Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Parelridder schreef: In het spoelwormonderzoek is veel vaker dan deze 3 gevallen Franse hartworm vast gesteld en de plekken waar ze zijn aangetroffen de afgelopen jaren bij honden is helaas ook breder. Ik las laatst op de website van een dierenkliniek in de fLevopolder dat zij en collega's in de omgeving het verschillende keren diagnosticeerden en behandelden. Die regio is samen met Hilversum en Den Haag dan ook de bekende, maar daar buiten is het dus ook al bekend, bij UKG.
Ja, vaker dan die 3 keer weet ik. Maar hoe vaak? Is dat 30 keer of 300 keer of 3000 keer, dat maakt nogal verschil.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 09 jul 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Parelridder schreef: Zo heb ik het ook aan de telefoon begrepen. 't Zou mooi zijn als het ook los kan..
Nog maar een keer dan:

From: VPL Het Woud
Sent: Monday, July 7, 2014 12:17 PM
To: [email protected]
Subject: Re: Herinnering ontlastingsonderzoek Linga

Dat kan wel maar de kosten zijn €20 per monster!

Met vriendelijke groet

Wicher Holland, dierenarts-parasitoloog
VPL 'Het Woud'
Postbus 11
6560 AA Groesbeek
024-3480534
http://www.wormbestrijding.nl

Op 6 jul. 2014, om 15:09 heeft [email protected] het volgende geschreven:

Geachte "Team Het Woud",
Kan ik ook mijn 4 honden alleen op de hartworm laten controleren (dus geen
andere wormen) en zo ja, kunt u mij zeggen wat de kosten daarvan zijn?
Met vriendelijke groet, Lizzy Plat-Coelers
Door Parelridder
Helder! En eh, ik had het wel gelezen, ik gaf alleen aan wat mij per telefoon gezegd was..

Het aantal met Franse hartworm geinfecteerde honden dat vast gesteld is tijdens het spoelwormonderzoek is mij niet bekend. Ik weet alleen dat het vaker is vast gesteld en dat Nijsse het raadzaam vond het ontlastingsonderzoek hier naar uit te breiden, waarbij half jaarlijks prima was. Grote voorkeur voor halfjaarlijks incl. Franse hartworm, dan ieder kwartaal een preventieve tablet die deze parasiet mist. Nou deed ik dat laatste al niet, maar het geeft m.i. wel aan dat hij het van waarde acht dat een FH infectie tijdig wordt vast gesteld en de kans daarop niet onzinnig klein is. Zo heb ik deze arts overigens ook niet leren kennen in het bespreken van o.a. het risico van het eten van rauw wild: nuchtere kansberekening zonder ieder hypothetisch risico als een wérkelijk risico te beschouwen.
Door Lizzy
Parelridder schreef: Helder! En eh, ik had het wel gelezen, ik gaf alleen aan wat mij per telefoon gezegd was..

Het aantal met Franse hartworm geinfecteerde honden dat vast gesteld is tijdens het spoelwormonderzoek is mij niet bekend. Ik weet alleen dat het vaker is vast gesteld en dat Nijsse het raadzaam vond het ontlastingsonderzoek hier naar uit te breiden, waarbij half jaarlijks prima was. Grote voorkeur voor halfjaarlijks incl. Franse hartworm, dan ieder kwartaal een preventieve tablet die deze parasiet mist. Nou deed ik dat laatste al niet, maar het geeft m.i. wel aan dat hij het van waarde acht dat een FH infectie tijdig wordt vast gesteld en de kans daarop niet onzinnig klein is. Zo heb ik deze arts overigens ook niet leren kennen in het bespreken van o.a. het risico van het eten van rauw wild: nuchtere kansberekening zonder ieder hypothetisch risico als een wérkelijk risico te beschouwen.
Ik heb nu 4 maal hartwormonderzoek besteld bij hem. Dus ik ben benieuwd :biggrin2:. Ik laat het weten, of het daadwerkelijk gelukt is. Maar kennelijk is ie van gedachten veranderd ofzo, Wicher.
Door Parelridder
Súper! Vooral érg prettig als een herhalingsmonster niet gepaard hoeft te gaan met de kosten van het reguliere wormonderzoek, want dat wil ik graag half jaarlijks blijven checken, maar om het zeg maar een week later nóg eens te laten doen.. Dát vind ik niet zo interessant ;)
Door Inge en Bono
Vanaf november 2011 deed Liz mee aan het spoelwormonderzoek. In al die maanden niet 1 keer hoeven ontwormen voor het onderzoek. Afgelopen week heb ik ook voor Lu ontlasting ingestuurd. Ook zij was vrij.

Dit stond onderaan de mail die ik vandaag kreeg;
PS2. Wanneer u op deze wijze met de controle op de noodzaak voor ontworming door wilt gaan dan kan dat:
Ø ofwel via uw dierenarts die de ontlasting bijvoorbeeld naar ons laboratorium (het VMDC), of naar andere commerciële laboratoria, op kan sturen
Ø ofwel kunt u zelf contact opnemen met “het Woud”, http://www.wormbestrijding.nl/contact.html
Ik ben benieuwd naar de bevindingen en of er nieuw beleid komt mbt ontwormen. Maar bovenstaande quote/opmerking vond ik alvast goed :)
Door doranto
Net even op de site van het Woud gekeken.
Kon nog steeds geen info vinden over het feit dat een constatering van een worm-besmetting ook een 'passage' kan zijn. En in relatie hiermee, ook geen info over de noodzaak om de hond 3 dagen vóór het nemen van een mestmonster geen ontlasting van andere diersoorten te laten eten.....
Heb hier ruim 1 jaar geleden al contact over gehad met het Woud. Ziet er dus niet naar uit dat ze deze info willen gaan verstrekken. Dit vind ik persoonlijk kwalijk, want m.i. is dit toch een kleine moeite. Je laat per slot van rekening de ontlasting onderzoeken om juist onnodig ontwormen te voorkomen!  >:(
Verder werd hier gezegd dat men ook alleen op Franse hartworm kon laten onderzoeken. Op de site staat echter alleen een kit voor Franse hartworm onderzoek incl. regulier onderzoek...
Door doranto
Lizzy schreef: Mijn honden zijn vorige maand alleen onderzocht op hartworm door het Woud.
Moet je dat dan apart aanvragen? Een wormkit voor alleen Franse hartworm zie ik niet staan op de site.
Door Parelridder
In de laatste mail van het Spoelwormteam wordt uitgenodigd om contact op te nemen met Het Woud als je na het onderzoek op dezelfde wijze verder wilt:

Wanneer u op deze wijze met de controle op de noodzaak voor ontworming door wilt gaan dan kan dat:
> ofwel via uw dierenarts die de ontlasting bijvoorbeeld naar ons laboratorium (het VMDC), of naar andere commerciële laboratoria, op kan sturen
> ofwel kunt u zelf contact opnemen met “het Woud”, http:?//www.?wormbestrijding.?nl/contact.?html?

Ik vermoed eigenlijk dat Het Woud n.a.v. de eventueel toenemende vraag daarop ook het aanbod zal aanpassen. En wellicht zijn de opties sowieso breder dan op de website staan (dat is eigenlijk wel zeker, want die ervaring heeft Lizzy natuurlijk al). Tot voor kort stond het onderzoek naar Franse hartworm ook niet op hun website (althans, ik heb het er nooit kunnen vinden..) terwijl ze dat al wel boden.
Het Woud heeft ook weinig keuze dan het óók apart aan te bieden, want via de eigen da. kost het ca. 40 euro, maar dan incl. consult/begeleiding (dat dit niet bij iedere da het geld waard is, is een ander verhaal ;)) Dus als zij het voor dezelfde kosten bieden, omdat het persé alleen in combinatie met het reguliere wormonderzoek gedaan kan worden, kost dat klanten.

Maar ik begrijp je irritatie over het gebrek aan info/advies tav passage heel goed!! Het voelt niet fair om die info achter te houden, waardoor mensen onnodig ontwormmiddel zullen kopen en/of heronderzoek doen, terwijl het onderzoek i.i.g. bij klachtenvrije honden nou juist gericht is op het voorkomen van onnodige ontworming.
Het blijft toch een situatie van de slager die zijn eigen vlees keurt als een arts tevens een apotheek heeft. Als het voorschrijven van medicatie/behandeling in eigen voordeel is, wordt het gewoon wel erg lastig om dat slechts te doen als het écht nodig is :-\
Door doranto
Ik heb het Woud een mailtje gestuurd met de vraag hoe ik een kit voor alléén de Baermann-test kan bestellen.
Het antwoord was, dat ik mijn adres gegevens door moest geven. De kosten zijn nu € 21,50.
Door doranto
Misschien een raar idee, maar wat ik mij afvraag is of je niet zélf de Baermann-test zou kunnen doen. Je moet dan natuurlijk wel een goede microscoop hebben (weet toevallig iemand die er een heeft).
Je zou dan bijvoorbeeld eerst een paar keer zélf kunnen testen en als je dan iets aantreft wat je niet vertrouwd een monster insturen naar een laboratorium.
Dat zou niet alleen in de kosten schelen maar je kunt dan ook vaker testen, bijvoorbeeld iedere maand ofzo.
Ik weet nl. niet hoe een besmetting met Franse hartworm verloopt, met name hoelang het nog goed te behandelen is. Stel dat je na een besmetting maar enkele weken de tijd hebt om nog veilig te kunnen behandelen, dan lijkt mij een paar keer per jaar testen te weinig.

Zoals het hier beschreven staat, zou het toch te doen moeten zijn....
http://veterinarymedicine.dvm360.com/ba ... 9&pageID=2

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door doranto op wo 27 aug 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
Ik weet niet of de Baermanntest zelf te doen is of een flink risico geeft op schijnveiligheid. Is het een idee om dat Rolf Nijsse te vragen? Rolf gaf aan dat als je eens per half jaar test, dit in principe voldoende moet zijn. Zelf zou hij een hond die geinfecteerd geweest is en dus misschien verhoogd risico loopt aanvankelijk ieder kwartaal laten testen, maar dat was puur gevoelsmatig.
Het verloop van een infectie met Franse hartworm varieert. De kortste prepatente periode (periode tussen geinfecteerd raken en het aantreffen van larfjes in de ontlasting) is ongeveer 7 weken, maar het kán vaak ook veel langer duren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door