Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ziggy
#35044
Dit jaar is er een Europese wetgeving gekomen dat bepaalde inentingen slechts om de 3 jaar dienen gezet te worden.
Ga het trachten op te zoeken.
Europees geldt ook voor België EN Nederland.
Groet,
Vic.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#35088
ziggy schreef: Dit jaar is er een Europese wetgeving gekomen dat bepaalde inentingen slechts om de 3 jaar dienen gezet te worden.
Ga het trachten op te zoeken.
Europees geldt ook voor België EN Nederland.
Groet,
Vic.
;D ;D ;D
Door Femke
#35257
Hoi Vic,

Is het niet zo dat als Nederland en België hun regels strenger willen maken dan de Europese regels, ze dit mogen doen?
Laatst gewijzigd door Femke op ma 29 dec 2003, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#36837
Ordell schreef: Zou mooi zijn Lizzy maar de meeste pensions hebben nog geen flauw benul van deze materie. En iets wat ze niet weten en ook niet interesseert daar zullen ze dan echt geen vuist voor gaan maken, dat laten ze aan de eigenaren van de hond over. En aangezien deze in Den Haag toch niet zullen worden gehoord (zoals met alles) zullen we er geen steek wijzer van worden. De enige oplossing zou zijn een dierenarts te zoeken waarvan je de hond zelf mag inenten. Doe ik zelf inmiddels ook al jaren ;).
Beste Ordell,

Even voor de goede orde een dierenpension begin je niet zomaar even, je moet eerst je vakbekwaamheidsdiploma halen, de theorie is op HAVO niveau, verder dien je 25 dagen praktijkstage te doen in een asiel/pension of kennel, die een goedkeuring hiervoor bezit, en nog 5 dagen stage lopen bij een dierenarts,( het is niet een diploma wat je zo even tussen neus en lippen door haalt) dus dat wij niet erg op de hoogte zouden zijn van entings materie en andere zaken moet ik bij deze tegenspreken.
Vervolgens heb je een locatie nodig daar moet je echt mazzel mee hebben dat gaat niet meer zo één twee drie hier in Nederland, dan moet er een mileuvergunning afgegeven worden en moeten we ons laten registreren.
Wat de entingen betreft zijn wij als pensionhouders aan handen en voeten gebonden door de wet, fabrikanten kunnen dat zeggen en veranderen maar dan dient eerst het honden en kattenbesluit weer herzien te worden, en herzieningen van wetten dat duurt in Nederland erg lang, als de fabrikanten langer bescherming van hun entstoffen garanderen, moeten ze dit maar eens op grote schaal naar buiten gaan brengen, dan word dat in Den Haag heus wel een keertje opgepikt en word het honden en kattenbesluit vanzelf weer aangepast.

En wat het zelf inenten van je hond betreft Ordell, jij beslist zelf of je de hond in wilt laten enten door de dierenarts, ik neem tenminste aan dat je dat bedoelde in je laatste zin.
Entstoffen zijn UDD stoffen en mogen dus uitsluitend door praktiserende dierenartsen toegediend worden, niet door de eigenaar of de assistente van de dierenarts.

Groeten Fritz
Door Ordell
#36898
[quote author=lekker kort Entstoffen zijn UDD stoffen en mogen dus uitsluitend door praktiserende dierenartsen toegediend worden, niet door de eigenaar of de assistente van de dierenarts.

Groeten Fritz
[quote][/quote]

Mijn dierenarts is uitermate gelukkig dat ik mijn hond thuislaat en hem zelf "ent"......... ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#37229
hier doet de assistente gewoon enten hoor,heeft ze bij Boris ook gedaan,en ik weet zeker als ik vraag of ik het mee naar huis mag nemen dat ik het ook mee krijg.
Ik weet ook dat ik de uitzondering ben die het mee zou krijgen (dus dat niet alle clienten bij mijn da het mee zou krijgen),net als Ordell dus.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 03 jan 2004, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door callas
#37495
Hallo allemaal!

Ik heb ook een kleinschalig dierenpension en ben zeer streng wat betreft de inentingen!
Wat mij dan weer stoort is dat DA hun eigen gangetje gaan wat betreft de kennelhoest inenting.
(Deze enting is niet wettelijk verplicht maar wordt door vrijwel alle DA aangeraden. ) Je hebt de neusenting(spray) Intrac deze is 6 mnd geldig en de Pneumodog is 12 mnd. geldig. Deze regel hanteer ik en werkt goed.
Hier in de buurt zijn DA die voor 't gemak voor beiden een jaar rekenen wat ik persoonlijk niet verantwoord vind. Honden kunnen behoorlijk ziek worden van Kennelhoest of zelfs het loodje leggen. Er zijn pensions die het overlaten aan de klant en de DA maar daar ben ik geen voorstander van. Er zijn sowieso klanten die er van balen dat hun dieren (ook) nog ingeent moeten worden zo wordt hun weekendje weg wel erg duur! :o
Ik zou ook willen dat we het niet meer hoefden te eisen al die entingen, maar velen spreken elkaar tegen en tot die tijd ga ik voor safe en moet me aan de wet houden!
Waarschijnlijk wordt het honden- en katten ingetrokken. Dan is het hek van de dam en kan iedereen raak klooien! :'(Gelukkig hebben wij een klein pension voor maar 6 honden en wordt de infectiedruk daardoor tot een minimum beperkt!
Door qyan
#37499
callas schreef: Hallo allemaal!

Ik heb ook een kleinschalig dierenpension en ben zeer streng wat betreft de inentingen!
Wat mij dan weer stoort is dat DA hun eigen gangetje gaan wat betreft de kennelhoest inenting.
(Deze enting is niet wettelijk verplicht maar wordt door vrijwel alle DA aangeraden. ) Je hebt de neusenting(spray) Intrac deze is 6 mnd geldig en de Pneumodog is 12 mnd. geldig. Deze regel hanteer ik en werkt goed.
Hier in de buurt zijn DA die voor 't gemak voor beiden een jaar rekenen wat ik persoonlijk niet verantwoord vind. Honden kunnen behoorlijk ziek worden van Kennelhoest of zelfs het loodje leggen. Er zijn pensions die het overlaten aan de klant en de DA maar daar ben ik geen voorstander van. Er zijn sowieso klanten die er van balen dat hun dieren (ook) nog ingeent moeten worden zo wordt hun weekendje weg wel erg duur! :o
Ik zou ook willen dat we het niet meer hoefden te eisen al die entingen, maar velen spreken elkaar tegen en tot die tijd ga ik voor safe en moet me aan de wet houden!
Waarschijnlijk wordt het honden- en katten ingetrokken. Dan is het hek van de dam en kan iedereen raak klooien! :'(Gelukkig hebben wij een klein pension voor maar 6 honden en wordt de infectiedruk daardoor tot een minimum beperkt!
ik heb hier een hond die doodziek wordt van een kennelhoest enting, mag hij ook nooit meer hebben.
na de kennelhoestenting die hij kreeg als pup (pneumodog)........was het nooit meer hetzelfde!
was hij te zwak om te enten, misschien wel, misschien niet en kon hij gewoon niet tegen die enting. hebben veel hoden bijwerkingen van de kennelhoestenting, volgens mij wel!
krijgen honden die geent zijn kennelhoest, vaak wel.
qyan heeft nadat hij geent is 3x kennelhoest gehad, 1 x ernstig.
qyan is dit jaar dus niet geent, want hij mag die enting niet meer. bij ons op de vereniging waar iik train zijn voor de rest alle honden geent tegen kennelhoest.
al die honden hebben nu al kennelhoest gehad. qyan niet geent en geen kennelhoest.
vindt ik toch altijd zo vreemd dit soort dingen, niet enten niet ziek, wel enten wel ziek.
net als met de griepprik, als ik die haal krijg ik griep, hala ik hem niet, krijg ik niets
Door Lizzy
#37502
Oh, als er 1 enting volkomen zinloos en zelfs gevaarlijk is, dan is het wel de kennelhoest enting! Ik ent deze nooit meer. Vergeet ook niet dat een hond die gezond eet een veel betere weerstand heeft hoor!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 04 jan 2004, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#37639
Lizzy schreef: Hoi Ordell, ben jij ook verplicht om jouw hond te enten?
Groetjes, Lizzy
Nee, niet verplicht. Maar voor het pension is het wel verplicht. Als je naar het inentingsboekje kijkt zie je dan ook dat op papier alles keurig klopt... ;D ;D
Door lekker kort
#37684
Het honden en kattenbesluit van 1981 was voor een aantal dingen bedoeld, de straat handel uitbannen, alle fokkers registreren, grip op aiels en pensions te krijgen.

Deze wet bleek in de praktijk enkel goed te werken bij dierenpensions, fokkers werden hobbyfokkers (en vielen buiten de diploma en vergunning plicht) zodoende omzeilden ze de wet, en zolang handelaren aan de tatoeage (inclusief het rode paspoort) met entverplichting voldeden (toen alleen hondenziekte) en er een vergunning aanwezig was zoals geregeld in de wet op de dierenbescherming en er geen dieren jonger dan 9 weken de inrichting verlieten, was alles in orde, de wetgever lichte ook erg vaak de hand met deze wet, asiels die niet aan de inrichtingseisen voldeden konden gewoon doordraaien, diploma's waren daar vaak niet aanwezig de vergunning stond vaak op naam van de dierenarts (het diploma van de dierenarts is gelijk gesteld aan het vakdiploma H&K besluit) die eens in de week 3 uur langs komt ????, ik heb heel wat inrichtingen van binnen gezien en nooit een inrichting gezien die volledig aan de eisen voldeed, bij commerciële bedrijven moet alles naar de letter van de wet in orde zijn.
Verder was de bedoeling van het H & K besluit dat iedere hond die meegenomen werd naar het buitenland vanuit Nederland voorzien was van een tatoeage en het rode dierenpaspoort waarin de benodigde entingen en gezondheidsverklaringen e.d vermeld stonden, de wetgever lichte ook hier de hand en bleef losse formulieren verstrekken, de registratieplicht bleef wel voor de pensions bestaan.
Oftewel het was een lor van wet die voor geen meter werkte en eigenlijk enkel grip gaf op de dierenpensions.
Tot zover de oude wet, in de nieuwe wet zijn er een aantal dingen veranderd, registratie mag nu ook via de chip, de entings eis voor het pension is zwaarder geworden en de inrichtingseisen zijn veranderd.
Het enten van de kennelhoest dat is een ander probleem, de ene dierenarts zweert erbij en de andere vind het onzin, de neusmethode houd toch echt een jaar stand, daar is de industrie wel voor langs geweest 2 jaar geleden, om dit te melden (en vervuild hiermee jaarlijks mijn brievenbus) de beste bescherming tegen kennelhoest (wat ze overigens overal op kunnen lopen) is door het te krijgen, die bescherming houd toch wel gauw een anderhalf jaar stand, blijft de hond met veel honden in contact komen heeft hij in principe nooit meer last van kennelhoest (de enkele uitzondering daar gelaten) mijn oude boef van 13 heeft als pup van 9 maanden kennelhoest gehad sindsdien nooit meer, mijn 2 jonge boeven (inderdaad Lupa ik ben het) van net 1 jaar hebben ook inmiddels kennelhoest gehad daar ben ik dus ook vanaf voor de rest van hun leven, even terug komen over het enten tegen kennelhoest, daar zijn behoorlijke ruzies met dierenartsen over geweest, waar wij ons mee bemoeide zij vonden het niet verantwoord een hond zonder kennelhoest inenting te brengen, afijn wat doe je naar je klanten toe overlegt U maar met Uw dierenarts, dit allemaal voor de lieve vrede want de dierenarts word door veel huisdier eigenaren als een heilige beschouwd, je kan 200% gelijk heben alles zwart op wit hebben staan, maar alles wat de dierenarts zegt is waar want die heeft er voor gestudeerd.(ik heb enkel een papiertje wat mij in staat stelt een bak vreten neer te zetten)

Kennelhoest is geen ziekte met een hoge mortaliteit, een hond die kennelhoest heeft moet je in de gaten houden, zolang hij goed eet en levendig is en geen koorts heeft is behandeling met hoestsiroop voldoende, het is gewoon een verkoudheid die uit moet zieken, je moet enkel oppassen dat de hond geen contra infectie krijgt, bij koorts naar de dierenarts voor antibiotica om de contra infectie te bestrijden, daarvoor word ook enkel antibiotica gegeven bij kennelhoest zelfs uit voorzorg en dat vind ik dan weer dubieus. (anderzijds kan ik het van de dierenarts wel begrijpen)
Enten geeft geen garantie het houd het risico beperkt.

Groeten Fritz
Door Lizzy
#37802
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een hond nooit meer kennelhoest kan krijgen wanneer hij dit ooit gehad heeft.... Waarom zou dat zijn? Is kennelhoest niet een beetje te vergelijken met een griepachtig virus bij mensen? Dat virus is toch ook steeds net een tikkie anders? Is dat niet het geval bij kennelhoest? Mmm, ik begrijp dan nu helemaal de enting niet meer! Bij 1 keer enten zou je dan toch denken dat de hond ook levenslange bescherming krijgt?
Door lekker kort
#37903
de beste bescherming tegen kennelhoest (wat ze overigens overal op kunnen lopen) is door het te krijgen, die bescherming houd toch wel gauw een anderhalf jaar stand, blijft de hond met veel honden in contact komen heeft hij in principe nooit meer last van kennelhoest (de enkele uitzondering daar gelaten) mijn oude boef van 13 heeft als pup van 9 maanden kennelhoest gehad sindsdien nooit meer, mijn 2 jonge boeven (inderdaad Lupa ik ben het) van net 1 jaar hebben ook inmiddels kennelhoest gehad daar ben ik dus ook vanaf

Nou het ging even fout met citeren dus maar even ouwerwets geknipt en geplakt.

Ik bedoelde hiermee, dat de hond dan een eigen bescherming heeft opgebouwd (die veel beter werkt dan een enting) ze worden dan nog wel besmet maar je merkt daar niets van, zodoende blijft de afweer bestaan, bij de andere ziektes is dat ook zo geef ik onmiddelijk toe maar die zijn veel ernstiger dan een kennelhoest infectie.
vanuit de industrie word dit verhaal niet onderbouwd het is louter een ervaring uit de praktijk, en als er kennelhoest heerst is het toch heel frapant dat de oude getrouwen hiervan verschoont blijven, zo ook mijn eigen honden, een enting tegen kennelhoest bied geen enkele zekerheid (hier trek ik wel de vergelijking met de griepprik) het is zonde van het geld en niet leuk voor de hond om toegediend te krijgen, ik hoop dat ik me zo duidelijker uitgedrukt heb.
Ik persoonlijk vind dat je kennelhoest beter met een verkoudheid kunt vergelijken, als de hond met kennelhoest enting toch kennelhoest krijgt word er maar al te vaak door dierenartsen verteld dat de hond een keelontsteking heeft, en daar zet ik dan mijn ?????? bij.

Groeten Fritz.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door