Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door 1eboa
#2575659
Ik had het gevoel met veel twijfel om met 1 jaar een keer de lepto te laten zetten, omdat er misschien toch geheugencellen aanwezig blijven. Ik weet wel dat er meerdere virussen de weil kunnen veroorzaken. Nu doe ik het beslist niet meer. Een van de puppies (bij de nieuwe eigenaar) kreeg de volle mep en stond alsof ze stomdronken was te zwabberen en moest daarna een haf uurtje in de wachtkamer zitten en kreeg het advies om voor de vaccinatie cortisonen te geven. De eigenaar heeft me advies gevraagd, dat is niet laten enten, eerst titeren afwachten. Als het mijn hond was, zou ik hem niet meer laten enten! Wat te doen?
Door vega
#2575741
Bieke schreef: Waarom de vaccinatie Parvo Weil?
Op advies van de d.a. Maar nu hoor ik van alle kanten 'ernstige' verhalen. Titeren gaat dus alleen via bloedprikken? Of kan het ook nog anders? Heb nl. dieren met traumatische ervaringen (...).
Door Mevroi Kruim
#2575883
Ziekte van Weil is een bacterie-infectie, geen virus.

"Voor Leptospirose heeft het weinig nut een jaarlijkse titerbepaling uit te voeren, al bestaat deze wel. Het Leptospirose-vaccin is, in tegenstelling tot de andere vaccins, een geïnactiveerd vaccin. De humorale antilichamenrespons daarop is in vrijwel alle gevallen laag en kort aan te tonen in het bloed; hooguit een jaar. Met een titerbepaling als de VacciCheck kunnen geen geheugencellen worden gemeten en de test zal dan ook in de meeste gevallen ten onrechte uitwijzen dat een dier matig of niet beschermd is. Wel kan de test worden ingezet bij dieren waarvan de klinische symptomen doen vermoeden dat ze besmet zijn met de Leptospirosebacterie. In het geval van besmetting zal de titerbepaling juist een zeer hoge titer geven, wat in normale gevallen vrijwel nooit voorkomt.'

BRON

De vraag is of vaccineren met een geïnactiveerd vaccin ook geheugencellen oplevert.
Door Mevroi Kruim
#2575886
vega schreef: Op advies van de d.a. Maar nu hoor ik van alle kanten 'ernstige' verhalen. Titeren gaat dus alleen via bloedprikken? Of kan het ook nog anders? Heb nl. dieren met traumatische ervaringen (...).
Titeren gaat dmv een druppeltje bloed. Dieren voelen er niks van, geen reden voor paniek dus. Er worden geen naalden in gestoken om liters bloed af te tappen hoor!
Door vega
#2575977
Mevroi Kruim schreef: Titeren gaat dmv een druppeltje bloed. Dieren voelen er niks van, geen reden voor paniek dus. Er worden geen naalden in gestoken om liters bloed af te tappen hoor!
Nou raak ik niet zo snel in paniek, maar 1 van de honden is wat moeilijk met vreemden, zo gevormd door de mens (en dan zeg ik het netjes). Ik zal het eens bespreken met de homeopaat.
Door Anne in Zweden
#2576275
Mevroi Kruim schreef: Titeren gaat dmv een druppeltje bloed. Dieren voelen er niks van, geen reden voor paniek dus. Er worden geen naalden in gestoken om liters bloed af te tappen hoor!
O echt? Mijn homeo-da heeft bij twee of drie katten van me bloed afgenomen voor rabiës, en dat ging echt met een hele buis tegelijk! Is titeren voor andere ziektes dan anders dan voor rabiës?
Door Mevroi Kruim
#2576873
Geen idee! Hier was het gewoon een klein prikje en nou ja, een paar druppeltjes, meer niet. Honden merkte er absoluut niks van en het zijn echte miepen, de helden  :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door