Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
catokatink schreef: Als ik de fokker zou kennen en de moederhond ook dan zou ik rustig een niet geënte pup kopen. Ik kan me de tijd nog heugen dat honden en katten niet geënt werden en dat brokken er nog niet waren. Dat was de "goede oude tijd" toen de wachtkamers van de da nog niet overvol zaten.
Had dat laatste niet meer te maken met het feit dat de meeste mensen geen cent te makken hadden en de huisdieren op de laatste plaats kwamen?
Door conleeuw
catokatink schreef: Als ik de fokker zou kennen en de moederhond ook dan zou ik rustig een niet geënte pup kopen. Ik kan me de tijd nog heugen dat honden en katten niet geënt werden en dat brokken er nog niet waren. Dat was de "goede oude tijd" toen de wachtkamers van de da nog niet overvol zaten.
ja, ik kan mij ook zo'n periode herhinneren, en ook menige pup die aan parvo bezweek, en eigenaren die dan maar een nieuwe pup kochten, want zo duur waren ze toen ook nog niet.........dus, als wij het over de goede oude tijd hebben, laten we dan de elende ook niet vergeten. Ik heb ooit een pup met parvo gehad, en zou het never weer willen meemaken :-\
Door *Dorothea*
Erna schreef: Het kan wel tegen je zin zijn maar in Nederland is het bij wet verplicht om pups te vaccineren tegen parvo en hondenziekte. Toevallig heb ik dat vorige week eens nagevraagd bij het LNV loket.
Hé dat wist ik niet...

Dus als ik een niet gevaccineerde pup zou kopen en die gaat dood aan parvo, dan kan ik de schuld bij de fokker neerleggen?

Ik zou zelf trouwens nooit een pup kopen , die niet gevaccineerd is tegen parvo. Heb de laatste weken 3 pups (broodfok met dubieuze paspoorten) zien sterven aan parvo. Ik moet er niet aan denken dat ik via bv m'n kleren mijn eigen pup zou besmetten.
Door isabelle
hoi,

Bedankt voor de reacties. De pups ga ik sowieso enten en ontwormen en mijn teef is t/m haar 1ste jaar volledig geent. Ik ontworm haar alleen nog een keer voor de zekerheid....
Door catokatink
*Natasja* schreef: Had dat laatste niet meer te maken met het feit dat de meeste mensen geen cent te makken hadden en de huisdieren op de laatste plaats kwamen?
Dat was nog ver voor de tijd van parvo, de vijftiger jaren. Ik weet dat er heel veel mensen waren die toen een hond hadden en ik weet ook dat toen een hond echt niet op de laatste plaats kwam. Wij kregen halverwege de jaren 50 ook een hondje en alles draaide om die hond, ook bij anderen voor zover ik me herinner. Natuurlijk waren er wel mensen bij wie het huisdier op de laatste plaats kwam maar dat heb je nu ook nog wel. Er was ook wel een veearts, daar ging je heen als er iets was. Als ik nu een ongevacineerde pup zou kopen dan zou ik die zelf wel laten enten maar als ik weet bij wie de pup vandaan zou komen dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Vroeger gingen de honden echt niet bij bosjes massaal dood hoor aan griezelige ziekten. Honden kregen gewoon vuile pens (werd ingekuild) , afvalvlees van de slager en een gedeelte van het middag of avond eten, aardappels, groente, vlees, beetje jus, brood. Maar goed, hier komt geen pup meer, onze jongste is een herplaatser, wij zijn de derde eigenaar en ze is al weer een paar jaar bij ons, de volgende zo die er al komt wordt ook een herplaatser.
Door Suzan54
Toen waren er én minder mensen én minder huisdieren én men ging gewoon niet naar de dierenarts.
Men heeft de neiging om nare zaken te vergeten. Maar goed ook maar het menselijke geheugen is niet zo betrouwbaar op dat gebied.
Mijn moeder zei dat haar HTK-kittens vroeger ook nooit wat hadden toen ik een keer in de stress met ziekte zat. Mijn geheugen is blijkbaar beter want ik kon haar zo een rijtje ellende opnoemen wat mijn moeder werkelijk niet meer wist: bijv. dat ik de moederpoes die één kitten van nest zoveel had mogen houden en het kitten van ca. 4/6 weken oud dood aantrof, een andere poes die naar me toekwam, begon te kotsen en ter plaatse doodging. Het plattelandsleven voor katten was en is geen rozengeur en manenschijn. Een snelle dood door het verkeer was nog het beste maar de meeste dieren verdwijnen gewoon. Men zegt dan meestal dat het dier vast wel een beter huisje heeft gevonden. Katten zijn behoorlijk honkvast en helaas krepeerden de meeste 'weglopers' waarschijnlijk ergens in de bosjes aan de gevolgen van kattenziekte, kattenleukemie, verbrijzelde botten, gescheurde maag door het voeren van gebakken spons, elastiek etc.
Door Suzan54
Over de verplichting.
Ben je dit niet verplicht omdat je aangesloten bent bij een vereniging? Ik als kattenfokker wel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door