Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door AnoukFrodo
Doranto schreef:Daarom ga ik ook zélf proberen de Baermann test uit te voeren. Die schijnt niet zo moeilijk te zijn. Dan kan ik het zo vaak doen als ik zelf wil. Het moeilijkste is het herkennen van de worm denk ik, maar dat kan ik leren.
Een microscoop die bruikbaar is, hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Ik heb er eentje van iemand gekregen, die waarschijnlijk enkele jaren terug voor een paar tientjes bij de Aldi is gekocht. Als ik die persoon zie, zal ik eens vragen waar hij hem gekocht heeft.
Hier staat het e.e.a. uitgelegd: http://veterinarymedicine.dvm360.com/ba ... =canonical
Doranto je zou me erg blij maken als je hier een handleiding over zou kunnen opstellen als je helder hebt hoe je een test thuis kan uitvoeren. Ik zou graag zelf onderzoek willen gaan doen. Ik snap dat er jaren aan expertise aan vooraf gaan voor je een echte professionals bent, maar ben bereid om me er grondig in te verdiepen waar nodig. (De gene die nu met redenen komen waarom dit geen goed idee is en opsturen naar het woud beter is, ik stap niet zonder een stevig stuk gezond verstand over op zelf testen)
Door Lizzy
Ik denk eerlijk gezegd dat we met elkaar wel een beetje op moeten passen dat we niet allemaal onprofessioneel thuis gaan zitten knutselen. Dit is te belangrijk om te missen, de diagnose. Ik zou het daarom in z'n geheel niet onverstandig vinden als mensen die thuis knutselen toch een paar keer per jaar de boel laten controleren door bijv. Het Woud....
Door Retrievers
Het probleem met het woud is dat je de ontlasting op moet sturen in een zakje, dit snachts en overdag nog in het zakje zit en dan aankomt bij het woud, dit ook niet meteen open wordt gemaakt maar even wordt opgeslagen om dit eventueel een paar uur later te onderzoeken. De ontlasting moet dan alsnog een nacht in water staan. En dan heb ik het niet over dat de ontlasting in de zomer in een hete brievenbus en postnl bus vervoerd wordt. Op websites over de baermann test staat zelf dat de ontlasting met speciale koelboxen vervoerd moeten worden als dit niet meteen getest kan worden. Het liefst moet het zo snel mogelijk/meteen onderzocht worden als het uit de hond komt.

Vandaar dat ik deze testen niet echt vertrouw.
Ik heb een microscoop gekocht van €85 (https://www.conrad.nl/nl/bresser-optik- ... 25709.html)
Dit moet een monoculaire zijn die minstens 10x10 moet kunnen inzoomen.

Ik zou zeggen, zorg er voor dat je hond niet overal aan eet/ruikt als je ergens wandelt (onze honden concentreren zich gelukkig merendeels op de tennisballen).
Kijk het zelf na met verse poep en een goede microscoop, lees je ook meerdere dagen in! Niet iets wat je van 1 pagina leest.
Laat je hond niet uit waar veel andere honden komen (onze honden hebben een eigen stukje kunstgras van 3 bij 3 meter in de tuin) ook omdat hier teveel valse honden lopen. (Ook wandelen we in bossen/strand/weiland) hier poepen toch minder honden dan de grasstukjes tussen de huizen, waar de meeste hondeneigenaren wandelen.
Geef je hond het beste eten (Barf) en vul dit aan met kokosolie, wortelen, knoflook en pompoenpitten. (allemaal hebben ze goede eigenschappen om het onaangenaam te maken voor de wormen)
Ik ben ook momenteel aan het kijken naar het product Puur parasiet balans (https://www.nmlhealth.com/puur/puur-par ... alans-60-c), dit is natuurlijk en verhoogt de weerstand in de darmen.
Ga met iedere medische/gedrags verandering van je hond meteen naar de dierenarts! Wacht hier niet mee. Leg ook uit dat je eventueel niet inent/ontwormt, ect..
En als je zelf iets vindt je dierenarts vragen voor advies, als je een foto kan maken van hetgeen je hebt gevonden (de meeste microscopen kunnen dit tegenwoordig).
Door Lizzy
Retrievers schreef:Het probleem met het woud is dat je de ontlasting op moet sturen in een zakje, dit snachts en overdag nog in het zakje zit en dan aankomt bij het woud, dit ook niet meteen open wordt gemaakt maar even wordt opgeslagen om dit eventueel een paar uur later te onderzoeken. De ontlasting moet dan alsnog een nacht in water staan. En dan heb ik het niet over dat de ontlasting in de zomer in een hete brievenbus en postnl bus vervoerd wordt. Op websites over de baermann test staat zelf dat de ontlasting met speciale koelboxen vervoerd moeten worden als dit niet meteen getest kan worden. Het liefst moet het zo snel mogelijk/meteen onderzocht worden als het uit de hond komt.
Dit ligt gelukkig wel iets genuanceerder. Ik heb de ontlasting van Linga op dinsdagochtend naar mijn dierenarts gebracht, die was toen vers maar is pas woensdagavond met de baermann techniek 'geprepareerd' en eerste kerstdag zagen we de larfjes vrolijk rondzwemmen.

Voor het primaire onderzoek heb ik ook ontlasting aan mijn dierenarts gegeven, dit heeft daar de hele dag gestaan, is 's nachts met de koerier naar UU vervoert, is daar in de ochtend geprepareerd en na 24 uur gestaan te hebben (want het moet liefst 24 uur staan!) werden er vrolijk nog levende larven aangetroffen.

Er is trouwens ook een spiksplinternieuwe SNAP test! Die is iets minder betrouwbaar als 3 keer ontlasting achter elkaar controleren met de baermann methode maar toch zeer betrouwbaar (aldus UU). Ik heb geen idee wat die snaptest kost maar stel dat is 40 euro, is dat toch 20 euro goedkoper dan 3 keer ontlasting opsturen. Ik weet er het fijne nog niet van, mijn dierenarts zou er achteraan gaan.
Vandaar dat ik deze testen niet echt vertrouw.
Ik heb een microscoop gekocht van €85 (https://www.conrad.nl/nl/bresser-optik- ... 25709.html)
Dit moet een monoculaire zijn die minstens 10x10 moet kunnen inzoomen.
Wicher Holland is diegene die de mensen van de Universiteit Utrecht jarenlang heeft opgeleid voor parasitaire onderzoeken. Ik zou toch denken dat hij weet wat hij doet. En bovendien wordt hij zeer aanbevolen door UU om de Franse hartworm test uit te laten voeren. Ik denk dat dit wel goed zit. En volgens mij kun je de envelop in de medische postbus kiepen. Maar goed, dan nog kun je net voor het legen de poep op de post gooien en dan is het de volgende morgen bij Wicher en collega's. Hij zet het daar direct in hoor.
Ik zou zeggen, zorg er voor dat je hond niet overal aan eet/ruikt als je ergens wandelt (onze honden concentreren zich gelukkig merendeels op de tennisballen).
Kijk het zelf na met verse poep en een goede microscoop, lees je ook meerdere dagen in! Niet iets wat je van 1 pagina leest.
Laat je hond niet uit waar veel andere honden komen (onze honden hebben een eigen stukje kunstgras van 3 bij 3 meter in de tuin) ook omdat hier teveel valse honden lopen. (Ook wandelen we in bossen/strand/weiland) hier poepen toch minder honden dan de grasstukjes tussen de huizen, waar de meeste hondeneigenaren wandelen.
Geef je hond het beste eten (Barf) en vul dit aan met kokosolie, wortelen, knoflook en pompoenpitten. (allemaal hebben ze goede eigenschappen om het onaangenaam te maken voor de wormen)
Ik ben ook momenteel aan het kijken naar het product Puur parasiet balans (https://www.nmlhealth.com/puur/puur-par ... alans-60-c), dit is natuurlijk en verhoogt de weerstand in de darmen.
Ga met iedere medische/gedrags verandering van je hond meteen naar de dierenarts! Wacht hier niet mee. Leg ook uit dat je eventueel niet inent/ontwormt, ect..
En als je zelf iets vindt je dierenarts vragen voor advies, als je een foto kan maken van hetgeen je hebt gevonden (de meeste microscopen kunnen dit tegenwoordig).
Je tennisbal valt op een klein slakje, slakje blijft er aan vast plakken, hond pakt tennisbal, krijgt besmet slakje binnen en klaar is je verhaal.

Als je in de Randstad woont zoals ik, heb je helaas geen keuze om in een dunbevolkt gebied te gaan wandelen. Dus dat is Utopisch.

Ruiken is zo ongeveer het allerbelangrijkste dat een hond kan en doet. Bovendien krijgt je hond geen besmetting van het ruiken aan een slak. Hij moet de besmette slak echt binnen krijgen. En ik zou ze dan alle vier een muilkorf om moeten doen. En dan kunnen ze niet eens meer die leuke tennisbal vastpakken... Het moet natuurlijk wel leuk blijven, wandelen met je hond in de natuur.

Mijn honden hebben nog nooit anders gegeten dan BARF, sterker nog, Linga is 2de generatie BARF. En toch besmet.

Heel eerlijk gezegd vind ik het een beetje griezelig om iedereen maar ongetraind achter een microscoop te zetten. En te hopen dat mensen wel weten wat ze zien. Of niet zien. Het is nog best een kunst hoor, te snappen hoe een microscoop werkt en te weten hoe je te werk moet gaan. Leuk dat iedereen zelf gaat zitten studeren maar ik zou toch wel aan willen bevelen om de ontlasting ook zo nu en dan te laten controleren door Het Woud of UU. Zeker als je in een risicogebied woont en je hond risicogedrag vertoont.

Overigens hebben wij besloten dat als Linga binnen het jaar weer besmet raakt, wij haar onder een paraplu gaan laten wandelen. Wat zoveel betekent als dat er dan iedere maand gif op gaat. Haar longen zijn genoeg geraakt door die etters. Maar, om erachter te komen of dit toch meer een toevalstreffer is of niet grijpen we niet direct naar het gif, maar gaan we het komend jaar mestcontroles laten uitvoeren.
Door AnoukFrodo
ik zou toch wel aan willen bevelen om de ontlasting ook zo nu en dan te laten controleren door Het Woud of UU. Zeker als je in een risicogebied woont en je hond risicogedrag vertoont..[/quote]

Dat is dus precies wat ik bedoel met gezond verstand
Door Lizzy

Dat is dus precies wat ik bedoel met gezond verstand
Ja, ik begrijp dat jij je gezonde verstand gebruikt. En dat doen vast alle leden van Barfplaats. En alle gasten. En toevallige passanten. Maar ik waarschuw liever een keer teveel. Die Franse hartworm is echt serieus een lelijk pleuris etter, op z'n Hollands gezegd.
Door TomsBorders
AnoukFrodo schreef:Doranto je zou me erg blij maken als je hier een handleiding over zou kunnen opstellen als je helder hebt hoe je een test thuis kan uitvoeren. Ik zou graag zelf onderzoek willen gaan doen. Ik snap dat er jaren aan expertise aan vooraf gaan voor je een echte professionals bent, maar ben bereid om me er grondig in te verdiepen waar nodig. (De gene die nu met redenen komen waarom dit geen goed idee is en opsturen naar het woud beter is, ik stap niet zonder een stevig stuk gezond verstand over op zelf testen)
hoi, in dit topic komen wat links naar voren die je kan ondersteunen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 0&t=129653
verder wordt het meeste ontlastingonderzoek uitgevoerd op basis van een eendaagse cursus aan mbo assistenten wat vooral praktijk behoefte is. het opwerken en dergelijke is vrij simpel, echter heb je wel wat ervaring nodig voor het herkennen van deeltjes onder de microscoop.
over het algemeen wordt parasitologie in Europa gezien als beginnerswerk maar in ontwikkelingslanden ligt dat wat moeilijker vanwege een boel onbekende ontsmettingen. Ik zou ook zeker zeggen als je twijfelt over wat je ziet stuur het meteen op naar een expertise centrum, desnoods stuur je het preparaat en foto's ervan op om snel antwoord te krijgen (je kan door de lens van je oculair matige foto's maken, maar een stuk goedkoper dan een fotolenstube met speciale microscoop camera).

Dan wil ik nog even zeggen dat ik makkelijk kan praten omdat ik een microscopist ben in een variateit van chemische en biologische deeltjes dus voor mij is makkelijk iets anders dan voor sommige ongetrainde mensen. Echter mag je me altijd berichten voor advies en ik zal zo goed mogelijk proberen te helpen maar ik kan je niet de ervaring en skills digitaal toelichten dus dat is echt iets wat je voor jezelf moet afwegen of je dat echt lukt of dat je voor je honden beter de boel kan opsturen.
Door Lizzy
hannabelgje schreef:Is de franse hartworm niet te zien met een bloedtest? Die hartworm die ze in de VS hebben zien ze in het bloed toch?
Dat is een andere worm en met diezelfde test niet te zien inderdaad. Ik weet niet of de nieuwe snaptest met bloed of met ontlasting werkt.
Door Lizzy
hannabelgje schreef:Ja dat klinkt wel een stuk beter zeg!

Ja! Nou stel het kost 40 euro per test, ben ik ook nog wel 640 euro per jaar kwijt hoor, met m'n vier honden (vier keer per jaar testen) :-X
Door Retrievers
Moet je 4× per jaar testen?
Ik vindt de gewone wormen niet zo eng, de long/hartworm wel.
Wij gaan van maart t/m oktober af en toe een weekend naar de Veluwe en 3 weken in de zomer.
Ik wil de hartworm wel laten testen, maar niet 4× per jaar. Belachelijk duur voor 2 honden.
Is 1 keer in november ook voldoende? En de rest van de wormen bekijk ikzelf wel.
Beter 1 keer per jaar dan nooit, toch?

Er is trouwens maar 1 hond in de Veluwe gevonden met hartworm in 2007?
Er lopen er tienduizenden, dus vraag me af of het risico wel zoooo groot is. Alhoewel het wel een .. Ziekte is.
Door Lazy Garfield
Retrievers schreef:Moet je 4× per jaar testen?
Ik vindt de gewone wormen niet zo eng, de long/hartworm wel.
Wij gaan van maart t/m oktober af en toe een weekend naar de Veluwe en 3 weken in de zomer.
Ik wil de hartworm wel laten testen, maar niet 4× per jaar. Belachelijk duur voor 2 honden.
Is 1 keer in november ook voldoende? En de rest van de wormen bekijk ikzelf wel.
Beter 1 keer per jaar dan nooit, toch?

Er is trouwens maar 1 hond in de Veluwe gevonden met hartworm in 2007?
Er lopen er tienduizenden, dus vraag me af of het risico wel zoooo groot is. Alhoewel het wel een .. Ziekte is.

Woon op de veluwe en struin iedere dag in de bossen, hoor er nooit iemand over hier.
Door Lizzy
In Nederland kwamen infecties met Angiostrongylus vasorum tot voor kort alleen sporadisch voor bij honden die mee naar het buitenland waren geweest. In 2007 is er echter in Nederland bij vier honden de diagnose angiostrongylose gesteld waarvan drie honden nog nooit in het buitenland waren geweest. Een onderzoek in 2008 naar Angiostrongylus vasorum in Nederland leverde opnieuw vier positieve honden op waarbij maar één hond meerdere malen in het buitenland was geweest. De honden die nooit in het buitenland zijn geweest moeten de infectie dus hebben opgelopen in hun eigen omgeving. In 2008 kwamen twee van de vier positieve honden uit Den Haag en de andere twee honden kwamen uit het noorden van de Veluwe (van Doorn, 2009). In Nederland lijkt er in Den Haag een endemische focus te liggen. Wellicht is er ook in het noorden van de Veluwe een endemische focus, gezien de twee positieve honden uit 2008 die hier vandaan kwamen. Daarnaast is er tijdens dit onderzoek een pup van vijf maanden uit Harderwijk gestorven aan angiostrongylose.
Samenvatting Begin 2008 is uit een onderzoek gebleken dat er drie honden angiostrongylose hadden die nog nooit in het buitenland zijn geweest. Angiostrongylus vasorum lijkt zich in Nederland te hebben gevestigd. Deze pilot studie is uitgevoerd om er achter te komen of A. vasorum inderdaad in Nederland is te vinden in slakken en in de vossenpopulatie en op welke manieren dit het best kan worden onderzocht. In dit onderzoek zijn er 56 slakken op verschillende manieren onderzocht waarbij in één batch mogelijk L3 van A. vasorum is gevonden, maar dit is niet bevestigd met PCR. Daarnaast zijn de longen van 23 vossen onderzocht, de meerderheid afkomstig van de Sallandse heuvelrug, drie uit Den Haag, één vos uit Wieringermeer en twee vossen uit het Nationaal Park de Hoge Veluwe. In alle longen van de vossen uit Den Haag en het Nationaal Park de Hoge Veluwe zijn adulten van Angiostrongylus vasorum gevonden. Naast de longen van vossen zijn er ook fecesmonsters geraapt, drie van vossen in de Oostvaardersplassen en tien in het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Deze monsters zijn onderzocht met de suikerflotatiemethode en volgens de Baermann methode. Twee van de monsters van de Oostvaardersplassen en acht van het Nationaal Park de Hoge Veluwe bleken L1 van A. vasorum te bevatten. De infectie heeft zich in Nederland gevestigd en er ligt een endemische focus in Den Haag. Verder onderzoek moet uitwijzen of er nog meer endemische foci in Nederland liggen. Er is ook nader onderzoek nodig naar de methodes om slakken te onderzoeken. Uit deze studie blijkt dat het onderzoeken van vossenlongen goed is uit te voeren. Door het spoelen van de longen worden larven verkregen, terwijl door het knippen van de longen adulten kunnen worden verkregen. Door beide methoden te gebruiken is de kans groter dat de aanwezige longwormen worden gevonden.
Quotes uit deze studie:

Angiostrongylus vasorum in tussengastheer en de vos in ...
dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/.../Verslag%2002-03-2010.pdf?...3
door J Sabbé - ‎2010
Onderzoekstage, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht. Judith Sabbé, 0352691. Begeleider: Drs. Rolf Nijsse. Utrecht, Oktober 2009 - Januari 2010 ...

Die vind je als je googled op : Angiostrongylus vasorum Rolf Nijsse
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door