Ik zou zeker de vaccinatie uitstellen tot je puppy tenminste 4 mnd. is én deze nóóit tegelijk met een andere vaccinatie zetten (laat er enkele weken tussen, áls je Lepto vacineert).
Het hoogste risico (van het lage risico dat er is) op Weil loopt je hond van aug t/m nov. En vele bronnen melden dat de vaccinatie de meeste bescherming biedt het eerste half jaar na vaccinatie. Dus als je er niet 1,2,3 uit komt is er veel voor te zeggen 'bedenktijd' te nemen tot in het voorjaar, om je verder in te lezen en te overwegen.
Wat misschien fijn is om te weten, is dat het risico echt laag is. Het is dus niet zo dat als je pup door een regenplas plonst er reden tot paniek is. Sterker nog, hier hebben al mijn pups - tot ik nog Lepto vaccineerde - kans gezien een duik te nemen in het diepe vóór vaccinatie. En in die tijd was dat dus echt niet mijn bedoeling, meende ik dat dat levensgevaarlijk was, maar soms doen ze onverwachtte dingen.. Vooralsnog zonder enig probleem. Dat geeft geen garantie voor de toekomst en ik zou ook zeker kritisch zijn tov waar/wanneer, maar dit is dus exact het risico wat je overweegt: neem ik het risico van vaccinatie of neem ik het risico van niet-gevaccineerd.
Naar mijn idee hebben al mijn pups die wél gevaccineerd werden hoger risico gelopen dan degene die dat nooit werd... En dan doel ik niet eens op de vaccinatie! De pup die de Lepto niet kreeg, wgns gewijzigd inzicht, heeft niet zo maar overal mogen plonzen. Bij haar keek ik kritischer naar het water, omgeving, de mate van vermoeidheid, etc. De pups die wél Lepto-gevaccineerd werden, waande ik veilig.. Ik heb ze waterwerk laten doen op plekken, in periodes, dat ik mijn honden nu niet meer het water in zou sturen. Ik had geen benul van de beperkte bescherming die het vaccin geeft, zelfs tegen de types waartegen het wel beschermd.
Het is een ontzettend lastige afweging, geen van beide opties is risico vrij en wat het hoogste risico is voor jou hond..? Heel veel succes met de afwegingen en vooral natuurlijk plezier met je puppy!!