Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#3470416
Mijn Mechelse herder van nu ruim 2 jaar heeft als pup alle entingen gehad inclusief rabies.
Maar nu komt de maar: Ze wordt eind deze maand gecastreerd en twijfel nu of ik haar nog 1 keer zal enten?
Ze zwemt heel veel ( in stromend water maar waar waarschijnlijk wel muskusratten zitten)
Nou ben ik bang voor de Weil enting ( Berner van mij na die enting epilepsie gekregen)
Maar ja nu twijfel ik.
:-\
Door hannabelgje
#3470418
Volgens mij wordt het niet door muskusratten maar bruine ratten verspreid. En zou stromend water geen probleem mogen zijn. Weil is een bacterie die groeit in warm water net als botulisme en blauwalg. In de periode dat er blauwalg is zou ik alleen zijn op weil. Als ik al weil ent dan doe ik dat in de zomer aangezien de enting 3 maanden tot een jaar werkt. Als dat 3 mnd is dan heeft enten nu geen zin.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door doranto
#3470419
Phemke heeft rond het jaar haar laatste enting gehad. Ze is nu ruim 7,5 en tot nu toe waren haar titers goed. Volgens Tannetje hoeft ze nu ook niet meer getiterd te worden.
Ik zou haar laten titeren als je twijfelt.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3470421
Ja zat ik ook aan te denken om te titeren

Ben erg huiverig kwa Weil enting
Sowieso kwa enten ( als het niet nodig is)

En ik laat haar niet zwemmen als ik blauwalg zie.

Ga even vragen of de praktijk waar ze geholpen wordt ook titeren.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3470422
doranto schreef: za 13 apr 2024, 20:02 Phemke heeft rond het jaar haar laatste enting gehad. Ze is nu ruim 7,5 en tot nu toe waren haar titers goed. Volgens Tannetje hoeft ze nu ook niet meer getiterd te worden.
Ik zou haar laten titeren als je twijfelt.
Dat is wel erg fijn toch
Maar de mijne heeft dus met 4 maanden der laatste entingen gehad
Gebruikersavatar
Door kiara
#3470423
hannabelgje schreef: za 13 apr 2024, 19:58 Volgens mij wordt het niet door muskusratten maar bruine ratten verspreid. En zou stromend water geen probleem mogen zijn. Weil is een bacterie die groeit in warm water net als botulisme en blauwalg. In de periode dat er blauwalg is zou ik alleen zijn op weil. Als ik al weil ent dan doe ik dat in de zomer aangezien de enting 3 maanden tot een jaar werkt. Als dat 3 mnd is dan heeft enten nu geen zin.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
En er wordt toch dacht ik op 3 soorten Weil geënt ? En er zijn er dacht ik 7?
Ben zo bang voor deze enting, dat ze dus ook epilepsie krijgt .
Door hannabelgje
#3470425
kiara schreef: En er wordt toch dacht ik op 3 soorten Weil geënt ? En er zijn er dacht ik 7?
Ben zo bang voor deze enting, dat ze dus ook epilepsie krijgt .
Er zijn meer dan 250 soorten en er zitten er 4 in de enting.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3470426
kiara schreef: za 13 apr 2024, 21:23 En er wordt toch dacht ik op 3 soorten Weil geënt ? En er zijn er dacht ik 7?
Ben zo bang voor deze enting, dat ze dus ook epilepsie krijgt .
Er was voorheen een Lepto-2 enting, geen idee of die er nog is. Nu is de meest gangbare de Lepto-4 enting, met dus 4 stammen. Er zijn er echt heel veel, en die 4 zijn de meest voorkomende denk ik, maar garantie heb je dus niet dat je hond het niet krijgt.

Voor zover ik weet krijgt een hond geen epilepsie van alleen een enting. Een hond die al aanleg heeft voor epilepsie, kan wel door een enting getriggerd worden waardoor de epilepsie sneller naar voren komt.
Echt verstand heb ik er niet van hoor, maar dit heb ik wel al meerdere keren gehoord.
Je weet natuurlijk niet of je hond al aanleg heeft voor epilepsie, dus het blijft een gok.
Door Lizzy
#3470434
Kim_S schreef: za 13 apr 2024, 22:18 Er was voorheen een Lepto-2 enting, geen idee of die er nog is. Nu is de meest gangbare de Lepto-4 enting, met dus 4 stammen. Er zijn er echt heel veel, en die 4 zijn de meest voorkomende denk ik, maar garantie heb je dus niet dat je hond het niet krijgt.

Voor zover ik weet krijgt een hond geen epilepsie van alleen een enting. Een hond die al aanleg heeft voor epilepsie, kan wel door een enting getriggerd worden waardoor de epilepsie sneller naar voren komt.
Echt verstand heb ik er niet van hoor, maar dit heb ik wel al meerdere keren gehoord.
Je weet natuurlijk niet of je hond al aanleg heeft voor epilepsie, dus het blijft een gok.
Ik geloof hier niet zo in. En hoe zouden ze dat dan moeten weten....? Ik ken aardig wat honden die epilepsie hebben gekregen na een enting (niet alleen Weil), vooral honden die helemaal niet bekend staan om epilepsie. Maar dan nog, wat doet bewijzen dat deze honden sowieso al gevoelig waren?

Weil is gewoon een lastige. Er zitten 4 serovars in de enting. Er zijn er 240 maar er zijn er maar stuk of 11 waar de hond gevoelig voor is. Die zitten in de enting. De meest dodelijke ook, die zit ook in de enting. Beide kent risico's. Wel enten is een risico, niet enten ook. Ik geef homeopathische nosodes (dus verdunning tegen de 4 Weil bacteriën) tegen Weil en eigenlijk geloof ik daar zelf niet eens in.... Maar om toch maar wat gedaan te hebben zeg maar.
Door Lizzy
#3470435
En wat je sowieso niet en nooit moet doen is enten vlak voor of na de operatie. Je hond moet werkelijk in top conditie zijn voor een enting.

De DHP deed ik trouwens voor titeren. Misschien is die wel helemaal niet nodig. Lepto (Weil) kun je helaas niet voor titeren. Dus dat is enten of niet enten.
Door Lizzy
#3470437
Kim_S schreef: za 13 apr 2024, 22:18 Er was voorheen een Lepto-2 enting, geen idee of die er nog is. Nu is de meest gangbare de Lepto-4 enting, met dus 4 stammen. Er zijn er echt heel veel, en die 4 zijn de meest voorkomende denk ik, maar garantie heb je dus niet dat je hond het niet krijgt.

Voor zover ik weet krijgt een hond geen epilepsie van alleen een enting. Een hond die al aanleg heeft voor epilepsie, kan wel door een enting getriggerd worden waardoor de epilepsie sneller naar voren komt.
Echt verstand heb ik er niet van hoor, maar dit heb ik wel al meerdere keren gehoord.
Je weet natuurlijk niet of je hond al aanleg heeft voor epilepsie, dus het blijft een gok.
Dit sluit wel mooi aan bij wat jij zegt Kim:

https://hetreckveld.nl/zelfherstellend- ... 5ekcxdxUVM
Gebruikersavatar
Door kiara
#3470438
Kim_S schreef: za 13 apr 2024, 22:18 Er was voorheen een Lepto-2 enting, geen idee of die er nog is. Nu is de meest gangbare de Lepto-4 enting, met dus 4 stammen. Er zijn er echt heel veel, en die 4 zijn de meest voorkomende denk ik, maar garantie heb je dus niet dat je hond het niet krijgt.



Voor zover ik weet krijgt een hond geen epilepsie van alleen een enting. Een hond die al aanleg heeft voor epilepsie, kan wel door een enting getriggerd worden waardoor de epilepsie sneller naar voren komt.
Echt verstand heb ik er niet van hoor, maar dit heb ik wel al meerdere keren gehoord.
Je weet natuurlijk niet of je hond al aanleg heeft voor epilepsie, dus het blijft een gok.
Die enting waarvan ik vrij zeker weet dat mijn Berner epilepsie kreeg was de tweede enting van Weil ( de eerste niks geen last, 2 weken later die Lepto-2 en vrijwel direct mis.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3470439
Lizzy schreef: zo 14 apr 2024, 08:24 En wat je sowieso niet en nooit moet doen is enten vlak voor of na de operatie. Je hond moet werkelijk in top conditie zijn voor een enting.

De DHP deed ik trouwens voor titeren. Misschien is die wel helemaal niet nodig. Lepto (Weil) kun je helaas niet voor titeren. Dus dat is enten of niet enten.
Oja dat is ook zo kwa operatie en enten.
Dus dat gaat het dan al niet meer worden nu, maar hoelang wachten na die operatie? En kan titeren wel voor de operatie ?

En wat bedoel je met DHP?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door