Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door geer
Ik zit me net te verdiepen in de vaccinatierichtlijnen van de AAHA (American Association of Hospital Animals) en daar staat dat, hoewel alleen Nobivac 3 jaar geregistreerd is, je ervan uit mag gaan dat dezelfde vaccins van andere (grotere) merken ook zolang werkzaam zijn.

Nadeel van niet geregistreerd is dat het dan wel fijn is voor jezelf, maar dat je geen sticker krijgt en de 3 jarige beschermingsduur dus niet als officieel mag laten gelden.

En ja, registratie is duur.
Door Decibels
geer schreef: Ik zit me net te verdiepen in de vaccinatierichtlijnen van de AAHA (American Association of Hospital Animals) en daar staat dat, hoewel alleen Nobivac 3 jaar geregistreerd is, je ervan uit mag gaan dat dezelfde vaccins van andere (grotere) merken ook zolang werkzaam zijn.

Nadeel van niet geregistreerd is dat het dan wel fijn is voor jezelf, maar dat je geen sticker krijgt en de 3 jarige beschermingsduur dus niet als officieel mag laten gelden.

En ja, registratie is duur.
dat bedoel ik... ;)
Door Staftime
Na alles even doorgelezen te hebben begrijp ik hier dus het volgende uit:

Parvo, Adeno-Hepatitis, hondenziekte, rabies
Elke drie jaar

Weil, kennelhoest
Elk jaar

Klopt dat?
Door Staftime
Sennaruby schreef: In theorie wel ja ;) ;D
De antistoffen blijven dus in de praktijk langer aanwezig in het lichaam.
Maar als ik dus op deze manier ent, dan weet ik iig zeker dat ik niet over-ent, en dat mijn honden wel voldoende beschermd zullen zijn?
Want ik zit nu bij een nieuwe da, en die deed er helemaal niet raar over toen ik vroeg om de eerst volgende keer alleen weil te enten.
Was geen enkel probleem.
Nu vraag ik me dus alleen af of ze het samen gaan doen met een andere entstof wat ze me niet vertellen.
Door Staftime
Ik belde net de DA, en die zei dat ook Parvo elk jaar moest.
Maar toen ik zei dat ik graag alleen Weil en Kennelhoest wilde, was dat prima, dat kan gewoon.
Toch fijn dat ze niet allemaal moeilijk doen!
Door Jolly
Staftime schreef: Na alles even doorgelezen te hebben begrijp ik hier dus het volgende uit:

Parvo, Adeno-Hepatitis, hondenziekte, rabies
Elke drie jaar

Weil, kennelhoest
Elk jaar

Klopt dat?
waarom zou je kennelhoest ook elk jaar doen?
behalve als ze in een pension of kennel gaan waar ze het helaas nog steeds verplichten, zie ik de noodzaak darvan niet in.
Door Laura2004
Ik ent al een paar jaar niet meer, aangezien ik het nut er niet van in zie en ik vind het met een zwak hondje als Ziggy niet echt verantwoord, maar ik zie het nut er ook absoluut niet van in om kennelhoest te enten....
Door Staftime
Waarom is kennelhoest dan niet nodig?
Ik hoor hier in de buurt toch nog regelmatig dat honden kennelhoest hebben.
Misschien dat ik daar een beetje bang voor ben?
Romeo is heel gevoelig op zijn keel, en heeft daar vrij regelmatig last van.
Dus lijkt mij dat hij dan ook extra gevoelig is hiervoor.
Of zit ik nu te raaskallen?
Door Mevroi Kruim
Op zich niet. Maar met kennelhoestentingen is het net als met de griepvaccinatie bij mensen: hij werkt, meestal, voor het virus dat er in zit ...
Waarom krijgen mensen dan toch griep? Omdat hij lang niet altijd werkt, soms vervelende bijwerkingen kan hebben, en meestal achter de feiten aanhobbelt omdat de griepgolf nou net uit een ander virus bestaat dan waartegen geent is.

Kennelhoest is en stuk onschuldiger dan mensengriep, eerder te vergelijken met een verkoudheid. De meeste honden zijn er een paar dagen wat minnetjes van en dan is het over. Het is dus helemaal niet nodig om ertegen te enten, honden gaan er niet aan dood, net zomin als wij doodgaan aan een verkoudheid.
Enten brengt altijd risico's met zich mee; Tara van mij is 2x tegen kennelhoest ge-ent en kreeg prompt allebei de keren kennelhoest. Sinds ik niet meer laat enten heeft ze het niet meer gehad. Kátur heeft het 1x gehad, een dag of twee kuchen en klaar.
En daarnaast loopt zeker de kennelheost enting meestal aardig achter, dwz dat hij bescherming geeft tegen een ander virus dan heerst. Wordt je hond nog steeds ziek.

Ik laat alleen enten tegen levensbedreidgende ziektes als rabies (buitenland), hondenziekte, hepatitis, en Parvo bij pups. Enten tegen een beetje hoesten - mwah, vind ik onnodig.
Door Staftime
Hmm, ik heb nu al aangegeven dat ze in de computer zouden zetten dat ik woensdag Weil en kennelhoest laat enten...
Volgend jaar dus alleen maar Weil begrijp ik?
En dan het jaar daarop weer de cocktail?
Door Sennaruby
Dan laat je woensdag toch gewoon alleen weil enten? Dat lijkt me geen probleem! En dan volgend jaar alleen weil en dan het jaar erop DHP en weil. Wel zou ik die twee entingen gespreid laten geven, dus bijvoorbeeld eerst de DHP en een paar weken (4 minimaal) later de weilenting.

Groetjes,

Fieke
Door Staftime
Sennaruby schreef: Dan laat je woensdag toch gewoon alleen weil enten? Dat lijkt me geen probleem! En dan volgend jaar alleen weil en dan het jaar erop DHP en weil. Wel zou ik die twee entingen gespreid laten geven, dus bijvoorbeeld eerst de DHP en een paar weken (4 minimaal) later de weilenting.

Groetjes,

Fieke
Wat is de reden dat daar minimaal 4 weken tussen moeten zitten?
Door Sennaruby
Het moet niet, maar een enting is een 'aanslag' op het immuunsysteem. Er worden antilichamen gevormd tegen de ziekten die op een onnatuurlijke manier en in een zeer onnatuurlijk aantal in het lichaam terecht komen. Als je een cocktail geeft moet het lichaam tegen 5 ziekten tegelijk antilichamen aanmaken. De kans is dan best groot dat er iets 'verkeerd' gaat en dat het lichaam antistoffen tegen lichaamseigen stoffen gaat maken, een autoimmuunziekte dus. Daarom is het het beste om zoveel mogelijk de entingen tegen de verschillende ziekten te spreiden.

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door