Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Parelridder schreef: Wat wekt de indruk van tegenstrijdigheid tussen het mondelinge advies van Nijsse en de info uit het artikel? Ik denk dat ik ergens onduidelijk ben en dan kan ik dat verhelderen of recht zetten, want het artikel licht het aan mij verstrekte advies eigenlijk alleen maar toe (en beiden zijn van Nijsse).
Aggrr, gewoon niet goed gelezen Parelridder, sorrry :-[ :-*
Maar goed, wij die bij het Woud laten testen sturen 1 keer ontlasting in van 1 dag en het zou zo maar toevallig kunnen zijn dat je honden negatief testen. Dus als er symptomen zijn of zoals in jouw geval waar er larven aan zijn getroffen, moet je drie dagen achtereen verse ontlasting insturen. Maar in hoeverre stelt het preventieve onderzoek van 1 dag 1 keer ontlasting dan nog voor?
Door Parelridder
:biggrin2: Tis je vergeven hoor!

Dat klopt, één 'negatieve' uitslag betekent helaas niet persé dat er geen sprake is van een infectie met Franse hartworm. Het is wat dat betreft met Franse hartworm vergelijkbaar met Giardia: een hond met deze infectie scheidt dit niet elke dag (in dezelfde mate) uit. Dat betekent dat het mógelijk is dat een hond negatief (dus 'vrij') test, terwijl deze dat niet is. Om die reden zou je het dus bij voorkeur een 2e keer kunnen laten testen. En als je érg ongerust bent, bijvoorbeld n.a.v. klachten of eerdere infectie, een 3e keer.
Verzamel je 3 monsters van 3 opeenvolgende dagen, dan zou je die tot verzending koel moeten bewaren. Om de larfjes te kunnen vast stellen dienen ze namelijk nog voldoende bewegelijk te zijn en dat vereist koeling. Maar zoals uit het artikel al blijkt, zitten er nadelen aan het verzamelen en mengen + dat de test niet na uiterlijk 3 dagen ingezet kan worden indien wij e.e.a. pas na 3 dagen gaan verzenden. Kortom, Rolf Nijsse (en ik heb hem n.a.v. onze contacten bijzonder hoog zitten) adviseert 1 monster toe te sturen - zoals jij al deed - en indien deze 'vrij' blijkt een 2e en eventueel(!) een 3e. Op die wijze blijk je de beste kans te hebben eventuele infectie vast te stellen. En door de uitslag van de 1e even af te wachten voorkom je dat je 2 maal betaald terwijl de 1e wellicht al genoeg was (indien 'positief' heb je immers gen 2e monster nodig..).
Overigens is het onderzoek bij Het Woud gelijk aan dat te Utrecht (de eigenaar van Het Woud leert de studenten aan de UKG hoe dit onderzoek te verrichten) dus hoewel je de frequentie wellicht wilt wijzigen n.a.v. deze info, kun je gewoon langs die weg het onderzoek blijven laten doen. Enige nadeel is dat je de begeleiding/info van de dierenarts mist. Maar goed, dat is naar ik vrees in veel gevallene en theoretisch verhaal, want naar wat ik zelf ervaren heb en om mij heen gehoord heb na de infectie bij Daantje, is het droevig gesteld met de kennis over (onderzoek en behandeling van) Franse hartworm bij veel dierenartsen.. :(
Door Lizzy
Parelridder schreef: Vandaag viert daantje haar 1e verjaardag. Wat giga feestelijk begon, veranderde in en heel stressvolle dag na het maandelijkse berichtje uit Utrecht. Bij Dantje is Franse hartworm geconstateerd...

Het onderzoeksteam heeft het ontlastingmonster van uw honden bekeken. In de ontlasting van Maartje en Merel is niets gevonden. In de ontlasting van Daantje zijn verschillende parasieten gevonden, waaronder larven. Hiervan hebben we ter determinatie een aanvullend onderzoek gedaan. Hieruit is gekomen dat het larven van Angiostrongylus vasorum betreft. In het Nederlands wordt deze worm de Franse Hartworm genoemd. Wij adviseren u om hiervoor met uw dierenarts contact op te nemen. In de enquête lezen wij niet dat Daantje ziekteverschijnselen vertoond, maar het kan wel zo zijn dat er na behandeling een voorbijgaande periode met klachten ontstaan.

De andere parasieten die gevonden zijn bij Daantje zijn enerzijds parasieten die een eigen infectie kunnen zijn (Isospora, Trichuris, Giardia, Strongylus) of passanten. Ook zijn er parasieten gevonden die niet bij honden een infectie kunnen veroorzaken, en dus passanten zijn (Eimeria). Om te kunnen bepalen of Daantje echt geïnfecteerd is met deze parasieten of dat het slechts passanten betreft, zouden we graag een herhalingsmonster van Daantje ontvangen (vóór een eventuele behandeling tegen de bovengenoemde Franse hartworm, omdat dit interfereert met deze uitscheiding). Is het mogelijk dat u Daantje er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen (waaronder ontlasting van andere dieren) van de grond op te eten en wilt u dan daarna opnieuw een monster insturen? (...)

Na de eerste antwoorden uit Utrecht, van het www en van mede BP-er Doranto, heb ik nu net wat meer rust in m'n lijf om de uitslag ook hier te plaatsen. Vooral ook om mensen er op te attenderen dat de Franse hartwoorm kennelijk óók in de regio Alkmaar voor komt :( Daantje is namelijk nooit in het buitenland geweest en zelfs niet recent de regio uit.
Om dezelfde reden hier een kopie vand e info die ik uit Utrecht ontving n.a.v. mijn eerste vragen:

"Heel logisch dat er veel vragen bij u rijzen naar aanleiding van de uitslag. Ik zal mijn best doen zo volledig mogelijk deze te beantwoorden.

De Angiostrongylus vasorum larven die gevonden zijn bij Daantje kunnen geen passanten zijn. De hond besmet zich vnl. door het opeten van slakken en/of slakkenslijm, waarin zich tussenstadia van deze worm bevinden. Deze tussenstadia migreren vervolgens in de hond naar longen en hart, waar zij volwassen wormen worden. De vrouwtjes leggen daar eieren, waaruit al snel larven komen. Deze eitjes/larven worden vanuit de longen opgehoest, vervolgens doorgeslikt en uitgescheiden in de feces. Dit zijn de larven die wij gevonden hebben. Dus, gevonden larven betekent een actieve infectie van de Franse hartworm.

Er is een kans dat we in het herhalingsmonster geen larven kunnen vinden, omdat de uitscheiding van larven niet op alle dagen even hoog hoeft te zijn.

Behandeling is zeker niet zonder risico, wel is het zo dat bij honden die geen klachten hebben ten gevolge van deze infectie, de risico's een stuk minder zijn dan bij honden de veel klachten hebben (hoesten, benauwdheid, verminderd uithoudingsvermogen, etc). De volwassen wormen en larven worden gedood met behandelen en die zitten natuurlijk in hart, longen en bloedvaten. Dat is wat anders dan wormen die in de darmen zitten en gedood worden. Ondanks evt. risico's van behandelen is wel aan te raden te behandelen.

Na behandelen kunt u de feces van Daantje door ons laten checken. Als u dan op het maandelijkse monster erbij zet 'controle op Franse hartworm', dan zetten we de juiste test in. Voor het verloop van het onderzoek willen wij u vragen eerst het herhalingsmonster te verzamelen voordat Daantje behandeld wordt tegen Franse hartworm. Gezien het afwezig zijn van verschijnselen, vinden wij het verantwoord u dit te vragen.

Honden kunnen elkaar niet besmetten, datkan alleen via slakken of slakkenslijm. Aangezien slakken worden gegeten door andere dieren, zoals kikkers, vogels en muizen, kunnen honden zich ook besmetten doordat ze die dieren opeten of daar bijv. op knagen. Slakken kruipen over eten, gras e.d, daarbij een spoor slakkenslijm achterlaten, wat de hond vervolgens eet. Ook zo kan de hond besmet worden.

U kunt met uw dierenarts bespreken wat voor Daantje een plan van aanpak is voor de toekomst, bijv. wat vaker een test laten doen op controle van de Franse hartworm.

Mochten u of uw dierenarts nog vragen hebben, dan horen wij het graag.
"
Mag ik eigenlijk vragen in welk deel van NL jij woont?
Door Parelridder
Lizzy schreef: Mag ik eigenlijk vragen in welk deel van NL jij woont?
Ja hoor, tuurlijk! Ik woon in Heerhugowaard, dat is net boven Alkmaar, grof gezegd Nrd. Holland dus.
We zijn echter wél 2 mnd. vóór ik het monstertje nam waarin die larfjes werden aangetroffen in Almere en in Hilversum geweest. Beiden bekend als plekken waar vaker Franse hartworm is vast gesteld bij honden, dus of ze het in de eigen regio heeft opgelopen of tijdens een bezoekje aan een andere regio..? De prepatente periode is 7 weken, langer kan ook, dus dat komt bijzonder overeen.
Niet onbelangrijk: Rolf Nijsse (UKG) deed onderzoek naar het voor komen van de Franse hartworm bij vossen in Nederland en stelde daarbij vast dat deze niet alleen in de regio Almere, Hilversum en Den Haag voor komt, maar inmiddels ook buiten die 'lijn', in de rest van het land, waarbij hij Brabant bij naam noemde. Er is dus zéker ook buiten die regio(s) risico op deze infectie in Nederland.
Door Lizzy
Dank je wel voor je reactie/antwoord! Het verbaast me eigenlijk niet, dat het zich door NL verspreid.

Tja. Hoe hier nu mee om te gaan he....? Ik vind dat lastig. Vier keer per jaar voor vier honden de ontlasting bij het Woud laten onderzoeken kost 320 euro per jaar en dan weet je nog steeds eigenlijk niet zeker of, als je een negatieve uitslag krijgt, je ook werkelijk geen hartworm hebt :-\
Door Parelridder
Ik train met de middelste in de regio Almere en Hilversum en daar zal straks de jongste ook heen gaan. Om die reden wil ik hen beiden sowieso blijven laten onderzoeken. De jongste aanvankelijk ieder kwartaal, omdat die het nu eens gehad heeft en wegens leeftijd ook onvermijdelijk hiervoor vatbaarder is. Later halfjaarlijks. Ik neem de oudste dan ook mee, in het kader 'gelijke monniken..' ;) Zij is ook degene die de afgelopen jaren wel eens een worminfectie op liep, een mindere afweer dus, dus het voelt voor mij niet goed haar niet hierin mee te nemen.
Het kost 20 euro meer dan het reguliere onderzoek (of volgens de info van Sella 15 euro per hond). Dat is hier niet niks, maar het is ook niet zodanig dat het onmogelijk is. 't Is me wel waard nu ik geconfronteerd ben met hoe makkelijk ze dit kúnnen oplopen en wat een belangrijk verschil het maakt dit dan tijdig vast te stellen.
Maar je kunt dus zeker rekening houden met het risico wat ze lopen middels zowel de regio (en dan woon jij niet gunstig begreep ik uit een andere posting) als ook de leeftijd. Jonge honden en bejaarde honden lopen verhoogd risico, je zou er dus voor kunnen kiezen gezonde honden tussen 2-7 (ik doe maar even een gooi) minder frequent te laten controleren.
Door Lizzy
sella schreef: Spaar jij dan van 3 dagen Lizzy? Toen ik nog naar het woud stuurde, deed ik op maandag het monster nemen, meteen op de bus en ik had woe of do de uitslag.
Ik stuur nu al een tijd het naar utrecht, en daar is het gewoon van beide heren een monster op ma of di en dan meteen op de bus. Meestal binnen 2 dagen de uitslag.
Nee, ik neem van 1 dag.
Door Lizzy
Parelridder schreef: Ik train met de middelste in de regio Almere en Hilversum en daar zal straks de jongste ook heen gaan. Om die reden wil ik hen beiden sowieso blijven laten onderzoeken. De jongste aanvankelijk ieder kwartaal, omdat die het nu eens gehad heeft en wegens leeftijd ook onvermijdelijk hiervoor vatbaarder is. Later halfjaarlijks. Ik neem de oudste dan ook mee, in het kader 'gelijke monniken..' ;) Zij is ook degene die de afgelopen jaren wel eens een worminfectie op liep, een mindere afweer dus, dus het voelt voor mij niet goed haar niet hierin mee te nemen.
Het kost 20 euro meer dan het reguliere onderzoek (of volgens de info van Sella 15 euro per hond). Dat is hier niet niks, maar het is ook niet zodanig dat het onmogelijk is. 't Is me wel waard nu ik geconfronteerd ben met hoe makkelijk ze dit kúnnen oplopen en wat een belangrijk verschil het maakt dit dan tijdig vast te stellen.
Maar je kunt dus zeker rekening houden met het risico wat ze lopen middels zowel de regio (en dan woon jij niet gunstig begreep ik uit een andere posting) als ook de leeftijd. Jonge honden en bejaarde honden lopen verhoogd risico, je zou er dus voor kunnen kiezen gezonde honden tussen 2-7 (ik doe maar even een gooi) minder frequent te laten controleren.
Ik heb het aan het Woud gevraagd, qua kosten:

From: VPL Het Woud
Sent: Monday, July 7, 2014 12:17 PM
To: [email protected]
Subject: Re: Herinnering ontlastingsonderzoek Linga

Dat kan wel maar de kosten zijn €20 per monster!

Met vriendelijke groet

Wicher Holland, dierenarts-parasitoloog
VPL 'Het Woud'
Postbus 11
6560 AA Groesbeek
024-3480534
http://www.wormbestrijding.nl

======

Ik woon in Zoetermeer, vlak bij Den Haag. En er komen steeds meer vossen hier. Leo heeft van de week nog een aangereden vos opgehaald, in Zoetermeer. Maar goed, jij neemt dus voor lief dat 1 monster van 1 dag een vals negatieve uitslag kan geven...?
Door Parelridder
Lizzy schreef: (...) Maar goed, jij neemt dus voor lief dat 1 monster van 1 dag een vals negatieve uitslag kan geven...?
Nope, ik volg het advies van Nijsse daarin, als het 1e monster 'negatief' is (oftewel vrij) dan laat ik een 2e monster onderzoeken. Alleen als ik het helemaal niet vertrouw, dus als er klachten zijn die zouden-kunnen-wijzen-op dan een 3e monster.
Maar goed, ik ben hier nu mee geconfronteerd, schreef letterlijk 3 minuten vóór ik deze uitslag in m'n mailbox kreeg, dolgelukkig een berichtje aan een vriendin over hoe gruwelijjk gezond Daantje is, dat die nooit zelfs maar een klein beetje iets mankeert. Daantje was die dag 1 jaar geworden, dus vandaar dat ik me daar even zo héél bewust van was. Enfin, pal daarop dus dat bericht uit Utrecht, werd ik ineens geconfronteerd met dat ik haar zo maar had kunnen verliezen terwijl ik geen benul had van wat zich in haar lijfje afspeelde, niet de minste aanleiding toe!!!!! We riepen de laatste tijd juist steeds zo verheugd uit dat ze nu zelfs sneller is dan Maartje (de middelste) en dat ze terwijl de anderen nog liggen te slapen al weer rond dartelt na de wandeling van 'Joehoe, ik ben wel weer uitgerust, gaan we wat doen?? Wie wil er speulen??" Geen vuiltje aan de lucht...

Edit: citaat verkort naar hetgeen waar ik op reageerde.
Laatst gewijzigd door Parelridder op di 08 jul 2014, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
Wij lopen natuurlijk veel in Spaarnwoude, en daar lopen ook vossen rond. Lijkt me stug dat die allemaal vrij zijn van.
Ik vraag me dus ook serieus af, hoe bescherm ik mijn honden hiertegen?

De honden spelen met ballen, of de safestick en komen soms ook wel met een stukje schors aansjouwen.

Nu kan ik dat natuurlijk gaan mijden en ze alleen maar op steen en aangelijnd houden, maar dat is geen leven voor ze.

Met de gewone wormbesmettingen kan je concluderen dat het maagzuur dus sterk genoeg zou zijn om ze te inactiveren.

Ik denk toch dat ik maar 2 keer per jaar de hartworm er ook bij doe bij hetwoud, en in de winter met veel sneeuw mogelijk nog een keer extra omdat ze dan sneller met een keutel in aanraking zouden kunnen komen.
Door pike
sella schreef: Wij lopen natuurlijk veel in Spaarnwoude, en daar lopen ook vossen rond. Lijkt me stug dat die allemaal vrij zijn van.
Ik vraag me dus ook serieus af, hoe bescherm ik mijn honden hiertegen?

De honden spelen met ballen, of de safestick en komen soms ook wel met een stukje schors aansjouwen.

Nu kan ik dat natuurlijk gaan mijden en ze alleen maar op steen en aangelijnd houden, maar dat is geen leven voor ze.

Met de gewone wormbesmettingen kan je concluderen dat het maagzuur dus sterk genoeg zou zijn om ze te inactiveren.

Ik denk toch dat ik maar 2 keer per jaar de hartworm er ook bij doe bij hetwoud, en in de winter met veel sneeuw mogelijk nog een keer extra omdat ze dan sneller met een keutel in aanraking zouden kunnen komen.
??? Besmetting gaat toch via slakken, niet via ontlasting.

Vossen zijn zwervers dus dat het zich verspreid ligt voor de hand. Maar onze honden doen zelf toch ook mee aan de verspreiding zodra ze besmet raken. Een hond loopt de worm op in besmet gebied X, gaat naar huis in gebied Y dat nog hartwormvrij is. Het duurt een hele tijd voor er klachten optreden, niet iedereen laat met regelmaat ontlasting onderzoeken, en totdat er wordt ingegrepen poept de hond er lustig larfjes op los in een voorheen hartwormvrij gebied. Toch?
Door sella
In duitsland is mij verteld dat de besmetting dus gewoon via de vossenontlasting kan, en dat het oppakken van de bal van de grond ook eitjes kan meenemen.
In de grensstreek is er veel gewaarschuwd om je hond te muilkorven als het een ontlastingeter is omdat je het risico liep op de besmetting met de vossen lintworm en hartworm. Dat is een jaar of 7 geleden, en ook een fokker een uurtje of anderhalf dld in die dezelfde waarschuwing gaf vorig jaar.
Door Lizzy
Parelridder schreef: Nope, ik volg het advies van Nijsse daarin, als het 1e monster 'negatief' is (oftewel vrij) dan laat ik een 2e monster onderzoeken. Alleen als ik het helemaal niet vertrouw, dus als er klachten zijn die zouden-kunnen-wijzen-op dan een 3e monster.
Maar goed, ik ben hier nu mee geconfronteerd, schreef letterlijk 3 minuten vóór ik deze uitslag in m'n mailbox kreeg, dolgelukkig een berichtje aan een vriendin over hoe gruwelijjk gezond Daantje is, dat die nooit zelfs maar een klein beetje iets mankeert. Daantje was die dag 1 jaar geworden, dus vandaar dat ik me daar even zo héél bewust van was. Enfin, pal daarop dus dat bericht uit Utrecht, werd ik ineens geconfronteerd met dat ik haar zo maar had kunnen verliezen terwijl ik geen benul had van wat zich in haar lijfje afspeelde, niet de minste aanleiding toe!!!!! We riepen de laatste tijd juist steeds zo verheugd uit dat ze nu zelfs sneller is dan Maartje (de middelste) en dat ze terwijl de anderen nog liggen te slapen al weer rond dartelt na de wandeling van 'Joehoe, ik ben wel weer uitgerust, gaan we wat doen?? Wie wil er speulen??" Geen vuiltje aan de lucht...

Edit: citaat verkort naar hetgeen waar ik op reageerde.
Ja, ik snap je. Zou ik ook doen. Maar dan kijk ik tegen preventieve onderzoekskosten aan van 640 euro per jaar. Naaah..... (even er van uitgaande dat de monsters steeds negatief terug komen).
Door Lizzy
pike schreef: ??? Besmetting gaat toch via slakken, niet via ontlasting.

Vossen zijn zwervers dus dat het zich verspreid ligt voor de hand. Maar onze honden doen zelf toch ook mee aan de verspreiding zodra ze besmet raken. Een hond loopt de worm op in besmet gebied X, gaat naar huis in gebied Y dat nog hartwormvrij is. Het duurt een hele tijd voor er klachten optreden, niet iedereen laat met regelmaat ontlasting onderzoeken, en totdat er wordt ingegrepen poept de hond er lustig larfjes op los in een voorheen hartwormvrij gebied. Toch?
Ja. Misschien dat het iets minder hard gaat dan jij beschrijft omdat sommige mensen preventief 4 keer per jaar ontwormen met Milbemax, maar ja, verder heb je daar wel een punt.
Door doranto
Toch vreemd dat ze onderzoek op hartworm alleen in combinatie willen doen met een maag/darmwormen onderzoek. Helaas heeft Het Woud volgens mij zo'n beetje het monopolie hier voor wat betreft die onderzoeken. Hopelijk komen er alternatieven, want dit is inderdaad vrijwel niet op te hoesten, zeker niet als je meerdere honden hebt. Misschien zijn er in Dld. of België ook mogelijkheden om op Franse hartworm te laten testen tegen een wat meer betaalbaarder tarief?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door