Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door *Dorothea*
Bieke schreef: Jij schrijft "fabrikant adverteerde met een heel jaar bescherming, maar dat was alleen maar uitgeprobeerd op Canicola". Ik heb altijd begrepen dat de bescherming van het hele jaar ook voor de Icterohaemorrhagiae geldt. Vandaar dat ik me afvroeg waar jij deze data vandaan hebt.

Intervet heeft 3 vaccins waar lepto in zit.
Dit staat op de Fidin bij het aparte vaccin. Een flacon bevat 1 dosis, voor subcutane injectie. Basisvaccinatie: Tweevoudige enting met telkens 1 dosis per dier met een tussentijd van 2-4 weken, vanaf de leeftijd van 8 weken. Herhalingsvaccinatie: jaarlijks met 1 dosis per dier. Een hervaccinatie interval van 6 maanden wordt aangeraden om bescherming te verkrijgen tegen klinische leptospirose veroorzaakt door serovar icterohaemorrhagiae.
Dit staat op lepto+dhppi
Herhalingsvaccinatie: -tegen leptospirose en virale kennelhoest veroorzaakt door canine paraïnfluenzavirus: jaarlijks met 1 dosis per dier. -tegen hondenziekte, hondenhepatitis, canine parvovirus infectie en virale kennelhoest veroorzaakt door canine adenovirus type 2: iedere twee jaar met 1 dosis per dier.
En dit staat op rl
Herhalingsvaccinatie wordt geadviseerd tegen: - Leptospirose: jaarlijkse enkelvoudige enting met één dosis per dier.
Dus tegenstrijdige beweringen.
Uhm Fidin is helemaal niet actueel, die site moet nodig geupdate worden. Bij heel veel geneesmiddelen staan bv registraties die helemaal niet meer kloppen.
In dit geval klopt het ook helemaal niet. Ik heb over dit onderwerp 2 jaar geleden op de voorjaarsdagen met een medewerker van nobivac gesproken. Hij liet mij een studie zien waarin ze zelf hadden aangetoond dat de bescherming tegen icterohemorrhagiae 1 jaar duurt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... s=12860082
Door *Dorothea*
Bieke schreef: Jij schrijft "fabrikant adverteerde met een heel jaar bescherming, maar dat was alleen maar uitgeprobeerd op Canicola".
Hmm ik weet niet welk artikel jij gelezen hebt, maar ik heb hier het artikel liggen uit 2003 gepublicceerd in de Veterinary microbiology van augustus. Deze zin staat daar letterlijk in: For the experimental infection of the dogs, strain Moulton of sv. canicola and strain CF1 of sv. icterohaemorrhagiae were used.
Door *Dorothea*
Bieke schreef: Pfizer geeft koeien wel een vaccinatie tegen meer leptosoorten in Amerika, maar in Nederland heeft hij daarvoor geen vaccin. En dat terwijl koeien wel Leptovrij moeten zijn.
Dit klopt niet. In nederland ben je wettelijk niet verplicht om als rundveehouder vrij te zijn van leptospirose. Er is een vrijwillig bestreidingsprogramma waarbij besmette dieren worden opgespoord en geruimd.
http://www.gddeventer.com/uvindtonsopgddeventerpuntcom
Door *Dorothea*
Bieke schreef: De leptospiren gaan in de buisjes van de nieren zitten en kunnen uitgescheiden worden in de urine. Ik heb een melding gelezen, dat gezonde gevaccineerde honden mensen ziek konden maken.
Hmm, ik ben zeer benieuwd naar deze bron. Het vaccin bevat een geinactiveerde bacterie, hoe gaat deze mij dan ziek maken? Dan mogen ze wel een waarschuwing op het vaccin zetten voor degenen die het toedienen. Hoeveel keer per dag zal zo´n vaccin opgezogen worden, 1000 keer misschien? Ik heb toch nog nooit gehoord dat iemand daar ziek van is geworden, terwijl je toch best wel eens iets op je vingers krijgt als je lucht uit de spuit drukt.
Door *Dorothea*
Bieke schreef: Ik las dat puppies, als ze aan het wisselen zijn en de slijmvliezen in het bekkie dan beschadigd zijn, het risico gewoon groter is. Het lijkt me heel logisch.
Zo´n opmerking dat Weil om die reden vaker voorkomt bij pups stoort mij dus echt enorm. Er worden in het artikel allerlei beweringen gedaan die er staan als zijnde bewezen feiten. Bij nader inzien blijkt het gewoon een verzinsel van de auteur. Hoeveel mensen lezen hier wel niet? En nemen deze informatie klakkeloos over als zijnde de waarheid (zie antwoord van Saskia C.) (en deze opmerking is niet bedoeld is kritiek naar Saskia C.)
Ik vind het prima dat mensen de discussie willen aanzwengelen hoor, ik zit zelf ook nog in dubio over wel/niet enten. Maar ik vind dat je wel juist de feiten weer moet geven zodat mensen weloverwogen een beslissing kunnen nemen.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op do 04 jan 2007, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bieke
De dierenarts, die bij Intervet werkt, heb ik een tijd geleden eens opgebeld. Omdat lepto een dood vaccin is, moeten er hulpstoffen gebruikt worden om dat vaccin te laten werken. Dat zijn adjuvantia. In het rabiesvaccin wordt aluminium gebruikt en een andere fabrikant dan Intervet gebruikt in zijn kennelhoestvaccin ook aluminium.
Bij de andere 2 fabrikanten staat het keurig aangegeven.
Toen ik belde en de dierenarts vroeg wat ze dan als hulpstof in het vaccin stopten, kwam er het antwoord, dat er wel wat thimerosal in zat, maar dat het maar heel weinig was en dat ze het daarom niet vermeldden.
Door Hitam
Dorothea2 schreef: Hmm, ik ben zeer benieuwd naar deze bron. Het vaccin bevat een geinactiveerde bacterie, hoe gaat deze mij dan ziek maken? Dan mogen ze wel een waarschuwing op het vaccin zetten voor degenen die het toedienen. Hoeveel keer per dag zal zo´n vaccin opgezogen worden, 1000 keer misschien? Ik heb toch nog nooit gehoord dat iemand daar ziek van is geworden, terwijl je toch best wel eens iets op je vingers krijgt als je lucht uit de spuit drukt.
Anneke bedoeld dat gevaccineerde honden toch uitscheider kunnen zijn.
Door Thunder
Ik wou Twister dit jaar enkel de weil enting laten geven,maar begin nu toch te twijfelen :-\
Door Truus2
ik heb 2 zwemmers
maar nu toch besloten het risico te gaan lopen .
ik ga niet meer enten  .
ze leven nog grootdeels op brokken (5 dagen )
voor de weerstand krijgen ze van mij kombuchathee .
maar het enten is finito .
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door