Reinig en desinfecteer de omgeving waar je dier leeft, dit is belangrijk om herbesmetting te voorkomen.
Soms houdt de diarree aan!
Soms blijft de diarree doorgaan ondanks dat de Giardia effectief bestreden is. We hebben diverse keren bij honden in onze praktijk meegemaakt dat de behandeling goed gewerkt heeft, de Giardia controle snaptest was negatief. Hetgeen inhoudt dat de behandeling gewerkt heeft. Dan behandelen we de diarree met hypoallergeen eten en verteringsverbeterende enzymen (pancrex) (ik neem aan dat je hier een andere oplossing voor zoekt mocht dit onverhoopt het geval zijn).
Door danielle1980
#879059
Malamoods schreef: Weet iemand hoelang zo'n panur-behandeling duurt? Dan kan ik vast grote-schoonmaak gaan plannen....

Rachel.
3 of 5 dagen, ligt eraan wat je da wil...
maar die andere kuur 10 dagen denk ik?
ik zou wel gelijk na de kuur opnieuw laten testen, want dan kan er verlengt worden als t niet aangeslagen is...
Door Chubby
#879087
Wij hebben 7 dagen Panacur en 10 dagen Metrazol gegeven..
We kregen ook hypoallergeen brokvoer mee, wat niet hielp, en zijn toen overgestapt op vers..
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door