Retrievers schreef:Het probleem met het woud is dat je de ontlasting op moet sturen in een zakje, dit snachts en overdag nog in het zakje zit en dan aankomt bij het woud, dit ook niet meteen open wordt gemaakt maar even wordt opgeslagen om dit eventueel een paar uur later te onderzoeken. De ontlasting moet dan alsnog een nacht in water staan. En dan heb ik het niet over dat de ontlasting in de zomer in een hete brievenbus en postnl bus vervoerd wordt. Op websites over de baermann test staat zelf dat de ontlasting met speciale koelboxen vervoerd moeten worden als dit niet meteen getest kan worden. Het liefst moet het zo snel mogelijk/meteen onderzocht worden als het uit de hond komt.
Dit ligt gelukkig wel iets genuanceerder. Ik heb de ontlasting van Linga op dinsdagochtend naar mijn dierenarts gebracht, die was toen vers maar is pas woensdagavond met de baermann techniek 'geprepareerd' en eerste kerstdag zagen we de larfjes vrolijk rondzwemmen.
Voor het primaire onderzoek heb ik ook ontlasting aan mijn dierenarts gegeven, dit heeft daar de hele dag gestaan, is 's nachts met de koerier naar UU vervoert, is daar in de ochtend geprepareerd en na 24 uur gestaan te hebben (want het moet liefst 24 uur staan!) werden er vrolijk nog levende larven aangetroffen.
Er is trouwens ook een spiksplinternieuwe SNAP test! Die is iets minder betrouwbaar als 3 keer ontlasting achter elkaar controleren met de baermann methode maar toch zeer betrouwbaar (aldus UU). Ik heb geen idee wat die snaptest kost maar stel dat is 40 euro, is dat toch 20 euro goedkoper dan 3 keer ontlasting opsturen. Ik weet er het fijne nog niet van, mijn dierenarts zou er achteraan gaan.
Vandaar dat ik deze testen niet echt vertrouw.
Ik heb een microscoop gekocht van €85 (https://www.conrad.nl/nl/bresser-optik- ... 25709.html)
Dit moet een monoculaire zijn die minstens 10x10 moet kunnen inzoomen.
Wicher Holland is diegene die de mensen van de Universiteit Utrecht jarenlang heeft opgeleid voor parasitaire onderzoeken. Ik zou toch denken dat hij weet wat hij doet. En bovendien wordt hij zeer aanbevolen door UU om de Franse hartworm test uit te laten voeren. Ik denk dat dit wel goed zit. En volgens mij kun je de envelop in de medische postbus kiepen. Maar goed, dan nog kun je net voor het legen de poep op de post gooien en dan is het de volgende morgen bij Wicher en collega's. Hij zet het daar direct in hoor.
Ik zou zeggen, zorg er voor dat je hond niet overal aan eet/ruikt als je ergens wandelt (onze honden concentreren zich gelukkig merendeels op de tennisballen).
Kijk het zelf na met verse poep en een goede microscoop, lees je ook meerdere dagen in! Niet iets wat je van 1 pagina leest.
Laat je hond niet uit waar veel andere honden komen (onze honden hebben een eigen stukje kunstgras van 3 bij 3 meter in de tuin) ook omdat hier teveel valse honden lopen. (Ook wandelen we in bossen/strand/weiland) hier poepen toch minder honden dan de grasstukjes tussen de huizen, waar de meeste hondeneigenaren wandelen.
Geef je hond het beste eten (Barf) en vul dit aan met kokosolie, wortelen, knoflook en pompoenpitten. (allemaal hebben ze goede eigenschappen om het onaangenaam te maken voor de wormen)
Ik ben ook momenteel aan het kijken naar het product Puur parasiet balans (https://www.nmlhealth.com/puur/puur-par ... alans-60-c), dit is natuurlijk en verhoogt de weerstand in de darmen.
Ga met iedere medische/gedrags verandering van je hond meteen naar de dierenarts! Wacht hier niet mee. Leg ook uit dat je eventueel niet inent/ontwormt, ect..
En als je zelf iets vindt je dierenarts vragen voor advies, als je een foto kan maken van hetgeen je hebt gevonden (de meeste microscopen kunnen dit tegenwoordig).
Je tennisbal valt op een klein slakje, slakje blijft er aan vast plakken, hond pakt tennisbal, krijgt besmet slakje binnen en klaar is je verhaal.
Als je in de Randstad woont zoals ik, heb je helaas geen keuze om in een dunbevolkt gebied te gaan wandelen. Dus dat is Utopisch.
Ruiken is zo ongeveer het allerbelangrijkste dat een hond kan en doet. Bovendien krijgt je hond geen besmetting van het ruiken aan een slak. Hij moet de besmette slak echt binnen krijgen. En ik zou ze dan alle vier een muilkorf om moeten doen. En dan kunnen ze niet eens meer die leuke tennisbal vastpakken... Het moet natuurlijk wel leuk blijven, wandelen met je hond in de natuur.
Mijn honden hebben nog nooit anders gegeten dan BARF, sterker nog, Linga is 2de generatie BARF. En toch besmet.
Heel eerlijk gezegd vind ik het een beetje griezelig om iedereen maar ongetraind achter een microscoop te zetten. En te hopen dat mensen wel weten wat ze zien. Of niet zien. Het is nog best een kunst hoor, te snappen hoe een microscoop werkt en te weten hoe je te werk moet gaan. Leuk dat iedereen zelf gaat zitten studeren maar ik zou toch wel aan willen bevelen om de ontlasting ook zo nu en dan te laten controleren door Het Woud of UU. Zeker als je in een risicogebied woont en je hond risicogedrag vertoont.
Overigens hebben wij besloten dat als Linga binnen het jaar weer besmet raakt, wij haar onder een paraplu gaan laten wandelen. Wat zoveel betekent als dat er dan iedere maand gif op gaat. Haar longen zijn genoeg geraakt door die etters. Maar, om erachter te komen of dit toch meer een toevalstreffer is of niet grijpen we niet direct naar het gif, maar gaan we het komend jaar mestcontroles laten uitvoeren.