Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door chooky
Ik ben dus ook in discussie gegaan met de da, maar die wilde er niiet aan :'( Zij volgde niet de richtlijnen van de EU maar van de vereniging van dierenartsen en die schrijven ng steeds elk jaar voor >:( Ze wilde dus ok niet de gedigheidsduur in mijn boekje zetten >:( >:( >:( Tijd om naar een andere da te zoeken was er niet (we gingen al vrij snel naar Frankrijk) :'( Dus staat er nu 1 jaar in het boekje >:( Maar deze da koomen we dus niet meer! >:(
Door chooky
Dit is de mailwisseling na het consult:

Goedenavond,
Wij waren vanavond op het spreekuur met onze hond Chooky voor een inenting tegen rabies voor in het paspoort (wij gaan jaarlijks naar Frankrijk). U vertelde ons toen dat in de richtlijnen voor het vervoer van huisdieren binnen Europa is vastgelegd dat er jaarlijks gevaccineerd moet worden. Ik had echter ergens anders gelezen dat dit volgens de richtlijnen van de producent van het vaccin moet gebeuren. Dit heb ik ook teruggevonden in de verordening van het Europees Parlement. Hieronder heb ik het stuk gekopiëerd waar ik het over had. Misschien heb ik een verouderde versie, maar ik heb nergens kunnen vinden dat een andere beschermingsduur aangehouden moet worden dan door de producent is aangegeven en nobivac geeft 3 jaar aan.
Graag verneem ik uw reactie.
met vriendelijke groeten,
Eva Leerdam

VERORDENING (EG)Nr.998/2003 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 26 mei 2003
inzake veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer
van gezelschaps-
dieren en houdende wijziging van Richtlijn 92/65/EEG van de Raad

HOOFDSTUK II
Bepalingen betreffende het verkeer tussen lidstaten
Artikel 5
1.Gezelschapsdieren van de in bijlage I,delen A en B,
genoemde soorten moeten tijdens het verkeer onverminderd de
voorschriften van artikel 6:
a)overeenkomstig artikel 4 geïdentificeerd zijn,en
b)vergezeld gaan van een paspoort dat is afgegeven door een
door de bevoegde autoriteit aangewezen dierenarts en
waarin wordt verklaard dat een overeenkomstig de aanbeve-
lingen van het laboratorium van productie geldig vaccin dan
wel een nieuw vaccin tegen rabiës is toegediend aan het
betrokken dier met een geïnactiveerd vaccin met ten minste
één antigeneenheid per dosis (WHO-norm).
2.De lidstaten kunnen toestemming geven voor het verkeer
van een in bijlage I,delen A en B,bedoeld gezelschapsdier dat
jonger dan drie maanden en niet gevaccineerd is,indien dat
dier vergezeld gaat van een paspoort en vanaf zijn geboorte op
zijn geboorteplek geleefd heeft zonder in contact te komen met
wilde dieren die blootgesteld kunnen zijn geweest aan de
infectie,dan wel zijn moeder vergezelt waarvan het nog afhan-
kelijk is.

Het antwoord:

Goedemiddag,

Dierenartsen betrekken hun informatie over de richtlijnen voor export van huisdieren van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, die haar informatie weer haalt bij de overheid. Ik zou dan ook adviseren deze vraag daar neer te leggen omdat ik hem niet kan beantwoorden. Voor zover mij, mijn collega's en de KNMvD (zie hun website, www.knmvd.nl )
bekend moeten honden jaarlijks gevaccineerd worden tegen rabiës. Dit is ook altijd al zo geweest. Laat er geen verwarring bestaan over het feit dat de feitelijke bescherming van het dier na een rabiësvaccinatie wel 2 of 3 jaar is, afhankelijk van het vaccin en van de methode van toediening, maar dat de verschillende overheden een jaarlijks vaccinatie eisen.
Door Mayka
Maar op de site van de KNMvD staan links naar de genoemde verordening en naar ambassades die ook weer doorverwijzen naar de site van het ministerie van LNV.......................... ::)

Vwb die geldigheid van één jaar die er nu staat, als je een 'goede' da treft kun je toch vragen of hij/zij de datum wil aanpassen?
Door Laura2004
Ik hoop dat mijn da niet zo moeilijk gaat doen. Ik ga nl. binnenkort ook langs met dat artikel. Ik vind het echt schandalig dat ze zomaar ieder jaar je hond daarmee volspuiten en dat ze je zo in de maling nemen.
Door Laura2004
Ik wilde toch nog iets vragen, als je hond bv. niet tegen parvo wordt ingeent en hij krijgt het toch is het dan nog te genezen of niet? De pup van mijn broer is er nl aan dood gegaan en de andere ziektes waar ze voor ingeent worden (ik weet eigenlijk niet waar ze allemaal voor ingeent worden) zijn die ongeneeslijk als ze dat zouden krijgen of niet?
Door sylvia
Laura2004 schreef: Ik wilde toch nog iets vragen, als je hond bv. niet tegen parvo wordt ingeent en hij krijgt het toch is het dan nog te genezen of niet? De pup van mijn broer is er nl aan dood gegaan en de andere ziektes waar ze voor ingeent worden (ik weet eigenlijk niet waar ze allemaal voor ingeent worden) zijn die ongeneeslijk als ze dat zouden krijgen of niet?
Parvo is met name gevaarlijk voor pups, een gezonde volwassen hond die in aanraking komt met parvo heeft hoogstens een paar dagen diaree, alleen als het parvovirus versterking krijgt van het coronavirus kan de volwassen hond hier ernstig ziek van worden.
Door Laura2004
Kan je het een beetje vergelijken met een polio inenting?
Die krijg je toch ook alleen als je klein bent en daarna ben je er de rest van je leven tegen beschermd?
Door sylvia
Laura2004 schreef: Kan je het een beetje vergelijken met een polio inenting?
Die krijg je toch ook alleen als je klein bent en daarna ben je er de rest van je leven tegen beschermd?
Nou niet helemaal ook een niet ingeente volwassen hond wordt niet ernstig ziek van Parvo
Laatst gewijzigd door sylvia op do 03 feb 2005, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
sylvia schreef: Nou niet helemaal ook een niet ingeente volwassen hond wordt ernstig ziek van Parvo
??? is het nou wel of niet ernstig ziek worden?
ikke ben weer de kegels kwijt!! :P
Door sylvia
gonny schreef: ??? is het nou wel of niet ernstig ziek worden?
ikke ben weer de kegels kwijt!! :P
niet....niet ernstig ziek :-[ ik heb het al veranderd ....volgens mij valt het heel erg mee met die kegels van jou ;D
Door Sonja
En hier baal ik nu weer van:

"Honden en katten vergezeld van hun eigenaars dienen in het bezit te zijn van een internationaal certificaat van een officiële dierenarts waarin vermeld staat dat sinds de vaccinatie tegen hondsdolheid niet minder dan 15 dagen en niet meer dan zes maanden zijn verstreken. "

Gekopieerd van de site van het Kroatisch verkeersbureau. Een paar maanden geleden heb ik van datzelfde verkeersbureau een mailtje gehad waarin stond dat er een geldigheid van een jaar werd aangehouden. Welke oetl*l verzint er nu in vredesnaam een termijn van 6 maanden terwijl de fabrikant 3 jaar garandeert? >:(
Laatst gewijzigd door Sonja op do 03 feb 2005, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mayka
Sonja schreef: En hier baal ik nu weer van:

"Honden en katten vergezeld van hun eigenaars dienen in het bezit te zijn van een internationaal certificaat van een officiële dierenarts waarin vermeld staat dat sinds de vaccinatie tegen hondsdolheid niet minder dan 15 dagen en niet meer dan zes maanden zijn verstreken. "

Gekopieerd van de site van het Kroatisch verkeersbureau. Een paar maanden geleden heb ik van datzelfde verkeersbureau een mailtje gehad waarin stond dat er een geldigheid van een jaar werd aangehouden. Welke oetl*l verzint er nu in vredesnaam een termijn van 6 maanden terwijl de fabrikant 3 jaar garandeert? >:(
Leuk is dat! >:( En hoe kom je er nu achter of de gegevens op de site van het verkeersbureau up-to-date zijn? Je zou er een mailtje naar de ambassade aan kunnen wagen? ([email protected])
Of nog eens een mailtje aan het verkeersbureau?

Ik heb al op de site gekeken van de ambassade maar kon daar niets vinden over het reizen met honden.
Door Sonja
Ik heb net even het mailtje opgezocht. In juli j.l schreven ze dit:

"De regel is dat elke hond een gezondheidscertificaat moet hebben en een
verklaring van een inenting tegen rabies. De dierenarts kan u ook
meer over de regels vertellen. De regels in Kroatië wijken namelijk niet af
van andere Europese landen (op Engeland en Scandinavië na)."

Dan is het toch op z'n minst erg vreemd dat ze nu 6 maanden noemen?
Ik ga er maar eens een nieuw mailtje aan wagen Mijn honden zijn nu 5 1/2 maand geleden gevaccineerd, dus we kunnen nu gewoon nog gaan, maar ik wil ze niet voortaan elk half jaar moeten vaccineren!
Door gonny
sylvia schreef: niet....niet ernstig ziek :-[ ik heb het al veranderd ....volgens mij valt het heel erg mee met die kegels van jou ;D
;D ;D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door