Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Retrievers
2 gevallen in 1 jaar vindt ik enorm weinig als je ziet hoeveel honden er allemaal lopen.
Maar aan de andere kant, het zal maar net jouw hond zijn :-\

Ik kom in de lente maar 6 weekenden en herfst maar 2 of 3 weekenden in de maand naar de veluwe, in de zomer 6 weekenden of vaker, ook een grote vakantie van 3 weken . S'winters helemaal niet.
Mijn honden lopen wel risico maar stukken minder dan de honden die daar continue lopen het hele jaar rond.

Beslissing blijft moeilijk :help:
Door Lizzy
Het is zeker moeilijk! Nu zeggen deze cijfers in dit onderzoek iets over het aantal besmettingen tijdens dat onderzoek. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en worden deze cijfers nergens meer bij gehouden. Tijdens het spoelwormenonderzoek van UU zijn er meerdere honden met de Angiostrongylus vasorum ontdekt, zonder dat de baas van iets wist. Honden met nul symptomen. Die staan hier niet genoemd, qua aantallen.

Ik heb zelf het idee dat het probleem wel eens toe zou kunnen nemen. Want door het toenemende vochtige klimaat.........., ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik kan hier niet meer normaal wandelen zonder over de slakken te lopen. En hadden wij 10 jaar geleden wel eens ooit iemand horen zeggen dat ze vossen hadden gesignaleerd in de Balij (en dachten wij stiekem "die is niet goed snik"), zien we ze nu gewoon zelf lopen en moet Leo (werkt bij de dierenambulance) regelmatig aangereden vossen ophalen.

Verder weten we niet hoe vaak dierenartsen dit meemaken in hun praktijk. Nooit? Soms? Regelmatig? Vaak? Want jij kan wel 1000 mensen per week tegen komen, die stoppen echt niet om jou te vertellen dat hun hond de Angiostrongylus vasorum heeft opgelopen. Verder weten we ook niet of er veel honden rondlopen die besmet zijn, zonder dat de baas het weet. Zonder dat de hond symptomen heeft. Krijgen alle honden ook symptomen, vroeg of laat? Of kan een hond jarenlang besmet zijn zonder dat je er wat van merkt? (of het wegschuift onder "hij wordt de laatste tijd toch wel ouder hoor... zijn conditie wordt minder en hij wordt zo mager").

En last but not least weten wij ook niet hoeveel honden er zijn ingeslapen omdat ze oud of ouder waren, er slecht aan toe en de eigenaar ze niet binnenstebuiten heeft laten keren en de dierenarts of eigenaar zelf niet dacht "pingggg, Angiostrongylus vasorum, laten we daar ook eens op testen".

We weten ook niet hoeveel honden er wel besmet zijn maar het niet tot ernstige symptomen komt omdat deze honden iedere drie maanden braaf ontwormt worden met Milbemax en een goed aantal van de volwassen wormen dood gaat (volgens mij nooit allemaal, want ik moet niet voor niets 4 weken achter elkaar behandelen - men heeft de ervaring dat de worm zich heel lastig laat doden). Elke 3 maanden ontwormen met Milbemax houdt zo'n besmetting misschien wel in de tang (honden die niet ziek worden, toch besmet zijn). We weten het gewoon niet, helaas.

Ik weet in ieder geval 1 ding: al die honden die tot nu toe besmet zijn geweest (en dus ook Linga) hebben ervoor gezorgd dat het probleem toeneemt. Deze honden hebben allemaal larfjes uitgescheiden via de ontlasting, die weer opgevreten zijn door slakken (en de cirkel weer rond is als de hond zo'n slak vreet). Ik ruim hier in de wijk de poep van de honden op (en het meeste poepen zij in de tuin) maar als ze in het bos poept, heb ik het nooit opgeruimd.... Ja, shoot me, maar ik denk dat de meeste van ons geen poep ruimen die de hond in de het bos en dan ook nog eens in de bosjes staat te kakken.

Maar kortom, we tasten in het duister. Ik weet alleen dat ik een besmette hond heb. En dacht ik eerst nog "oh fijn, ze heeft geen kanker" (rontgenfoto's met rare vlekken), was ik snel minder enthousiast toen ik eenmaal wist hoe gevaarlijk de behandeling is. Al met al is het geen feestje. En hoe groot het probleem hier in Zoetermeer is weet ik dus ook niet. Ik kom daar alleen maar achter door vaak mestonderzoeken te (laten) doen. Of snaptests (dat lijkt me ook erg handig). Om te beginnen ga ik maandag beginnen met mest van mijn 3 andere honden te laten onderzoeken. Drie maal achter elkaar. Eerst maar eens afwachten wat daar uit komt. En dan gaande weg 2016 gaan we zien hoe reëel de kans is op een besmetting.....

Het kan in ieder geval geen kwaad om heel alert te zijn op te symptomen van Angiostrongylus vasorum. Dat is niet alleen maar een hoestje. Dus alert zijn op de symptomen en als je in een risicogebied woont en als je hond risicogedrag vertoont, dan lijkt mij het geen slecht plan om je hond van tijd tot tijd te laten controleren op hartworm. Ik denk zelf dat die snaptest het leven een stuk gemakkelijker kan maken, even afhankelijk van hoe duur die is.

En eerlijk gezegd hoop ik dat we over een paar jaar kunnen zeggen "Die Angiostrongylus vasorum? Storm in een glas water".
Door Retrievers
Dus zeker 1 keer per jaar testen in de winter als we dus 4 maanden niet meer gaan zal best slim zijn.
Ik ga me even inlezen over die idexx onderzoek. De rest van de wormen blijf ik wel zelf naar kijken en tussendoor ook een aantal keer naar de Franse hartworm.
Door chery
Vandaag uitslag van de wormentest. Baron is als laatste ontwormd vorig jaar februari bij de fokker en daarna nooit meer. Ik heb 3 dagen ontlasting opgestuurd en er waren geen wormen en0 eitjes!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door