- wo 14 nov 2007, 16:29
Op zich niet. Maar met kennelhoestentingen is het net als met de griepvaccinatie bij mensen: hij werkt, meestal, voor het virus dat er in zit ...
Waarom krijgen mensen dan toch griep? Omdat hij lang niet altijd werkt, soms vervelende bijwerkingen kan hebben, en meestal achter de feiten aanhobbelt omdat de griepgolf nou net uit een ander virus bestaat dan waartegen geent is.
Kennelhoest is en stuk onschuldiger dan mensengriep, eerder te vergelijken met een verkoudheid. De meeste honden zijn er een paar dagen wat minnetjes van en dan is het over. Het is dus helemaal niet nodig om ertegen te enten, honden gaan er niet aan dood, net zomin als wij doodgaan aan een verkoudheid.
Enten brengt altijd risico's met zich mee; Tara van mij is 2x tegen kennelhoest ge-ent en kreeg prompt allebei de keren kennelhoest. Sinds ik niet meer laat enten heeft ze het niet meer gehad. Kátur heeft het 1x gehad, een dag of twee kuchen en klaar.
En daarnaast loopt zeker de kennelheost enting meestal aardig achter, dwz dat hij bescherming geeft tegen een ander virus dan heerst. Wordt je hond nog steeds ziek.
Ik laat alleen enten tegen levensbedreidgende ziektes als rabies (buitenland), hondenziekte, hepatitis, en Parvo bij pups. Enten tegen een beetje hoesten - mwah, vind ik onnodig.