Ik kreeg zojuist een brief van hen, mét een poepzakjesdispenser

Moderator: Lizzy
henneke schreef: maar jullie realiseren je toch wel dat als je meedoet je bij een kleine besmetting waarschijnlijk geacht wordt om een pilletje gif naar binnen te gooien bij je hond he ? of 4 keer per jaar of meerdere keren voor het onderzoek ?
ook dat je denk ik weinig inspraak gaat hebben wat je naar binnen werkt he ?
dat als je dat niet doet je het onderzoek tegen werkt ?
en dat omdat het gratis is ???? ( ik zou me dus nog kunnen voorstellen dat er mensen zijn die zo'n onderzoek belangrijk vinden en er daarom aan meewerken maar ik lees in dit topic wel erg vaak gratis en dat verbaast mij echt gezien het feit jullie stuk voor stuk zo bezig zijn met gezondheid van je hond maar omdat iets gratis is meewerken aan een ondrzoek waarin van te voren duidelijk is dat je je hond met grote regelmaat zal moeten ontwormen )
Parelridder schreef: Nu de maandelijkse onderzoeken zijn afgelopen, laat ik zo nu en dan bij Het Woud onderzoeken. Onlangs heb ik de dames 3 dagen aangelijnd gehouden, om te voorkomen dat er de schijn zou ontstaan van een infectie t.g.v. passage, om daarna de monsters te verzamelen.Oh, mooi zo!!
Ik heb gekozen voor het algemene wormonderzoek inclusief Franse Hartworm. Alle 3 zijn ze volledig vrij!!!![]()
In het clubblad van de Flatcoated Retriever Club over Franse Hartworm las ik recent het advies om honden die poep/prut of andere rotzooi van de grond eten extra vaak te ontwormen. Naast dat je zo geen Franse Hartworm voorkomt, hooguit extra snel bestrijdt, zou je dan niet zo maar 'extra vaak', maar minimaal eens per maand moeten ontwormen. Niet gezond voor de hond (Het Woud - waarvan de eigenaar toekomstige dierenartsen opleid aan de UKG - vermeldt in het begeleidend schrijven zelfs dat de hond hierdoor geen weerstand tegen wormen op kan bouwen!) maar zeker zo belangrijk is dat de wormen hierdoor resistent worden tegen de ontworm middelen!!!
En dan nu de noodzaak van die maandelijkse ontworming bij honden die vaak & veel allerhande smerigs van de grond vreten: 3 honden al weer volkomen wormvrij![]()
2.Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen, nageboortes of afgedreven foetussen van schapen of runderen.
De diagnoseAls uw hond enige maanden geleden in het buitenland is geweest of uw woont in Den Haag en omstreken of de Noordwestelijke Veluwe en/of er zijn klinische klachten die mogelijk wijzen op infectie met Franse hartworm dan is het verstandig de ontlasting te laten onderzoeken met de Baermann methode. Stuur ontlasting de dag van verzamelen op!. Hoe verser de ontlasting hoe betrouwbaarder de test!
Doordat de Franse hartworm niet continue eitjes legt volgen wij voor het stellen van een diagnose de procedure zoals voorgesteld door de faculteit diergeneeskunde in Utrecht.
1.Neem een ontlastingsmonster; is dit positief dan is de diagnose gesteld
2.Is het resultaat negatief en blijft er sterke verdenking, dan kan een tweede monster worden genomen; is dit positief dan is de diagnose gesteld
3.Is het tweede monster ook negatief dan kan een derde monster worden genomen; is dit positief dan is de diagnose gesteld. Als ook het derde monster negatief is, is een klinische infectie met zekerheid uitgesloten
Op deze wijze kost de uitsluiting van een infectie weliswaar meer tijd en geld, maar is de voorspellende waarde het grootst.
Tamara schreef: ik heb nog een vraagje over de hartworm, als ik deze 1x wil testen ben ik 120 euro kwijt? dus 360 euro per jaar?De larfjes van de Franse Hartworm worden in niet steeds in dezelfde mate afgescheiden, daarom kán het zo zijn dat je hond deze infectie heeft zonder dat dit uit 1 monster naar voren komt. Om die reden zou je bij en serieuze verdenking 3 monsters moeten laten onderzoeken. Sommigen adviseren van 3 opeenvolgende een monster te verzamelen (tussentijds in koelkast bewaren) en dat dan gezamenlijk toe te sturen, zodat 1 test volstaat, dat drukt de kosten. De praktijk wijst echter uit dat de larfjes een zodanig beperkte levensduur hebben, dat de kans op diagnosticering langs deze weg niet toe neemt: tegen de tijd dat de test wordt ingezet zijn er al weer zo veel gestorven, dat dát vervolgens de kans ze aan te treffen net zo hard doet afnemen als wanneer je 1 vers monster direct onderzoekt.
Parelridder schreef: De larfjes van de Franse Hartworm worden in niet steeds in dezelfde mate afgescheiden, daarom kán het zo zijn dat je hond deze infectie heeft zonder dat dit uit 1 monster naar voren komt. Om die reden zou je bij en serieuze verdenking 3 monsters moeten laten onderzoeken. Sommigen adviseren van 3 opeenvolgende een monster te verzamelen (tussentijds in koelkast bewaren) en dat dan gezamenlijk toe te sturen, zodat 1 test volstaat, dat drukt de kosten. De praktijk wijst echter uit dat de larfjes een zodanig beperkte levensduur hebben, dat de kans op diagnosticering langs deze weg niet toe neemt: tegen de tijd dat de test wordt ingezet zijn er al weer zo veel gestorven, dat dát vervolgens de kans ze aan te treffen net zo hard doet afnemen als wanneer je 1 vers monster direct onderzoekt.
Om die reden adviseert Het Woud (en anderen, waaronder Rolf Nijsse, UKG) om bij verdenking (bijv. n.a.v. hoestklachten) de test met een volgend monster en eventueel vervolgens een 3e monster te herhalen. Indien je hond deze infectie heft kán het natuurlijk gewoon bij het 1e onderzoek worden vast gesteld, als dat monster de larfjes bevat, maar het kán ook idd zo zijn dat je daarvoor 3 tests nodig hebt (dus 3 x de kosten). Maar, als je het onderzoek doet bij een klachtenvrije hond, voor de zekerheid, bijvoorbeeld omdat hij het eerder gehad heeft of in een risicogebied woont, dan zou je kunnen kiezen voor één test/monster. De kans dat ze niets aantreffen bij een geinfecteerde hond is niet enorm hoog, dus een (m.i.) aanvaardbaar risico binnen díe situatie.
De test kost ca. 40 euro per hond, incl. onderzoek naar overige worminfecties. Indien herhaald, dan even zovele testkosten, maar het loont natuurlijk de moeite dan even te overleggen of je de FH in het herhaalonderzoek niet apart kunt laten checken, dus tegen lager tarief. Hoe vaak per jaar je dat wilt laten doen is natuurlijk aan jou. Bij hoog risico is ca. 3 maal per jaar mooi.