Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Pauline
Nee Lizzy het is geen stomme vraag.

Ik heb begrepen, zoals ik al in mijn volgende bericht schreef, dat als de titers zo laag zijn een enting (naar alle waarschijnlijkheid) niet aanslaat. Ook gaf Tannetje aan dat HCC en Distemper praktisch niet meer voorkomen.

Verder is er iets met geheugencellen.... Hoop dat ik het goed uitleg, anders word ik wel gecorrigeerd.

Het is niet gezegd dat er geen titers zijn. De titers kunnen laag zijn, omdat er geheugencellen aangemaakt zijn. Dat maakt ook dat de titers gelijk weer wegzakken als er geënt wordt. Dan zijn de titers wel heel even hoog, maar vervolgens weer laag; juist omdat beiden bijna niet meer voorkomen en de hond er niet mee in contact komt.
Door Lizzy
Pauline schreef: Nee Lizzy het is geen stomme vraag.

Ik heb begrepen, zoals ik al in mijn volgende bericht schreef, dat als de titers zo laag zijn een enting (naar alle waarschijnlijkheid) niet aanslaat. Ook gaf Tannetje aan dat HCC en Distemper praktisch niet meer voorkomen.
Dat begrijp ik niet.... Waarom is dat?
Verder is er iets met geheugencellen.... Hoop dat ik het goed uitleg, anders word ik wel gecorrigeerd.
Ja nee, ik weet dat er geheugencellen zijn. Dat is de reden dat ik geen heil zie in titeren. Want zie, de titer is laag maar toch vaccineer je niet, omdat men vertrouwt op de geheugencellen. Waarom dan titeren?
Het is niet gezegd dat er geen titers zijn. De titers kunnen laag zijn, omdat er geheugencellen aangemaakt zijn. Dat maakt ook dat de titers gelijk weer wegzakken als er geënt wordt. Dan zijn de titers wel heel even hoog, maar vervolgens weer laag; juist omdat beiden bijna niet meer voorkomen en de hond er niet mee in contact komt.
Dit snap ik eerlijk gezegd niet.... :-[. Hoezo is er niet gezegd dat er geen titer is? Hij staat toch op min? Ja, de kans dat er geheugencellen zijn aangemaakt: ik acht dat wel zeker. En ik vertrouw daar ook op. Maar wat is dan het nut van titeren, als je bij een min uitslag toch niet vaccineert? Ik snap al helemaal niet waarom de titer gelijk wegzakt als er geent wordt... :-\. Dan hoef je dus feitelijk helemaal niet meer te vaccineren? Of laat ik mijn vraag anders stellen: wanneer vaccineer je wel? (met "je" bedoel ik de mensen die laten titeren en Tannetje samen).
Door de Meiden
Ook gaf Tannetje aan dat HCC en Distemper praktisch niet meer voorkomen.

Nouja niet meer zoals vroeger, maar met de instoom van al die oostblokpuppy`s dan?
De dierenarts bij ons vind dat er een (lichte) stijging waar tenemen is vanwege dit soort pups....
Door Hitam
Ik had het gisteren al gelezen maar geen tijd om het te beantwoorden. De titers van Joep waren lager dan de controle maar niet heel laag. Als er bijna geen antilichamen meer zijn kan een enting pas aanslaan en daar waren ze niet laag genoeg voor.
Mijn ervaring is dat als de titers laag zijn maar wel aanwezig, de enting niet aanslaat en de titer laag blijft.
Door *Dorothea*
de Meiden schreef: Ook gaf Tannetje aan dat HCC en Distemper praktisch niet meer voorkomen.

Nouja niet meer zoals vroeger, maar met de instoom van al die oostblokpuppy`s dan?
De dierenarts bij ons vind dat er een (lichte) stijging waar tenemen is vanwege dit soort pups....
Sita is nooit gevaccineerd tegen HCC en toch had ze antilichamen tegen HCC. Dat is raar toch als het niet meer voorkomt?
Tannetje, wat is de specificiteit (dus het percentage vals positief) van die test?
Door choopy
Hoi allemaal.

heb het verhaal over titeren gelezen, maar wat doen jullie als de hond meegaat naar het buitenland?
Moet er dan geen geldige enting in het hondenpaspoort staan? Of staat de titerbepaling dan beschreven?

En waar kun je zo'n titerbepaling laten doen? Ik ben zeker voorstander om mijn hond niet vol te spuiten als dat niet nodig is.
Alle 4 zijn ze eind januari ge-ent. En daarvoor dus netjes elk jaar, alleen de pup nog niet, heeft alleen de eerste 3 entingen gehad.
Is het dan verstandig om volgend jaar rond de tijd dat ze ge-ent moeten worden, om dan te titeren?

Oftewel, hoe gaat dit in zijn werk??

Groetjes Chantal
Door *Monique
choopy schreef: Hoi allemaal.

heb het verhaal over titeren gelezen, maar wat doen jullie als de hond meegaat naar het buitenland?
Moet er dan geen geldige enting in het hondenpaspoort staan? Of staat de titerbepaling dan beschreven?

En waar kun je zo'n titerbepaling laten doen? Ik ben zeker voorstander om mijn hond niet vol te spuiten als dat niet nodig is.
Alle 4 zijn ze eind januari ge-ent. En daarvoor dus netjes elk jaar, alleen de pup nog niet, heeft alleen de eerste 3 entingen gehad.
Is het dan verstandig om volgend jaar rond de tijd dat ze ge-ent moeten worden, om dan te titeren?

Groetjes Chantal
mijn honden zijn vorig jaar meegweest naar Frankrijk, met alleen Bantu een coctail enting en rabies. De rest was voldoende bescherm en ook nog met een geldige rabies. Titerbepaling heeft Tannetje in het boekje bijgeschreven
Door Hitam
*Dorothea* schreef: Sita is nooit gevaccineerd tegen HCC en toch had ze antilichamen tegen HCC. Dat is raar toch als het niet meer voorkomt?
Tannetje, wat is de specificiteit (dus het percentage vals positief) van die test?
Het is niet zo dat het helemaal niet meer voorkomt maar erg zelden. Heb jij het ooit gezien?
Daarom zie ik titers steeds na een paar jaar lager worden. Als ze met het virus in aanraking zijn geweest blijven ze anitlichamen houden.
Door *Dorothea*
Hitam schreef: Het is niet zo dat het helemaal niet meer voorkomt maar erg zelden. Heb jij het ooit gezien?
Daarom zie ik titers steeds na een paar jaar lager worden. Als ze met het virus in aanraking zijn geweest blijven ze anitlichamen houden.
Ik vrees dat ik het niet zou herkennen :-[
Door *Dorothea*
Pauline schreef: Omdat je het nog nooit meegemaakt hebt Door?
Nee, en ik heb ook nog nooit hondeziekte gezien.
Leptospirose schijnt in de praktijk ook veelvuldig te worden gemist, doordat er vormen zijn die zich openbaren middels een heftige darmontsteking.
Door Femke
choopy schreef: Hoi allemaal.

Groetjes Chantal

Hoi Chantal,

Voor het buitenland heb je alleen Rabiës nodig, en die moet ook nog een bepaalde tijd van te voren (ik dacht meestal 3 weken, maar dat weet ik neit zeker) gezet zijn. Voor sommige landen geldt een langere termijn, en voor sommige landen heb je ook nog een rabies-titerbepaling nodig. Informeer hier goed naar, want meestal zijn de landen die aanvullende eisen stellen ook streng op de controle van de documenten!

Edit: Er zijn ook landen die een ontworming en een vlooien behandeling eisen welke door een DA bevestigd moeten worden.
Door conleeuw
*Dorothea* schreef: Nee, en ik heb ook nog nooit hondeziekte gezien.
Leptospirose schijnt in de praktijk ook veelvuldig te worden gemist, doordat er vormen zijn die zich openbaren middels een heftige darmontsteking.
aan de ene kant wel een goede zaak dat jij hondeziekte nooit heb gezien toch ;)

en de niet herkenbaarheid van lepto is nou net wat mij zo doet twijfelen over vaccineren of niet, omdat het zo makkelijk gemist wordt :-\ :(
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door