eefje schreef:
oh ja Ik ben nog even alle pagina's door gaan lezen over entingen.
ik lees dat je voor hondenziekte eigenlijk maar 1keer hoeft te enten in een hondenleven.
hcc/leverziekte 1x in de 2jaar
parvo 1xin de 2jaar
en weil is dan eigenlijk de enige die jaarlijks moet mits je het nodig vind.
begrijp ik het zo goed?
want dan ga ik echt pas in mei voor weil en doe ik volgend jaar wel verder kijken wat betreft de andere ziektes.
groetjes eefje
Nou, het ligt wel genuanceerder dan dat. Helaas.
Weil is een bacterie. En ja, de enting biedt maar maximaal 1 jaar bescherming. Parvo, Hondenziekte en HCC zijn virussen. En daar ligt het gecompliceerder.
Kijk, er zijn dierenartsen die zeggen dat hondenziekte en parvo en hcc maar een paar keer geent hoeven te worden en daarna alle drie levenslang bescherming bieden. Nu is er ook wel data die aantoont dat entingen die goed "gepakt" hebben 3 en misschien 5 en misschien 7 en misschien levenslang bescherming bieden. Maar, echt goed onderzoek is er blijkbaar nog niet naar gedaan.
Het is ook erg moeilijk om het te meten. Want, met een titersbepaling bepaal je wel of er antistoffen aanwezig zijn (en die zitten er door de enting OF doordat de hond met de ziekte in aanraking is geweest) maar je meet daarmee hoogstwaarschijnlijk niet alles. Er bestaat waarschijnlijk ook nog zoiets als geheugencellen. Wanneer er dus geen antistoffen meer in het bloed aanwezig zijn en wanneer de hond wel geent is en wanneer de hond met de ziekte in aanraking komt, dan "denken" de geheugencellen "hee, deze ziekte ken ik! Die heb ik eerder 'gezien' ik ga antistoffen aanmaken". Maar, die geheugencellen zijn dus niet meetbaar.... Helaas..... Maar goed, in principe is het dus zo dat ook een titersbepaling niet alles zegt. In feite kan het dus zo zijn dat je hond geen titers heeft voor parvo/hondenziekte maar dat hij om de donder nog wel beschermt is omdat de geheugencellen de ziekte wel kennen.... Helemaal weten doen we het gewoon niet en daarom vinden mensen het prettig om een titersbepaling te doen om te kijken of er nog genoeg antistoffen aanwezig zijn. Als deze te laag zijn, zou je dus opnieuw kunnen enten (met bijv. alleen een parvo en hondenziekte vaccin. Wat je met hcc moet... dat weet ik ook niet, daar kun je geen titersbepaling voor doen. Nu schijnt hcc niet vaak meer voor te komen).
Maar goed, omdat Vanguard een registratieduur heeft voor 1 jaar (volgens mij) voor parvo, hondenziekte en hcc: moet je in feite ieder jaar enten. Zeggen ze bij Vanguard. Nobivac heeft een registratieduur van 2 jaar (en ze zijn bezig met een drie jarige registratie dus ga er maar vanuit dat het tenminste 3 jaar bescherming biedt) voor parvo, hondenziekte, hcc. En dus zeggen zij: iedere 2 (3) jaar enten.
In feite staan deze twee dus lijnrecht tegenover elkaar. De gemiddelde dierenarts zal zeggen dat de vaccin-fabrikanten gelijk hebben. En dus biedt de enting maar 1 of 2 of maximaal 3 jaar bescherming.
De niet-gemiddelde dierenarts (vaak de wat meer holistische dierenartsen) is of de eerste mening aangedaan of zit ergens tussen in de eerste mening (levenslange bescherming) en 2de mening in.
En nou mag jij jouw eigen mening vormen

. En ik zou zeggen: doe dat op basis van kennis! Ik weet niet hoe je Engels is? Deze email groep is erg goed:
http://groups.yahoo.com/group/BeyondVaccination/
Christie Keith, de listowner heeft erg veel kennis van zaken. Zij heeft ook een geweldige website:
http://www.caberfeidh.com/HHC.htm