Tis je vergeven hoor!
Dat klopt, één 'negatieve' uitslag betekent helaas niet persé dat er geen sprake is van een infectie met Franse hartworm. Het is wat dat betreft met Franse hartworm vergelijkbaar met Giardia: een hond met deze infectie scheidt dit niet elke dag (in dezelfde mate) uit. Dat betekent dat het mógelijk is dat een hond negatief (dus 'vrij') test, terwijl deze dat niet is. Om die reden zou je het dus bij voorkeur een 2e keer kunnen laten testen. En als je érg ongerust bent, bijvoorbeld n.a.v. klachten of eerdere infectie, een 3e keer.
Verzamel je 3 monsters van 3 opeenvolgende dagen, dan zou je die tot verzending koel moeten bewaren. Om de larfjes te kunnen vast stellen dienen ze namelijk nog voldoende bewegelijk te zijn en dat vereist koeling. Maar zoals uit het artikel al blijkt, zitten er nadelen aan het verzamelen en mengen + dat de test niet na uiterlijk 3 dagen ingezet kan worden indien wij e.e.a. pas na 3 dagen gaan verzenden. Kortom, Rolf Nijsse (en ik heb hem n.a.v. onze contacten bijzonder hoog zitten) adviseert 1 monster toe te sturen - zoals jij al deed - en indien deze 'vrij' blijkt een 2e en eventueel(!) een 3e. Op die wijze blijk je de beste kans te hebben eventuele infectie vast te stellen. En door de uitslag van de 1e even af te wachten voorkom je dat je 2 maal betaald terwijl de 1e wellicht al genoeg was (indien 'positief' heb je immers gen 2e monster nodig..).
Overigens is het onderzoek bij Het Woud gelijk aan dat te Utrecht (de eigenaar van Het Woud leert de studenten aan de UKG hoe dit onderzoek te verrichten) dus hoewel je de frequentie wellicht wilt wijzigen n.a.v. deze info, kun je gewoon langs die weg het onderzoek blijven laten doen. Enige nadeel is dat je de begeleiding/info van de dierenarts mist. Maar goed, dat is naar ik vrees in veel gevallene en theoretisch verhaal, want naar wat ik zelf ervaren heb en om mij heen gehoord heb na de infectie bij Daantje, is het droevig gesteld met de kennis over (onderzoek en behandeling van) Franse hartworm bij veel dierenartsen..