Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door henneke
MarijeEnBoomer schreef: ow ik kan niet kiezen :-X
en nu ben ik al in april en ze moest in maart haar prik...
maakt dat nog uit?!
moet ze dan 2 keer!?
nee toch zeker daar zit een maand tussen zeg ! moeilijk he ? ik heb vorig jaar zo lang na lopen denken dat ik het niet meer heb gedaan en ik denk nog steeds door erover :-X
Door hannabelgje
Volgens iemand die op een ander forum zit en in een dierenkliniek werkt komt weill heel veel voor, ze hebben zeer regelmatig gevallen bij hun in de kliniek zegt ze. Is dat niet een beetje vreemd?
Door Lizzy
hannabelgje schreef: Volgens iemand die op een ander forum zit en in een dierenkliniek werkt komt weill heel veel voor, ze hebben zeer regelmatig gevallen bij hun in de kliniek zegt ze. Is dat niet een beetje vreemd?
En kunnen ze dan cijfers geven? En waren die honden wel/niet gevaccineerd? En hebben we het hier dan over vermoedens of over honden die daadwerkelijk getest zijn om te kijken of ze hoge titer hebben voor Weil?
Door hannabelgje
Ik heb geen idee, ik heb haar ff op het andere forum een pb-tje gestuurd. Ze werkt wel in belgië volgens mij. Maar aangezien weill een zoonose is, is er dan geen meldplicht van?
Door hannabelgje
Dit is het antwoord:

Hallo,

bij ons worden alle honden met een vermoeden van acute nierinsufficiëntie of tekenen van leptospirose standaard getest op leptospirose.
De laatste tijd hebben we heel wat gevallen binnen van serovars die niet in het vaccin zitten, dus ook honden die gevaccineerd zijn, zijn soms het slachtoffer van lepto.
Hoeveel gevallen dit exact zijn, dat kan ik je niet zeggen, dat weet ik zelf niet, ik sta zelf ook nog niet genoeg in de klinieken om daar een duidelijk beeld van te hebben, maar ik weet zeker en vast dat het geen "uitzonderlijk iets" is...
Nu, wij zijn wel een 2e-lijns-praktijk, dus we zullen wel meer geconfronteerd worden met Weil dan een 1e-lijns-praktijk, maar toch...

groetjes
Door Lizzy
hannabelgje schreef: Dit is het antwoord:

Hallo,

bij ons worden alle honden met een vermoeden van acute nierinsufficiëntie of tekenen van leptospirose standaard getest op leptospirose.
De laatste tijd hebben we heel wat gevallen binnen van serovars die niet in het vaccin zitten, dus ook honden die gevaccineerd zijn, zijn soms het slachtoffer van lepto.
Hoeveel gevallen dit exact zijn, dat kan ik je niet zeggen, dat weet ik zelf niet, ik sta zelf ook nog niet genoeg in de klinieken om daar een duidelijk beeld van te hebben, maar ik weet zeker en vast dat het geen "uitzonderlijk iets" is...
Nu, wij zijn wel een 2e-lijns-praktijk, dus we zullen wel meer geconfronteerd worden met Weil dan een 1e-lijns-praktijk, maar toch...

groetjes
Hee, super dat je het hebt nagevraagd en het antwoord hier zet. Interessant. Vooral ook de opmerking dat zij heel wat gevallen binnen krijgen van besmettingen met serovars die niet in het vaccin zitten :-\. Dat roept Tannetje trouwens ook al een jaar of wat. Nu is het natuurlijk te makkelijk om te stellen dat gevaccineerde honden binnen komen omdat ze besmet zijn met een serovar die niet in het vaccin zit, we weten allemaal dat het vaccin niet echt heel erg goed werkt......
Door Lida. S
Twijfel, twijfel, twijfel.
Vorig jaar niet geent tegen weil, maar gisteren toch maar een afspraak gemaakt voor 5 van de 7 honden (meer kan ik er niet meenemen) Twee hiervan moeten nog rabies hebben, dus ik moest toch naar de DA, maar ik twijfel nog steeds. Weer op alle fora zitten lezen. Ik kom er niet uit. Ik denk dat ik de andere twee niet laat doen. Die zijn jong (3 en 7) en gezond, dus die 'moeten' maar genoeg weerstand hebben. De 5 voor wie ik de afspraak heb gemaakt zijn al op leeftijd, dus wat vatbaarder?? Bijna zou ik willen dat één van mijn honden weil kreeg, dan zou ik ze voortaan altijd laten enten. Ik denk niet dat er ooit een jaar voorbij zal gaan zonder dat ik blijf zoeken en twijfelen. Er zitten hier genoeg ratten. Ze drinken bijna altijd uit de sloten en meertjes hier, maar ik zwem in hetzelfde water, hoeveel risico loop ik? Ik ben (bij mijn weten) nog nooit geent tegen weil en ik heb in mijn leven toch ook vaak genoeg een slok slootwater binnen gekregen. Zal er ooit duidelijkheid komen?  Lida
Door Kaio
pfffff
Ik vind dit ook zo moeilijk zeg.
Officieel horen onze honden verplicht voor Weil en kennelhoest geent te zijn voor het waterwerk.
Nou ben ik vorig jaar stout geweest en hebben ze geen enting gehad, nouja stout dat was het beste voor Maci.
Maar wij gaan net zo goed het water in, want wij doen waterwerk samen met de hond, maar wij zijn niet verplicht om een Weil enting te hebben?  ??? Goed we zullen wel minder van het water drinken .  ::)

Dit jaar gaan we op vakantie naar Frankrijk, dan hebben ze rabies nodig. (die is voor beiden ook al lang verlopen denk ik zo). Dus die moet er dalijk wel in.
Maar ik twijfel dus gigantisch over de rest. Tja Weil zou ik nuttiger vinden maar als juist de infecties door andere bacterien voorkomen wat heb ik er dan aan?
Kennelhoest vind ik zowiezo best onzin. Ook hebben ze dit hier allebei al eens gehad, toen ze ervoor ingeent waren.
Door yazzie
Ik heb mijn twee honden afgelopen maandag alleen tegen Weil laten enten. Het zijn allebei reuen die, als ze de kans krijgen, likken aan urine van andere honden. En aangezien ze bijna altijd vrij lopen, gebeurt het wel. Niet echt veel, maar ik kan het niet altijd voor zijn. Bovendien lopen ze vrijwel dagelijks in een gebied met veel slootjes waar ratten zitten en één van de twee is nogal ondeugend en wil wel eens zijn voetjes in het water zetten. Ik denk dat de kans klein is dat ze er echt iets van oplopen, maar ik wil dit risico toch niet nemen dus ik heb ze allebei geënt. Parainfluenza heb ik niet gedaan en ook kennelhoest niet. Maar Weil vind ik toch van een andere orde, dus heb ik wel Weil laten enten. Als ik volgend jaar eventueel DHP moet laten enten, doe ik dit los van Weil met een tussenpoze van 3 à 4 weken (maar Weil wel in april).
En toch moet ik eerlijk zeggen dat wanneer ik een teefje had gehad die niet aan urine zou likken en perfect zou luisteren (dus niet alsnog de sloot in zou springen) ik waarschijnlijk Weil niet zou enten... Denk ik tenminste... ::)Het blijft inderdaad echt een dilemma...
Door MarijeEnBoomer
Ik ga de prinses toch enten!
Durf het niet niet te doen  :-\
Maar nu werd er geschreven dat van te voren goed ontgiften zou helpen.
Ze is een maand of 4 geleden ontgift met groene leem.
Zou ik dat nu weer kunnen doen?!
En heeft het nog zin?!
Volgende week laat ik dr enten!
En kan ik doorgaan met ontgiften nadat ze de enting heeft gehad!?
Door Lizzy
Voor de enting ontgiften? En wat is daar het nut van? Ik zou zeggen erna? Je kunt eventueel iets milder ontgiften. Met bijv. Schindele's mineralen. Je geeft ook chlorella, toch? Dat zou je ook kunnen geven.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door