Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
Vandaag viert daantje haar 1e verjaardag. Wat giga feestelijk begon, veranderde in en heel stressvolle dag na het maandelijkse berichtje uit Utrecht. Bij Dantje is Franse hartworm geconstateerd...

Het onderzoeksteam heeft het ontlastingmonster van uw honden bekeken. In de ontlasting van Maartje en Merel is niets gevonden. In de ontlasting van Daantje zijn verschillende parasieten gevonden, waaronder larven. Hiervan hebben we ter determinatie een aanvullend onderzoek gedaan. Hieruit is gekomen dat het larven van Angiostrongylus vasorum betreft. In het Nederlands wordt deze worm de Franse Hartworm genoemd. Wij adviseren u om hiervoor met uw dierenarts contact op te nemen. In de enquête lezen wij niet dat Daantje ziekteverschijnselen vertoond, maar het kan wel zo zijn dat er na behandeling een voorbijgaande periode met klachten ontstaan.

De andere parasieten die gevonden zijn bij Daantje zijn enerzijds parasieten die een eigen infectie kunnen zijn (Isospora, Trichuris, Giardia, Strongylus) of passanten. Ook zijn er parasieten gevonden die niet bij honden een infectie kunnen veroorzaken, en dus passanten zijn (Eimeria). Om te kunnen bepalen of Daantje echt geïnfecteerd is met deze parasieten of dat het slechts passanten betreft, zouden we graag een herhalingsmonster van Daantje ontvangen (vóór een eventuele behandeling tegen de bovengenoemde Franse hartworm, omdat dit interfereert met deze uitscheiding). Is het mogelijk dat u Daantje er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen (waaronder ontlasting van andere dieren) van de grond op te eten en wilt u dan daarna opnieuw een monster insturen? (...)

Na de eerste antwoorden uit Utrecht, van het www en van mede BP-er Doranto, heb ik nu net wat meer rust in m'n lijf om de uitslag ook hier te plaatsen. Vooral ook om mensen er op te attenderen dat de Franse hartwoorm kennelijk óók in de regio Alkmaar voor komt :( Daantje is namelijk nooit in het buitenland geweest en zelfs niet recent de regio uit.
Om dezelfde reden hier een kopie vand e info die ik uit Utrecht ontving n.a.v. mijn eerste vragen:

"Heel logisch dat er veel vragen bij u rijzen naar aanleiding van de uitslag. Ik zal mijn best doen zo volledig mogelijk deze te beantwoorden.

De Angiostrongylus vasorum larven die gevonden zijn bij Daantje kunnen geen passanten zijn. De hond besmet zich vnl. door het opeten van slakken en/of slakkenslijm, waarin zich tussenstadia van deze worm bevinden. Deze tussenstadia migreren vervolgens in de hond naar longen en hart, waar zij volwassen wormen worden. De vrouwtjes leggen daar eieren, waaruit al snel larven komen. Deze eitjes/larven worden vanuit de longen opgehoest, vervolgens doorgeslikt en uitgescheiden in de feces. Dit zijn de larven die wij gevonden hebben. Dus, gevonden larven betekent een actieve infectie van de Franse hartworm.

Er is een kans dat we in het herhalingsmonster geen larven kunnen vinden, omdat de uitscheiding van larven niet op alle dagen even hoog hoeft te zijn.

Behandeling is zeker niet zonder risico, wel is het zo dat bij honden die geen klachten hebben ten gevolge van deze infectie, de risico's een stuk minder zijn dan bij honden de veel klachten hebben (hoesten, benauwdheid, verminderd uithoudingsvermogen, etc). De volwassen wormen en larven worden gedood met behandelen en die zitten natuurlijk in hart, longen en bloedvaten. Dat is wat anders dan wormen die in de darmen zitten en gedood worden. Ondanks evt. risico's van behandelen is wel aan te raden te behandelen.

Na behandelen kunt u de feces van Daantje door ons laten checken. Als u dan op het maandelijkse monster erbij zet 'controle op Franse hartworm', dan zetten we de juiste test in. Voor het verloop van het onderzoek willen wij u vragen eerst het herhalingsmonster te verzamelen voordat Daantje behandeld wordt tegen Franse hartworm. Gezien het afwezig zijn van verschijnselen, vinden wij het verantwoord u dit te vragen.

Honden kunnen elkaar niet besmetten, datkan alleen via slakken of slakkenslijm. Aangezien slakken worden gegeten door andere dieren, zoals kikkers, vogels en muizen, kunnen honden zich ook besmetten doordat ze die dieren opeten of daar bijv. op knagen. Slakken kruipen over eten, gras e.d, daarbij een spoor slakkenslijm achterlaten, wat de hond vervolgens eet. Ook zo kan de hond besmet worden.

U kunt met uw dierenarts bespreken wat voor Daantje een plan van aanpak is voor de toekomst, bijv. wat vaker een test laten doen op controle van de Franse hartworm.

Mochten u of uw dierenarts nog vragen hebben, dan horen wij het graag.
"
Door pike
Een ding begrijp ik nog niet helemaal uit dit verhaal. Als de hond de larfjes ophoest, doorslikt en dan uitscheidt met de ontlasting, dan kan hij toch ook die larfjes opnemen als hij (verse) ontlasting van een andere hond of kat eet en die larfjes weer uitpoepen, net zoals bij eitjes ??  :-\

Intussen ben je er mooi klaar mee, kan me voorstellen dat je van zo'n bericht in de stress schiet. Sterkte ermee.
Door Shanti en co
Beterschap en sterkte gewenst!
Gelukkig zijn jullie er achter gekomen voordat ze symptonen heeft.

pike schreef:
Een ding begrijp ik nog niet helemaal uit dit verhaal. Als de hond de larfjes ophoest, doorslikt en dan uitscheidt met de ontlasting, dan kan hij toch ook die larfjes opnemen als hij (verse) ontlasting van een andere hond of kat eet en die larfjes weer uitpoepen, net zoals bij eitjes ?? :-\

Intussen ben je er mooi klaar mee, kan me voorstellen dat je van zo'n bericht in de stress schiet. Sterkte ermee.
De larven in hondenontlasting zijn nog niet in staat een hond (de eindgastheer) te besmetten, daarvoor is een tussengastheer nodig, vaak is dat een slak.
Hier is een duidelijke uitleg over hoe het werkt: http://www.dierenkliniekthorbeckelaan.nl/hartwormziekte
Door Parelridder
'k Ben in afwachting van advies over welk middel de voorkeur verdient om in te zetten bij Daantje. Het zijn 2 lánge dagen als er geen reactie komt... :-\ Gisteren al gebeld, toen werd gezegd dat men bezig was met de beantwoording, maar vandaag nog steeds niets ontvangen :( Zojuist nogmaals gebeld, maar de dierenarts is les aan het geven en men kon niets zeggen over wanneer zij in de gelegenheid is om terug te bellen.
Als ik vanmorgen Advocate bestel, heeft de dierenarts het morgen in huis, maar als ik pas later hoor wat te gebruiken, dan valt er niets te kiezen, want is het enige wat ik op korte termijn kan krijgen Milbemax. Ik baal echt behoorlijk dat deze info (advies over voorkeursmiddel, frequentie en dosering) zo lang op zich laat wachten, 'k heb er stevige stress van.
Door Parelridder
Bericht gehad!! Er is geen voorkeur voor Advocate of Milbemax, het hangt er maar net vanaf wat je zelf het liefste geeft. Ik geef dan de voorkeur aan Milbemax, daar zitten net wat minder onnodige (extra) middelen bij + ik weet niet of Daantje tegen die pipet op haar huid kan, want zo iets heeft ze nog nooit gehad (zou rot zijn als ze daar last van krijgt, wat je wel eens leest).
Dat gaan 4 bere saaie weken worden, want ze mag alleen kort en aangelijnd lopen. De behandeling (d.w.z. het afvoeren van de dode wormen) schijnt behoorlijk wat energie te kunnen vergen. Pff, 'k zal blij zijn als het allemaal (succesvol) achter de rug is!!!!!
Door Lizzy
Oh bah, wat een grote narigheid :-\
Dit verwacht je toch gewoon niet he....
Aangezien Daantje geen klachten heeft, hoop ik dat de behandeling probleemloos gaat verlopen. Huette van Sieneke heeft ook deze hartworm gehad en volgens mij heeft zij van de hele kuur niets eens wat gemerkt bij haar hond.
Door Parelridder
Vandaag hoorde ik wat de aanleiding was tot het spoelwormonderzoek, wisten jullie dat al? Aanleiding was, dat het advies gewijzigd zou worden van 4 x per jaar ontwormen  naar maandelijks ontwormen. Daarvan zijn verschillende artsen/onderzoekers geschrokken, omdat deze frequentie resistentie van wormen tegen deze middelen in de hand werkt. Bij paarden en schapen is dat ook al gezien.
Ik begreep dat het onderzoek i.i.g. aan toont dat een worminfectie samen hangt met de weerstand. Een hond die op een leeftijd is dat hij een goed immuunsysteem heeft opgebouwd, kan vanalles naar binnen werken zonder daarvan nog een worminfectie op te lopen. Wordt de hond oud en daardoor weer wat vatbaarder, dan loopt het risico dus ook weer op. Klopt precies met mijn eigen ervaringen: mijn Merel heeft enkele keren een (spoelworm)infectie gehad en dat was als ze iets anders mankeerde (bijv. een ontstoken voet n.a.v. dat daar iets in zat) en nu dan Daantje (Franse hartworm infectie) die nét een jaar is geworden en de infectie opgelopen moet hebben toen ze nog geen 10 mnd. was.
Door Martine-Tom
Elke maand?? :o :o

Ik vind dat we kinderen dan ook maar preventief moeten gaan ontwormen, en ik stem voor luizenpipetjes! :P
Door Corine1981
Wat fijn dat er dan artsen waren die verder dachten dan hun neus lang is!!

Ik ontworm juist niet zonder te tellen door de ervaring bij de paarden, toen ik dat tegen mijn da zei moest ze me wel gelijk geven, maar met pijn in het hart, alhoewel, zal wel haar portemonnee zijn...

En preventief ontwormen bestaat überhaupt toch niet? Je doodt levende wormen, maar een week later is het gif weg en zouden ze, indien aanwezig, weer verder kunnen rommelen. Mij is ooit vertelt dat de cyclus van veel wormen ligt tussen de 4-6 weken en vandaar dat de paarden, dus zo vaak ontwormd werden (of worden want op sommige grote stallen is dat nog steeds het devies :()
Door Parelridder
Corine1981 schreef: (...) Ik ontworm juist niet zonder te tellen door de ervaring bij de paarden, toen ik dat tegen mijn da zei moest ze me wel gelijk geven, maar met pijn in het hart, alhoewel, zal wel haar portemonnee zijn... (...)
Herkenbaar... Ik hoorde dat er dierenartsen zijn die de P in hebben over dit onderzoek, omdat de deelnemers gedurende die 3 jaar slechts ontwormen als er sprake blijkt van een infectie en dan de ontwormtabletten vanuit het onderzoek verstrekt krijgen. Dat betekent dus dat aan die deelnemers 3 jaar geen ontwormtabletten verkocht worden en daar werd dus over gebaald door sommigen..
Door Hope
Parelridder schreef: Herkenbaar... Ik hoorde dat er dierenartsen zijn die de P in hebben over dit onderzoek, omdat de deelnemers gedurende die 3 jaar slechts ontwormen als er sprake blijkt van een infectie en dan de ontwormtabletten vanuit het onderzoek verstrekt krijgen. Dat betekent dus dat aan die deelnemers 3 jaar geen ontwormtabletten verkocht worden en daar werd dus over gebaald door sommigen..
Hier precies hetzelfde! Ik ging Nelson even wegen en toen zeiden ze dat ik al een tijd geleden ontwormt had moeten hebben. Ik vertelde dat hij wormvrij was. Je moest gewoon preventief ontwormen werd me gezegd. Maar toen ik vroeg wat dan het verschil is met paarden bleef ze me een duidelijk antwoord schuldig. Gek toch eigenlijk he. Bij dezelfde praktijk krijg je bij de linkse balie geen wormkuur mee zonder mestonderzoek, en bij de balie daarnaast stoppen ze alles vol met gif.
Pupmans zou tot 1 jaar elke maand ontwormt moeten worden. Daarna maar liefst 4 x per jaar preventief.
Door sella
Shay is nu 17 maanden en 1 keer ontwormt omdat ik wormpjes zag, daarna het woud en toen mee in het onderzoek van utrecht. Alle keren vrij.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door