Lizzy schreef: Dat lijkt mij nou ook. Ik ga naar mijn DA omdat hij gewoon de beste is van Zoetermeer EN omstreken. En wat hij per uur kost zal me roesten. En het is niet zo dat ik niet op de centen hoef te letten. Dat moet ik wel. Maar ik heb wel een potje gespaard voor de honden, want hun medische zorg kost nou eenmaal geld. En daar wens ik niet op te besparen.Is idd niet voldoende. Er komt meer bij kijken
Overigens heeft mijn DA geen echo apparaat. Hij vindt dat veel DA's zo'n apparaat hebben maar er niet kundig genoeg voor zijn. Ja, even kijken of er puppies in de buik zitten van een teef is 1 ding. Maar onderzoeken hoe de staat van een baarmoeder is, of de lever of de nieren of hart: dat is een vak apart. Zou mijn DA een echo-apparaat hebben: liet ik hem voor ingewikkeldere dingen als puppies kijken niet eens een echo maken. Ik ga naar Warmerdam. Hij is radioloog en hij heeft verstand van echo's. En een cursusje "echootje kijken" vind ik dus niet voldoende.

Wat je ook enorm moet beheersen is de anatomie van een dier en dan niet alleen waar welk orgaan ligt maar ook weten waar ieder bloedvaatje enz loopt. Weten wat een normaal beeld is zodat je dan de afwijkingen eruit kan halen.
Je moet ook vaak echoën en niet af en toe ( is dan ook financieel niet rendabel). ook moet je je grens weten en doorverwijzen

Ik vind het facinerend om mee te kijken, begin nu aardig door te krijgen wat ik zie en kan verschillende massa's onderscheiden (na 6 jaar meekijken o.a. bij een radiologe) maar de details? No way zie ik gewoon niet