Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Zo te lezen is er aardig sprake van willekeur. Ik heb inmiddels een reactie binnen van de KC die ik gemaild had.  Ze gaan akkoord met een titerbepaling, maar de enting tegen de ziekte van Weil is verplicht. Het welzijn van de hond staat daar voorop, Weil is een gevaarlijke ziekte, enz, enz. Toevallig las ik net het volgende op een Duitse site:

"Die Leptospirose, die von verschiedenen Leptospiren-Typen hervorgerufen wird und auch den Menschen gefährden kann, ist in Deutschland nur noch sehr selten. Die verfügbaren Impfstoffe schützen nur gegen zwei der in der Natur vorkommenden Leptospiren-Arten. Der Schutz hält außerdem oft deutlich weniger als ein Jahr und verhindert nicht den Trägerstatus, dh geimpfte infizierte Tiere können Leptospiren im Urin ausscheiden und auf den Menschen übertragen, bei dem sie eine schwere Krankheit verursachen können. Das Zoonose-Risiko sollte aber nicht übertrieben werden. So schreiben Gaskell und Bennett: „Heutzutage sind ... Hunde ... eine relativ seltene Infektionsquelle für den Menschen“, am ehesten fange man sich den Erreger in rattenverseuchten Umgebungen ein. Schultz betrachtet die Leptospirose-Impfung noch aus anderen Gründen nicht als core vaccination: Die Wirksamkeit der Impfstoffe sei schlecht, ein hoher Prozentsatz der geimpften Hunde entwickle keine protektive Immunität oder sei nur kurze Zeit geschützt. Außerdem könne die Impfung das Immunsystem des Hundes akut oder chronisch schädigen. "

Ik kon het toch niet laten om dat nog even te mailen + de opmerking dat bij mij het welzijn van de hond ook voorop staat. Jammer.

Kees.
Kees schreef: Zo te lezen is er aardig sprake van willekeur. Ik heb inmiddels een reactie binnen van de KC die ik gemaild had. Ze gaan akkoord met een titerbepaling, maar de enting tegen de ziekte van Weil is verplicht. Het welzijn van de hond staat daar voorop, Weil is een gevaarlijke ziekte, enz, enz. Toevallig las ik net het volgende op een Duitse site:

"Die Leptospirose, die von verschiedenen Leptospiren-Typen hervorgerufen wird und auch den Menschen gefährden kann, ist in Deutschland nur noch sehr selten. Die verfügbaren Impfstoffe schützen nur gegen zwei der in der Natur vorkommenden Leptospiren-Arten. Der Schutz hält außerdem oft deutlich weniger als ein Jahr und verhindert nicht den Trägerstatus, dh geimpfte infizierte Tiere können Leptospiren im Urin ausscheiden und auf den Menschen übertragen, bei dem sie eine schwere Krankheit verursachen können. Das Zoonose-Risiko sollte aber nicht übertrieben werden. So schreiben Gaskell und Bennett: „Heutzutage sind ... Hunde ... eine relativ seltene Infektionsquelle für den Menschen“, am ehesten fange man sich den Erreger in rattenverseuchten Umgebungen ein. Schultz betrachtet die Leptospirose-Impfung noch aus anderen Gründen nicht als core vaccination: Die Wirksamkeit der Impfstoffe sei schlecht, ein hoher Prozentsatz der geimpften Hunde entwickle keine protektive Immunität oder sei nur kurze Zeit geschützt. Außerdem könne die Impfung das Immunsystem des Hundes ak*t oder chronisch schädigen. "

Ik kon het toch niet laten om dat nog even te mailen + de opmerking dat bij mij het welzijn van de hond ook voorop staat. Jammer.

Kees.
Hoi Kees, vraag de statuten van deze hondenschool eens op. Ik weet bijna zeker dat Leptospirose vaccin NIET verplicht is en ook niet verplicht gesteld mag worden. De Raad van Beheer kan je daar antwoord op geven.
Ik had dit van mijn hondenschool dus nooit gepikt om als verplichting te stellen, evenals de kennelhoest niet. Maar goed, bij mijn clubs heb ik wel wat discussies gehad, maar echt never nooit een boekje getoond. Ook op wedstrijden geen problemen mee gehad.
Even gekeken op de site van de RvB: daar staat wel degelijk dat als je aan een tentoonstelling of een wedstrijd meedoet, dat je schriftelijk moet verklaren dat je hond voldoende gevaccineerd is: de ziekte van Weil wordt dan vervolgens met name genoemd (gezocht op de site onder "vaccinatie ziekte van Weil).

Kees.
Dit is een antwoord van de Raad van Beheer in nov. 2006 die ik kreeg nav mijn vraag hoe het zat met het verplicht stellen van vaccinaties voor gewone hondenschoolbezoekers, dus geen wedstrijddeelnemers:

De ontwikkelingen en discussies omtrent vaccinaties zijn ons bekend. De afdeling Gezondheid, Gedrag en Welzijn van de Raad van Beheer houdt zich aan de vaccinatie-gegevens van de dierenarts in het vaccinatieboekje, danwel Europese paspoort. De geldigheid is dus afhankelijk van het gebruikte vaccin en de datum waarop de dierenartsverklaard dat de vaccinatie dient te worden herhaald.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,
met vriendelijke groet,

http://www.raadvanbeheer.nl/vereniginge ... e-keuring/

http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... inatie.pdf

Ik heb twee statuten ingezien van bepaalde hondenscholen waarin niet vermeld staat dat de Lepto verplicht is, overigens ook geen kennelhoest.
Kees schreef: Waar train jij, Tannetje? KC Arnhem?

Kees.
KC Brummen. Ik doe alleen behendigheid, geen idee of het bij de andere cursussen hetzelfde toegaat. Volgens mij is het erg afhankelijk van de trainer.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door