Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door qyan
#47992
Lizzy schreef: Hee Wendy, ik vraag wel even op de JSTSAYNO2VACCS lijst vragen waarom Black & Tans gevoeliger zijn! Ben benieuwd of zij het weten!
:o op de wat voor lijst ;D
ben ik ook wel benieuwd naar. overal op internet is te vinden dat rottweilers en de dobermann parvo gevoelig zijn, maar nergens is te vinden waarom.
Door jill
#48097
qyan schreef:

:o op de wat voor lijst ;D
ben ik ook wel benieuwd naar. overal op internet is te vinden dat rottweilers en de dobermann parvo gevoelig zijn, maar nergens is te vinden waarom.
Wat ze mij daarover verteld hebben is dat ze alleen in het eerste levensjaar een extra enting geven aan de rotts en dobers. Dit omdat ze dán gevoeliger zijn voor het parvovirus ed. Daarna hoefde het niet meer.
Volgens mij complete onzin.
Jill
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48099
Bij de amerikanen komt ook de kleur black and tan voor maar daar heb ik binnen ons ras nog nooit gehoord dat ze gevoeliger zijn met enten of dat ze vaker geent moeten worden.Binnen ons ras worden de black and tans net zo geent als de andere kleuren.
Door qyan
#48261
sylvia schreef: Bij de amerikanen komt ook de kleur black and tan voor maar daar heb ik binnen ons ras nog nooit gehoord dat ze gevoeliger zijn met enten of dat ze vaker geent moeten worden.Binnen ons ras worden de black and tans net zo geent als de andere kleuren.
is ook niet specifiek black and tan, maar eerder specifiek rottweilers en black and tan dobers, althans, wat ze beweren
Door qyan
#48265
jill schreef:

Wat ze mij daarover verteld hebben is dat ze alleen in het eerste levensjaar een extra enting geven aan de rotts en dobers. Dit omdat ze dán gevoeliger zijn voor het parvovirus ed. Daarna hoefde het niet meer.
Volgens mij complete onzin.
Jill
::)
qyan heeft die extra parvo enting met 14 weken weer niet gehad en heeft het toch prima overleefd, ondanks dat er toen al veel met hem scheelde.
ik weet het ook niet ???
Door Helen
#48385
Black and Tan knak russels zijn er ook extra gevoelig voor, hoorde ik.

groetjes Helen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48484
qyan schreef:

is ook niet specifiek black and tan, maar eerder specifiek rottweilers en black and tan dobers, althans, wat ze beweren
Nou het gaat dat het aan het gen voor black en tan gebonden zou zijn.Een vriend van mij die jaren dobers gefokt heeft heb ik er ook nog nooit over gehoord en die honden zijn ook altijd gewoon geent.
Volgens mij ging het verhaal in den beginne over de black en tan terrier .
Door qyan
#48490
sylvia schreef:
Nou het gaat dat het aan het gen voor black en tan gebonden zou zijn.Een vriend van mij die jaren dobers gefokt heeft heb ik er ook nog nooit over gehoord en die honden zijn ook altijd gewoon geent.
Volgens mij ging het verhaal in den beginne over de black en tan terrier .
???nou weet ik het helemaal niet meer hoor;D
totdat ik er het fijne van weet blijf ik wel ieder jaar parvo enten, of nobivac iedere 2 jaar. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48491
qyan schreef:

???nou weet ik het helemaal niet meer hoor;D
totdat ik er het fijne van weet blijf ik wel ieder jaar parvo enten, of nobivac iedere 2 jaar. ;)
Ik dacht even tussen door dat je Qyan helemaal niet ente van wege zijn ziekte geschiedenis?
Door qyan
#48525
alleen parvo dus afgelopen oktober/ november.
de rest krijgt hij niet meer.
maar parvo vindt ik griezelig, totdat ik zeker weet hoe het nou met black and tan's zit en dobers mbt parvo.
Door Lizzy
#48546
Ik heb alle sites over vaccinatie gelezen op: http://www.simplyschnauzer.net/sshnhealth.html

Toch niet de lulligste site en de aangegeven sites over vaccinatie zijn toch niet geschreven door de eerste beste lullige dierenartsen.... en waarom kan ik dan niets fatsoenlijks vinden over het zogenaamde fenomeen dat Rottweilers, Dobermans, etc. gevoeliger zouden zijn voor parvo?

Het enige dat ik kan vinden is dit:

Breed Occurrence
Canine parvovirus (CPV-2) affects all breeds of domesticated dog, as well as wild dogs (including bush-dogs, coyotes, maned wolves) and the virus may also be transmitted to cats, ferrets and mink. CVP-1 appears to only affect domesticated dogs..

Puppies aged 6weeks-6months in some breeds of dog have been reported to have a higher risk of developing canine parvovirus (CPV-2) disease than others, including :

Alaskan sled dogs
Doberman Pinschers
German Shepherd Dogs
Labrador Retrievers
Rottweilers
Staffordshire Terriers (American)

En daar hebben ze het over pups en niet over volwassen honden...

Dat staat op deze site: http://www.provet.co.uk/Petfacts/health ... ovirus.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#48556
nou, qyan is geen puppy meer, dus ff uitzoeken hoe het met het parvo vaccin van pfeizer/ vanguard zit. en als dat toch ook 2 jaar is, dan over 2 jaar weer een parvo enting.
bedankt voor de site, ga vanmiddag ff lezen.

gr wendy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#49212
Het is een ervaringsfeit dat Dobermanns, Rottweilers en Duitse herders gevoeliger zijn voor parvo dan andere rassen. Ook de volwassen honden. Omdat deze allemaal black and tan zijn, bestaat het vermoeden dat het met de kleur te maken heeft, maar het is absoluut niet duidelijk of dat klopt.

Die gevoeligheid bestaat ondanks enten. Het kan zijn dat de enting bij deze honden minder goed aanslaat of korter werkt. Dat is niet helemaal duidelijk. Als de enting minder goed aanslaat, heeft vaker enten geen zin. Als de enting alleen maar korter werkt, dan wel.
Door Peet
#49281
Het zou misschien er ook mee te maken kunnen hebben dat de 3 rassen die jij noemt, al 10-tallen jaren erg populair zijn en toch hier en daar een beetje doorgefokt.
Wat je bijv. vaak hoort bij Duitse Heders is ziektes die gerelateerd zijn aan problemen met het immun-systeem (furunculose, Deg Myelopatie, auto-umminziekte...). En dan is over-enten dus echt gevaarlijk.
Ik ent beau helemaal niet meer (hij is tot zijn 5e altijd geent geweest)...en dat in overleg met 2 DA's....Behalve de rabies, want da's verplicht voor Frankrijk....En ik moet zeggen dat hij - sinds ik niet meer ent - met zijn problemen redelijk in remissie is, terwijl die furunculose dus echt binnen 4 weken terugkwam na een enting.... :'( Peet
Door qyan
#49331
Hitam schreef: Het is een ervaringsfeit dat Dobermanns, Rottweilers en Duitse herders gevoeliger zijn voor parvo dan andere rassen. Ook de volwassen honden. Omdat deze allemaal black and tan zijn, bestaat het vermoeden dat het met de kleur te maken heeft, maar het is absoluut niet duidelijk of dat klopt.

Die gevoeligheid bestaat ondanks enten. Het kan zijn dat de enting bij deze honden minder goed aanslaat of korter werkt. Dat is niet helemaal duidelijk. Als de enting minder goed aanslaat, heeft vaker enten geen zin. Als de enting alleen maar korter werkt, dan wel.
;D je maakt het er niet makkelijker op.
dus werkt de enting bij deze honden korter, zou je ieder jaar moeten enten, althans, dan zou vaker enten zin moeten hebben.
maar slaat de enting niet goed genoeg aan, dan heeft ieder jaar enten ook weer geen zin.
goed begrepen toch ???
;D ik bekijk het in november wel weer een keer wat we doen met de parvo enting.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door