Ik heb een Labrador (Link) van 13 maanden. Link heeft al zijn puppy entingen gehad en zou nu voor de jaarlijkse cocktail moeten. Ik hou niet van klakkeloos vaccineren.. dus ik heb hem laten titeren bij de DA.
Daar kwam uit dat hij voldoende beschermd was (afgezien van weil want die kun je niet prikken. En omdat Link echt elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt en alles vreet heb ik hem wel laten enten voor weil dit jaar). Nu belde de DA net op, ze had overleg gehad met haar collega (ze zou terug komen op de kosten van de vaccicheck, die wist ze niet precies) en haar collega zegt dat de vaccicheck momenteel onbetrouwbaar is omdat Link nog nooit zijn jaarlijkse enting (grote cocktail) heeft gehad. Pas na zo'n cocktail die dus blijkbaar eenmalig gegeven moet worden, kun je de titerbepaling als betrouwbaar classificeren.
Ik lees online dat dit "boosteren" heet. Ik vind dit zelf een beetje kul (maar het gaat even niet om mijn mening, maar om daadwerkelijke feiten) want zoals ik redeneer : Hij heeft 3x? (dat is geloof ik standaard toch?) de entingen gehad. Dus waarom zou je dan die nog een x gaan geven? Het lichaam kent ze al, het lichaam heeft al geheugencellen aan kunnen maken... ik snap dan niet waarom je dat zou moeten boosteren.
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik vind online bv dit :
Vindt u het 3-jarige vaccinatieschema met het boosteren op 1-jarige leeftijd en een herhaling elke 3 jaar van de virale vaccins juist? Of is het verantwoord om te vertrouwen op de hoge titers uit de 16 weken titerbepaling en de booster vaccinatie op 1-jarige leeftijd uit te stellen?http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/Vr ... nDodds.htm
Na de laatste pupvaccinatie kun je op 1-jarige leeftijd een titerbepaling uitvoeren.