Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
Lizzy schreef: Ja. Misschien dat het iets minder hard gaat dan jij beschrijft omdat sommige mensen preventief 4 keer per jaar ontwormen met Milbemax, maar ja, verder heb je daar wel een punt.
Nijsse zei dat als je 2 maal per jaar laat onderzoeken, in plaats van 4 maal per jaar 'preventief', je nog altijd en grote winst maakt t.o.v. die tweede groep, omdat je middels 1 ontwormtablet de franse hartworm niet bestrijd. Oftewel, midddels het onderzoeken pak je die mee, middels de 'preventieve' tabletten niet.
Door Lizzy
Doranto schreef: Toch vreemd dat ze onderzoek op hartworm alleen in combinatie willen doen met een maag/darmwormen onderzoek. Helaas heeft Het Woud volgens mij zo'n beetje het monopolie hier voor wat betreft die onderzoeken. Hopelijk komen er alternatieven, want dit is inderdaad vrijwel niet op te hoesten, zeker niet als je meerdere honden hebt. Misschien zijn er in Dld. of België ook mogelijkheden om op Franse hartworm te laten testen tegen een wat meer betaalbaarder tarief?
Ik begrijp nergens uit dat ze niet alleen op hartworm willen onderzoeken?

Ik vroeg:
Geachte "Team Het Woud",
Kan ik ook mijn 4 honden alleen op de hartworm laten controleren (dus geen
andere wormen) en zo ja, kunt u mij zeggen wat de kosten daarvan zijn?
Met vriendelijke groet, Lizzy Plat-Coelers
Antwoord:
From: VPL Het Woud
Sent: Monday, July 7, 2014 12:17 PM
To: [email protected]
Subject: Re: Herinnering ontlastingsonderzoek Linga

Dat kan wel maar de kosten zijn €20 per monster!

Met vriendelijke groet

Wicher Holland, dierenarts-parasitoloog
VPL 'Het Woud'
Postbus 11
6560 AA Groesbeek
024-3480534
http://www.wormbestrijding.nl
Door doranto
Oh, het kan dus wél alleen op hartworm. Dat bericht heb ik dan gemist :-[
Ik had begrepen dat het alleen in combinatie kon en er dan 20 euro bovenop kwam....
Door Lizzy
Parelridder schreef: Nijsse zei dat als je 2 maal per jaar laat onderzoeken, in plaats van 4 maal per jaar 'preventief', je nog altijd en grote winst maakt t.o.v. die tweede groep, omdat je middels 1 ontwormtablet de franse hartworm niet bestrijd. Oftewel, midddels het onderzoeken pak je die mee, middels de 'preventieve' tabletten niet.
Oh juist. Nou, dat is dan weer goed om te weten!

Maar goed, ik zit nu even terug te zoeken. Sinds 2012 zijn er in Nederland tot nu toe Franse hartwormen gevonden in slakken en vossen in Den Haag, Oostvaardersplassen en Nationale Park de Hoge Veluwe. En sinds die tijd ken ik zelf persoonlijk of via Barfplaats 2 honden (te weten jouw hond en Huette van Sieneke) die met deze Franse Hartworm besmet zijn geraakt. OK, en dan zijn er (weten we via via van Internetsites enzo) dat er nog meer honden besmet zijn geraakt in regio Den Haag, Veluwe en Almere. Hoeveel dat er exact zijn is onbekend. Maar volgens mij praten we helemaal niet over honderden (ook gezien het feit dat dit niet zo vaak uit het wormonderzoek Utrecht komt).

Hoe hysterisch moeten we hier over doen, eigenlijk......?
Door doranto
Parelridder schreef: Nijsse zei dat als je 2 maal per jaar laat onderzoeken, in plaats van 4 maal per jaar 'preventief', je nog altijd en grote winst maakt t.o.v. die tweede groep, omdat je middels 1 ontwormtablet de franse hartworm niet bestrijd. Oftewel, midddels het onderzoeken pak je die mee, middels de 'preventieve' tabletten niet.
Er was toch ook een ander middel iets met een A (ben de naam even kwijt), dat zou maar 1x hoeven worden toegediend toch? Of vergis ik me daarin?
Dan zouden degenen die 4x per jaar ontwormen en het met dat middel doen dus wel vrij van Franse hartworm moeten kunnen blijven. Toen Harrie die Franse hartworm besmetting had, heb ik ook op buitenlandse sites zitten lezen, waar de worm vaak voorkomt en er heel veel preventief wordt ontwormd daarvoor. Volgens mij hoefden die ook steeds maar 1 tablet te geven en niet een hele reeks achter elkaar zoal wij dat moesten. Maar ja, liever wil je natuurlijk niet onnodig ontwormen!
Door doranto
Lizzy schreef: Oh juist. Nou, dat is dan weer goed om te weten!

Maar goed, ik zit nu even terug te zoeken. Sinds 2012 zijn er in Nederland tot nu toe Franse hartwormen gevonden in slakken en vossen in Den Haag, Oostvaardersplassen en Nationale Park de Hoge Veluwe. En sinds die tijd ken ik zelf persoonlijk of via Barfplaats 2 honden (te weten jouw hond en Huette van Sieneke) die met deze Franse Hartworm besmet zijn geraakt. OK, en dan zijn er (weten we via via van Internetsites enzo) dat er nog meer honden besmet zijn geraakt in regio Den Haag, Veluwe en Almere. Hoeveel dat er exact zijn is onbekend. Maar volgens mij praten we helemaal niet over honderden (ook gezien het feit dat dit niet zo vaak uit het wormonderzoek Utrecht komt).

Hoe hysterisch moeten we hier over doen, eigenlijk......?
Harrie hoorde ook bij de 'gelukkigen'...
Door Parelridder
sella schreef: In duitsland is mij verteld dat de besmetting dus gewoon via de vossenontlasting kan, en dat het oppakken van de bal van de grond ook eitjes kan meenemen.
In de grensstreek is er veel gewaarschuwd om je hond te muilkorven als het een ontlastingeter is omdat je het risico liep op de besmetting met de vossen lintworm en hartworm. Dat is een jaar of 7 geleden, en ook een fokker een uurtje of anderhalf dld in die dezelfde waarschuwing gaf vorig jaar.
De slak is de gastheer van de Franse hartworm (Angiostrongylus vasorum). Zonder deze gastheer kán je hond het niet oplopen. Dat neemt niet weg dat slakken er in ienimini formaat zijn en op die wijze ook per abuis ingenomen kunnen worden bij het pakken van bijv. een tak in het bos of het eten van gras.
Het muilkorven van een poepeter heeft naar ik vrees weinig zin, want een poepeter likt het wel door de tralies van z'n korfje heen :P Maar op zich is poep eten wél een risico, want slakken komen op poep af... Dat is ook hoe zij Angiostrongylus vasorum via de vos op doen en hoe ontlasting van een geinfecteerde hond tenslotte een andere hond kan bereiken: via een slak.
Misschien interessant om te zien:
Door Lizzy
Doranto schreef: Er was toch ook een ander middel iets met een A (ben de naam even kwijt), dat zou maar 1x hoeven worden toegediend toch? Of vergis ik me daarin?
Dan zouden degenen die 4x per jaar ontwormen en het met dat middel doen dus wel vrij van Franse hartworm moeten kunnen blijven. Toen Harrie die Franse hartworm besmetting had, heb ik ook op buitenlandse sites zitten lezen, waar de worm vaak voorkomt en er heel veel preventief wordt ontwormd daarvoor. Volgens mij hoefden die ook steeds maar 1 tablet te geven en niet een hele reeks achter elkaar zoal wij dat moesten. Maar ja, liever wil je natuurlijk niet onnodig ontwormen!
Advocate. Maar die dood de larven, niet de volwassen wormen volgens mij?

OK, heb ik Harrie als slachtoffer van de Franse hartworm gemist.... Sorry. In welke regio wonen jullie?
Door Parelridder
Doranto schreef: Er was toch ook een ander middel iets met een A (ben de naam even kwijt), dat zou maar 1x hoeven worden toegediend toch? Of vergis ik me daarin?
Je kunt i.p.v. Mmilbemax tabletten Advocate pipietjes geven. Bij infectie geeft je hetzij 4 weken achtereen wekelijks Milbemax, hetzij eens per 4 weken een Advocate pipet gedurende 2 maanden. De standaard 4 x per jaar preventieve behandeling middels een tablet werkt dus niet tegen de Franse hartworm, maar als je gewend bent je hond met anti-vlo te behandelen en je zou kiezen voor advocate, dan neem je 'm daar wél mee weg. Let wel, preventieve behandeling werkt resistentie in de hand.. :-\

Preventief ontwormen op franse hartworm middels en tablet kan, ook in Nederland, maar dan gef je de hond eens per maand Milbemax, dus 12 keer per jaar. Nijsse adviseert dit alleen te doen als je hond keer op keer op keer hiermee geinfecteerd blijkt te zijn. Persoonlijk zou ik dat ook allen dán doen, met het oog op de gezondheid van m'n hond, Nijsse advisert dit vooral vanuit oogpunt van resistentie. Dit soort behandeling werkt dat in de hand en dan verliezen we dus en optie om deze infectie te bestrijden...
Door Parelridder
Doranto schreef: Oh, het kan dus wél alleen op hartworm. Dat bericht heb ik dan gemist :-[
Ik had begrepen dat het alleen in combinatie kon en er dan 20 euro bovenop kwam....
Zo heb ik het ook aan de telefoon begrepen. 't Zou mooi zijn als het ook los kan..
Door Parelridder
Lizzy schreef: (...) Maar goed, ik zit nu even terug te zoeken. Sinds 2012 zijn er in Nederland tot nu toe Franse hartwormen gevonden in slakken en vossen in Den Haag, Oostvaardersplassen en Nationale Park de Hoge Veluwe. En sinds die tijd ken ik zelf persoonlijk of via Barfplaats 2 honden (te weten jouw hond en Huette van Sieneke) die met deze Franse Hartworm besmet zijn geraakt. OK, en dan zijn er (weten we via via van Internetsites enzo) dat er nog meer honden besmet zijn geraakt in regio Den Haag, Veluwe en Almere. Hoeveel dat er exact zijn is onbekend. Maar volgens mij praten we helemaal niet over honderden (ook gezien het feit dat dit niet zo vaak uit het wormonderzoek Utrecht komt).
In het spoelwormonderzoek is veel vaker dan deze 3 gevallen Franse hartworm vast gesteld en de plekken waar ze zijn aangetroffen de afgelopen jaren bij honden is helaas ook breder. Ik las laatst op de website van een dierenkliniek in de fLevopolder dat zij en collega's in de omgeving het verschillende keren diagnosticeerden en behandelden. Die regio is samen met Hilversum en Den Haag dan ook de bekende, maar daar buiten is het dus ook al bekend, bij UKG.
Door doranto
Op het moment dat Harrie besmet was, hadden wij hier op de wei een naaktslakkenplaag en er lopen hier ook vossen. Om de slakken op te ruimen, hebben we 2 Indische loopeendjes aangeschaft. Dat werkt perfect want ik heb nog geen slak gezien dit jaar! Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als eenden besmette slakken eten. Is de besmetting daarmee ook weg, kan een eend ook geïnfecteerd raken, of blijft de besmetting in hún ontlasting aanwezig?
Ik denk dat ik straks deze vraag even aan Utrecht voor ga leggen, want daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar.
Door Parelridder
Lizzy schreef: Hoe hysterisch moeten we hier over doen, eigenlijk......?
Da's nooit aan te bevelen ;)
Ik denk dat ieder voor zichzelf een risico-inschatting maken kan n.a.v. regio, gedrag en leeftijd/afweer. Op grond daarvan kun je afwegen of je hierop controle wilt laten doen, bij wie en hoe vaak.
Voor mij is het een reeel risico, dat is gebleken, want na een lullig bezoekje aan risico-regio's of anders binnen onze eigen regio, heeft m'n jongste deze infectie opgedaan. Haar gedrag qua 'park eten' wijkt niet af van dat van de 2 andere honden die ik heb, dus beschouw ik hen - en zéker degene die in de risico-regio's traint - als eveneens risico lopend. Niet om rillend voor thuis te blijven, niet om bij ieder uchje naar de dierenarts te rennen - kortom niets hysterisch - maar wél iets waar ze kennelijk reeel risico op lopen en waar ik indien we er nogmaals mee te maken krijg graag opnieuw vlot bij ben, vóór er schade aan hart en longen is.
In tegenstelling tot bepaalde vaccinaties waarvan de vraag is hoe noodzakelijk het is, kan dit geen kwaad. Dat maakt voor mijzelf een groot verschil in de keuze het risico op een te laat ontdekte infectie niet te willen lopen te spelen.
Door Parelridder
Doranto schreef: Op het moment dat Harrie besmet was, hadden wij hier op de wei een naaktslakkenplaag en er lopen hier ook vossen. Om de slakken op te ruimen, hebben we 2 Indische loopeendjes aangeschaft. Dat werkt perfect want ik heb nog geen slak gezien dit jaar! Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als eenden besmette slakken eten. Is de besmetting daarmee ook weg, kan een eend ook geïnfecteerd raken, of blijft de besmetting in hún ontlasting aanwezig?
Ik denk dat ik straks deze vraag even aan Utrecht voor ga leggen, want daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar.
Je hond kan het niet via deze eendjes op lopen, tenzij ze deze opeten en toevallig op deze wijze een slak die hiervan drager is(!) binnen krijgen. Of de eendjes zelf ook ziek kunnen worden hiervan weet ik niet. He jakkes, dat zou wel een gruwelijke gedachte zijn.. :( Ik hoop dat dit stomweg niet kán! 'k Vind het een super mooie oplossing namelijk voor je eigeen omgeving en het voelt meten heeel anders als dat over de rug van die eendjes zou gaan..
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door