sylvia schreef:Angelique is me al voor geweest maar met een goede milde hondenshampoo kun je iedere week een hond wassen zonder zijn huid te strippen.Mits een goede shampoo gebruikt wordt is de natuurlijke vetlaag van de huid binnen het uur hersteld.
Het is hetzelfde als mensen iedere dag soms ook nog twee keer per dag gaan douchen,als je dat doet met de zeep van 25 jaar geleden loop je binnen een half jaar bij de dermatoloog.
De honden die hier komen om getrimd te worden gaan niet regelmatig in bad, bij deze honden haal ik dus wel teken weg.Ik ben dus van mening dat het wassen er niet zoveel mee te maken heeft.
Ik denk dat het meer is of je aantrekkelijk bent voor teken of niet.Voeding zou daar een rol in kunnen spelen.
Zoals ik al zei is dat met het wassen is gebaseerd op mijn observeringen. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat de honde-shampoos die de meeste honde-eigenaren hier kopen, van het goedkope spul is. Ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van die produkten. En er is hier vrijwel geen controle (nog). Zolang er maar verkocht wordt ...
Wat de zepen voor mensen betreft, ik merk heel duidelijk het verschil als ik in Nederland ben wanneer het goed koud is. Mijn huid droogt uit en ik kan me met vrijwel geen zeep (noch milde) wassen. In Chiang Mai, kan ik me zelf zonder problemen met LUX wassen, wat uit den boze zou zijn als ik in Nederland zou zijn zelfs in de zomer.
Het zou dus best kunnen dat ook bij honden het klimaat een rol hierin speelt.
Maar waarom teken sommig hondebloed lekkerder vindt dan de andere is mij een raadsel. Zoook waarom muggen sommige mensen lekkerder vinden dan andere. Wel merk ik hier dat in gebieden met koeien en buffalo's (tussen gastheren) er veel meer teken zijn.
Dan nog over Frontline: ik heb eens vernomen dat teken steriel worden van dit produkt. Ze kunnen zich dus nog wel vastbijten, maar niet meer voortplanten. Iemand ook zoiets gehoord?
MVG, Nienke