Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door petramarcel
Parelridder schreef: Hier ook weer beiden volledig vrij :)

Gisteren was ik met Merel & Maartje bij de cardioloog (UKG). De dierenartsen in opleiding vroegen naar de frequentie van ontwormen etc. (een standaard vraag). Toen ik vertelde dat ze mee deden aan het spoelwormonderzoek reageerden ze verheugd. Hun eigen dieren en die van buren etc. deden ook mee. Ook zij hadden de ervaring dat er zelfs als er wat wordt aangetroffen dit doorgaans passage betreft, dus niet behandeld hoeft te worden, ondanks veelvuldig poep eten. Ze merkten op dat dit onderzoek er toe lijkt te gaan leiden dat het advies van dierenartsen t.a.v. ontwormen enorm zal gaan veranderen, namelijk naar slechts nog bij aangetoonde infectie. Ik vond het ontzettend leuk te merken dat dit onderwerp zo leeft bij de toekomstige dierenartsen en zij zo kritisch staan tegenover het toedienen van ontwormmiddelen (wat een van hen zelfs 'rotzooi' noemde).
Dat is zeker goed om te horen, leuk!
Door tessa
Tanja had wel wormeitjes de laatste keer, maar na hertest was het toch een passanten besmetting.
Wel logisch, ze had op dat moment pups en ze blijft de poep opruimen totdat ze weg zijn.
De pups zijn wel drie keer ontwormd bij mij, maar hadden blijkbaar toch nog wat wormen.
Door Heidi T.
Hier ook al meer dan een half jaar geen wormen. Dat scheelt dan volgens de regels (waar ik me toch al niet aan hield ;)) tot nu toe al weer twee keer ontwormen. Geen gif voor niets erin gestopt!
Door Parelridder
Merel had spoelwormeitjes in haar ontlasting. Ik heb haar dus 3 dagen moeten weerhouden van eten/likken van de grond middels aanlijnen en daarna een herhalingsmonstertje gestuurd, om vast te stellen of het passage of infectie betreft. Benieuwd..

Mijn maatjes zijn eind mei 2012 aangemeld voor dit onderzoek. De stand van zaken tot nu toe: Merel 2 maal eitjes in ontlasting, waarvan 1 herhalingsonderzoek infectie aantoonde, dus ontwormd. Het andere herhalingsonderzoek vindt nog plaats. Bij Maartje 1 maal giardia, dit heb ik niet hoeven behandelen want klachtenvrij en is daarna idd niet meer vast gesteld!
Door miik
Je mocht 1x al je huisdieren laten testen.
Dus ik heb dit keer alle 4 de honden laten testen en het nestje van 5 pupjes dat ik had liggen van 6 weken oud.
De pups zijn ontwormd op 2 en 4 weken leeftijd. Allemaal waren ze vrij van wormen !!!
Door labranwk
Ik doe ook mee en vind het echt ideaal: elke maand controle dat het weer goed zit  :) Ik geloof dat wij in mei zijn ingestapt vorig jaar? Sindsdien geen worm gehad nog  :)
Door rupa
ook bij idfix en dushi  is de uitslag goed":
Hierbij willen we u laten weten dat er in de ontlasting van uw hond(en) geen wormeieren of protozoaire (oö)cysten zijn aangetroffen.
gr paulien en ruud ;)
Door Parelridder
Parelridder schreef: Merel had spoelwormeitjes in haar ontlasting. Ik heb haar dus 3 dagen moeten weerhouden van eten/likken van de grond middels aanlijnen en daarna een herhalingsmonstertje gestuurd, om vast te stellen of het passage of infectie betreft. Benieuwd..

Mijn maatjes zijn eind mei 2012 aangemeld voor dit onderzoek. De stand van zaken tot nu toe: Merel 2 maal eitjes in ontlasting, waarvan 1 herhalingsonderzoek infectie aantoonde, dus ontwormd. Het andere herhalingsonderzoek vindt nog plaats. Bij Maartje 1 maal giardia, dit heb ik niet hoeven behandelen want klachtenvrij en is daarna idd niet meer vast gesteld!
Ook het herhalingsmonster (na 3 dagen aanlijnplicht om te voorkomen dat ze iets van de grond kan eten) liet spoelwormeitjes zien. Merel eheft dus voor de 2e keer in ca. 8 mnd. spoelworminfectie, terwijl van Maartje - die dezelfde voeding krijgt, zeker niet minder viezigheid eet + ze lebberen nogal wat aan elkaar - vooralsnog zelfs nooit een herhalingsmonster nodig was...

Overigens had ik van Merel een onderzoek naar Franse hartworm nodig, n.a.v. bevindingen bij de half jaarlijkse hartecho, waarvan onwaarschijnlijk maar wel te hopen was dat het door Franse hartworm veroorzaakt werd. Dit onderzoek - op basis van monsters van meerdere dagen - heeft het spoelwormteam gratis voor ons verricht en gelijk door gestuurd naar de cardioloog! Echt super aardig!!
Door petramarcel
De 8e uitslag alweer en weer is Judy degene die iets in haar ontlasting heeft maar de eerste keer dat ze een herhalingsmonster willen.
Dus dat wordt 3 dagen aan de riem.

In de ontlasting van Fonze en Remy zijn geen wormeitjes aangetroffen. Zij hoeven dus niet ontwormd te worden.

In de ontlasting van Judy zijn wormeitjes aangetroffen. Dit type eitjes wordt geproduceerd door wormen waarvan 1 soort in NL bij de hond voor kan komen. Vele andere soorten komen voor bij andere diersoorten (en dus niet bij de hond), het kan dus zo zijn dat we kijken naar iets in de ontlasting van Judy dat zij heeft opgegeten (met ontlasting van een ander dier: konijn, schaap, paard, etc.) en onveranderd heeft uitgescheiden.

Het kan dus 2 dingen betekenen:

1. Judy maakt op dit moment een infectie door die tot ei-uitscheiding leidt

2. Judy heeft ontlasting gegeten van een andere diersoort en de eitjes die daarin zaten bevinden zich in de ontlasting (= passage)

Om hier achter te komen willen wij u hetvolgende vragen.

Is het mogelijk dat u Judy er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen van de grond op te eten en wilt u dan binnenkort opnieuw een monster insturen? Dan kunnen wij onderscheid maken tussen een infectie en passage.

De wormsoort in Nederland die dit soort eitjes produceert bij honden geeft eigenlijk nooit problemen bij honden en is niet schadelijk voor de mens.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door