Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Hitam
Ok, maar dan zijn de verhoudingen wel hetzelfde. Alleen de hoeveelheden verschillen. En weet je toevallig ook hoe Biscuit was voor de geboorte? Ik denk dat er wel een relatie is tussen hoeveel de moeder heeft en hoeveel de pups meekrijgen.
Door Hitam
Ik heb nu maar weer eens van een nestje van 11 pups er drie getiterd maar die waren toch echt alle drie percies hetzelfde. Dit was de derde keer dat ik dat gedaan heb en alle keren waren ze gelijk.

Dus misschien dat de mastitis bij Biscuit al subklinisch aanwezig was op de eerste dag? En ze daardoor verschillende hoeveelheden antilichamen binnen hebben gekregen? Of dat het flessen er toch invloed op gehad heeft? Ik weet het niet.
Door Lizzy
Hier de uitslag van vandaag. Nummer 1 = Salto, nummer 2 = Patsy, nummer 3 = Stuk en nummer 4 = Frou Frou. Geen van deze vier zijn op 6 weken gevaccineerd. De puppen hebben tot 2 weken bij mams gedronken.

Afbeelding

Waarom zou een subklinische mastitis de oorzaak zijn, ik zie dat niet?

Wat ik wel weet is dat Salto en Frou Frou het minst "agressief" bij Biscuit melk dronken. Zij kwamen ook het minst aan. Salto zeker (toentertijd heette hij One) en ik heb daar in de bar zelfs nog wel over geschreven, dat hij ook niet zoveel aan kwam. Patsy en Stuk zorgde zeer goed voor zichzelf. Zij kwamen beide ook het meest aan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 13 apr 2013, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
(en frappant is dus ook dat Salto het minst antistoffen heeft tegen parvo, Stuk en Patsy nog steeds heel veel antistoffen hebben tegen parvo en Frou Frou iets minder dan Stuk en Patsy en iets meer dan Salto heeft. En dat was tijdens de eerste titer idem, toen ze 6 weken waren. Ze hadden toen alle 4 nog een beetje antistoffen tegen hondenziekte en vrijwel geen tegen HCC).
Door Fido
Ah een apart topic. De tekst dan ook maar hier even plaatsen om het centraal te houden  ;)

Google komt uit een nest van drie ze zijn alle drie rauw afgespeend en op zes weken gevaccineerd. Google heeft daarna geen vaccinatie meer gekregen en afgelopen woensdag toen hij exact 14 weken was hebben wij hem getiterd.
Parvo + hondenziekte waren onwijs hoog (stipje was heel donker grijs) alleen HCC was lichter dan de controle stip.

Met Erwin besproken wat hij ervan vond om maar een paar pups uit een nest te titeren en daar dan het hele nest aan te verbinden. Dit nav de ervaring met Lizzy's nest.
Erwin zijn mening is om alle pups individueel te titeren voor een betrouwbaar antwoord. Het immuunsysteem is individueel en wel of niet aanmaak van antistoffen heeft met het immuunsysteem te maken. (heel simpel gezegd, de onderbouwing kan namelijk heel ingewikkeld  ;))
Door Hitam
Fido schreef: Ah een apart topic. De tekst dan ook maar hier even plaatsen om het centraal te houden ;)

Google komt uit een nest van drie ze zijn alle drie rauw afgespeend en op zes weken gevaccineerd. Google heeft daarna geen vaccinatie meer gekregen en afgelopen woensdag toen hij exact 14 weken was hebben wij hem getiterd.
Parvo + hondenziekte waren onwijs hoog (stipje was heel donker grijs) alleen HCC was lichter dan de controle stip.

Met Erwin besproken wat hij ervan vond om maar een paar pups uit een nest te titeren en daar dan het hele nest aan te verbinden. Dit nav de ervaring met Lizzy's nest.
Erwin zijn mening is om alle pups individueel te titeren voor een betrouwbaar antwoord. Het immuunsysteem is individueel en wel of niet aanmaak van antistoffen heeft met het immuunsysteem te maken. (heel simpel gezegd, de onderbouwing kan namelijk heel ingewikkeld ;))
Maar dat is dus na enten. Dan krijg je dat het immuunsysteem inderdaad heel verschillend reageert. Maar als ze nog niet geënt zijn is dat anders.
Test het uit, zou ik zo zeggen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Ik heb dus 1x een heel nestje van 3 pups getiterd en twee keer 3 van 11 en 8 pups. En toen waren echt alle pups uit hetzelfde nest exact hetzelfde. Ik geloof het ook wel, dat het bij Biscuit's nest niet zo was, maar ik vraag me dus af hoe dat komt. Vermoedelijk hebben ze dan toch de eerste dag niet allemaal genoeg biest binnengekregen.
Lizzy schreef: Wat ik wel weet is dat Salto en Frou Frou het minst "agressief" bij Biscuit melk dronken. Zij kwamen ook het minst aan. Salto zeker (toentertijd heette hij One) en ik heb daar in de bar zelfs nog wel over geschreven, dat hij ook niet zoveel aan kwam. Patsy en Stuk zorgde zeer goed voor zichzelf. Zij kwamen beide ook het meest aan.
Ja dat lijkt me ook de meest logische verklaring.
Door Lizzy
Hitam schreef: Maar dat is dus na enten. Dan krijg je dat het immuunsysteem inderdaad heel verschillend reageert. Maar als ze nog niet geënt zijn is dat anders.

Ik heb dus 1x een heel nestje van 3 pups getiterd en twee keer 3 van 11 en 8 pups. En toen waren echt alle pups uit hetzelfde nest exact hetzelfde. Ik geloof het ook wel, dat het bij Biscuit's nest niet zo was, maar ik vraag me dus af hoe dat komt. Vermoedelijk hebben ze dan toch de eerste dag niet allemaal genoeg biest binnengekregen.
En dat gebeurd vast vaker, dat niet alle pups evenveel biest binnen krijgen en daarom vind ik het dus persoonlijk geen goed idee, om maar een paar pups uit 1 nest te titeren.
Zojuist Patsy getiterd. Ze is a.s. maandag 11 weken oud, nog niet gevaccineerd.
HCC=1, parvo=6 :o , hondenziekte=1
schiet mij maar lek, volgens mij is de parvo nog hoger dan de vorige keren.
Wat is hier aan de hand? Is ze zichzelf aan het vaccineren buiten door de parvo die ze tegenkomt? Is ze geboosterd door het dode parvovirus wat haar nestgenootjes op 6 weken hebben gehad. Of heeft ze zich afgelopen vrijdag geboosterd met levend vaccinvirus toen we met 3 siamsaatjes gingen wandelen? :g:

Afbeelding
Hitam schreef: Maar dat is dus na enten. Dan krijg je dat het immuunsysteem inderdaad heel verschillend reageert. Maar als ze nog niet geënt zijn is dat anders.

Ik heb er totaal geen verstand van, spreek dan ook geen beredenering tegen, maar op grond van 3 ervaringen zou ik geen conclusies durven/willen trekken. En om in kaart te brengen of je eigenlijk maar 1 pup hoeft te titeren om een heel nest te hebben onderzocht (dat is de consequentie van dat alle pups uit 1 nest dezelfde titers hebben) zou je m.i. eerst heel veel complete nesten moeten titeren, om te onderzoeken of dat idd zo is, i.p.v. 8/11 deel van een nest niet te onderzoeken en daarover aannames te doen.
Het eerste nest (1 op de 4 nesten nu) wat bij een vergelijkbaar onderzoek een ander resultaat laat zien wordt verklaard vanuit allerhande factoren, t.b.v. de eerdere aanname. Een begrijpelijke eerste reactie, maar ik denk dat je daarom beter eerst hele nesten kunt titeren en daarover vóóraf een vragenlijst laten invullen t.a.v. de dingen die wellicht van invloed zijn.
Daar zit natuurlijk en kostenplaatje aan, maar persoonlijk lijkt mij dat voor dierenartsen én fokkers met interesse in titeren t.b.v. zo min mogelijk vaccineren interessant. Daar zou je dan toch samen uit moeten kunnen komen? :-\
Door doranto
Dat klopt. Maar...je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Als iemand anders dat al heeft gedaan (hele nesten titeren) en tot bepaalde conclusies is gekomen, kun je dat natuurlijk ook gewoon aannemen.
Doranto schreef: Dat klopt. Maar...je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Als iemand anders dat al heeft gedaan (hele nesten titeren) en tot bepaalde conclusies is gekomen, kun je dat natuurlijk ook gewoon aannemen.
Dat ligt er maar net aan hoe vaak iemand dat heeft gedaan, op basis van een paar nesten durf ik geen algemeen geldende uitspraken te doen.
Door miik
*Dorothea* schreef: Zojuist Patsy getiterd. Ze is a.s. maandag 11 weken oud, nog niet gevaccineerd.
HCC=1, parvo=6 :o , hondenziekte=1
schiet mij maar lek, volgens mij is de parvo nog hoger dan de vorige keren.
Wat is hier aan de hand? Is ze zichzelf aan het vaccineren buiten door de parvo die ze tegenkomt? Is ze geboosterd door het dode parvovirus wat haar nestgenootjes op 6 weken hebben gehad. Of heeft ze zich afgelopen vrijdag geboosterd met levend vaccinvirus toen we met 3 siamsaatjes gingen wandelen? :g:
Dat is apart zeg....
Je zou inderdaad zeggen dat ze dus boosterd door iets wat ze is tegen gekomen....
Jammer, dat je niet alles kan achterhalen he, wel super interessant !
miik schreef: Dat is apart zeg....
Je zou inderdaad zeggen dat ze dus boosterd door iets wat ze is tegen gekomen....
Jammer, dat je niet alles kan achterhalen he, wel super interessant !
Parvo zit natuurlijk ook veel meer in de omgeving, ik zie zo vaak dat parvo heel hoog is bij volwassen honden. Het is altijd de hcc of hondenziekte die te laag is en dan is het zo balen dat je die niet apart kan vaccineren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door