Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ik kwam gisteren tijdens het wandelen Nancy tegen (zit ook op Barfplaats) en die heeft haar eigen recept (en dat rook me toch lekker)!

op een flesje van 50 ml doe ik:  van elk 50 druppels;

kruidnagel, lavendel, tea tree, lemon grass, eucalyptus en rozemarijn.  Een scheut alcohol 75 % puur, (je kan eventueel ook jenever gebruiken bij gebrek aan pure alcohol. Geen gedenatureede alcohol gebruiken . De rest aanvullen met water. Schudden voor gebruik.
Door Laura2004
Dit zijn allemaal oliën die zij gebruikt neem ik aan? Is jenever niet van graan gemaakt? Wat is de reden dat ze er alcohol aan toevoegt? Zou ipv alcohol biologische appelazijn geen optie zijn.

Ik moet snel iets maken, want hier is het al warm en ik ben vooral bang voor muggen (leishmania). Ik ga vandaag ook even met de holistische dierenarts overleggen over de samenstelling van een homemade anti-insectenmiddel.

Dat van Nancy klinkt goed, alleen vind ik dagelijks alcohol op de huis sprayen geen fijn idee.

Het is voor mij het eerste jaar zonder scalibor en ik vind het best spannend,  ondanks dat het ivm Teki's klachten, een weloverwogen beslissing is.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 27 apr 2015, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Inouchka
Ik had het ook graag geprobeerd, alleen lijkt alcohol op het huidje mij ook geen prettig idee. Daarnaast wassen mijn katten Kira wel eens, dus is tea tree een NO GO.. Ik heb een zwarte hond en is het niet zo, doordat je juist allerlei oliën op de huid sprayt ze juist sneller kunnen verbranden en/of het juist warm krijgen?. Oliën verstoppen namelijk toch de poriën?.. Hier was het dusdanig erg met teken, dat ik voor advantix heb gekozen. 2 dagen later niks geen last.. Doe het liever niet, maar om toch maar zeker te zijn en uiteraard ook ter bescherming tegen vieze ziektes enzo, denk ik dat het voor deze warme tijden, tijdelijk de beste oplossing is. Zodra het weer sept is tot eind maar april, gewoon niets. 

Sent from my iPhone using Tapatalk
Door sella
[quote="Lizzy"]
Mijn Duits is nogal beroerd, kan iemand een hele korte samenvatting geven van het artikel?
[/quote]
Kort samengevat: je geeft het middel in, de vlo of teek bijt je hond en gaat met 2 tot 8 uur het hoekje om.
Is een systemisch middel echt alleen giftig voor de plaagdieren en niet voor de hond?
Je krijgt er lever, nierfalen van, dan spierverlies.
Om af te weren moet je nog een tweede middel gebruiken.
Dit is heel sumier, er staat een hele uitleg over de teek in de alpen ect en hoe de werking van bravecto is en dat andere middel wat je erbij zou moeten gebruiken.
Door Sarah5
Hier hebben beide dames een natuurlijke band om met neem extract. Mevrouw Lola had haar band zelf afgedaan (zat echt niet lekker dat ding) en na de boswandeling Paika niets en Lola 2 wandelende teken. Lola heeft de band ook weer om en dit jaar ga ik ondersteunen met de CDvet druppels (meerdere werkzame etherische oliën o.a. tea tree en lavendin). Omdat ik best vaak iets vergeet en je de eerste 3 weken dagelijks moet toedienen en daarna 1-2 x per week herhalen, houden ze de banden nog even om hier.

Overigens heb ik inmiddels ook de test-de-teek doe het zelf tests in huis om teken wanneer ze toch vast zitten te kunnen testen of ze de ziekte van lyme kunnen overbrengen, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Het teek fijnstampen lijkt me het leukste gedeelte  :D
Door Sarah5
[quote="inge58"]
Iemand bekent met Edialux Pinto spot on?
Is een belgisch ecologisch product,ik had er nog nooit van gehoord.
[/quote]

Je kunt de bijsluiter lezen op: (incl. ingrediënten)
http://www.edialux.be/nl/producten/pet/pinto-spot-cat-dog

Voor de kat zijn de ervaringen niet erg positief wat ik niet heel gek vindt op het moment dat de kat behandeld wordt met een spot-on van etherische oliën:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=63&t=17302
http://www.kattenforum.be/archive/index.php/t-2978.html
Laura2004 schreef: Weet iemand of je neemolie kan/mag mengen met andere etherische oliën? Zoals tee tree, lemon grass, lavendel etc.
Ja dat kan, je kan bijvoorbeeld amandelolie of jojoba olie nemen als basis en er essentiele olie aan toevoegen, zoals Neem, Tea Tree enz...of in plaats van amandelolie een deel water en een deel appelazijn, of alleen water als basis, waaraan je dan druppels van verschillende olieen aan toevoegt, waaronder Neem.

Olie met olie emulsioneert het beste.
Door Laura2004
Annemarie Rijnveld schreef: Ja dat kan, je kan bijvoorbeeld amandelolie of jojoba olie nemen als basis en er essentiele olie aan toevoegen, zoals Neem, Tea Tree enz...of in plaats van amandelolie een deel water en een deel appelazijn, of alleen water als basis, waaraan je dan druppels van verschillende olieen aan toevoegt, waaronder Neem.

Olie met olie emulsioneert het beste.
Ok, dan ga ik een mengsel brouwen!
Door Kaio
Poeh hier zitten me toch ook een hoop teken op de honden....
Ik geloof niet dat de hond zo gevoelig is voor lyme als wij, wat dat betreft hebben ze heus wel alle 3 lyme teken in hun vacht gehad met zulke hoeveelheden.
Ik maak me wel zorgen voor ons en evt andere mensen. Regelmatig vat ik nog een 'walking' van mijn lichaam of mijn man. Soms voel je een steek en voel je daar heb je een teek vast, dus die was net begonnen..... en daar maak ik me dus wel ongerust over.
Nu werkt gif wel maar welk merk ik ook gebruik, er ligt daarna altijd wel een van de 3 zwaar in de lappenmand met ontstoken hotspots, zegt meerdan genoeg over die middelen.
Nu heb ik vorig jaar cdvet gebruikt maar had het idee dat het niks deed.
Ik zou toch graag iets bruikbaars willen hebben. Die kruiden zijn niet handig met newfs, om de 2 weken wassen ( met opa die dat dus echt echt niet wil) . Ik denk dat als iets voor 80% werkt dat ik al heel blij ben, maar werken die natuurlijke middelen wel zo goed? Is er iemand nog enthousiast over iets anders?
Spayen is ook een leuke dan gaan ze allemaal rollen  :biggrin2: maar daaraan kunnen ze wennen .
Hier op het moment ook veel teken. Ben begonnen met ze colodiaal zilver te geven. Schijnen hele goede ervaringen mee te zijn voor het bestrijden van vlooien, teken en wormen, dus ga het proberen. Geef ze de preventieve dosis, 6-8 druppels per 10 kg lichaamgewicht.
Door Kaela
Hier na een keertje speuren 3 teken vast en meerdere los. Ik heb er 2 uitgekregen, maar de derde laat hij niet toe en die is nu heul errug groot. Ik vind het zo verschrikkelijk vies. Ik overweg nou toch wel om voor de volgende speurles gif te gaan gebruiken. Punt is hier een beetje dat verwijderen niet echt soepeltjes gaat (de ene keer beter dan de andere keer) en ik toch echt onpasselijk wordt als ik over de ene na de andere teek aai  :puke:

Vorig jaar heeft hij advantix gehad tegen vlooien en daar heeft hij verder geen last van gehad. Het claimt ook te werken tegen teken, maar als jullie tips hebben voor iets beters, dan graag.
Door sella
Als het hier beroerder wordt qua teken, ga ik toch maar een pipet inzetten.
Ik ben niet bang voor lyme bij ze , maar wel voor die teken die van die zuid europese en hoger gelegen landen ziektes dragen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door