Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pike
*Flip* schreef: een beetje informatie over de haakworm:

Bij de hond heb je 2 haakwormen, Uncinaria stenocephala & Ancyclostoma caninum. A caninum komt in onze streken niet voor, omdat deze een omgevingstemperatuur van boven de 20 graden vereist. Dat is fijn, want deze is veel pathogener dan de U stenocephala die wel in onze streken voorkomt.

De hand kan besmet worden door U stenocephala door de eitjes die in de omgeving op het gras, in de aarde ed zitten. Het duurt 2-3 weken tot de worm volwassen is in de darm, de volwassen worm leeft daar nog ongv 4 maanden. De worm veroorzaakt lichte darmletsels, maar er zijn zelden klinische symptomen. Enkel bij zware infecties kan er diarree ontstaan.
Alle leeftijdsgroepen zijn gevoelig aan deze infectie, maar oudere honden zullen minder eieren in de omgeving uitscheiden. Honden die continu besmet zijn worden immuun.

Ontwormen zal de worm wel uit jouw hond halen, maar de eitjes in de omgeving blijven. Zelfs met muilkorf kan jouw hond besmet worden, maar het kan dus ook zijn dat jouw hond immuun is en de eitjes enkel passeren.
Dit verhaal klopt niet helemaal:
Haakwormen worden niet opgenomen als eitje, maar als larfje. De larfjes kunnen weliswaar oraal worden opgenomen, maar ze zitten in de aarde en dringen via de voetzolen of de buik het lichaam binnen - een muilkorf omdoen tegen het opeten heeft dus niet echt zin als de hond in een besmette omgeving loopt.
Een ernstige haakwormbesmetting kan tot bloedarmoede leiden. Omdat deze wormen zich met tandjes in de darmwand vastbijten en zich voeden met bloed.
En hoe kan een hond die constant besmet is immuun zijn? Immuun voor wat?
pike schreef: Dit verhaal klopt niet helemaal:
Haakwormen worden niet opgenomen als eitje, maar als larfje. De larfjes kunnen weliswaar oraal worden opgenomen, maar ze zitten in de aarde en dringen via de voetzolen of de buik het lichaam binnen - een muilkorf omdoen tegen het opeten heeft dus niet echt zin als de hond in een besmette omgeving loopt.
Een ernstige haakwormbesmetting kan tot bloedarmoede leiden. Omdat deze wormen zich met tandjes in de darmwand vastbijten en zich voeden met bloed.
Het onderzoeksteam van Parasietwijzer zei dat het mogelijk zou kunnen zijn dat Harrie eitjes had binnen gekregen die in de ontlasting van andere diersoorten zaten. Dit gaf bij het onderzoek een beeld van een haakwormbesmetting. Deze eitjes passeren het spijsverteringsstelsel en zouden dan zichtbaar zijn in de ontlasting van Harrie. We moesten dus voorkomen dat hij ontlasting van andere dieren zou eten. Daarom heeft het dragen van een muilkorf dus wel degelijk zin! Hiermee hebben we voorkomen dat hij iets van buiten oppikte. Het bleek dus inderdaad een 'passage' te zijn geweest, want de ontlasting was nu weer vrij van wormeitjes.
Doranto schreef: Het onderzoeksteam van Parasietwijzer zei dat het mogelijk zou kunnen zijn dat Harrie eitjes had binnen gekregen die in de ontlasting van andere diersoorten zaten. Dit gaf bij het onderzoek een beeld van een haakwormbesmetting. Deze eitjes passeren het spijsverteringsstelsel en zouden dan zichtbaar zijn in de ontlasting van Harrie. We moesten dus voorkomen dat hij ontlasting van andere dieren zou eten. Daarom heeft het dragen van een muilkorf dus wel degelijk zin! Hiermee hebben we voorkomen dat hij iets van buiten oppikte. Het bleek dus inderdaad een 'passage' te zijn geweest, want de ontlasting was nu weer vrij van wormeitjes.
fijn dat het gewoon een passage was!
pike schreef: Dit verhaal klopt niet helemaal:
het is waar, ik zal mezelf ff vervolledigen ;)

Met de feces van besmette dieren wordt het eitje uitgescheiden, De ontwikkeling tot L3 larve gebeurd in de buitenwereld. Het infectieuze stadia voor de hond is de L3 larve die zich nog bevindt in de vervellingshuid van L2 larve(daarom zo resistent). Larven die door de huid binnen dringen hebben niet het vermogen om tot de darm te migreren, daarom zal een hond zich enkel per orale opname besmetten.

Een haakworm besmetting van het U. stenocephala dat bloedarmoede veroorzaakt is dermate extreem dat de hond eerder last zal krijgen van darmobstructie die de wormen veroorzaken. De worm is namelijk meer histiofaag (met weefselvoedend) dan haematofaag(met bloedvoedend). Dit komt echter maar zeer zelden voor.

Bij honden die constant infectieuze L3 larven uit de omgeving opnemen zullen immuniteit opbouwen. Dat houdt in dat de larven zich in die hond niet meer zullen ontwikkelen
tot volwassen wormen en dus enkel de darm passeren.
Laatst gewijzigd door *Flip* op ma 10 dec 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
In een eerdere reactie schreef je:
*Flip* schreef: Ontwormen zal de worm wel uit jouw hond halen, maar de eitjes in de omgeving blijven. Zelfs met muilkorf kan jouw hond besmet worden, maar het kan dus ook zijn dat jouw hond immuun is en de eitjes enkel passeren.
Waarom heeft volgens jou het dragen van een muilkorf geen zin als een hond zich alleen oraal kan besmetten?
Doranto schreef: In een eerdere reactie schreef je:Waarom heeft volgens jou het dragen van een muilkorf geen zin als een hond zich alleen oraal kan besmetten?
ik denk dat een hond toch gaat proberen stront te eten en met zijn snuit/muilkorf over de grond en door het gras te halen. Voor onze ogen niet zichtbaar, maar ik denk dat de muilkorf dan ook een bron van infectie gaat worden, keer een lik erover en t is nog binnen. Het zal de opname zeker wel reduceren, maar denk niet dat het het echt kan voorkomen. (maar das puur mijn gedachte hoor ;) )
*Flip* schreef: ik denk dat een hond toch gaat proberen stront te eten en met zijn snuit/muilkorf over de grond en door het gras te halen. Voor onze ogen niet zichtbaar, maar ik denk dat de muilkorf dan ook een bron van infectie gaat worden, keer een lik erover en t is nog binnen. Het zal de opname zeker wel reduceren, maar denk niet dat het het echt kan voorkomen.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Ook mét muilkorf is het oppassen geblazen. Maar ja, het hangt natuurlijk wel van de soort muilkorf af en hoe goed je hem schoon houdt ;) Het is ook slechts een hulpmiddel. Bij ons is het echter gelukkig daarmee kennelijk toch gelukt om er voor te zorgen dat Harrie niets op heeft gepikt. Maar het is best wel een gedoe hoor om als je bij de stallen aan het werk bent, tussendoor steeds op de hond te moeten letten! Hij struint nu ook weer lekker gewoon zonder muilkorf rond. Als ik straks weer opnieuw een ontlastingsmonster in moet sturen zien we wel weer verder.
Door pike
*Flip* schreef:
Met de feces van besmette dieren wordt het eitje uitgescheiden, De ontwikkeling tot L3 larve gebeurd in de buitenwereld. Het infectieuze stadia voor de hond is de L3 larve die zich nog bevindt in de vervellingshuid van L2 larve(daarom zo resistent). Larven die door de huid binnen dringen hebben niet het vermogen om tot de darm te migreren, daarom zal een hond zich enkel per orale opname besmetten.
Ja in zekere zin heb je gelijk. Ze migreren naar de luchtpijp en de longen, worden opgehoest en vervolgens weer ingeslikt.
Een haakworm besmetting van het U. stenocephala dat bloedarmoede veroorzaakt is dermate extreem dat de hond eerder last zal krijgen van darmobstructie die de wormen veroorzaken. De worm is namelijk meer histiofaag (met weefselvoedend) dan haematofaag(met bloedvoedend). Dit komt echter maar zeer zelden voor.

Bij honden die constant infectieuze L3 larven uit de omgeving opnemen zullen immuniteit opbouwen. Dat houdt in dat de larven zich in die hond niet meer zullen ontwikkelen
tot volwassen wormen
en dus enkel de darm passeren.
Heb je een bron voor dit laatste? Vraag me namelijk af hoe dit werkt.
Laatst gewijzigd door pike op di 11 dec 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
pike schreef: Heb je een bron voor dit laatste? Vraag me namelijk af hoe dit werkt.
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. De site's die ik over dit onderwerp kan vinden, geven nl. andere informatie.
Doranto schreef: Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. De site's die ik over dit onderwerp kan vinden, geven nl. andere informatie.
Bron is verzameling van oa. mijn colleges parasitologie, immunologie en pathologie en overige kennis die ik op doe aan de Universiteit van Gent.

Immuniteitsopbouw is niet (zo gemakkelijk) uit te leggen, ik zal eerlijk gezegd ook niet weten waar/he ik moet beginnen om het duidelijker ipv ingewikkelder te maken....

De darmobstructie is een gevolg van vele wormen in de darm, vergelijk het met een tuinslang vol woldraden, vol = vol, als die woldraden dan ook nog een vast zitten aan de binnenzijde van de tuinslang ga je er niets meer door krijgen en zit deze verstopt.
Ik heb inmiddels een paar vragen over dit thema aan de faculteit diergeneeskunde van de universiteit Utrecht gesteld en heb daar reeds een heel uitgebreid antwoord op gekregen! Ik weet alleen nog niet of ik dat "copy and paste" hier neer kan zetten. Ik vind het wel zo netjes om daarvoor eerst aan de persoon die mij geantwoord heeft toestemming te vragen, dus ik wacht nog even op antwoord. Als ze het om de een of andere reden liever niet willen, dan zal ik de informatie binnenkort in mijn eigen bewoording hier neer zetten, dus nog even geduld :D.
Hierbij dan de beloofde informatie:

Door mij werden o.a. de volgende vragen gesteld:
-Hoe kan een hond zich besmetten?
-Kan een hond nu wél of geen bloedarmoede oplopen door een haakwormbesmetting?
-Kan een hond immuun worden zodat hij niet meer hoeft te worden ontwormd? (Misschien zolang er geen klinische symptomen zijn?)
Het antwoord hierop is het volgende:

Haakwormen van honden kunnen 2 verschillende soorten betreffen:
?  Ancylostoma caninum (hierna te noemen A.C.)
o  Een haakworm die met name in de warmere (Zuid-Europa) gebieden voorkomt en in NL eigenlijk alleen als import infectie wordt gezien, maar in theorie in warme zomerperioden (gem temp boven de 20 graden Celsius voor voldoende lange periode) ook in NL tijdelijk infecties zou kunnen geven. De praktijk leert echter dat de zomer in NL maar zelden deze periodes kent. Deze worm kan inderdaad door de huid heen gaan om infecties te geven en daarna bestaat er een kleine kans dat deze in de darm terecht komt. Dit is een worm die weldegelijk ziekteverschijnselen kan geven omdat er happen uit het darmslijmvlies worden genomen.
o  Pups kunnen in de baarmoeder en via de melk met larven worden geïnfecteerd
?  Uncinaria stenocephala  (hierna te noemen U.S.)
o  Dit is de haakworm die we in zeer lage frequenties in NL ook aantreffen en de cyclus kan onder Nederlandse omstandigheden rondkomen. Deze worm kent geen percutane infectieroute (door de huid heen), maar zou wel door intacte slijmvliezen heen kunnen migreren. Infectie zal dus met name plaatsvinden door orale opname. Deze worm heeft in tegenstelling tot  A.C.  veel minder ziekmakend vermogen. Het is wel zo dat zeer grote aantallen wormen tot diarree en verlies van voedingstoffen kunnen leiden in die mate dat een hond ziek wordt. Onder Nederlandse omstandigheden wordt dit eigenlijk nooit gezien. 
o  Pups worden niet in de baarmoeder geïnfecteerd en besmetting via de melk is maar heel zelden beschreven en veel minder waarschijnlijk  dan bij A.C.

De cyclus van deze worm (Uncinaria stenocephala) verloopt  als volgt:
Volwassen wormen in de darm ? eiproductie ? eiuitscheiding via de ontlasting ? ontwikkeling tot larve die uit het ei kruipt in de omgeving ? ontwikkeling van larve stadium 1 t/m 3 in de omgeving ? Larvaal stadium 3 is inderdaad infectieus in de omgeving ? orale opname door de eindgastheer (hond, vos, wolf) ? ontwikkeling in het maagdarmkanaal ? etc.

Voor mensen die hun honden meenemen of halen uit warmere streken dient er rekening gehouden te worden met infectie door A.C., de cyclus verschilt hierin dat: percutane infecties mogelijk zijn (larve boort door de huid), er paratenische gastheren (tussengastheren)  geïnfecteerd kunnen worden die de larve herbergen en een dier kan zich infecteren door het eten van zo'n tussengastheer (prooidieren). Het is niet helemaal duidelijk of dit laatste bij U.S. ook tot de mogelijkheden behoort, maar het is zeer onwaarschijnlijk en hiervoor ontbreekt het bewijs.

Bloedarmoede wordt alleen gezien bij infecties van A.C. en dan bij een behoorlijke besmetting. Bij U.S.  wordt dit niet gezien.

Immuniteit die zich ontwikkelt is niet steriel, dat wil zeggen dat de opgebouwde immuniteit bij dieren die zich regelmatig herinfecteren tot een mindere hoeveelheid uitscheiding van eieren zal leiden, maar zeker niet altijd tot het elimineren van de wormen. Voor U.S.  is dat dus niet echt een probleem, voor A.C. kan dit voor de omgeving (gevoelige dieren zoals pups) wel een probleem zijn.

Diagnostiek kent wel valkuilen en 1 daarvan is deze: het type eieren dat deze wormen produceren wordt ook door wormen van konijnen, schapen, koeien, paarden, reeën, etc. geproduceerd. Nu wordt er door honden regelmatig ontlasting gegeten en het 1-malig aantreffen van geringe aantallen van dit type eieren alleen kan dus ook verklaard worden door het eten van ontlasting. (Zie daar de reden van het vragen van een herhalingsmonster nadat de hond er een tijdje van weerhouden is om ontlasting te eten, door het spoelwormteam van  Parasietenwijzer Diergeneeskunde). Is het monster daarna “eivrij” dan is het meer waarschijnlijk dat het dier de eitjes als passant heeft uitscheiden dan dat het geïnfecteerd is geweest.
Advies literatuur:
www.esccap.eu (is info voor dierenartsen, maar vrij te vinden op het net, de kritische lezer ziet echter ook dat dit gesponsorde info is, echter er zitten ook parasitologen (waaronder ondergetekende) in deze groep  en de info wordt gecontroleerd)
?  Boek: “parasieten bij hond en kat” door P.A.M. Overgaauw en E. Claerebout

was ondertekend:
Namens Het Spoelwormteam Rolf Nijsse

Op verzoek van Rolf vermeld ik hier nog even dat indien er vragen zijn, deze kunnen worden gesteld op: [email protected].
Laatst gewijzigd door doranto op do 13 dec 2012, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door