Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Lil
Tegen mij hebben 3 verschillende da's gezegd dat de oude lepto 6 tot max 10 mnd werkte. Er is wel discussie of je beter in het voorjaar of in het najaar kunt enten.

Hoe het met de nieuwe zit heb ik nog niet nagevraagd.
Door Lizzy
En op Internet kun je dan vinden dat die dierenartsen niet goed op de hoogte zijn.

Nobivac Lepto 2
Uses
For active immunisation of dogs to reduce infection with Leptospira interrogans serovar canicola and Leptospira interrogans serovar icterohaemorrhagiae.
Specific claims
Nobivac Lepto 2 significantly reduces the number of animals which develop a urinary tract infection which can predispose to development of a carrier condition after L. canicola and L. icterohaemorrhagiae infection.
The duration of immunity induced by the vaccine was established as at least one year. ]Nobivac Lepto 2 can be used alone or as a diluent for other freeze dried Nobivac dog vaccines.

Bron: http://www.noahcompendium.co.uk/MSD_Ani ... 29520.html

Nobivac Lepto 2 Data Sheet

Presentation

Inactivated, bacterial vaccine a liquid suspension of Leptospira interrogans serogroups
- Canicola; strain Ca-12-000: 900 - 1750 Units*
- Icterohaemorrhagiae; strain 820K :750 - 1400 Units
*Antigen mass ELISA Units, in vitropotency test according to Ph.Eur. monograph 0477.
Also contains 0.1 mg/ml Thiomersal as a preservative. Each vial contains a single dose.

Uses

For active immunisation of dogs to reduce infection with Leptospira interrogans serovar canicola and Leptospira interrogans serovar icterohaemorrhagiae.

Specific claims
Nobivac Lepto 2 significantly reduces the number of animals which develop a urinary tract infection which can predispose to development of a carrier condition after L. canicola and L. icterohaemorrhagiae infection.
The duration of immunity induced by the vaccine was established as at least one year. Nobivac Lepto 2 can be used alone or as a diluent for other freeze dried Nobivac dog vaccines.

Bron: http://www.msd-animal-health.co.uk/Prod ... sheet.aspx

Description
Nobivac Lepto is a bivalent inactivated vaccine conferring protection against leptospirosis caused by Leptospira canicola and icterohaemorrhagiae and preventing development of the renal carrier state. This is of critical importance since renal shedding can potentially lead to infection of people. After the initial vaccination schedule with Nobivac Lepto, and subsequent annual booster vaccinations, the duration of immunity induced is 1 year.

Bron: http://www.msd-animal-health.ph/product ... 18763.aspx
Door Lil
Maar die da's (meerdere, zo'n 6 stuks, verschillende praktijken en leeftijden) schrijven 1 jaar in het boekje bij lepto 2 en zeggen allemaal dat het niet altijd zolang werkt. Moet ik nu de fabrikant geloven of de da? Ik vind helaas beide niet betrouwbaar. Maar zou nooit vaker zetten, dat adviseert ook niemand. Wel wordt gezegd let op wanneer je hem zet (als je hem al zou laten zetten heet dat).
Door vagebond
Wat gek, ik was ervan overtuigd dat die Weil enting geen jaar werkte, ik weet zeker dat het hier op het forum uitgebreid ter sprake was ooit. Mijn oude da zei ook dat je de enting best in april kon laten zetten.
Gr. Ingrid
Door Parelridder
Klopt, is vaak gezegd en in risico gebieden (lees: plekke waar het herhaaldelijk wordt gediagnosticeerd) wordt ook geadviseerd 2 x p.jr. te vaccineren. Ik heb ergens een artikel gelezen van dr. R. Schulz dat de werking na een x aantal maanden af neemt, maar kan dat artikel niet 1,2,3 terug vinden en ken het jaar van schrijven dus niet.
Daarnaast (ander artikel)  “I find there’s still a fairly high percentage of dogs that do not respond to the 4-way vaccine. In addition, of all the bacterin vaccines, leptospirosis causes the most adverse reactions.” (
Door Parelridder
Ik heb - zoals verteld - dit jaar geen Lepto meer laten vaccineren en merk dat ik meen dat ze nu zelfs veiliger zijn t.a.v. deze ziekte...
Voorheen liet ik die vaccinatie zetten in het voorjaar en mochten ze het hele jaar door in allerhande water, tenzij het er na extreme hitte echt goor uit zag (blauwalg-angst). Dat de vaccinatie slechts beperkt beschermd (milder verloop van de ziekte bij infectie) en ook niet altijd aan slaat, daar was ik niet van op de hoogte.
Nu zijn ze tegen Lepto niet gevaccineerd, mogelijk wel beschermd als gevolg van zwemmen.. Gevolg van het niet-vaccineren is dat ik in de periode van verhoogd risico (aug-nov) en in geval het al vroeg erg heet is eerder, ik veel bewuster kies waar ik hen al dan niet te water laat gaan. Rekening houdend met stroming, temperatuur en grondsoort. Tevens houd ik sterk rekening met hun weerstand: na ziekte/ongeval geef ik hen eerst de kans de weerstand weer op peil te krijgen alvorens ze weer de 'plomp' in mogen.
Al met al denk ik eerlijk gezegd dat met het zwembeleid wat gevolg is van mijn vaccinatie keuze, ze nu minder risico lopen, dan met de leefgewoontes die ik koppelde aan de vaccinatie..
Door kira
Hier enten we niet voor Lepto. Vroeger wel, en toen kreeg onze Akira lepto en dat werd bijna niet opgemerkt (ze is geënt, dus wie denkt eraan). Nu ent ik dus al een paar jaar niet meer. Kleine beer heeft dit jaar Lepto gehad. De klachten waren heel duidelijk en leken erg op de klachten van Akira indertijd. Dante is redelijk snel weer opgeknapt, wel even goed opgelet of de andere drie niet ook ziek werden, maar dat is niet gebeurd. Met name de stinkende geur van de urine valt erg op (en ik heb daar ook een erge neus voor), eigenlijk niet te missen.
Door Parelridder
kira schreef: Hier enten we niet voor Lepto. Vroeger wel, en toen kreeg onze Akira lepto en dat werd bijna niet opgemerkt (ze is geënt, dus wie denkt eraan). Nu ent ik dus al een paar jaar niet meer. Kleine beer heeft dit jaar Lepto gehad. De klachten waren heel duidelijk en leken erg op de klachten van Akira indertijd. Dante is redelijk snel weer opgeknapt, wel even goed opgelet of de andere drie niet ook ziek werden, maar dat is niet gebeurd. Met name de stinkende geur van de urine valt erg op (en ik heb daar ook een erge neus voor), eigenlijk niet te missen.
Super bedankt voor deze info!! Dat is een helder ander aanknopingspunt en kende ik nog niet.
Kun je hier wat meer over vertellen? Is dit vergelijkbaar met de geur van sterk geconcentreerde urine/ochtendplas of is 't iets typisch/specifieks?
Door Qwea
Dus, Ik lees net dit topic en word er niet blij van. Link is vorige week geënt met lepto 4. Belde de DA net nav dit topic om dat te vragen. Of ik hem binnenkort nog ff kwam boosteren. Grapjassen. :|
Door winni
Qwea schreef: Dus, Ik lees net dit topic en word er niet blij van. Link is vorige week geënt met lepto 4. Belde de DA net nav dit topic om dat te vragen. Of ik hem binnenkort nog ff kwam boosteren. Grapjassen. :|
Als je de nieuwe lepto4 niet laat boosteren, heb je aan de eerste enting helemaal niets. Dus zulke 'grapjassen' zijn het niet ;)
Door Lizzy
winni schreef: Als je de nieuwe lepto4 niet laat boosteren, heb je aan de eerste enting helemaal niets. Dus zulke 'grapjassen' zijn het niet ;)
Ja, dat is dus niet helemaal waar wat je daar zegt. De 2 Lepto bacterie stammen die in de Lepto 2 al zaten zijn hierbij geboosterd hoor. De 2 nieuwe toegevoegde Lepto bacterie serovars niet.

Dus toch wel halve grapjassen.
Door Qwea
Lizzy schreef: Ja, dat is dus niet helemaal waar wat je daar zegt. De 2 Lepto bacterie stammen die in de Lepto 2 al zaten zijn hierbij geboosterd hoor. De 2 nieuwe toegevoegde Lepto bacterie serovars niet.

Dat.

En ik ga niet het risico nog eens nemen om hem meer troep in te laten spuiten. Hij reageert er al niet lekker op.
Door Qwea
Lizzy schreef: Ja, dat is dus niet helemaal waar wat je daar zegt. De 2 Lepto bacterie stammen die in de Lepto 2 al zaten zijn hierbij geboosterd hoor. De 2 nieuwe toegevoegde Lepto bacterie serovars niet.

Hoe zit dat eigenlijk als hij op 12 weken ook de 4 heeft gehad? En nu dus weer? Telt dat in feite dan ook als een soort van booster? Just curious :)
Door winni

Je hebt gelijk; halve grapjassen ;)

Qwea:' En omdat Link echt elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt en alles vreet.'
Tja qwea, dat is je eigen verantwoording.
Laatst gewijzigd door winni op wo 04 mar 2015, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door