Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door margreet
Nou ik heb dus wel weil laten enten,de titers voor de andere hondenziektes waren heeel goed,maar voor weil kan je het niet bepalen,
Tannetje raadde me aan te enten en dus heb ik het wel gedaan.
Ik hou niet zo van gokken,met het leven van mijn honden op het spel.
Maar dat is iets wat iedere voor zichzelf moet weten en bovendien Lizzy ze hebben er totaal geen last van gehad van die enting hè
Door sylvia
Ik ent ook geen weil,mijn afghaan lag in iedere sloot nooit tegen weil geent en nooit last gehad.
Ik zelf lag vroeger in iedere sloot bij ons (zomers) doken uit de rubberboot zo de sloot in,later waterskieen op de ijssel krijg je ook de nodige slokken goor water binnen en daar zwom je tussen de ratten,en ook wij zijn nooit geent tegen weil,en er nooit ziek van geworden.
Door avalon
Ik zelf heb vroeger ook vaak in sloten gespeeld op blote voeten door een sloot waar ik nu nog niet eens met laarzen in ga. Gezwommen inhet kanaal en ook de nodige slokken binnen gekregen. Mijn broer heeft er ooit een wormbesmetting door opgelopen, ik nooit iets. Voor mijn honden heb ik toch gekozen om wel voor weil te enten, Ik weet niet welk risico groter is. wel of niet enten. Alles heeft zo zijn nadelen. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ze komen te overlijden aan iets waartegen je kan enten. Mocht mijn hond ten gevolge van de enting overlijden zou ik denk ik ook wel iets hebben van had ik het maar niet gedaan. Ik vind in dit geval kiezen tussen twee kwaden moeilijk. Bij twijfel kies ik toch voor enten. Ik heb overigens alleen weil en parvo ge-ent.
Door Ordell
Ik heb Max al 6 jaar niet meer geent, nergens meer tegen, en die zwemt in de zomer overal. Op de een of andere manier zie ik hem gewoon niet ziek worden....

Bij Gino heb ik de 6 en 12 weken geent. Hoogstwaarschijnlijk met het jaar nog, maar da's niet zeker omdat ik misschien naar Tannetje ga voor een titer, en daarna dus ook nooit meer.
Door ducktails
Ik rakel even een oude discussie van mij op nadat ik een verkochte pup ben verloren aan de ziekte van Weil....
Kreeg net telefoontje van een vorig jaar verkochte pup in Zuid Holland.
Hond is vrijdag avond ziek geworden en gister na ernstig lever en nierfalen hebben ze de hond in laten slapen.
Groot verdriet voor de mensen en hier ook natuurlijk.
Hond zwom veel en de mensen dachten dat de hond beschermd was dmv van een enting maar de enting was helaas een jaar oud...
Het is en blijft moeilijk.
Door Kaio
Verschrikkelijk dat een hondje is overleden, sterkte ermee  :'(

Om het nog moeilijker te maken, de enting van weil werkt maar 3 tot 6 maanden.
En maar tegen 2 van de meerdere ziektenverwekkers.
Door yazzie
Maar drie tot zes maanden? Ik dacht dat het een maand duurde na de vaccinatie voordat ze beschermd waren en dat deze zes maanden voor de een en een jaar voor de andere bacterie werkte. Is die periode van drie tot zes maanden een officiële versie? Ik heb ze juist bewust begin april laten enten zodat ze in het zomerseizoen beschermd zouden zijn... En dit jaar (nog) geen entreactie gehad.
Door Lizzy
yazzie schreef: Maar drie tot zes maanden? Ik dacht dat het een maand duurde na de vaccinatie voordat ze beschermd waren en dat deze zes maanden voor de een en een jaar voor de andere bacterie werkte. Is die periode van drie tot zes maanden een officiële versie? Ik heb ze juist bewust begin april laten enten zodat ze in het zomerseizoen beschermd zouden zijn... En dit jaar (nog) geen entreactie gehad.
April/mei is denk ik ook de beste periode. Ik ken echt niemand die z'n hond 2 keer per jaar laat enten. En gezien de nare bijwerkingen van de enting, zou ik dat ook een slecht idee vinden. Maar kun je dus nagaan: bij een slechte enting die maar kort bescherming biedt, zijn er dus nog steeds relatief weinig honden die deze ziekte oplopen. Godzijdank.
Door *Dorothea*
Lizzy schreef: April/mei is denk ik ook de beste periode. Ik ken echt niemand die z'n hond 2 keer per jaar laat enten. En gezien de nare bijwerkingen van de enting, zou ik dat ook een slecht idee vinden. Maar kun je dus nagaan: bij een slechte enting die maar kort bescherming biedt, zijn er dus nog steeds relatief weinig honden die deze ziekte oplopen. Godzijdank.
Nou precies wat ik dacht, want echt niet iedereen laat die vaccinatie in het voorjaar zetten.
Door Lizzy
*Dorothea* schreef: Nou precies wat ik dacht, want echt niet iedereen laat die vaccinatie in het voorjaar zetten.
Mijn eerste honden zijn jarenlang in de winter tegen Weil gevaccineerd :-X
Door Lizzy
*Dorothea* schreef: Ja en toch snap ik het niet hè, want volgens nobivac werkt het echt een jaar. :-\
Ik kan dat artikel even zo snel niet vinden, maar hier in deze link komt uit onderzoek dat het vaccin van eurican 14 maanden bescherming biedt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19179023
Wie weet biedt de enting toch al jarenlang wel echt 12 a 14 maanden bescherming... Dat verklaard dan ook weer een hoop.
Door *Dorothea*
Hier nog een vrij recent artikel
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed
ik heb het belangrijkste even gequote:
How Effective Are Vaccines Against Canine Leptospirosis?
Do They Prevent Development of the Carrier State? What Is the Duration of Immunity after Vaccination?

Current vaccines appear to effectively prevent disease resulting from experimental challenge and to a large degree prevent shedding caused by the serovars in the vaccine. They also protect for at least 12 months.21,78,h Currently available bacterins elicit serogroup-specific immunity, but partial immunity to heterologous serogroups has been documented in some studies.80,130–132 Naturally occurring canine leptospirosis has been reported after vaccination with bivalent serovar Icterohaemorrhagiae and Canicola vaccines.20 The panel is unaware of leptospirosis in dogs that have been fully vaccinated with 4-serovar vaccines, but published data are lacking regarding the incidence of naturally occurring leptospirosis in such dogs. This may partly relate to the difficulty in definitively diagnosing leptospirosis in fully vaccinated dogs.

What Adverse Effects Might Be Associated with Vaccination for Canine Leptospirosis?
Concern has been raised regarding the development of anaphylactoid reactions in dogs after leptospirosis vaccination, especially small breed dogs, although such reactions may occur in any breed. There is anecdotal evidence from veterinarians and industry that the prevalence of these reactions is decreasing, and may be similar to the rate induced by vaccines for other pathogens. In a study of acute vaccine reactions in dogs utilizing a large database, vaccines containing leptospiral antigen were no more reactive than other vaccines for dogs.133

When Should Vaccination Be Recommended for Prevention of Canine Leptospirosis?
Annual vaccination with 4-serovar vaccines is recommended for at-risk dogs, regardless of breed, with the understanding that the definition of “at-risk” may vary geographically. In geographic locations in which infection occurs in urban, backyard dogs, all dogs may be at risk, and the vaccine may be considered part of a core vaccination protocol. In other locations, only dogs that contact wildlife, swim, hunt, or roam on farmland may be at risk.

What Other Preventative Measures Can Be Recommended to Prevent Canine Leptospirosis?
Other methods of prevention include decreased access to potential sources of infection, such as marshy areas and standing water, and minimizing wild animal contact by use of fencing and rodent control.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door