conleeuw schreef:
Dus er zijn wel degelijk nuances van zwart en wit ook als het bij inenten komt.
quote van Lizzy:
"Met andere woorden: het ligt ook veel genuanceerder als wat jij hier beschrijft"
Nou heb jij mij niet horen zeggen dat jij absoluut moet inenten, alleen dat het niet helemaal zo zwart wit is. Zie mijn quote.
Eigenlik schrijf ook jij dat het niet zwart wit is.
Jij ent jezelf niet in tegen griep, maar er zijn zeker delen van de bevolking die het wel zou moeten doen. Oud en chronisch ziek. Natuurlijk blijf ook de griep enting eigen verantwoordelijkheid en keuze, maar ze worden wel geadviseerd het wel te doen.
Jij adviseer mensen dat het reinste onzin is hun honden in te enten voor een tweetal honden ziekten, ik zeg het ligt niet zo zwart wit. Er komt meer bij kijken, wat ik ook schreef is Jong, oud en ziekelijk zijn voorbeelden van honden die zouden moeten overwegen om in te enten.
Ik zeg niet dat het absoluut moet, wel dat er omstandigheden zijn waar het overwegen waard is.
Ok Rabies had ik mischien niet als voorbeeld moeten gebruiken, maar dat is wat ik bedoelden met inenten voor de profijt van de hele populatie. Een iemand beslist niet in te enten, hun honden krijgen Rabies en worden geruimd, en mijn altijd ingeente honden worden ook geruimd.
Uiteraard is het niet te vergelijken met een uitbraak van Kennel hoest, overiginds is de een virus en de ander Bacterie waar ook al een grote verschil in ligt. Inentingen tegen virussen is veel langer (al dan niet levenslang) geldig, terwijl inentingen tegen bacterien (kennel hoest) zeer beperkt geldig is.
Daniela Orsini is immunologe en een moeder en schrijft een aantal dingen over de bevindingen van Viera Scheibner: Vera Scheibner is geen arts en al helemaal niet gepromoveerd op een immunologisch onderwerp. Zij is doctor in de micropaleontologie; dat is een wetenschap die zich bezighoudt met fossiele planten en dieren.
Ook niet alles wat Ronald Schultz schrijft blijkt even logisch. Zo adviseert hij bijvoorbeeld om in te entent tegen(Canine Infectious Hepatitis) op leeftijd ongeveer 12-14 weken, alleen zegt hij zelf ook dat er al meer dan 20 jaar geen uitbraak (In USA) meer is geweest van CIH , dus waarom dan alsnog inenten?
En dan nog zegt hij over Kennel hoest
"Most pet dogs that do not live in breeding kennels, are not boarded, do not go to dog shows and have only occasional contact with dogs outside their immediate family," Schultz recommends, "rarely need to be vaccinated or re-vaccinated for kennel cough."”
Dus ook hij stelt dat er omstandigheden zijn waar een hond mogelijk wel voor Kennel hoest zouden moeten worden ge-ent. Ook hier geen zwart wit.
Verder schreef hij in een artikel:
“Some dogs do develop pneumonia or other complications from kennel cough. I consider this to be rare, and also a sign that the dog had a pre-existing susceptibility to respiratory problems. However, it's important to realize that the risk, even if rare, does exist, when deciding on a course to follow as regards kennel cough vaccination. “
Wel hebben we natuurlijk veel aan Schultz te danken, meden dankzij hem is het nu zo dat officieel de entings schema is aangepast, en dat is wel zo goed.