Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Dwarreltje
Lizetta schreef: Mijn DA kan wel alleen lepto 4 enten (waar ze het vandaan hebben, weet ik niet). Heb dit nadrukkelijk gevraagd en duidelijk antwoord gekregen.
Mijn honden hebben gelukkig geen problemen met entingen gehad en spelen dagelijks in/om zeer smerig water, waarvan bekend is dat er regelmatig ratten etc in zitten. Ik ga dus wel enten, dit is een weloverwogen beslissing, maar een die ik niet iedereen zou aanraden.
Ik neem het risico dat ze slecht reageren op de vaccinatie, omdat ik daar tot nu toe geen problemen heb gehad en verder 2 kerngezonde honden heb. In mijn geval vind ik het risico dat ze lepto krijgen zwaarder wegen.
En daar zit voor mij denk ik het verschil: Was Spoiler niet zo gevoelig en sterk reagerend op entingen, zou ik denk ik toch enten. Inderdaad onder het mom: Ze heeft er geen last van en dan heb ik iig alles eraan gedaan om het te voorkomen.
Nu ga ik leren leven met het risico dat er ligt om niet te enten.
Door Annemarie Rijnveld
Een probleem waar wel rekening mee moet worden gehouden is dat de inenting niet onmiddelijk zijn werking heeft, dat duurt enige weken, en in deze tijd kunnen er bactierien worden uitgescheiden in de urine...

Hierdoor kunnen zowel mensen als andere dieren geinfecteerd raken, en ziek worden.

Mijn eigen mening is dan dat hoe meer honden gevaccineerd worden, hoe meer Lepto overal wordt verspreid; niemand houdt zijn hond binnenshuis de eerste weken na toediening vaccinatie. :( 
Door Hope
Annemarie Rijnveld schreef: Een probleem waar wel rekening mee moet worden gehouden is dat de inenting niet onmiddelijk zijn werking heeft, dat duurt enige weken, en in deze tijd kunnen er bactierien worden uitgescheiden in de urine...

Hierdoor kunnen zowel mensen als andere dieren geinfecteerd raken, en ziek worden.

Mijn eigen mening is dan dat hoe meer honden gevaccineerd worden, hoe meer Lepto overal wordt verspreid; niemand houdt zijn hond binnenshuis de eerste weken na toediening vaccinatie. :(
Nee, inderdaad!
Het klinkt echt ontzettend logisch maar ik heb er nog nooit één dag bij stil gestaan!
Door Ruisje
Annemarie Rijnveld schreef: Een probleem waar wel rekening mee moet worden gehouden is dat de inenting niet onmiddelijk zijn werking heeft, dat duurt enige weken, en in deze tijd kunnen er bactierien worden uitgescheiden in de urine...

Maar dat kun je toch niet helemaal vergelijken met een hele inenting? De uitscheiding is toch veel minder als een vaccinatie en wordt ook anders opgenomen.

Wat ik bedoel: Toen ik vroeger kittens liet inenten, dan gebeurde het weleens dat ze een entreactie kregen van de niesziekte-enting. Zo'n kitten was dan een dag of 2 snotterig en aan het niezen. Ik riep dan altijd: "Zo, alle niet geënte katten zijn ook weer beschermd!"

Werkt dat bij Lepto-enting met urine-uitscheiding van een geënte hond dan ook niet zo ongeveer? Een niet geënte gezonde hond zou er niet ziek van worden, maar het lichaam maakt wel antistoffen aan. Of denk ik te kort door de bocht? ;)
Door sella
Ik heb de oude lepto al jaren niet meer geeent, en de nieuwe komt er ook niet in.
Er is hier een weil die voor de mensen zelfs dodelijk is en de artsen met lege handen staan.
De weil die in de entingen zat kunnen ze ook met behandeling goed doorstaan, en het hoeft niet door zwemmen te komen.
Je loopt ook door rattenpies heen want dat schijnt werkelijk overal te liggen daar die in de nacht hethele bevolkte en onbevolkte land overstruinen.
Ik heb dus nee gestemd.
Ik ent in overleg met Tannetje spaarzaam.
Door Parelridder
Oef, 21 pagina's, in Engels.. Ik zou het graag lezen, maar dat krijg ik helaas niet 1,2,3 gedaan. Wie kans ziet (al vast) de kern er uit te vertellen, heel graag!
Door Lizzy
Nou, als je het artikel 3 keer gelezen hebt, heb je meer vragen dan antwoorden :biggrin2:

Ik heb dit op de FB lijst Nobivac Lepto 4 -our experiences geschreven:

The article says:

Both dogs and cats, however, can shed leptospires in the urine. This is problematic as it can lead to exposure of humans. The control of leptospirosis, therefore, is important not only from an animal but also from a public health perspective.

And:

At the same time, dogs may serve as indicators of the presence of leptospires in specific environments.

The question that comes up with me: are dogs vaccinated against Lepto to protect dogs or to protect humans? Why aren't humans vacccinated against Lepto, if Lepto is a danger to them?

On the other hand, many people say that vaccines are not working because there are over 200 serovars and the vaccine contains only 4. But, investigations tells us that European dogs are mostly infected with Icterohaemorrhagiae, Grippotyphosa, Australis, Sejroe and Canicola. And three of these serovars are in the vaccine. Which would almost be indication for having dogs vaccinated because let’s be honest: the disease is very serious and the amount of cases (of ill dogs) seems to be rising.

What does irritate me is that it has been said that the amount of cases (ill dogs due to Lepto) is rising, but no figures showed how much the figures are rising, in which countries and more important: were the dogs that got ill vaccinated yes or no. No answers to these questions are given, which I find very disturbing.

Another question that I have: I have no idea what Renal Replacement Therapy (RRT) is. And, can it be used by all vets all over the world? How do we make sure (as a pet owner) that our dogs gets this, in case the dog is ill due to Lepto?

What I find intesting is that not many infections with Icterohaemorrhagiae and Canicola are seen recently. And it is immediately said that this is due to vaccinating against these two serovars for the last decades. And they do see dogs in Europe getting ill from Lepto. And these dogs are infected with other serovars. You would almost conclude that this is a big plus for vaccinating your dogs.

What I do not understand is that they claim the vaccine protects against the disease for 12 months. And immediately after having said this, the article says that we should vaccinate in spring. Why? It was said it protects for 12 months, so why in spring? There should not be a necessity to do so, imo.

The article claims they see less side effects from the vaccine. No real evidence but this is what they claim. A plus for the vaccine I guess. If this is true.

But in general: this article does not really gives answers to the question whether or not you should vaccinate your dog. Whether the risk of not vaccinating your dog outweigth the risk of vaccination your dog. This article is simply not complete enough. At least, that is my opinion.
Door Parelridder
Super bedankt voor je reactie!
Voor wat betreft het doel van dit vaccin: het beschermen van de honden, danwel van de mensen, heb ik uit eerdere berichten van o.a. de fabrikant de indruk gekregen dat het beschermen van mensen middels het vaccineren van honden een belangrijk doel is van deze vaccinatie.
Iets anders wat me te binnen schoot n.a.v. en andere reactie in dit topic, is dat alle boerderij honen die ik ken, nooit gevaccineerd werden. Ik woonde als kind tussen de boerderijen en alle buren hadden een erf hond. Honden die de hele dag mee door de koeienstal en door de wei liepen, welke middels sloten gescheiden was van een aangrenzend weiland. Alle boerderijen hadden ook katten lopen, om muizen te vangen. Kortom, een omgeving waar nogal wat kans is om geinfecteerd te raken. Toch waren dat gezonde honden en katten.
Door Hope
Bedankt voor je reactie, Lizzy!

Ik twijfel ook weer steeds meer. Er wordt steeds vaker gezegd dat er veel Lepto voorkomt en dat je toch echt moet vaccineren. Wat ik vreemd blijf vinden is de definitie 'gezond' van de da.
In de bijsluiter staat duidelijk dat alleen gezonde honden zouden moeten worden ingeënt. In mijn ogen is mijn hond niet gezond. Dat wil zeggen: hij heeft een hele fikse allergie en heeft daar klachten van.

Maar de da zegt dat gezond wil zeggen: geen koorts, geen infectie, geen verkoudheidje etc.
Dat is toch vreemd? Dat zou dan betekenen dat je ook een hond met een allergie of zelfs een hond met epilepsie zou kunnen enten.
De da van mijn schoonouders blijft trouwens bij hoog en laag volhouden dat de lepte verplicht is voor honden die naar Duitsland gaan. Wie weet daar wat meer over te vertellen? Klopt dit? 
Door Lizzy
Hope schreef: Bedankt voor je reactie, Lizzy!

Ik twijfel ook weer steeds meer. Er wordt steeds vaker gezegd dat er veel Lepto voorkomt en dat je toch echt moet vaccineren. Wat ik vreemd blijf vinden is de definitie 'gezond' van de da.
In de bijsluiter staat duidelijk dat alleen gezonde honden zouden moeten worden ingeënt. In mijn ogen is mijn hond niet gezond. Dat wil zeggen: hij heeft een hele fikse allergie en heeft daar klachten van.

Maar de da zegt dat gezond wil zeggen: geen koorts, geen infectie, geen verkoudheidje etc.
Dat is toch vreemd? Dat zou dan betekenen dat je ook een hond met een allergie of zelfs een hond met epilepsie zou kunnen enten.
De da van mijn schoonouders blijft trouwens bij hoog en laag volhouden dat de lepte verplicht is voor honden die naar Duitsland gaan. Wie weet daar wat meer over te vertellen? Klopt dit?
Ja, dat is vreemd en je dierenarts heeft in mijn ogen echt totaal ongelijk. Lepto is niet verplicht in Dld. En echt hoor, ik zou je toch met klem af willen raden om Nelson/Hope te vaccineren :-\. Denk dat voor beide honden echt geldt dat de enting gevaarlijker is dan een besmetting met Lepto.
Door Hope
Lizzy schreef: Ja, dat is vreemd en je dierenarts heeft in mijn ogen echt totaal ongelijk. Lepto is niet verplicht in Dld. En echt hoor, ik zou je toch met klem af willen raden om Nelson/Hope te vaccineren :-\. Denk dat voor beide honden echt geldt dat de enting gevaarlijker is dan een besmetting met Lepto.
Tja, ik denk het ook.
Die verdraaide dierenartsen ook eigenlijk hé. Ik vind ze goed hoor, echt. Maar ik vind ze toch ook wel goed in marketing en economie.
Ze maken je bang. Of althans: mij.
Want stel nou dat mijn lieve, lieve, liefste Nelson wél ziek wordt.

Maar ja. Stel nou dat hij dus schade over houdt aan die enting. Als dat niet al het geval is.
Dat vertellen ze er niet bij natuurlijk. Want nee joh, als we een probleem hebben komt dat door barf, niet door een enting. Zucht.
Door pike
Hope schreef: Bedankt voor je reactie, Lizzy!

Dit klopt echt niet. Enkel rabies is verplicht. Verder hebben ze wat regeltjes voor het vervoer in de auto, en voor grote en/of zware honden. Hier vind je alle bepalingen voor als je de hond meeneemt naar Duitsland:

http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... tsland.php
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door