Lizzy schreef:
Hoe hysterisch moeten we hier over doen, eigenlijk......?
Da's nooit aan te bevelen
Ik denk dat ieder voor zichzelf een risico-inschatting maken kan n.a.v. regio, gedrag en leeftijd/afweer. Op grond daarvan kun je afwegen of je hierop controle wilt laten doen, bij wie en hoe vaak.
Voor mij is het een reeel risico, dat is gebleken, want na een lullig bezoekje aan risico-regio's of anders binnen onze eigen regio, heeft m'n jongste deze infectie opgedaan. Haar gedrag qua 'park eten' wijkt niet af van dat van de 2 andere honden die ik heb, dus beschouw ik hen - en zéker degene die in de risico-regio's traint - als eveneens risico lopend. Niet om rillend voor thuis te blijven, niet om bij ieder uchje naar de dierenarts te rennen - kortom niets hysterisch - maar wél iets waar ze kennelijk reeel risico op lopen en waar ik indien we er nogmaals mee te maken krijg graag opnieuw vlot bij ben, vóór er schade aan hart en longen is.
In tegenstelling tot bepaalde vaccinaties waarvan de vraag is hoe noodzakelijk het is, kan dit geen kwaad. Dat maakt voor mijzelf een groot verschil in de keuze het risico op een te laat ontdekte infectie niet te willen lopen te spelen.