Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door frodo quin
#3466347
Net terug van de Da met Quin. Haar derde vaccin (ze wordt morgen 13 weken). Nu ging ik er van uit dat ze daarmee klaar was tot volgend jaar, maar de Da zei dat het met 16 weken nog eens herhaald moest worden omdat er een risico is dat ze nog materialen antistoffen heeft. Emma heeft er vorig jaar "maar" drie gehad. Mijn Da toen heeft toen ook niet aangeraden nog een vierde keer te enten.

Nu snap ik wel dat je een pup niet onbeschermd wil laten lopen, maar ik vind zoveel vaccins ook maar niets. Geheel onschuldig zijn die ook niet. Verder vind ik het ook bizar dat mijn andere Da dat dan niet aanraadt.

Titteren zou eventueel een optie zijn, maar dat doen ze hier niet.

Wat zijn hier zoal de ervaringen met laatste puppyvaccin met 12-13 weken? Voldoende of niet?

Voor moest het uitmaken met hoe lang materialen antistoffen blijven hangen, ze is weg bij haar mama vanaf haar 8 weken. Heeft haar tweede vaccin gehad met 9 weken en 4 dagen en nu met 12 weken en 6 dagen.
Door frodo quin
#3466355
Lizzy schreef: do 28 dec 2023, 19:54 De meningen verschillen.

https://www.licg.nl/honden/vaccinatie-v ... van-puppys

No way dat ik mijn pup weer liet vaccineren. Dan maar een dierenarts zoeken die wel titert.
En wat is jouw ervaring met een laatste vaccin op 13 weken? Jij twittert dacht ik na vaccin he? Voldoende of toch vaak niet?

Het lijkt mij erg vreemd dat als het echt niet voldoende is veel da's het niet doen/aanraden.
Door frodo quin
#3466356
Lizzy schreef: do 28 dec 2023, 19:54 De meningen verschillen.

https://www.licg.nl/honden/vaccinatie-v ... van-puppys

No way dat ik mijn pup weer liet vaccineren. Dan maar een dierenarts zoeken die wel titert.
Ow en volgens de Da moeten er meerdere vaccins aanslaan, wang anders niet geboostert. Zij gaat er dus van uit dat dit vaccin wel aanslaat, maar er nog een tweede wat aanslaat nodig is.
Nu dacht ik dat die met een jaar de booster was en je nadien om de drie jaar ent.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466364
Mijn da heeft dat niet geopperd. En ik zou het zelf ook nooit doen. Ties heeft 3 vaccinaties gehad en zou over een jaar weer moeten. Ik ga in januari laten titeren om te zien of de vaccinaties zijn aangeslagen.
Door Lizzy
#3466369
frodo quin schreef: do 28 dec 2023, 21:43 En wat is jouw ervaring met een laatste vaccin op 13 weken? Jij twittert dacht ik na vaccin he? Voldoende of toch vaak niet?

Het lijkt mij erg vreemd dat als het echt niet voldoende is veel da's het niet doen/aanraden.
Ik titer de pups tot ik weet dat er geen maternale immuniteit meer is en daarna worden ze pas gevaccineerd. Dus met mijn pups vergelijken gaat niet. Maarrrr, mijn ervaring is dat de maternale immuniteit op 12 weken wel weg is en die enting dus aanslaat. Zeker weten doe je dat niet. Maar de meeste pups worden na 12 weken niet meer gevaccineerd en overleven zowaar tot hun eerste levensjaar, tot de volgende enting.... Toch wil ik graag voor 1 jaar weten of de enting goed is aangeslagen en dat kun je alleen maar echt weten als je titert.

Er voor de zekerheid op 16 weken nog maar een enting blind inrossen vind ik echt totaal onverantwoord. En jouw dierenarts zou eens een goed gesprek met zichzelf aan moeten gaan. Hun gelofte is "do no harm". Blind een beetje -tig keer pups achterelkaar enten is gewoon schadelijk handelen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3466380
frodo quin schreef: do 28 dec 2023, 18:34 Net terug van de Da met Quin. Haar derde vaccin (ze wordt morgen 13 weken). Nu ging ik er van uit dat ze daarmee klaar was tot volgend jaar, maar de Da zei dat het met 16 weken nog eens herhaald moest worden omdat er een risico is dat ze nog materialen antistoffen heeft. Emma heeft er vorig jaar "maar" drie gehad. Mijn Da toen heeft toen ook niet aangeraden nog een vierde keer te enten.

Nu snap ik wel dat je een pup niet onbeschermd wil laten lopen, maar ik vind zoveel vaccins ook maar niets. Geheel onschuldig zijn die ook niet. Verder vind ik het ook bizar dat mijn andere Da dat dan niet aanraadt.

Titteren zou eventueel een optie zijn, maar dat doen ze hier niet.



Wat zijn hier zoal de ervaringen met laatste puppyvaccin met 12-13 weken? Voldoende of niet?

Voor moest het uitmaken met hoe lang materialen antistoffen blijven hangen, ze is weg bij haar mama vanaf haar 8 weken. Heeft haar tweede vaccin gehad met 9 weken en 4 dagen en nu met 12 weken en 6 dagen.
Ik heb even opgezocht van mijn hond.
Die was met 6 weken geent bij fokker.
Heb met 10 weken getitterd hep 3 parvo 4+ en distemper 5.
En met 15 weken toen was het hep 1 parvo 5 en distemper 4.
Toen is er geent en was het 4 weken later 4+ 5 5.
Na 1 jaar 3 5 3.
Dit zeg denk weinig want iedere hond is anders.
Maar heeft dus maar 2 entingen gehad.
Een andere hond was met 6 weken geent en met 5 maanden en die is nu 6 en had nog genoeg antistoffen.
Door frodo quin
#3466504
Lizzy schreef: vr 29 dec 2023, 09:25 Ik titer de pups tot ik weet dat er geen maternale immuniteit meer is en daarna worden ze pas gevaccineerd. Dus met mijn pups vergelijken gaat niet. Maarrrr, mijn ervaring is dat de maternale immuniteit op 12 weken wel weg is en die enting dus aanslaat. Zeker weten doe je dat niet. Maar de meeste pups worden na 12 weken niet meer gevaccineerd en overleven zowaar tot hun eerste levensjaar, tot de volgende enting.... Toch wil ik graag voor 1 jaar weten of de enting goed is aangeslagen en dat kun je alleen maar echt weten als je titert.

Er voor de zekerheid op 16 weken nog maar een enting blind inrossen vind ik echt totaal onverantwoord. En jouw dierenarts zou eens een goed gesprek met zichzelf aan moeten gaan. Hun gelofte is "do no harm". Blind een beetje -tig keer pups achterelkaar enten is gewoon schadelijk handelen.
Titteren tot je ziet dat de materialen immuniteit weg is is natuurlijk ideaal. Dan gaan er geen onnodige vaccins in en zit je ook niet met een onbeschermde pup.

Die Da gelooft oprecht dat het noodzakelijk is denk ik. Net zozeer als ze vast ook gelooft dat vaccins erg onschuldig zijn. Ik vind vier wel heel erg extreem. Nuja drie ook.

Is jouw ervaring dat er twee aangeslagen vaccins nodig zijn voor een goede bescherming (dat die anders snel weer weg is)? Ik heb namelijk doorheen de jaren wel onderzoeken gezien waar 1 aangeslagen vaccins jarenlange bescherming gaf. Jij twittert dacht ik ook na vaccin he?
Door frodo quin
#3466505
Thea schreef: vr 29 dec 2023, 12:56 Ik heb even opgezocht van mijn hond.
Die was met 6 weken geent bij fokker.
Heb met 10 weken getitterd hep 3 parvo 4+ en distemper 5.
En met 15 weken toen was het hep 1 parvo 5 en distemper 4.
Toen is er geent en was het 4 weken later 4+ 5 5.
Na 1 jaar 3 5 3.
Dit zeg denk weinig want iedere hond is anders.
Maar heeft dus maar 2 entingen gehad.
Een andere hond was met 6 weken geent en met 5 maanden en die is nu 6 en had nog genoeg antistoffen.
Het is half chinees voor mij, maar als ik het goed begrijp is 1 aangeslagen vaccins voldoende gebleken voor jarenlange immuniteit?
Door frodo quin
#3466506
pike schreef: vr 29 dec 2023, 07:46 Mijn da heeft dat niet geopperd. En ik zou het zelf ook nooit doen. Ties heeft 3 vaccinaties gehad en zou over een jaar weer moeten. Ik ga in januari laten titeren om te zien of de vaccinaties zijn aangeslagen.
Mijn Da met Emma ook niet en die zijn echt wel van het vaccineren, ontwormen,... Ze zijn niet extreem pro farma, maar wel meer die kant uit. Gevoelsmatig ben ik niet op mijn gemak met zo een overdaad aan vaccins. Het is al zo veel wat er in dat kleine lijfje gaat
Gebruikersavatar
Door pike
#3466516
frodo quin schreef: za 30 dec 2023, 21:45 Mijn Da met Emma ook niet en die zijn echt wel van het vaccineren, ontwormen,... Ze zijn niet extreem pro farma, maar wel meer die kant uit. Gevoelsmatig ben ik niet op mijn gemak met zo een overdaad aan vaccins. Het is al zo veel wat er in dat kleine lijfje gaat
De dierenarts kan je nooit verplichten die vaccinatie te nemen. Dus als je hem niet wil staat het je vrij hem niet te nemen. Heb je al eens gevraagd hoe de fokker hier over denkt?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466518
Atz is geënt met 6 weken voor alles (was verplicht in Duitsland). Daarna altijd getiterd en hij is nu bijna 8 jaar en heeft geen verdere enting meer (nodig) gehad na die met 6 weken.

Bruun is bij de fokker met 6-9-12 weken geënt (geen discussie over mogelijk) en die laat ik komende week titeren. Ik verwacht dat hij wel antistoffen heeft, maar wil dat wel zeker weten. En ik ga er niet een enting in laten zetten “voor de zekerheid”, eerst meten of het wel nodig is.
Door Lizzy
#3466523
frodo quin schreef: za 30 dec 2023, 21:39 Titteren tot je ziet dat de materialen immuniteit weg is is natuurlijk ideaal. Dan gaan er geen onnodige vaccins in en zit je ook niet met een onbeschermde pup.

Die Da gelooft oprecht dat het noodzakelijk is denk ik. Net zozeer als ze vast ook gelooft dat vaccins erg onschuldig zijn. Ik vind vier wel heel erg extreem. Nuja drie ook.

Is jouw ervaring dat er twee aangeslagen vaccins nodig zijn voor een goede bescherming (dat die anders snel weer weg is)? Ik heb namelijk doorheen de jaren wel onderzoeken gezien waar 1 aangeslagen vaccins jarenlange bescherming gaf. Jij twittert dacht ik ook na vaccin he?
Dat kan niet, dat ze dat denkt. Tenzij ze zich er echt niet totaal niet in verdiept heeft. En dat vind ik ook schadelijk. Als je dierenarts bent moet je wel goed op de hoogte zijn van wat je doet. Vaccineren is dagelijkse praktijk.

Ja, ik titer een week of 2 a 3 na de 12 weken enting. En tot nu toe is deze altijd goed aangeslagen. Bij 1 jaar titer ik weer. Voor de zekerheid. Eén keer gehad dat de parvo niet goed was aangeslagen dus toen heb ik een losse parvo enting gegeven.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3466606
frodo quin schreef: za 30 dec 2023, 21:41 Het is half chinees voor mij, maar als ik het goed begrijp is 1 aangeslagen vaccins voldoende gebleken voor jarenlange immuniteit?
Nee beide honden hebben dus 2 entingen gehad. 1 x puppy en 1x de volledige cocktail.
En die ene hond dus idd 6 jaar al beschermd en niet meer gevacineerd.
Ook geen weil dat die doe ik uit principe niet.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door