Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door eefje
Hoi Lizzy,

bedankt voor je antwoord.
ik bedoelde het ook niet rot maar zit gewoon heel erg in dubio wat te doen.
ik denk dat ik hem deze keer gewoon de hele enting reeks geef die de da voorschrijft en dan volgend jaar opnieuw bekijk wat te doen.
ik heb er nu gewoon de ballen verstand van en weet ook niet wat er veel voorkomt aan ziektes en of het daardoor echt noodzakelijk is om er dan toch voor te enten.
Er staat bijv. dat parvo eigenlijk alleen echt gevaarlijk is voor jonge pups en hele oude hondjes tja en die van mij is geen pup meer.
ik zal het ook eens aan mijn da vragen wat er echt noodzakelijk is.

ook bedankt voor de link.
groetjes eefje
Door eefje
oh ja Ik ben nog even alle pagina's door gaan lezen over entingen.
ik lees dat je voor hondenziekte eigenlijk maar 1keer hoeft te enten in een hondenleven.
hcc/leverziekte 1x in de 2jaar
parvo 1xin de 2jaar

en weil is dan eigenlijk de enige die jaarlijks moet mits je het nodig vind.

begrijp ik het zo goed?
want dan ga ik echt pas in mei voor weil en doe ik volgend jaar wel verder kijken wat betreft de andere ziektes.

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: oh ja Ik ben nog even alle pagina's door gaan lezen over entingen.
ik lees dat je voor hondenziekte eigenlijk maar 1keer hoeft te enten in een hondenleven.
hcc/leverziekte 1x in de 2jaar
parvo 1xin de 2jaar

en weil is dan eigenlijk de enige die jaarlijks moet mits je het nodig vind.

begrijp ik het zo goed?
want dan ga ik echt pas in mei voor weil en doe ik volgend jaar wel verder kijken wat betreft de andere ziektes.

groetjes eefje
Nou, het ligt wel genuanceerder dan dat. Helaas.

Weil is een bacterie. En ja, de enting biedt maar maximaal 1 jaar bescherming. Parvo, Hondenziekte en HCC zijn virussen. En daar ligt het gecompliceerder.

Kijk, er zijn dierenartsen die zeggen dat hondenziekte en parvo en hcc maar een paar keer geent hoeven te worden en daarna alle drie levenslang bescherming bieden. Nu is er ook wel data die aantoont dat entingen die goed "gepakt" hebben 3 en misschien 5 en misschien 7 en misschien levenslang bescherming bieden. Maar, echt goed onderzoek is er blijkbaar nog niet naar gedaan.

Het is ook erg moeilijk om het te meten. Want, met een titersbepaling bepaal je wel of er antistoffen aanwezig zijn (en die zitten er door de enting OF doordat de hond met de ziekte in aanraking is geweest) maar je meet daarmee hoogstwaarschijnlijk niet alles. Er bestaat waarschijnlijk ook nog zoiets als geheugencellen. Wanneer er dus geen antistoffen meer in het bloed aanwezig zijn en wanneer de hond wel geent is en wanneer de hond met de ziekte in aanraking komt, dan "denken" de geheugencellen "hee, deze ziekte ken ik! Die heb ik eerder 'gezien' ik ga antistoffen aanmaken". Maar, die geheugencellen zijn dus niet meetbaar.... Helaas..... Maar goed, in principe is het dus zo dat ook een titersbepaling niet alles zegt. In feite kan het dus zo zijn dat je hond geen titers heeft voor parvo/hondenziekte maar dat hij om de donder nog wel beschermt is omdat de geheugencellen de ziekte wel kennen.... Helemaal weten doen we het gewoon niet en daarom vinden mensen het prettig om een titersbepaling te doen om te kijken of er nog genoeg antistoffen aanwezig zijn. Als deze te laag zijn, zou je dus opnieuw kunnen enten (met bijv. alleen een parvo en hondenziekte vaccin. Wat je met hcc moet... dat weet ik ook niet, daar kun je geen titersbepaling voor doen. Nu schijnt hcc niet vaak meer voor te komen).

Maar goed, omdat Vanguard een registratieduur heeft voor 1 jaar (volgens mij) voor parvo, hondenziekte en hcc: moet je in feite ieder jaar enten. Zeggen ze bij Vanguard. Nobivac heeft een registratieduur van 2 jaar (en ze zijn bezig met een drie jarige registratie dus ga er maar vanuit dat het tenminste 3 jaar bescherming biedt) voor parvo, hondenziekte, hcc. En dus zeggen zij: iedere 2 (3) jaar enten.

In feite staan deze twee dus lijnrecht tegenover elkaar. De gemiddelde dierenarts zal zeggen dat de vaccin-fabrikanten gelijk hebben. En dus biedt de enting maar 1 of 2 of maximaal 3 jaar bescherming.

De niet-gemiddelde dierenarts (vaak de wat meer holistische dierenartsen) is of de eerste mening aangedaan of zit ergens tussen in de eerste mening (levenslange bescherming) en 2de mening in.

En nou mag jij jouw eigen mening vormen ;D. En ik zou zeggen: doe dat op basis van kennis! Ik weet niet hoe je Engels is? Deze email groep is erg goed: http://groups.yahoo.com/group/BeyondVaccination/

Christie Keith, de listowner heeft erg veel kennis van zaken. Zij heeft ook een geweldige website: http://www.caberfeidh.com/HHC.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 05 okt 2005, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eefje
hmmm,drama !
je moet maar net weten wat er allemaal bedoelt word.
ik ga die site eens op mijn gemak bekijken.

mijn mening is nu: ik ga pas in mei en dan alleen voor weil.
ik ga dan volgend jaar pas weer voor de andere entingen,dan moet de oudere hond van mijn moeder ook dus dan gaan ze samen.
er zijn honden die nooit geent zijn en die worden hartstikke oud en net zoals de katten van mijn moeder zijn ook alleen het 1e jaar geent en verder nooit meer en zijn allemaal al rond de 10jaar en mankeren nooit wat(komen ook niet buiten hoor)de oudste is in mei op 17jaar overleden aan kanker.

ik heb het beste met mijn dieren voor en als hij dan toch ziek word doordat ik niet geent heb dan heb ik dat in ieder geval met de beste bedoeling gedaan en niet omdat ik het niet waard vind ofzo.

bedankt voor al je info,fijn dat je wilde helpen!

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: hmmm,drama !
je moet maar net weten wat er allemaal bedoelt word.
ik ga die site eens op mijn gemak bekijken.

mijn mening is nu: ik ga pas in mei en dan alleen voor weil.
ik ga dan volgend jaar pas weer voor de andere entingen,dan moet de oudere hond van mijn moeder ook dus dan gaan ze samen.
er zijn honden die nooit geent zijn en die worden hartstikke oud en net zoals de katten van mijn moeder zijn ook alleen het 1e jaar geent en verder nooit meer en zijn allemaal al rond de 10jaar en mankeren nooit wat(komen ook niet buiten hoor)de oudste is in mei op 17jaar overleden aan kanker.

ik heb het beste met mijn dieren voor en als hij dan toch ziek word doordat ik niet geent heb dan heb ik dat in ieder geval met de beste bedoeling gedaan en niet omdat ik het niet waard vind ofzo.

bedankt voor al je info,fijn dat je wilde helpen!

groetjes eefje
Ja, lastige materie he! Ik vind het ook heel moeilijke materie hoor... Ben me nu door het boek "Immuniuzation, history, ethics, law and health" van Catherine JM Diodati aan het worstelen. Valt niet mee hoor.....

Maar goed, ja, er worden honden die niet geent zijn oud. Maar dit zou even goed in het plaatje "mijn opa rookte en zoop en is 90 geworden" kunnen passen... Er gaan toch nog steeds wel puppies en volwassen honden dood aan parvo en hondenziekte....
Door danielle1980
Maar goed, ja, er worden honden die niet geent zijn oud. Maar dit zou even goed in het plaatje "mijn opa rookte en zoop en is 90 geworden" kunnen passen... Er gaan toch nog steeds wel puppies en volwassen honden dood aan parvo en hondenziekte....
maar zijn die dan geent vraag ik me af, want echt bijna alle mensen die ik ken enten hun honden gewoon elk jaar. :-\
Door eefje
ik ent wel alleen niet elk jaar,als de enting 2jaar geldig zou zijn is het onzin om elk jaar te enten dus dan ga ik gewoon elke 2jaar,toch geent maar niet te gek.

groetjes eefje
Door Lizzy
danielle1980 schreef: maar zijn die dan geent vraag ik me af, want echt bijna alle mensen die ik ken enten hun honden gewoon elk jaar. :-\
Ik denk beide. Uit puppy-farms schijnen toch wel bij regelmatig ongevaccineerde puppies aan parvo dood te gaan.

Ik ken trouwens zat mensen die nooit enten en nooit geent hebben. En meestal is hun beslissing in de verste verte niet gebaseerd op kennis over wel of niet vaccineren.....
Door eefje
Nou gister bij de da geweest met de oudere hond (hij heeft een tumor :'( )goedaardig wel maar toch.

gelijk even gevraagd over de entingen en hoe hij erover dacht.
hij zegt(niet dat ik het er mee eens ben) dat het hele verhaal van niet enten uit amerika komt omdat ze daar met zwaardere verschijnselen te maken hebben na het enten(bijwerkingen)

ook zegt hij dat hondenziekte en parvo het beste elk jaar gedaan kan worden totdat de hond 3is en dan om het jaar en dan als de hond rond een jaar of 10 is weer elk jaar.
nou ik denk dat ik het gewoon dit jaar wel doe(volgende maand) en dan volgend jaar alleen weil en parvo(hij zegt dat ie niet apart kan enten)
maar misschien bedenk ik me wel als ik alle info doorgelezen heb en ent ik niet volgend jaar.
Hondenziekte doe ik in ieder geval niet meer.
Nou ja als iemand nog wil reageren op het verhaal van de da prima graag zelfs ;D
verder was hij het wel met me eens dat als bewezen is dat het helemaal niet nodig is dat je het dan ook niet moet doen maar hij is nog niet geheel overtuigt dat er geen noodzaak is om te enten dus blijft hij het schema volhouden totdat hij het sein krijgt dat het minder kan.

reacties....... :P

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: Nou gister bij de da geweest met de oudere hond (hij heeft een tumor :'( )goedaardig wel maar toch.
He bah, wat vervelend voor je.....
gelijk even gevraagd over de entingen en hoe hij erover dacht.
hij zegt(niet dat ik het er mee eens ben) dat het hele verhaal van niet enten uit amerika komt omdat ze daar met zwaardere verschijnselen te maken hebben na het enten(bijwerkingen)
Want? Reageren Amerikaanse honden slechter op entingen als Europese honden? Hoe verzint hij het! Mijn DA kwam ook al met zo'n wazig verhaal dat er in Amerikaanse entingen kwik bevat en in de Nederlandse entingen geen kwik te vinden is. Alsof de zware metalen de enige ernstig gevaarlijke factor is van het enten...
ook zegt hij dat hondenziekte en parvo het beste elk jaar gedaan kan worden totdat de hond 3is en dan om het jaar en dan als de hond rond een jaar of 10 is weer elk jaar.
Heeft hij dit onzinnige schema zelf uit zijn duim gezogen? Heeft hij een fatsoenlijke uitleg waarom hij een voorstander voor dit schema is? Want ik ben wel erg benieuwd naar de gedachtegang hierachter. Hij vaccineert zeker sowieso niet met Nobivac? Want als ie dat zou doen, dan zou hij al helemaal niet met zo'n inzinnig schema aankomen.... Overigens, de meeste DA's die hier een beetje over na hebben gedacht (enten) stoppen juist met het enten van oudere honden (boven de 8 jaar).
ou ik denk dat ik het gewoon dit jaar wel doe(volgende maand) en dan volgend jaar alleen weil en parvo(hij zegt dat ie niet apart kan enten)
maar misschien bedenk ik me wel als ik alle info doorgelezen heb en ent ik niet volgend jaar.
Hondenziekte doe ik in ieder geval niet meer.
Nou ja als iemand nog wil reageren op het verhaal van de da prima graag zelfs ;D
verder was hij het wel met me eens dat als bewezen is dat het helemaal niet nodig is dat je het dan ook niet moet doen maar hij is nog niet geheel overtuigt dat er geen noodzaak is om te enten dus blijft hij het schema volhouden totdat hij het sein krijgt dat het minder kan.

reacties....... :P

groetjes eefje
Ik ben er niet geheel van overtuigt dat hij dat werkelijk denkt.... Het is nogal een aderlating voor elke DA om minder te gaan vaccineren.....

En ik zal het je sterker vertellen: dit schema liet ik mij niet door de neus boren. En als ie niet met Nobivac vaccineert, zou ik sowieso al helemaal nooit meer mijn honden bij de man laten enten (want nogmaals, Nobivac heeft tenminste een fatsoenlijke registratie-duur).

Maar ehhhh... Een dierenarts die Parvo en Weil niet apart kan enten? Niet apart WIL enten zeker? Weil is prima apart te enten! Zowel Nobivac als Vanguard als Merial als Virbac hebben een losse enting voor Weil. Kijk zelf maar: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NCAOOOL ... Leptospira

Dus Eefje: laat je geen knollen voor citroenen verkopen en zoek een andere DA voor je entingen!
Door eefje
oh nou dan ga ik dat vragen waar hij mee ent en dan ga ik ook vragen of ie niet met nobivac kan enten.

hij zegt dat ze in amerika zwaardere entstoffen gebruiken,kweet niet precies meer wat er nou anders was maar geloof dat ze agressiever waren ofzo?

hij wil het ene jaar de cocktail met alles erop en eraan en dan het jaar erna alleen parvo en weil samen.

als ik het goed heb vaccineert hij met vanguard.
ik ga hem eens bellen en vragen of hij wel nobivac kan bestellen.

waarom stoppen na 8jaar?
ivm immuun zijn voor....

andere da word lastig want de rest zijn helemaal kwakzalvers,die rekenen wel maar doen niks,onnodige testen en geen goed advies en als zij het dan niet weten moet je hondje maar naar utrecht nou echt niet dus he voor een beetje diarree ofzo...... ::)

ik ga het gewoon eens voorleggen bij de da en kijken wat ie zegt.
groetjes eefje
Door eefje
ik heb gebeld......

ze enten alleen maar met vanguard en gaan niet speciaal voor mij nobivac bestellen want dan moeten ze een doos van 25stuks kopen.

ook kunnen ze parvo en weil niet apart enten(zal wel liggen aan de bestellijst)

nou dan ga ik de da's maar eens afbellen om te vragen hoe en met wat zij enten want ik wil eigenlijk helemaal niet meer enten en zeker niet te veel.

hij raadde dus wel aan om bij mijn ex pup de jaarlijkse enting nu wel te doen omdat dat de 1e jaarlijkse enting pas is.

groetjes eefje
Door Nelly
Nou Lizzy, ook mijn da beweert dat hij Weil en Parvo alleen in combi kan enten. Overigens blijf ik het een moeilijke materie vinden, het al of niet enten.Mijn zusje bijv, heeft een JR van inmiddels 14 jaar oud en een kruising Rottweiler/ Bordeaux Dog van ca. 4 jaar. M'n zusje laat 2x enten, 1 x als pup en een jaar daarna nog eens. Dan nooit meer. Ze heeft honden verloren door ongelukken (doodrijden, doodschieten door jagers en zelfs een die 's winters onder het ijs terecht kwam en verdronk) maar nog nooit aan Hondenziekte, Weil, Parvo of welke besmettelijke hondenziekte dan ook. Katten heeft ze momenteel niet, maar wel gehad en die liet ze zelfs helemaal niet enten. We komen gewoon regelmatig bij elkaar over de vloer, ook als 1 van ons een pup of kitten heeft. Nooit problemen gehad met zieke dieren of zo. Ben zelf meer zo'n type van neem liever het zekere voor het onzekere, maar zij is daar nogal lakoniek in. En ja, wie doet het nou goed? :-\
Door eefje
hihi ik ga voor je zus ;) het staat mij gewoon meer aan om niet te enten .

die ex pup van mij is ook geent en heeft toch last van kennelkuch(gaat al veeeel beter) maar toch heb ik het eerste jaar al meer bij de da gezeten dan dat bijv.mijn moeders hond in 10jaar bij de da is geweest.
overigens is die wel elk jaar geent maar is gewoon een bikkel.
daar mijn ex pup dus wat gevoeliger is vind ik het ook moeilijk maar ja wat is goed,is ie gevoeliger door de entingen of is ie gevoeliger straks zonder entingen?

onze katten zijn ook nooit meer geent na het 1e jaar en nog nooit ziek geweest.
mijn moeder doet vrijwilligerswerk in een kattenasiel waar veel ziektes voorkomen en nog nooit heeft 1 van onze katten het opgelopen.

ik vind het ook heel moeilijk maar ik wil gewoon geen cocktail meer klaar >:(

denk denk denk oh wat moeilijk.

groetjes eefje
Door Lizzy
Nelly schreef: Nou Lizzy, ook mijn da beweert dat hij Weil en Parvo alleen in combi kan enten.
Dat komt dan omdat hij alleen combi-entingen heeft en het verdomd om andere entingen te bestellen (en niet omdat ze niet zouden bestaan). Losse Weil entingen bestaan gewoon. Punt. Je kunt dat zelf in de lijst zien waar ik zojuist de URL van gegeven hebt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door