In de laatste mail van het Spoelwormteam wordt uitgenodigd om contact op te nemen met Het Woud als je na het onderzoek op dezelfde wijze verder wilt:
Wanneer u op deze wijze met de controle op de noodzaak voor ontworming door wilt gaan dan kan dat:
> ofwel via uw dierenarts die de ontlasting bijvoorbeeld naar ons laboratorium (het VMDC), of naar andere commerciële laboratoria, op kan sturen
> ofwel kunt u zelf contact opnemen met “het Woud”, http:?//www.?wormbestrijding.?nl/contact.?html?
Ik vermoed eigenlijk dat Het Woud n.a.v. de eventueel toenemende vraag daarop ook het aanbod zal aanpassen. En wellicht zijn de opties sowieso breder dan op de website staan (dat is eigenlijk wel zeker, want die ervaring heeft Lizzy natuurlijk al). Tot voor kort stond het onderzoek naar Franse hartworm ook niet op hun website (althans, ik heb het er nooit kunnen vinden..) terwijl ze dat al wel boden.
Het Woud heeft ook weinig keuze dan het óók apart aan te bieden, want via de eigen da. kost het ca. 40 euro, maar dan incl. consult/begeleiding (dat dit niet bij iedere da het geld waard is, is een ander verhaal

) Dus als zij het voor dezelfde kosten bieden, omdat het persé alleen in combinatie met het reguliere wormonderzoek gedaan kan worden, kost dat klanten.
Maar ik begrijp je irritatie over het gebrek aan info/advies tav passage heel goed!! Het voelt niet fair om die info achter te houden, waardoor mensen onnodig ontwormmiddel zullen kopen en/of heronderzoek doen, terwijl het onderzoek i.i.g. bij klachtenvrije honden nou juist gericht is op het voorkomen van onnodige ontworming.
Het blijft toch een situatie van de slager die zijn eigen vlees keurt als een arts tevens een apotheek heeft. Als het voorschrijven van medicatie/behandeling in eigen voordeel is, wordt het gewoon wel erg lastig om dat slechts te doen als het écht nodig is