Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door doranto
Harrie is als pup bij de fokker ontwormd. Daarna nooit meer, behalve dan die keer toen hij besmet was met Franse hartworm.
Overigens ben ik heel benieuwd of ze bij Het Woud er eindelijk toe over gegaan zijn om de mensen te informeren van het belang om pas een mestmonster in te sturen nádat de hond 3 dgn. geen gelegenheid heeft gehad om ontlasting van andere dieren te eten. Een positieve uitslag kan nl. ook duiden op een passage van wormeieren van andere diersoorten (hebben wij al verschillende keren gehad) en niet op een besmetting! Zolang ze de mensen daarover niet informeren, heeft het veel minder zin de ontlasting te laten testen, want dan is de kans behoorlijk groot dat je alsnog voor niets ontwormd!
Ik schat dat het nu ruim een jaar geleden is dat ik ze daarop heb aangesproken. Ik werd toen heel erg onvriendelijk te woord gestaan. Op de website is deze informatie in ieder geval nog steeds niet te vinden. Misschien dat ze de informatie nu in de bijsluiter van de wormcheckkit verstrekken?
Door Parelridder
Doranto schreef: (...) Overigens ben ik heel benieuwd of ze bij Het Woud er eindelijk toe over gegaan zijn om de mensen te informeren van het belang om pas een mestmonster in te sturen nádat de hond 3 dgn. geen gelegenheid heeft gehad om ontlasting van andere dieren te eten. Een positieve uitslag kan nl. ook duiden op een passage van wormeieren van andere diersoorten (hebben wij al verschillende keren gehad) en niet op een besmetting! Zolang ze de mensen daarover niet informeren, heeft het veel minder zin de ontlasting te laten testen, want dan is de kans behoorlijk groot dat je alsnog voor niets ontwormd! (...)
Kort geleden meldde ik hier de laatste uitslag van Daantjes maandelijkse ontlastingsonderzoek:
Parelridder schreef: (...) Het onderzoeksteam heeft het ontlastingmonster van uw honden bekeken. In de ontlasting van Maartje en Merel is niets gevonden. In de ontlasting van Daantje zijn verschillende parasieten gevonden, waaronder larven. Hiervan hebben we ter determinatie een aanvullend onderzoek gedaan. Hieruit is gekomen dat het larven van Angiostrongylus vasorum betreft. In het Nederlands wordt deze worm de Franse Hartworm genoemd. Wij adviseren u om hiervoor met uw dierenarts contact op te nemen. In de enquête lezen wij niet dat Daantje ziekteverschijnselen vertoond, maar het kan wel zo zijn dat er na behandeling een voorbijgaande periode met klachten ontstaan.

De andere parasieten die gevonden zijn bij Daantje zijn enerzijds parasieten die een eigen infectie kunnen zijn (Isospora, Trichuris, Giardia, Strongylus) of passanten. Ook zijn er parasieten gevonden die niet bij honden een infectie kunnen veroorzaken, en dus passanten zijn (Eimeria). Om te kunnen bepalen of Daantje echt geïnfecteerd is met deze parasieten of dat het slechts passanten betreft, zouden we graag een herhalingsmonster van Daantje ontvangen (vóór een eventuele behandeling tegen de bovengenoemde Franse hartworm, omdat dit interfereert met deze uitscheiding). Is het mogelijk dat u Daantje er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen (waaronder ontlasting van andere dieren) van de grond op te eten en wilt u dan daarna opnieuw een monster insturen? (...)
Vandaag ontving ik de uitslag van Daantjes herhalings-onderzoek, op het monster welke ik stuurde na 3 aangelijnde dagen. Er zijn in het herhalingsmonster van Daantje geen wormeitjes meer gevonden van de andere parasieten, buiten de Franse hartworm. Dit was allemaal dus slechts passage van eitjes n.a.v. het eten van bijvoorbeeld grond, gras of ontlasting!
Door doranto
Parelridder schreef: Kort geleden meldde ik hier de laatste uitslag van Daantjes maandelijkse ontlastingsonderzoek:
Vandaag ontving ik de uitslag van Daantjes herhalings-onderzoek, op het monster welke ik stuurde na 3 aangelijnde dagen. Er zijn in het herhalingsmonster van Daantje geen wormeitjes meer gevonden van de andere parasieten, buiten de Franse hartworm. Dit was allemaal dus slechts passage van eitjes n.a.v. het eten van bijvoorbeeld grond, gras of ontlasting!
:thumbup:
Door Parelridder
Het spoelwormonderzoek is bijna afgelopen en er waren in die jaren best maanden dat ik de pest in had dat ik ontlastingsmonsters moest verzamelen. Bijvoorbeeld als ik 's morgens overrichterzake met lege zakjes thuis kwam of - vervelender - als 2 van de 3 honden een monstertje hadden 'ingeleverd', welke ik keurig volgens de voorschriften had verpakt en hond nummer 3 het presteerde om die dag pas ná de brievenbuslichting te poepen :rant: Zodat ik weer overnieuw kon beginnen!! En ook als ik een hond 3 dagen aangelijnd moest houden t.b.v. een herhalingsonderzoek :boo:
Maar ondaks die momentjes ben ik toch vooral ontzettend blij geweest met de deelname. Voorop gezet: zonder deze deename zou ik de Franse hartworm pas hebben opgemerkt na het ontstaan van klachten, wat een stuk gevaarlijker is!!! Want onderzoek hiernaar liet ik nog niet doen, omdat ik geen benul had dat ze hierop risico lopen... Maar ook los van deze ervaring heb ik zó veel geleerd van de deelname! Ik heb aan den lijve ondervonden hoe hoogst zelden ze een worminfectie oplopen ondanks hun gedrag. Ik heb gemerkt dat een worminfectie steeds gevolg was van ziekte/verwonding, oftewel even een mindere weerstand. En opvallend was dat ondanks het dagelijks delen van speeltjes en kluifjes én elkaar uitvoerig kussen en wassen, er in geval van worminfectie altijd maar één was die het opgelopen had. Last but not least is heel duidelijk geworden dat er niet zelden e.e.a. wordt aangetroffen in de ontlasting, maar bij herhalingsonderzoek na 3 aangelijnde dagen (lees: geen grond, gras of poep eten, niet uit regenplassen etc. drinken) dat passage blijkt.
Ik ga dus na augustus zéker door met slechts ontwormen ná ontlastingsonderzoek, maar zal nooit meer alle honden ontwormen op grond van het feit dat ik bij één van hen wormen constateer. Ik zal geen monster meer laten onderzoeken voordat de hond 3 dagen aan de lijn gelopen heeft en voeg onderzoek naar Franse hartworm toe aan hun mestonderzoek.
Door miik
Goed om te lezen Parelridder.
Ik heb met 3 honden ook meegedaan 2 jaar lang. Hier zijn ze alle keren allemaal, inclusief een nest pups die toen mee mochten doen, vrij geweest van wormen !!!
Door Inge en Bono
En ook hier; Lizzy doet vanaf nov 2011 mee; niet 1x een wormbesmetting. Ook geen passage
En ook Bono niet. Hij deed ook mee vanaf november 2011.Geen enkele keer een wormbesmetting. Ook de laatste controle niet...

Na dit onderzoek blijf ik onze meiskes regelmatig contoleren
Maar, en het zijn al geen steaatvretertjes, dan wel nadat ik iig 3 dagen heb voorkomen dat ze "parkopeetgedrag" hebben vertoond
Door Parelridder
De officiele adviezen ken ik natuurlijk niet (zullen er voorlopig ook nog niet zijn natuurlijk) maar er is mij wel gezegd dat ik met een half jaarlijks ontlastingsonderzoek inclusief Franse hartworm in ieder geval al een stúk verder ben dan met het 4 maal per jaar 'preventief' toedienen van en ontworm tablet. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de nieuwe adviezen niet zullen gaan richting ontlastingsonderzoek i.p.v. preventieve' behandeling.'Zowel i.v.m. bijv. de Franse hartworm die inmiddels door het hele land is waargenomen, als ook met het oog op voorkoming van resistentie van wormen tegen de ontwormmiddelen. Ook verwacht ik eigenlijk dat in het nieuwe advies mee genomen zal worden dat een worminfectie direct te maken heeft met de afweer (leeftijd/gezondheid) van een hond. Ik hoop zó dat het lukt hier een helder advies op te maken en dit ook werkelijk breed (uit)gedragen gaat worden door de diverse dierenklinieken!
Door Parelridder
Ik kreeg van dr. Nijsse het advies niet pas 7 weken na inname van de laatste ontwormtabletten een monster te sturen ter controle, maar dit al een week na de laatste tablet te doen. Dit kan ik dan tevens een maand later doen, tbv nog een Baermann test en desgewensd - als ik ongerust ben - een maand later nóg eens. Hij gad hier de voorkeur aan boven het in één maal toe sturen van 3 monsters van 3 opeenvolgende dagen.
Nu trof ik net dit artikel uit 2011: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx
Door Lizzy
Parelridder schreef: Ik kreeg van dr. Nijsse het advies niet pas 7 weken na inname van de laatste ontwormtabletten een monster te sturen ter controle, maar dit al een week na de laatste tablet te doen. Dit kan ik dan tevens een maand later doen, tbv nog een Baermann test en desgewensd - als ik ongerust ben - een maand later nóg eens. Hij gad hier de voorkeur aan boven het in één maal toe sturen van 3 monsters van 3 opeenvolgende dagen.
Nu trof ik net dit artikel uit 2011: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx
Nou, dit artikel naar Nijsse op sturen en vragen om zijn reactie! Ik ben ook wel super benieuwd. Want ik laat nu preventief de ontlasting van mijn honden onderzoeken door het Woud maar als ik het zo lees is dat zo save..... :-\
Door Parelridder
Wat wekt de indruk van tegenstrijdigheid tussen het mondelinge advies van Nijsse en de info uit het artikel? Ik denk dat ik ergens onduidelijk ben en dan kan ik dat verhelderen of recht zetten, want het artikel licht het aan mij verstrekte advies eigenlijk alleen maar toe (en beiden zijn van Nijsse).
Door sella
Spaar jij dan van 3 dagen Lizzy? Toen ik  nog naar het woud stuurde, deed ik op maandag het monster nemen, meteen op de bus en ik had woe of do de uitslag.
Ik stuur nu al een tijd het naar utrecht, en daar is het gewoon van beide heren een monster op ma of di en dan meteen op de bus. Meestal binnen 2 dagen de uitslag.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door