Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#383668
Lizzy schreef: Ik ben tegen zinloze entingen en ik ben tegen te vaak enten en ik ben tegen combinatie entingen (hoewel ik dondersgoed weet dat je daar gewoon niet onderuit komt omdat niet alle entingen los te krijgen zijn).

En als jij vindt dat je tegen kennelhoest moet enten: dan doe je dat. Laat mij je vooral niet tegenhouden, want zoals je zelf al aangeeft is het vooral iets dat je zelf moet uitmaken.
Daar gaat het nu net om zinloze entingen, daar ligt nou in mijn optiek ruimte voor interpretatie. Voor de een is lepto zineloos, voor de ander niet, en zo ook wat betreft kennelhoest.

Of ik wil enten tegen kennelhoest nogmaals, ik vindt dat er omstandigheden zijn waar je het wel kan overwegen, dat staat los van waar het verplicht wordt gesteld, bijvoorbeeld bij hondenpensions of anders. (nu hoeven mijn honden nooit naar een pension, maar ik ken genoeg die wel voor vakantie opvang gaan en waar kennelhoest verplicht wordt)


Don's uitspraak is een van de redenen die hij aangeeft om niet te enten. Maar ik mag wel aannemen dat hij dat alleen als argument gebruikt om zijn punt te maken, want hij is tenslotten zelf dierenarts, maar hij gebruikt het wel om een punt te maken, dan kan ik toch wel dezelfde argument gebruiken om aan te geven dat dit geen argument is anno 2005, lijkt mij. :P
Maar goed, wij zullen het nooit eens worden, dat hoef ook niet :-\. Ik wilden alleen een ander optiek geven over de entingskwestie ;).
Ik ben absoluut niet "pro" ent maar raak :(, ik vindt dat ieder zelf moet beslissen, maar dan moet er ook objectieve info beschikbaar zijn. Jou reactie was zo absoluut dat ik vondt dat ik wel een ander optiek er tegenover mocht zetten. ;D

Maar goed, ik blijf ik het interessant vinden anders reageerden ik niet op deze onderwerp en wie weet wat de toekomst ons nog zal bieden wat betreft entingen. Ooit nog eens alles appart (voor mens en dier), kunnen we nog meer zelf kiezen/beslissen en veiliger enten?
Door Ine
#384447
oebaya schreef: Nobivac had in België zijn bijsluiters aangepast, maar ja die lees je als ervaren dierenarts niet meer, een bijeenkomst gehouden voor dierenartsen met de nodige professoren die één en ander uitlegden.
Maar wat daar gezegd werd m.b.t. de immuniteit van oudere dieren, had mijn dierenarts kennelijk geïnterpreteerd als voor alle dieren.
Hier is trouwens de Belgische tekst voor de Belgische Barfplaats lezers:
Geachte mevrouw,
Met ingang van 11/4/05 werd voor Nobivac DHPPi de immuniteitsduur voor 3 jaar goedgekeurd door de Belgische overheid wat betreft de componenten hondenziekte, hepatitis en parvo.
De informatie op de bcfi-website is dus correct.
De lotnummers 005301C en 005307B die sinds de goedkeuring in de handel gebracht werden bevatten reeds op de bijsluiter de vermelding van 3 jaar immuniteitsduur.

Intervet Belgium heeft in het voorjaar van 2005 een serie voordrachten voor Belgische dierenartsen georganiseerd over vaccinatieschema's bij hond en kat, met als sprekers Prof. Dr. H. Nauwynck voor de nederlandstaligen en Prof. Dr. E. Thiry voor de franstaligen.
Beide professoren hebben bij die gelegenheid vermeld dat de geregistreerde immuniteitsduur zoals vermeld op de bijsluiter, in de meeste gevallen kan toegepast worden. Prof. Dr. E. Thiry maakte wel de bedenking dat voor oude honden, zoals bij oude mensen, het immuunsysteem misschien niet meer zo efficiënt werkt, zodat daar misschien terug meer frekwent zou kunnen gehervaccineerd worden, maar dit is een zuiver theoretische benadering, die naar mijn weten niet ondersteund is met gepubliceerde wetenschappelijke informatie. Evenmin heeft Intervet proeven gedaan bij geriatrische honden die het tegendeel bewijzen.
En verder heb ik mijn dierenarts meteen even info gestuurd over de titerbepalingen zoals Tannetje die doet. Misschien ook meteen aan je dierenarts geven. Heeft hij een mogelijkheid om zijn inkomsten op peil te houden. Ik betaal graag jaarlijks voor zo'n bepaling i.p.v. er jaarlijks chemische rotsooi in te moeten stoppen. Hier is de link naar de site van de fabrikant van die titerbepalingen: http://www.biogal.co.il/index.html
gr.
Nicolette
Volgens mij lezen velen dit bericht niet helemaal goed!
Wat ik hier lees, is dat Nederland en België die 3 jaar erkent!
Andere landen worden niet genoemd, dus hoe zit het daarmee? Frankrijk bijvoobeeld?

Of lees ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#384572
ine schreef: Volgens mij lezen velen dit bericht niet helemaal goed!
Wat ik hier lees, is dat Nederland en België die 3 jaar erkent!
Andere landen worden niet genoemd, dus hoe zit het daarmee? Frankrijk bijvoobeeld?

Of lees ik het verkeerd?
Hoe bedoel je dit Ine?

Je moet het volgens mij zo lezen: Als je in NL of België je hond met Nobivac inent dan moet je DA in je dierenpaspoort een geldigheidsduur noteren van 3 jaar. Je kan dan met deze hond naar alle landen van de EU, al hebben sommige landen extra eisen zoals een titerbepaling bij rabiës, en bij mijn weten zijn dat Engeland en Finland of Zweden?

Als je je hond IN Frankrijk laat inenten dan hangt het van Nobivac af hoelang die enting geldig is. De geldigheidsduur hangt af van het feit of Nobivac zijn entingen in Frankrijk heeft laten registreren voor 3 jaar.
Door Ine
#384578
Kijk, dat lees ik dus niet! :-\
Voor Nederland en België is het gaccepteerd, als je binnenkomt met dit paspoort met Nobivacenting, maar in Frankrijk telt die 3 jaar niet, ook al staat dat er wel in!
Zo wordt het door de da's hier gelezen!
En eerlijk, ik zie er niets anders staan. :-\
België en Nederland accepteren die 3 jaar dus wel, maar hoe zit dat dus met de andere landen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#384591
ine schreef: België en Nederland accepteren die 3 jaar dus wel, maar hoe zit dat dus met de andere landen?
Die andere landen MOETEN de geldigheidsduur accepteren (dat staat ook in de nieuwe europese wetgeving hierover), want die geldigheidsduur is bewezen en niet bedacht. Ik denk ook wel dat Nobivac het in elk land laat registreren hoor, al zal die procedure in het ene land wat langer duren als in het andere land.
Kijk maar eens naar NL, hoelang is de Nobivac Rabiësenting hier al geldig voor 3 jaar, ook al bijna een jaar, en nu pas begint dat bij de meeste DA's door te dringen. ALhoewel, ik sprak laatst een DA-assistente en die bleef bij hoog en laag volhouden dat dat NIET waar was.. zucht...
Door conleeuw
#384703
Nou ben ik ook in de veronderstelling, dat totdat een land de geldigheidsduur van 3 jaar accepteerd ik nog moet voldoen aan de op dat moment geldende eisen voor elk land waar ik naartoe gaat. Dus in Belgie geld drie jaar, maar in Frankrijk nog niet.
Ik zou geen risico nemen, maar tja dat ben ik, wat dat betreft een echte schijtluis ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#384919
Volgens mij gooien jullie nu twee dingen door elkaar. De rabiesenting is verplicht als je naar het buitenland gaat en die van Nobivac is drie jaar geldig in de gehele EU.

De cocktailenting is niet verplicht voor het buitenland. Dus kun je precies zo enten als je zelf wilt. Ook in Nederland is die niet verplicht behalve als je je hond in een pension doet en op veel hondenverenigingen.
Door Doedels
#384972
Hitam schreef: Volgens mij gooien jullie nu twee dingen door elkaar. De rabiesenting is verplicht als je naar het buitenland gaat en die van Nobivac is drie jaar geldig in de gehele EU.
Mijn vertrouwen in grensbeambten is niet erg groot. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat je bij een klein grensje wordt tegengehouden omdat ze de papieren niet vertrouwen. Ik heb al beelden dat ik met schuim op de mond zo'n douanier moet overmeesteren omdat hij mijn honden in beslag wil nemen.
Ik heb in het verleden al taferelen meegemaakt in Spanje waar ze de rabiës papieren zeker 5 min. op z'n kop aan het bestuderen waren :o ::)
Door conleeuw
#385227
Lupa schreef: het is toch europees????
dus daar gelden toch geen verschillen in landen?
ja je heb wel gelijk dat zou zo moeten zijn ;D, maar kijk, Alleen Nobivac is drie jaar geldig. En het is niet zo dat als je hond twee jaar geleden is ingeent dat het nu ook nog geldig is, dit is pas van kracht gegaan ergens begin dit jaar (weet ik niet precies), dus had jij vorig jaar october je hond met Nobivac laten enten moest het nu toch weer, tenminste is dat wat ik ervan begrepen had.
Nou is en was mijn hond toch met Vanguard ingeent, dus ik moest toch en ook volgend jaar weer enten. Tuurlijk doe ik dan ook Nobivac en ga ik er van uit dat het dan geen probleem is, maar pas in Duitsland was het nog helemaal niet zo doorgedrongen dat de enting met Nobivac 3 jaar geldig was.
Verder is er eigelijk alleen maar Ierland, Zweeden, UK en Malta die binnen die EU aparte eisen stellen, niet alleen qua ent verlangen ook qua teken en echinococcen.
Maar eerlijk gezegd had ik geen plannen om met mijn honden naar een van deze landen te gaan dus heb ik mij daar niet zo in verdiept. ;)
Door crutz
#386207
maar gelden deze regels dan ook voor de landen met extra bepalingen (titer) zoals UK en zweden (wij gaan ieder jaar door zweden voor onze vakantie)????

verder over de kennelhoest, toen ik nog entte voor kennelhoest had ik het ieder jaar, 2 jaar terug ben ik opgehouden hiervoor te enten, en voila...............al 2 jaar geen kennelhoest meer gehad (en heb ook nog een pension in de buurt gevonden waar ze zonder die enting naar binnen mogen)
Door Sofie
#387050
Onze da ent de honden nu met vanguard CPV-lepto. Dit herhaald ze ieder jaar.
Ik denk dat ik ze dit maar eens ga voorleggen (lekker alles afprinten)
Het zou voor de dieren (en eigenaars) zoveel gemakkelijker zijn!! (maarja, spijtig genoeg kijken da's vaak naar hun portemonnee.... :()
Door oebaya
#389936
Kom ik terug van vakantie, vind ik dit mailtje:

Sorry,

Ik realiseer mij dat ik mij heb vergist. In Nederland is 2 jaar duration geregistreerd voor distemper, adeno en parvo. Aan een 3 jaars vaccinatie-interval wordt gewerkt.

Het is dus toch nog niet rond m.b.t. DHPPI in Nederland.

Voor het overige: Engeland en Zweden erkennen 3 jaar Nobivac rabiës ook.
Andere landen: er wordt gewoon niet gecontroleerd aan de grenzen. Wij reisden al rond met honden voor het paspoort kwam en we zijn echt binnen de EU nog nooit gecontroleerd voor wat betreft de entboekjes.
Daarom heb ik zelfs rond durven reizen met puppen die nog helemaal geen rabiës-enting hadden.
gr.
Nicolette
Door eefje
#391892
maar dan is de enting toch wel 3jaar beschermend voor de hond ook al is het niet geregistreerd?


groetjes eefje
Door Doedels
#392085
eefje schreef: maar dan is de enting toch wel 3jaar beschermend voor de hond ook al is het niet geregistreerd?


groetjes eefje
Onderzoek heeft al uitgewezen dat het 7 jaar of langer beschermt. Je kunt altijd titers laten bepalen als je het zeker wilt weten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door