Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

is een microscoop met 2 kijkbuizen belangrijk? Want ik zie er net een met 1, met verlichting en volgens mij voldoende vergroting op mp staan voor 30 euro, met software om de ellende (shit :naughty: :naughty:) op de pc te bekijken.

Als het zo goedkoop is om een leuke microscoop te doen dan moet het met mijn autodidactische neigingen geen probleem zijn zelf te gaan wormenzoeken.
Syrae schreef:is een microscoop met 2 kijkbuizen belangrijk? Want ik zie er net een met 1, met verlichting en volgens mij voldoende vergroting op mp staan voor 30 euro, met software om de ellende (shit :naughty: :naughty:) op de pc te bekijken.

Als het zo goedkoop is om een leuke microscoop te doen dan moet het met mijn autodidactische neigingen geen probleem zijn zelf te gaan wormenzoeken.
dit kan je even doorlezen als je wat info wilt vinden over microscopen. je kan me ook even een link sturen dan weet ik of het voldoende is.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 5#p3189423
Retrievers schreef:40x als ik het goed heb dus?

De pasteur pipetten, heb ik die van 1 ml nodig of die van 3 ml?
Ja een 40x haha, dat staat ook op het objectief (mss blauw randje?) Kan je bij deze microscoop ook de tubus 180 graden draaien zodat je wat fijner voor je microscoop zit (op deze manier https://www.conrad.nl/medias/global/ce/ ... S_1000.jpg), of is het iets teveel een junior microscoop?

persoonlijk zou ik de 1 ml pakken tenzij lizzy zegt dat de 3 ml enorm fijn zijn? Heb zelf nog nooit zulke grote gehad namelijk.

Houd er rekening mee dat je bij de direct smear eigenlijk alleen iets ziet bewegen als het wezen Giardia heeft of larven/wormen dus eitjes niet. Daardoor is het een matig/slechte techniek voor alles behalve dat zeg maar. Aan de foto's te zien is het een 10x10 vergroting als je de fecal flotation methode gaat doen kan de 40x10 ook uitkomst bieden.

Verder kan je het beste de dubbel methode gebruiken. Eerst met gewoon water in een reageerbuis zodat alle belangrijke delen naar de bodem zakken en de eerste rotzooi al wat drijft en wat je weg kan halen.
Dan het water eraf halen en verder de glucose vloeistof toevoegen om de eitjes te laten drijven. Je hebt dus reageerbuizen begrijp ik?
TomsBorders schreef:dit kan je even doorlezen als je wat info wilt vinden over microscopen. je kan me ook even een link sturen dan weet ik of het voldoende is.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 5#p3189423

Ja een 40x haha, dat staat ook op het objectief (mss blauw randje?) Kan je bij deze microscoop ook de tubus 180 graden draaien zodat je wat fijner voor je microscoop zit (op deze manier https://www.conrad.nl/medias/global/ce/ ... S_1000.jpg), of is het iets teveel een junior microscoop?

Deze staat volgens mij vast. Je hebt de microscoop een tijdje geleden zelf goedgekeurd :biggrin2: (ik was toen onder de naam Tamara).

persoonlijk zou ik de 1 ml pakken tenzij lizzy zegt dat de 3 ml enorm fijn zijn? Heb zelf nog nooit zulke grote gehad namelijk.

Houd er rekening mee dat je bij de direct smear eigenlijk alleen iets ziet bewegen als het wezen Giardia heeft of larven/wormen dus eitjes niet. Daardoor is het een matig/slechte techniek voor alles behalve dat zeg maar. Aan de foto's te zien is het een 10x10 vergroting als je de fecal flotation methode gaat doen kan de 40x10 ook uitkomst bieden.

Ik kijk door alle of ik wat zie, bij de 10x zie ik het het beste. Maar ik blijf alles bekijken. :biggrin2:

Verder kan je het beste de dubbel methode gebruiken. Eerst met gewoon water in een reageerbuis zodat alle belangrijke delen naar de bodem zakken en de eerste rotzooi al wat drijft en wat je weg kan halen.
Dan het water eraf halen en verder de glucose vloeistof toevoegen om de eitjes te laten drijven. Je hebt dus reageerbuizen begrijp ik?
Laatst gewijzigd door Retrievers op di 23 feb 2016, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Retrievers schreef:10×40 ;)
OK.

Ik moet je wel zeggen dat de Franse hartworm levend goed te ontdekken is met 10 x 40. Maar of ie dood ook nog zo makkelijk te zien/herkennen is...? Ik scan tegenwoordig gewoon standaard met 10 x 10 scan.
Syrae schreef:retrievers, waar heb je die fecal float in laten floaten? Ik zit een leuk alternatief te bedenken voor de reageerbuis wat ik snel en makkelijk kan kopen maar kon bij de action niet 123 iets vinden
Ik heb het gebruikt in een plastic reageerbuisje, tenminste daar lijkt het op, deze heb ik bij de auto/fiets/gereedschap gedeelte gevonden bij de action, die met de oranje dopjes.3 stuks in 1 zakje. Ik dacht als de baermann in een plastic kopje kon, zo ook de fecal flotation :???:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door