Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#345179
Breezer schreef: Breezer is in Oostenrijk ook 3x gestoken door een beest wat giga bulten gaf. Hij had er 1 op z´n heup, 1 op z´n voorpoot en 1 op z´n wang. Ik heb er niks opgesmeerd en er ook niet aangezeten, en ze verdwenen na een week ook weer vanzelf.

Maar wat zijn dazen eigenlijk??
Van die grote zwarte "vliegen" met zo'n lang achterlijfje....je vind ze veel in de buurt van water & van paarden...

Van het internet geplukt.... ;D:

Daas
Dazen
Taxonomische indeling
Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Arthropoda (Geleedpotigen)
Superklasse: Hexapoda (Zespotigen)
Klasse: Insecta (Insecten)
Subklasse: Pterygota
Superorde: Exopterygota
Orde: Diptera
Suborde: Brachycera
Superfamilie: Orthorrapha

Familie
Tabanidae

Een daas, ca 1 cm lang (foto EvH 2003)
Een daas (ook wel brems of steekvlieg) is een lid van de familie van de tabanidae, tot de vliegen behorende bloedzuigende insecten. De familie is wereldwijd verspreid; er zijn vermoedelijk ongeveer 8000 soorten. Ze hebben grote ogen, bij veel soorten met een fraai kleurenpatroon, dat na de dood echter snel vervaagt. Het zijn over het algemeen forse, stevig gebouwde vliegen.

Ze zijn verder herkenbaar aan de antennes met drie segmenten waarvan de meest distale vaak een ringvormig patroon heeft maar geen arista. De kop is van achteren recht afgeknot en steekt aan de zijkant wat naast de thorax. De R4 en R3-venen op hun vleugels lopen uit elkaar en omvatten de vleugeltop. De monddelen bestaan uit een krachtige steeksnuit met labrum, hypopharynx, gepaarde mandibels en maxillen. De steekborstels worden van achteren door het labium omsloten, deze zijn relatief dik wat de steek zo pijnlijk maakt. Ze ontwikkelen zich langzaam (ongeveer 1 generatie per jaar, univoltien) maar de volwassen vliegen (imagines) komen vaak tegelijk uit zodat plagen kunnen optreden. Ze hebben een pijnlijke beet en kunnen een aantal infecties overdragen.

Ze strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddellijk, wat meestal goed te voelen is.
Ze kunnen dan niet snel wegvliegen, zodat men hen met een welgemikte klap kan doodslaan; dan heeft men de beet echter al te pakken, die meestal tot een fikse jeukbult leidt. Alleen de vrouwtjesdazen steken, om voldoende energie te verkrijgen om hun eieren te kunnen leggen. Met name vee kan zeer veel hinder van dazen hebben. Ze komen vooral voor op iets vochtige plaatsen die naast zon ook wat schaduw bieden. De larven ontwikkelen zich in water, modder, moeras, of rottende plantendelen. Ze leven vaak van andere insecten. Er zijn meestal 8 of 9 larvestadia, met een diapauze in de winter. In vrijwel alle geslachten (behalve een paar primitieve die vooral in de tropen voorkomen) voeden de volwassen vrouwtjes zich met bloed; de mannetjes bijna altijd met nectar of plantensap. In Nederland komen een 35-tal soorten dazen voor
Door Jinxy
#348201
Uhm, wil toch even wat toevoegen.

Als je een daasspray met hertshoornolie gebruikt werkt het perfect.
Stinkt alleen een uur in de wind, maar werkt grandioos..

Bijv. Effol Bremsen Spray of Bremsen Bremse van Zidan.
Door tieneke
#348256
Jinxy schreef: Uhm, wil toch even wat toevoegen.

Als je een daasspray met hertshoornolie gebruikt werkt het perfect.
Stinkt alleen een uur in de wind, maar werkt grandioos..

Bijv. Effol Bremsen Spray of Bremsen Bremse van Zidan.
Gebruik je dit ook zelf ;D ;D
Wed dat er echt niemand meer in de buurt komt ;)
Wat een smerige t*fuslucht zeg :-X
We gebruikten dit op het hout als er weer eens een paard aan de afrastering stond te kluiven,vaak kwam er iets op mijn handen wat je zelfs met water en zeep en hard boenen niet meer weg kreeg!
De paarden liepen ook hard weg voor de geur....
Door Mevroi Kruim
#349229
Ja, hertshoornolie ken ik ook nog van vroeger op de manege :-X De schimmels en lichte vossen allemaal er uitziend als artistiek bruingestreepte zebra's ;D ;D en helpen deed het ook niet echt.
Hard hollen, dat helpt! Ze hebben de pest aan wind, ook als je die zelf genereert door hard te lopen/fietsen.
Door Jinxy
#349232
:P Nee, op mezelf gebruik ik het niet :P

Op mijn paarden wel, werkt echt perfect....

Enne, dat verkleuren gebeurd met deze spray niet...

Maar ik bedoel dus, er ìs wel iets wat werkt. Alleen tegen welke prijs ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Laika
#349239
Laika mijn doberman wordt panisch van al die steekvliegen en dazen. Ik heb zelf een paard dus ook de bijbehorende lastposten. Als we in de tuin zitten dan trek ik Laika een kleuterjurkje aan. Alle smeersels helpen altijd maar even is mijn ervaring.

Mariska
Door Marieke
#349657
tieneke schreef: Tegen dazen doe je niet veel ;)zowel bij mens als paard.
De paardendrogisterijen worden rijk van al hun zogenaamde anti-dazen wondermiddeltjes....ik heb er ook zat geld aan uitgegeven....het hielp maar even....de paarden vlogen hierna weer ouderwets stuiterend door de wei,om hun kwelgeesten te ontlopen :-\
Ik moet zeggen dat ik heel erg enthousiast ben over Atex dazenspray. Daar zit dus herzhoornolie in (stink!). De dazen zijn er wel, maar gaan niet zitten (mijn zwarte paardje is anders altijd zo de klos). Bij ons stikt het van de dazen, maar dankzij dit spul kan ik nog gewoon rijden (al 2 jaar lang). En bij ons is het echt verschrikkelijk (zuidoosten, nabij duitse grens) ! Dus schrijf het niet meteen af.
Laatst gewijzigd door Marieke op ma 11 jul 2005, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#349878
Ben pas een paar dagen in Twente geweest met Tous en daar waren de dazen ook behoorlijk agressief :-X Ik heb daar TeaTreeolie gekocht en elke wandeling deed ik een druppel op mn handen en in mn nek. Ik ben namelijk erg allergisch voor de steken van die beesten. Bij Tous deed ik af en toe ook een druppel in zn nek en op zn staart. De dazen bleven komen maar verdwenen ook weer vrij snel.
En inderdaad even een sprintje trekken of met iets wapperen helpt ook enorm ;D
Toen ik die olie nog niet had zaten er tijdens een wandeling wel een stuk of 15 van die rotbeesten om ons heen...Wat zullen mensen die mij toen gezien hebben gelachen hebben, ik ben al rennend met een shirt zwaaiend bij de camping aan gekomen ::) ;D
Toch hielp het bij tous minder want hij was wel gestoken door zo'n normale steekvlieg en een teken :-X
Maar dat komt dan waarschijnlijk doordat ik alleen maar een paar druppels had gebruikt?! Ik begrijp een beetje dat de meesten van jullie een spray hebben en heel de hond insprayen?!
Over katten en TeaTree; in de gebruiksaanwijzing bij het flesje staat dat oudere TeaTree tijdelijke verlammingsverschijnslen kan vertonen bij katten. Verder niet over giftig of helemaal niet gebruiken bij katten...
Door Jinxy
#350018
Marieke schreef: Ik moet zeggen dat ik heel erg enthousiast ben over Atex dazenspray. Daar zit dus herzhoornolie in (stink!). De dazen zijn er wel, maar gaan niet zitten (mijn zwarte paardje is anders altijd zo de klos). Bij ons stikt het van de dazen, maar dankzij dit spul kan ik nog gewoon rijden (al 2 jaar lang). En bij ons is het echt verschrikkelijk (zuidoosten, nabij duitse grens) ! Dus schrijf het niet meteen af.
Zie je wel :P :P ;D ;D

Ben niet de enige die beweert dat er hoop is ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#350255
Ik gebruik de Aloe Vera anti insectenspray van Espree. En dan maak ik een extra sterke oplossing. Het helpt bij de paarden redelijk, alleen als ze veel zweten wordt het al snel minder.
En na het rijden afspuiten helpt ook goed. Volgens mij komen ze ook op zweet af.
Door Marieke
#350282
Ja, paardenzweet maakt het zeker erger! Als ik terug kom van een rit zijn er beduidend meer, gelukkig gaan ze dan nog steeds niet snel zitten met de herzhoornspray (wel sneller dan aan begin van rit). Eng is het wel, om zo'n wolk om je heen te hebben.

Alleen met afspoelen wordt het dan nóg erger, dus dat doe ik snel en dan hup een vliegendeken op in de wei (helaas).
Volgens mij komen ze ook op kleur (warmte?) af, want onze lichtere paarden (wildkleur, leemvos) hebben veel minder dazen. Mijn zwarte ruin wordt altijd enorm gestoken, vandaar dat hij de enige is met een deken.

Ik heb vorig jaar nog een site gelezen van een belgisch bedrijf die een dazenspray had ontwikkelt op basis van angstferomonen van dazen. Klonk heel interessant en ik wilde het zeker proberen......kan nu alleen nergens die site meer vinden..... ??? :-\
Door Marieke
#350461
Ik heb het gevonden!
Unicorn protector heet het en je schijnt het maar eens in de 5 dagen op te hoeven brengen. Het is ontwikkelt door de universiteit van Gent. Het is prijzig, maar je doet er wel lang mee. Ik weet niet of ik de site hier mag noemen, maar ik doe het toch:
http://www.unicorn.be/natural_products/nl/prod.htm

Ik ga het meteen bestellen! Als het iets is laat ik het meteen weten.
Laatst gewijzigd door Marieke op wo 13 jul 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jinxy
#351164
29,90 per fles. Ik verkoop het ook.
Werkt goed, niet gebruiken op paarden met gevoelige huid.
Je moet hm wel van tevoren goed met shampoo wassen dat je paard ook echt schoon is.

Voor honden zou ik het niet gebruiken i.v.m. oplikken.
Door Marieke
#352184
Hoezo moet je je paarden eerst goed wassen?
Die van mij staan 24u buiten en zijn nooit schoon te houden
Door Mevroi Kruim
#352187
Jinxy schreef: 29,90 per fles. Ik verkoop het ook.
Werkt goed, niet gebruiken op paarden met gevoelige huid.
Je moet hm wel van tevoren goed met shampoo wassen dat je paard ook echt schoon is.

Voor honden zou ik het niet gebruiken i.v.m. oplikken.
Als het voor honden/katten link is om het op te likken dan voor paarden toch ook? En die staan vaak gezellig elkaar te knagen en knabbelen.
En paard wassen elke 5 dagen - lijkt me niet te doen, nog afgezien van het ontvetten van het haar, niet aan te raden bij buitenpaarden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door