Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door karin2
Ook ik twijfel erg om de lepto te laten zetten :
wél omdat: wij vroeger een nizinny hadden die aan lepto is gestorven (zat samen met andere in kennel buitenshuis met een greppel achter , ze zwommen nooit ! maar blijkbaar wel ratten en muizen aanwezig  :( syptomen : braken, lusteloos en orange oogwit en binnenkant oren , tast dus blijkbaar ook de lever aan DA erbij gehaald , bloed getrokken en dag erna uitslag maar was al te laat dus  :'( :'( :'(

punt twee : e'x van mij stapt naast het schip in Duitsland verwond zich aan het hoofd en verzorgd ontsmet de wond niet , na paar dagen met lepto opgenomen in kliniek (ondertussen naar Nederland gevaren ) hartritme hoog dan weer laag nier en leverfalen heel erg verward  :-X enfin dus week op leven en dood gelegen.
anderzijds de reacties op de entingen  :-\
ik denk dat ik Diesel niet laat enten en hem aleen in stromend water laat zwemmen (pf en al mijn haar uitrekken moest ie toch lepto krijgen  :'( )
heb dus gestemd anders want ........
Laatst gewijzigd door karin2 op zo 03 aug 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mojo2008
Ik heb Anders gestemd.
Mojo heeft namelijk niet de nieuwe Lepto-enting gekregen, maar de oude.
Wij zijn afgelopen vrijdag bij Tannetje Koning geweest om te titeren.
Hieruit kwam dat Mojo en Hope pas over 6 jaar terug hoeven voor een titerbepaling.
Toen ik Tannetje vroeg of het verstandig was om Weil wel te enten, had ze geen duidelijk antwoord klaar.
Ze zei dat ze deze keuze aan de eigenaar zelf overliet. (Dit terwijl ze wel duidelijk afraadde om kennelhoest te laten enten).
Volgens haar zijn er inderdaad maar ongeveer 10 honden per jaar in Nederland die Weil oplopen.
Mijn honden zitten wel in de risicogroep, omdat ze in elk smerig (stilstaand) watertje willen springen dat we tegenkomen.
Omdat Tannetje niet duidelijk nee zei, heb ik dus toch laten enten voor Weil.
Ze wilde de nieuwe enting liever niet zetten, omdat Mojo deze nog nooit gehad heeft en ze bang was voor de bijwerkingen.
Hij heeft de oude enting dus gekregen.
Hope hoefde nog niet omdat ze pas 6 maanden is en Lepto in haar puppy-entingen zat.

Na het lezen van dit topic denk ik niet dat ik mijn honden nog eens voor Weil laat enten.... Ik twijfel enorm.
Laatst gewijzigd door Mojo2008 op zo 03 aug 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thea
digijaro schreef: Ik heb 'ja' gestemd.
Dit omdat wij de Lepto enting moeten zetten voor de hondenvereniging. Er is wel de oude versie ingegaan. Wij zijn bij Tannetje geweest en zij wilde nog niet de Lepto 4 zetten omdat ze nog niet precies wist wat de bijwerkingen enzo zouden zijn. Bij de hondenvereniging accepteren ze titeren wel sinds een aantal jaar.

Diesel is in maart aan zijn knieband geopereerd en heb ik dus niet laten enten voor Lepto. Hij gaat in het water, drinkt uit plassen (in het bos), tot nu toe leeft hij nog!
Ik nijg al een tijdje (ook na al deze reacties hier) om ook niet meer voor Lepto te enten, maar die hondenvereniging...

Wat zijn de reacties mocht een hond toch Lepto krijgen??
Controleerd de hondenvereniging daar ook op.
Zelf bij een hondenschool gezeten alleen paspoort in gekeken toen we begonnen (puppie) daarna nooit meer ;)
Door M@rina
Parelridder schreef: Da's efficient van de da! Ik kreeg laatst doodleuk een herinnering per post, dat ik nog niet gereageerd had op de oproep voor de jaarlijkse vaccinaties en dat het wel erg belangrijk was voor de gezondheid om dat alsnog te gaan doen. 'k Heb notabene een gesprek gehad waarin ik heb toegelicht geen Lepto vaccinatie meer te willen. Rabies doen we nooit (ze gaan daarom niet naar het buitenland) en de rest alleen na titerbepaling (maar de da doet dit standaard nog jaarlijks, "want dat kan geen kwaad", wat ik zelfs als dat zo zou zijn een merkwaardig argument vind).
Onze Da is een jonge meid die open staat voor overleg, ze weet inmiddels dat ik zelf ook het één en ander heb uitgezocht, Saartje heeft zo nu en dan oorontsteking, ze weet dat ik dit zelf controleer (wekelijks, want madammeke laat niets merken van een oorontsteking)m ze weet dat ik vers voer en kritisch op ben enten.

In het dossier stond al dat ik geen cocktail meer wil laten zetten, de oude Weil liet ik nog wel zetten, maar voor die nieuwe ben ik huiverig.
Door Gizmo
Begin deze maand ben ik naar de DA geweest voor de Lepto4 enting. Hoewel ik me echt over alles inlees voordat ik iets doe wist ik niet dat er een nieuwe enting was... Ik dacht dat het wel in orde zou zijn. Dit is mijn eerste hond (ze is nu 1 jaar en 1,5 maand oud) en ik geloof nog snel de blauwe ogen van de dierenarts (Quote van de da: "het is heel erg belangrijk deze enting elk jaar te herhalen, ook omdat je in een stad woont waar erg veel honden zijn"). Ik vind het ook nog erg moeilijk om nee te zeggen en tegen haar in te gaan... Maargoed na deze maand van een aantal dierenarts bezoekjes voor jeuk etc. ben ik daar ook wel van genezen haha.

Morgen zou Gizmo de booster moeten hebben. Ik zit ontzettend te twijfelen of we dat gaan doen of niet. Aangezien ze sowieso nooit in slootjes zwemt. Alleen af en toe in een meertje als we gaan varen... Ik vroeg me ook af of ze dan wel beschermd is tegen de 2 oude soorten? Ik kan dat nergens duidelijk uit opmaken...
Door Cathelijn
Nee, Ilan is nu twee jaar en is nooit gevaccineerd tegen Lepto. Het eerste jaar niet omdat ik het zeker niet voor de 16 weken wilde en het toen eigenlijk al zo laat in de zomer was dat het niet veel zin meer had en ik ook nog steeds aan het twijfelen was. En afgelopen voorjaar niet omdat hij meeging naar Tsjechië en ik de Rabiës al voldoende vond. En zo zal er volgend jaar vast wel weer een goede reden zijn om het niet te doen.
Door Martine-Tom
Gizmo schreef: Begin deze maand ben ik naar de DA geweest voor de Lepto4 enting. Hoewel ik me echt over alles inlees voordat ik iets doe wist ik niet dat er een nieuwe enting was... Ik dacht dat het wel in orde zou zijn. Dit is mijn eerste hond (ze is nu 1 jaar en 1,5 maand oud) en ik geloof nog snel de blauwe ogen van de dierenarts (Quote van de da: "het is heel erg belangrijk deze enting elk jaar te herhalen, ook omdat je in een stad woont waar erg veel honden zijn"). Ik vind het ook nog erg moeilijk om nee te zeggen en tegen haar in te gaan... Maargoed na deze maand van een aantal dierenarts bezoekjes voor jeuk etc. ben ik daar ook wel van genezen haha.

Morgen zou Gizmo de booster moeten hebben. Ik zit ontzettend te twijfelen of we dat gaan doen of niet. Aangezien ze sowieso nooit in slootjes zwemt. Alleen af en toe in een meertje als we gaan varen... Ik vroeg me ook af of ze dan wel beschermd is tegen de 2 oude soorten? Ik kan dat nergens duidelijk uit opmaken...
heeft ze hiervoor de lepto2 gehad? Zo ja is ze tegen die 2 varianten beschermt ;)
Door Gizmo
Martine-Tom schreef: heeft ze hiervoor de lepto2 gehad? Zo ja is ze tegen die 2 varianten beschermt ;)
Ze heeft als pup de Vanguard CPV-Lepto gehad. Is dat de oude Lepto2? Als dat zo is ben ik er meteen al over uit dat ik morgen niet laat boosteren. ;)
Door Lizzy
Gizmo schreef: Ze heeft als pup de Vanguard CPV-Lepto gehad. Is dat de oude Lepto2? Als dat zo is ben ik er meteen al over uit dat ik morgen niet laat boosteren. ;)
Ja, dat is de oude Lepto, met 2 bacterie types er in.
Door Hope
Ik ga het niet meer doen. Er komen maar weinig ziektegevallen voor, de enting geeft geen enkele garantie dat je hond het niet krijgt en de bijwerkingen kunnen flink serieus zijn.

Zolang mensen zonder enting in hetzelfde water mogen zwemmen als onze honden geef ik geen enting meer voor weill.
Door Khari
Hier de oude lepto geënt. Stevie is er eentje van ratten en muizen vangen en plenst in en drinkt van het water waarvan ik weet dat er ook ratten in zitten. Beide honden hebben niet een normale pup booster enting gehad, vandaar nu toch de enting.
Ik ben er wel eentje van niet jaarlijks enten dus kunnen er ook wel weer even tegen
Door Berna
Hope schreef: Ik ga het niet meer doen. Er komen maar weinig ziektegevallen voor, de enting geeft geen enkele garantie dat je hond het niet krijgt en de bijwerkingen kunnen flink serieus zijn.

Zolang mensen zonder enting in hetzelfde water mogen zwemmen als onze honden geef ik geen enting meer voor weill.
die vlieger gaat niet helemaal op natuurlijk. Mijn bandiet jumpt in iedere mondersloot die hij tegen komt als ik niet oplet. Gisteren nog in een die groen was van het kroost. Toen meneer er uit kwam was ie pikzwart van het vieze water. Ik als mens spring er daar echt niet in. Risicos voor mens en dier zijn in mijn ogen dus echt niet gelijk.
Laatst gewijzigd door Berna op vr 08 aug 2014, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MirandaS
Eyla is nu drie-en-een-half jaar oud en altijd keurig geënt. Al een tijdje aan het lezen hier over vaccineren en alle (mogelijke) bijverschijnselen. Uiteindelijk besloten om haar niet meer te laten enten (wel rabiës ivm buitenland) ....ook niet voor Weil. Heb wel nog bij de da geïnformeerd of ze lepto 2 hadden, maar dat was niet het geval. En waarom informeer je dan: nou omdat het zo in mijn (ons) systeem zit dat vaccineren een noodzakelijk kwaad is. Het niet laten vaccineren vergt een andere manier van denken en er überhaupt over na denken.
Toen ik overging van brokken naar KVV en later Barf had ik ook zo'n onbestendig gevoel. Je vraagt je toch af of alles wat ze nodig heeft er wel in zit/binnen krijgt/doe ik het wel goed etc.. Het is eng en spannend in het begin. Met het niet meer laten vaccineren heb ik precies hetzelfde gevoel weer, want wat als..... . Zeker weten doe je het nooit, maar een ieder probeert het, na veel lezen, zo goed mogelijk te doen.
Door saiko
Interessante poll

Helaas is het bij onze hondenschool verplicht

Maar zit zelf heel erg in twijfel

Wel enten om te kunnen blijven trainen :-\
Niet enten om de reacties op de entingen

De oudste word sowieso niet meer geënt
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door