Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door star
Ik wil graag met 3 honden komen.
Ik twijfel nog om nr. 3.
Hij is nu 9 maanden en zou dan zijn coctail moeten hebben.
Is het verstandiger te laten titeren of maar gelijk een coctail.

Alles 3 moeten de Rabies enting en weil enting hebben kan niet tegelijk dus ben nog even aan het bekijken hoe ik dat ga doen ::)
Door Nynke
Ik zet je erop met 3 honden Star, ik weet niet of het verstandig is om de pup de cocktail te geven, daar heb ik geen verstand van. Misschien Tannetje even pb-en ?
Door Martine-Tom
star schreef: Ik wil graag met 3 honden komen.
Ik twijfel nog om nr. 3.
Hij is nu 9 maanden en zou dan zijn coctail moeten hebben.
Is het verstandiger te laten titeren of maar gelijk een coctail.

Alles 3 moeten de Rabies enting en weil enting hebben kan niet tegelijk dus ben nog even aan het bekijken hoe ik dat ga doen ::)
Met 9 maanden? Dat is toch pas met iets van 15 maanden??
Door Nynke
Flyball-Junkies schreef: Misschien een rare vraag maar wat betekend Titeren
Een titer is een gehalte aan afweerstoffen in het bloed tegen bepaalde ziekten. Een hond die elk jaar geënt is heeft (logischerwijs) hele hoge titers. Maar dit wordt dus onderzocht door een kleine bloedafname, dat bloed wordt onderzocht, het is maar 1 prikje.

Correct me if I'm wrong Tannetje ;)
Door Hitam
Helemaal goed. Door een enting of door aanraking met een virus maakt het lichaam antistoffen aan. Zolang die antistoffen aanwezig zijn is de hond beschermd en doet een enting niets.
Dus als je zomaar een enting geeft heb je grote kans dat het niets doet behalve het risico op bijwerkingen.
Daarom is het verstandiger om eerst te meten hoeveel antilichamen er aanwezig zijn en dat doe je met behulp van een titerbepaling.
Ik gebruik de Vaccicheck en daarmee kun je van drie ziektes de titer bepalen: hondenziekte, parvo en HCC (besmettelijke leverontsteking). Daarvoor heb ik een druppeltje bloed nodig.
Door Martine-Tom
@Tannetje, zomaar nieuwsgierig, als je maar een druppeltje nodig hebt word het dan wel bloedtrekken in de hals of doe je dat elders?
Door Hitam
Ik doe doorgaans een voorpootje. Bij hele moeilijke honden kan een achterpootje ook. Dat is minder bedreigend.
De hals gebruik ik alleen als ik veel bloed nodig heb.
Door toscak
Hoi,

Ik wil denk ik ook mee doen.

Bob is bijna drie en zou in mei zijn jaarlijkse vaccinatie moeten krijgen. Hij is dus tot vorig jaar mei gevaccinneerd volgens schema van de DA. Ik was al van plan dit jaar te titeren, maar nu hij vorige week een epilepsie aanval heeft gehad ben ik helemaal huiverig om hem nog iets toe te dienen. Het liefst dus zo min mogelijk... Ik vraag me af of in zijn specifieke geval misschien een consult beter is? Of kan hij gewoon mee doen? Ik ben nog helemaal niets zo thuis in wat ze nou precies jaarlijks krijgen en wat er voor hem minder kan.

Dan heb ik nog James, James is bijna 1 jaar en zou in mei zijn eerste jaarlijkse vaccinatie moeten krijgen. Is het voor hem van belang deze vaccincatie gewoon te geven of is titeren ook al mogelijk?

Graag jullie expertise  ;) Dank!
Door Nynke
Hoi Toscak, ik weet niet of je de enting we moet geven bij James, dat zou je beter in een peebeetje aan Tannetje (Hitam) kunnen vragen denk ik.

Ik zet je in eerste instantie op de lijst met 2 honden, als dat verandert, wijzigen we het gewoon  :) :)
Door toscak
Nynke schreef: Hoi Toscak, ik weet niet of je de enting we moet geven bij James, dat zou je beter in een peebeetje aan Tannetje (Hitam) kunnen vragen denk ik.

Ik zet je in eerste instantie op de lijst met 2 honden, als dat verandert, wijzigen we het gewoon :) :)

He Nynke,

Ik moet eerst even met de jongens een consult doen, zeker ivm de epilepsie van Bob en de jonge leeftijd van James. Bedankt voor het erop zetten, maar ik ga er dus weer af :).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door