Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
Merel had een spoelworminfectie, dus ook bij het controlemonster na 3 dagen aangelijnd lopen zodat ze niets van de grond kon eten/drinken. Opvallend vond ik dat ze dit heeft nadat ze afgelopen maand een hevige ontsteking in een voet gehad heeft, een voetje als een bokshandschoen :( Daar had ze een antibioticakuur en ontstekingsremmers voor nodig, waarbij de ab (Clavubactin) ca. 2 weken duurde, omdat het herstel van de tenslotte opengesprongen ontsteking een poos vergde t.g.v. de lokatie.
Als ik me niet vergis was het de andere keer dat ze een worminfectie had ook na ziekte.
Ander opvallend gegeven is dat mijn 3 honden zo ongeveer de hele dag met elkaar knuffelen en keten. Ze lebberen elkaar, ze delen speeltjes en kluifmateriaal, nog even los van dat ze dezelfde bosgrond etc. vreten. Toch heeft wederom alleen Merel een worminfectie en zijn de anderen hiervan vrij.
Merel wordt dus ontwormd, terwijl dat voor de beide anderen niet nodig is. Als je dan bedenkt dat het huidige algemene advies bij bijv. een nestje pups luidt om álle dieren in het huishouden tegelijk te ontwormen met de pups, dus de hele mikmak op 2,4 en 6 weken...
Door Inge en Bono
pike schreef: Dat heeft geen zin meer. Het onderzoek loopt 2 jaar, ze zijn in mei 2012 begonnen, dus de "praktijk"periode zit er bijna op. ;)
Lizz doet vanaf november 2011 mee ;)
Wel interessant om te weten dat eenmalig van alle huisdieren ontlasting opgestuurd mag worden. Dan ga ik voor Lu ook eens opsturen :)
Door Rabia
pike schreef: Dat heeft geen zin meer. Het onderzoek loopt 2 jaar, ze zijn in mei 2012 begonnen, dus de "praktijk"periode zit er bijna op. ;)
Zou nu idd geen zin meer hebben, toen ik mij aanmeldde was het nog in de beginfase.
hopelijk komt er nog weer eens zoiets
Door Parelridder
Merel is n.a.v. het vorige ontlastingonderzoek + controlemonster na 3 aangelijnde dagen, ontwormd. Hierna moest ik opnieuw een hrhalingsmonster sturen, voor het resultaat van de ontworming. Tevens was het tijd voor de maandelijkse monsters van Maartje en Daantje. Gistreren ontving ik de uitslag:

"In het controlemonster van zijn geen spoelwormeitjes gevonden, de ontwormingstablet heeft dus gedaan wat het moest doen.

Nu vinden we echter in de ontlasting van Merel, Maartje en Daantje 5 verschillende parasieten die waarschijnlijk in de ontlasting terecht zijn gekomen omdat zij ontlasting van andere dieren hebben gegeten. Is het mogelijk dat zij in de max 3 dagen voordat u het ontlastingmonster heeft genomen en gestuurd zich te goed hebben gedaan aan de ontlasting van andere dieren?

Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat deze infecties zich allemaal hebben gevestigd in de afgelopen maand. En zeker omdat ook bij Merel er 3 verschillende soorten zijn gevonden waarvan er minstens één bijna nooit wordt gevonden bij honden en regelmatig bij andere diersoorten.
"

In de enquette had ik bij de optie een medeling toe te voegen vermeld dat alle 3 de honden zich op de dag vóór ik de monsters verzamelde, zich royaal te goed hadden gedaan aan ganzenpoep. Dat is dus nogal zichtbaar geworden! :biggrin2: En als je dan bedenkt hoe zelden dat kennelijk (bij hen) leidt tot infectie...
even afwachten of ze nu al gauw controle monsters willen zien of dat we gewoon de volgende maand afwachten (en dan even niet vrij laten in een ganzenpoeprijke omgeving de agen voor ik monstertjes verzamel ;D).

Voor wie gebruik maakt van bijv. Het Woud om te bepalen of er ontwormd moet worden dus zeker waardevol om een monstertje te nemen nadat de hond 3 dagen niet van grond, poep of gras heeft kunnen eten, anders loop je alsnog kans op en zinloze ontwormkuur.
Door doranto
Parelridder schreef: Voor wie gebruik maakt van bijv. Het Woud om te bepalen of er ontwormd moet worden dus zeker waardevol om een monstertje te nemen nadat de hond 3 dagen niet van grond, poep of gras heeft kunnen eten, anders loop je alsnog kans op en zinloze ontwormkuur.
Helemaal mee eens! Goed advies!
Door Parelridder
Parelridder schreef: "In het controlemonster van zijn geen spoelwormeitjes gevonden, de ontwormingstablet heeft dus gedaan wat het moest doen.

Nu vinden we echter in de ontlasting van Merel, Maartje en Daantje 5 verschillende parasieten die waarschijnlijk in de ontlasting terecht zijn gekomen omdat zij ontlasting van andere dieren hebben gegeten. Is het mogelijk dat zij in de max 3 dagen voordat u het ontlastingmonster heeft genomen en gestuurd zich te goed hebben gedaan aan de ontlasting van andere dieren?

Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat deze infecties zich allemaal hebben gevestigd in de afgelopen maand. En zeker omdat ook bij Merel er 3 verschillende soorten zijn gevonden waarvan er minstens één bijna nooit wordt gevonden bij honden en regelmatig bij andere diersoorten.
"

In de enquette had ik bij de optie een medeling toe te voegen vermeld dat alle 3 de honden zich op de dag vóór ik de monsters verzamelde, zich royaal te goed hadden gedaan aan ganzenpoep. Dat is dus nogal zichtbaar geworden! :biggrin2: En als je dan bedenkt hoe zelden dat kennelijk (bij hen) leidt tot infectie...
Inmiddels is van alle 3 opnieuw een ontlastingsmonster onderzocht. Er is bij géén van hen nog enig spoor gevonden van de 5 parasieten die er vorige keer n.a.v. de ganzenpoep-schranspartij in zaten!!
"Beste Deelnemer aan het project spoelwormonderzoek bij honden.
Hierbij willen we u laten weten dat er in de ontlasting van uw hond(en) geen wormeieren of protozoaire (oö)cysten zijn aangetroffen. Er bestaat dus geen reden voor ontworming. (...)"
Door Lil
Hier nog altijd vrij, heeeeeeeel saai. Ooit iets gevonden dat uit een koe zou komen en bij honden in de maag doodgaat en dood weer eruit komt en verder nooit iets gevonden.
Door suzanne 1
Hier ook nog steeds vrij.
Bij Jamey zijn er 1x wormeitjes aangetroffen maar na het controle monster niet meer.
Jamey had toevallig in die week ook erg jeuk van zijn allergie en dunnere ontlasting. Ik heb hem probiotica gegeven en toen was zijn ontlasting weer goed en werd de jeuk ook minder. Toen dus geen wormeitjes meer.
Dit was na het eten van vossenpoep. Waarvan onze andere honden ook hadden gegeten. Jamey is de enigste met een allergie en dus een zwakker imuunsysteem en ook de enigste waarbij er toen eitjes zijn gevonden ondanks dat ze alle 3 hadden gesnaaid van de poep.
ik doe mee vanaf het begin ergens in 2010/2011 volgens mij. tot nu toe heb ik de honden 4x moeten ontwormen in al die jaren en iedere keer een verschillende hond. wel had ik 1 hond die drager was van giardia.
ellen
Door sella
Ik heb Buffel helemaal nog niet hoeven ontwormen tijdens het onderzoek, en de tijd dat Shay meedoet, hij ook geen wormen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door