Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Als mijn honden geen imuniteit opbouwen voor parvo, betekent dat dan dat ze dat helemaal niet doen of maar voor een kortere duur?

In de eerdere link (de door jou vertaalde tekst) stond dat weil heel zelden voorkomt. Komt dit ook in Nederland zelden voor? Want door de andere link begin ik toch weer iets te twijfelen.

Poehh, wat is het toch moeilijk om de "juiste" beslissing te nemen!
Door Lizzy
Evelyn schreef: Yindra heeft als eerste enting parvo en hondenziekte gehad (dat was bij 6 weken, toen was ze nog bij de fokker). Dan zou dit toch wel vaker te verkrijgen zijn, hoop ik toch. Maar goed, dan zit je ermee dat deze twee misschien niet los van elkaar te verkrijgen zijn. Moet ik misschien maar beide elke 2 jaar enten. Ik wil niet overvaccineren, maar eigenlijk ben ik nog een beetje bang dat ik dan te weinig vaccineer en dat ze dan door mijn schuld ziek worden (of dat iedereen denkt dat het mijn schuld is omdat ik minder vaccineer dan dat gebruikelijk is).

Ik ga nu ff je link lezen.
OK, zover ik nu kan bekijken kun je Parvo in ieder geval los enten met Nobivac Parvo-C

En Hondenziekte komt alleen in de cocktail enting voor (Nobivac DHPPi) en an ent je voor Distemper, HCC, Parvo, Parainfluenza en in de puppy entingen waarbij het gecombineerd is met Parvo, de Nobivac Puppy DP.

En ik zie eigenlijk niet in waarom je voor distemper niet gewoon de pupenting kunt gebruiken.... (dat zou een DA moeten beantwoorden). Die komt dan wel in combinatie met Parvo, maar da's beter als die cocktail!

En verder, qua hoevaak je moet enten: ik denk dat iedereen voor zichzelf een manier moet zien te vinden om hier mee om te gaan. De meeste mensen zijn bang om te weinig te enten. Dat is ook logisch, want zeg tegen de gemiddelde reguliere dierenarts "ik ent niet meer" en je wordt nog net niet de praktijk uitgeschopt.

De allerbeste manier om hier mee om te gaan is wat jij doet: zelf lezen. Zelf onderzoeken. Vragen stellen. Meer vragen stellen en zelf een plan trekken. Een plan dat voor jou goed voelt!
Evelyn schreef: Yindra heeft als eerste enting parvo en hondenziekte gehad (dat was bij 6 weken, toen was ze nog bij de fokker). Dan zou dit toch wel vaker te verkrijgen zijn, hoop ik toch. Maar goed, dan zit je ermee dat deze twee misschien niet los van elkaar te verkrijgen zijn. Moet ik misschien maar beide elke 2 jaar enten. Ik wil niet overvaccineren, maar eigenlijk ben ik nog een beetje bang dat ik dan te weinig vaccineer en dat ze dan door mijn schuld ziek worden (of dat iedereen denkt dat het mijn schuld is omdat ik minder vaccineer dan dat gebruikelijk is).

Ik ga nu ff je link lezen.
Het enige wat je daartegen kunt doen is zelf heel veel lezen over wat vaccins zijn, en wat ze doen in een lichaam. Hoe werkt zo'n imuunsysteem, wat gebeurt er als er een vaccin gegeven wordt met dat imuunsysteem. Wat probeer je te bereiken, welke resultaten zijn te meten en welke niet?
Begin eens een zoektocht op internet. Ik kijkwel even in mijn favorieten of ik daar nog interessante links voor je heb over vaccinatie
Door Lizzy
Evelyn schreef: Als mijn honden geen imuniteit opbouwen voor parvo, betekent dat dan dat ze dat helemaal niet doen of maar voor een kortere duur?
Dat weet ik niet. Misschien dat Tannetje daar inmiddels antwoord op kan geven.... (zij heeft 1 maal een te lage titers gehad bij een black & tan hond).
In de eerdere link (de door jou vertaalde tekst) stond dat weil heel zelden voorkomt. Komt dit ook in Nederland zelden voor? Want door de andere link begin ik toch weer iets te twijfelen.

Poehh, wat is het toch moeilijk om de "juiste" beslissing te nemen!
Dat weet ik ook niet (of het veel of weinig voor komt). Maar de vraag is of je het risico op besmetting werkelijk kunt verminderen door te vaccineren.... En de vraag is of een gezonde hond ziek wordt. En de vraag is of het gevaar van de enting opweegt tegen het gevaar van niet enten (want Weil is een gemene enting!).
Ok, now this is weird!!!!!!!!!!!
Ik kijk dus bij mijn favorieten om ded artikelen die ik gelezen heb op te zoeken.... Allemaal verdwenen, van internet af! Blijkt de AVMA (animal? veterinary medical association) alle artikelen die in hun blaadje verschenen zijn van het net af heeft gehaald, om ze exclusief op de eigen (commerciele) site te kunnen zetten. Daar zijn die artikelen echter ook niet te vinden.
Alle andere artikelen die ik had zijn ook verdwenen. Ik ga dus opnieuw zoeken, maar duurt dus eventjes...
Door 202spots
chooky schreef: Ok, now this is weird!!!!!!!!!!!
Ik kijk dus bij mijn favorieten om ded artikelen die ik gelezen heb op te zoeken.... Allemaal verdwenen, van internet af! Blijkt de AVMA (animal? veterinary medical association) alle artikelen die in hun blaadje verschenen zijn van het net af heeft gehaald, om ze exclusief op de eigen (commerciele) site te kunnen zetten. Daar zijn die artikelen echter ook niet te vinden.
Alle andere artikelen die ik had zijn ook verdwenen. Ik ga dus opnieuw zoeken, maar duurt dus eventjes...
Deze werkt hoor...
The American Veterinary Medical Association
http://www.avma.org/
202spots schreef:

Deze werkt hoor...
The American Veterinary Medical Association
http://www.avma.org/

AVMA had toestemming gegeven aan een aantal sites om artikelen die in hun journal verschenen waren, op hun site te zetten. Dit soms al jaaaaaaren geleden. Maar nu heeft AVMA sinds kort een eigen site, die site die je noemt.
En nu hebben ze alle andere sites waar die artikelen op stonden gesommeerd om die artikelen eraf te halen. Maar op hun eigen site zijn die artikelen niet te lezen. Soms ook helemaal niet te vinden (artikelen van voor 2001 bijvoorbeeld >:-() van de artikelen die er wel op staan kun je alleen een samenvatting lezen (waarom het zo interessant is om het artikel te lezen dus) en je kunt het artikel verder bestellen........
Bedankt!
Ik zal eens met mijn dierenarts overleggen, ik wilde het sowieso nog eens met haar over die entingen hebben.

Yindra "moet" eigenlijk nu haar derde enting krijgen, ze is nu 12 weken, maar aangezien ze blaasontsteking heeft/had en nu nog AB krijgt (nog twee weken), wil ik haar niet laten enten en wachten tot ze weer de oude is (aangezien je alleen geheel gezonde honden mag laten enten, toch?) . Zou dit kwaad kunnen met een puppy-enting? Want dan zou ze pas met 15 weken haar derde enting krijgen. Misschien een domme vraag hoor, maar daar twijfel ik dan weer over.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 27 sep 2004, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Evelyn schreef: Bedankt!
Ik zal eens met mijn dierenarts overleggen, ik wilde het sowieso nog eens met haar over die entingen hebben.

Yindra "moet" eigenlijk nu haar derde enting krijgen, ze is nu 12 weken, maar aangezien ze blaasontsteking heeft/had en nu nog AB krijgt (nog twee weken), wil ik haar niet laten enten en wachten tot ze weer de oude is (aangezien je alleen geheel gezonde honden mag laten enten, toch?) . Zou dit kwaad kunnen met een puppy-enting? Want dan zou ze pas met 15 weken haar derde enting krijgen. Misschien een domme vraag hoor, maar daar twijfel ik dan weer over.
Ik persoonlijk denk dat dat alleen maar een heel goede beslissing is. Ten eerste is het imuunsysteem nu heel druk om de ontsteking op te lossen en hebben ze nu 'even geen tijd' om aan die enting te werken (risico dat of de ontsteking niet goed geneest, of de enting niet goed aanslaat) Ten tweede weet je dan nog zekerder dat de weerstand die van de moeder afkomt de enting niet meer in de weg zit, plus dat de vorige enting niet meer zo in de weg zal zitten. Dus meer kans dat de enting ook daadwerkelijk zin heeft.
Door Lizzy
En ik ben het helemaal eens met Chooky. Als jouw dierenarts z'n werk ook goed doet, dan zou hij jouw hondje niet eens enten nu! Overigens geeft Don Hamilton in zijn boek een voorbeeld van een hond die steeds terugkerende blaasontstekingen heeft.... Oorzaak: vaccinaties!
Ik ben er voor mezelf (bijna zo goed als zeker) wel uit wat ik nu ga enten en wanneer.

Een jaar na de laatste pupenting (die coktail wanneer ze een jaar zijn) van yindra wil ik met yindra en wandor (wandor laat ik dan nu de komende tijd niet meer enten, die heeft voor het laatst begin dit jaar een coktail gehad) een titertest laten doen. Dan kan ik meteen zien hoe het ze op de enting van parvo hebben gereageerd. Van daaruit zie ik verder maar ik denk dat ik ze dan iedere twee jaar met de pupenting parvo/distemper laat enten (als dit mogelijk is, dit moet ik dus eerst met de da bespreken).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door