Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Maar je hond is afgenomen dus, en je hebt hem niet weergekregen?
Lil schreef: Alleen rabiës verplicht voor Duitsland en België.

Ik ben dus wel al eens gecontroleerd op mijn paspoort in Duitsland. had het paspoort niet bij mij en kon braaf hondlief achter in de politiebus zetten. Dit was dus 2 km achter de NL grens in een straat die aan de ene kant DE was en aan de ander kant NL. Enige compassie die men had was dat men zei: wij controleren nog 1 uur. Zolang zit hondlief achter in de bus (die was ingericht voor honden, hij zat daar beter dan in mijn kleine tuutje) en als je voor die tijd een geldig paspoort laat zien kun je hem eruit halen. Zo niet, dan gaat hij de procedure in voor niet geënte honden. Ik was uiteraard een half uur later terug met paspoort en hondlief heeft er niet onder geleden. Maar ik vind het maar doodeng al die mensen die roepen ik ben nooit gecontroleerd. Als.... nou je bent in no time je hond kwijt!
Ik ben nogmaals in DE gecontroleerd geweest, maar toen had ik braaf paspoort mee (dat ligt nu dus voor vast in de auto).
charmed schreef: Als ik Rabiës in mijn hond zou drukken, ben ik mijn hond kwijt. En niet door de stoffen die er bij in de enting zitten, maar weet dat het Vaccin te zwaar voor haar is. Zelfs nosodes gaat niet. Dus het is de Rabiës zelf. Aangezien Rabiës 3 jaar werkzaam is, kan zij ook 3 jaar lang extra aanvallen krijgen, wat ze niet gaat overleven. NU is elke aanval al de vraag of ze er weer goed uit komt. Als zij een reactie heeft op iets dan heeft ze er zeker 6 aanvallen van een half uur in een maand, aangezien de ziekte nu verslechterd is, zou je dus nog heftiger aanvallen kunnen verwachten. Ben al eentje kwijt door Medicijnen. En oppas dan zou die nog medsich geschoold zijn moeten ook :/
Dan kun je heel simpel dus gewoon niet de grens over met de hond. Een titer wordt niet geaccepteerd. Je kunt nl niet zien of een hond antistoffen heeft vanwege enting of dat de hond rabiës heeft. Het feit dat jouw hond vanwege medische redenen geen enting mag zullen ze echt geen boodschap aan hebben.
hannabelgje schreef: Dan kun je heel simpel dus gewoon niet de grens over met de hond. Een titer wordt niet geaccepteerd. Je kunt nl niet zien of een hond antistoffen heeft vanwege enting of dat de hond rabiës heeft. Het feit dat jouw hond vanwege medische redenen geen enting mag zullen ze echt geen boodschap aan hebben.
+1

Nelson kan ook niet mee over de grens. De da zegt dat een enting verplicht is, met of zonder da-verklaring of je hond gezond is of niet. Geen rabiesenting is gewoon de hond thuislaten.
hannabelgje schreef: Dan kun je heel simpel dus gewoon niet de grens over met de hond. Een titer wordt niet geaccepteerd. Je kunt nl niet zien of een hond antistoffen heeft vanwege enting of dat de hond rabiës heeft. Het feit dat jouw hond vanwege medische redenen geen enting mag zullen ze echt geen boodschap aan hebben.
+1

Wij zitten dus ook al een jaar met dit probleem. Wij gaan graag naar Duitsland, Belgie en Frankrijk op vakantie, maar Oscar laat zich niet enten, dus het feest gaat niet door. Om wat Lil verteld over straten waar je zo ongemerkt de grens passeert durf ik eigenlijk niet eens naar Limburg. Althans, niet echt naar de plekken waar je dat hebt.
Door Martine-Tom
dat dus...jammer maar helaas...
Eens!
Het gaat NIET om grenscontrole's, die zijn er niet.
maar als je ter plaatse naar de DA moet, als je hond bij een bijtincident betrokken raaktt als "dader" of "slachtoffer", als je in een algehele controle valt van de autoriteiten ter plaatse....???

Mij niet gezien! Of ik ent Rabies en ga de grens over, maar zonder geldige rabiesenting?? Nog geen meter!
Dan maar voorzichtig! Dan maar voor idioot worden versleten...

Een DA-verklaring dat de hond niet geent mag worden helpt je NIET. Als in NIET. Je bent je hond kwijt als het fout gaat.
En weet je, het gaat nauurlijk "gewoon goed".. tot het fout gaat.. en dan is het wel meteen heel fout!

Suzanne
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar het heeft wel degelijk door mijn hoofd gespeeld. Want ik ben dus nog nooit gecontroleerd. En we rijden jaarlijks via Duitsland naar Denemarken. Vroeger waren er nog douanehokjes met poppetjes erin. Begin jaren 80 toen we de eerste keer gingen werd nog een mensenpaspoort gecontroleerd, bij terugkomst, door de Nederlandse douane notabene. Verder was het alleen maar paspoort zwaaien. Toen verdwenen de hokjes en met de hokjes ook de poppetjes en nu is er helemaal niets meer. Het enige wat je soms ziet is dat er een kilometer voorbij de grens ergens verdekt een politiewagen staat opgesteld die de boel nog een beetje in de gaten schijn te moeten houden. Maar die staat daar niet voor de honden.
Twee keer ben ik met de honden naar Zweden geweest. De eerste keer moest er voor Zweden behalve geënt ook nog getiterd worden. Een heel pakket aan papieren moest je bij je hebben, alles in drievoud. Je moest de hond aangeven aan de grens. Dat heb ik toen netjes gedaan, maar niemand is in de auto gaan kijken wat voor een hond daar in zat. Ik had wel 10 teckels mee kunnen nemen ipv eentje. Of een hele andere hond dan in de papieren stond. Later, toen de titer werd afgeschaft, werd ik aan de Zweedse grens gewoon doorgewenkt. Toen ik nog gauw riep dat ik twee honden bij me had vroeg de douanier of ik paspoorten bij me had. Op mijn positief antwoord was het; rij dan maar door. Hij wou niks zien. Ik ben in het buitenland, zowel in Denemarken als in Zweden, ook meerdere keren bij diverse dierenartsen geweest. En die kijken dus echt niet in het paspoort of de hond geënt is.
Ik zeg niet dat ik het ga doen als de vaccinatie is verlopen, maar het speelt wel door mijn hoof. Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Enten is in elk geval voor Duc geen optie meer. Hem ergens anders onderbrengen zal ik ook nooit doen. Dus ofwel hij gaat ongevaccineerd mee, ofwel we gaan niet.
Door Lil
charmed schreef: Maar je hond is afgenomen dus, en je hebt hem niet weergekregen?
Even goed lezen: half uur later was ik met paspoort terug. Dus kon hondlief uit politiebus pakken. Hij heeft niets gemerkt: ik kwam terug van zijn training dus hij ging van ene in de andere bench en oh ff wachten en baasje is er weer. Mijn honden worden rabiës geënt. Boris niet meer, want met 14, 5 jaar en zijn zeer tere gesteldheid durf ik dat niet meer. Hij gaat dus niet mee in België of Duitsland of het grensgebied wandelen. Dat is dus beperkt hier, maar blijft ook nog genoeg over want langer dan 40 minuten wandelen redt hij niet meer. Hij gaat niet meer mee naar de muziekschool in Belgie (meerdere keren per week dat ik dawr ben) en zit dus veel meer alleen (helemaal alleen de andere twee gaan dan wel mee). Ik ga ook niet in buitenland op vakantie zolang ik hem heb. Passeer ik onbedoeld de grens (laatst nog ik moest in NL zijn bij een da met hem, afrit snelweg was onaangekondigd afgesloten en 20 meter vererop begint België daar moest je eraf en terug naar NL. er was geen andere optie) tja dat is een risico dat ik niet kan vermijden. Maar ik ga dus niet doelbewust een risico lopen. Had ik het geweten was ik wel binnendoor over NL gereden om het risico te vermijden.
Ah ja nu even weer terug gelezen is ook zo :/

Maar we zijn al tot een oplossing gekomen :) Gaan ook geen risico's nemen.
Lil schreef: Even goed lezen: half uur later was ik met paspoort terug. Dus kon hondlief uit politiebus pakken. Hij heeft niets gemerkt: ik kwam terug van zijn training dus hij ging van ene in de andere bench en oh ff wachten en baasje is er weer. Mijn honden worden rabiës geënt. Boris niet meer, want met 14, 5 jaar en zijn zeer tere gesteldheid durf ik dat niet meer. Hij gaat dus niet mee in België of Duitsland of het grensgebied wandelen. Dat is dus beperkt hier, maar blijft ook nog genoeg over want langer dan 40 minuten wandelen redt hij niet meer. Hij gaat niet meer mee naar de muziekschool in Belgie (meerdere keren per week dat ik dawr ben) en zit dus veel meer alleen (helemaal alleen de andere twee gaan dan wel mee). Ik ga ook niet in buitenland op vakantie zolang ik hem heb. Passeer ik onbedoeld de grens (laatst nog ik moest in NL zijn bij een da met hem, afrit snelweg was onaangekondigd afgesloten en 20 meter vererop begint België daar moest je eraf en terug naar NL. er was geen andere optie) tja dat is een risico dat ik niet kan vermijden. Maar ik ga dus niet doelbewust een risico lopen. Had ik het geweten was ik wel binnendoor over NL gereden om het risico te vermijden.
pike schreef: Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar het heeft wel degelijk door mijn hoofd gespeeld. Want ik ben dus nog nooit gecontroleerd. En we rijden jaarlijks via Duitsland naar Denemarken. Vroeger waren er nog douanehokjes met poppetjes erin. Begin jaren 80 toen we de eerste keer gingen werd nog een mensenpaspoort gecontroleerd, bij terugkomst, door de Nederlandse douane notabene. Verder was het alleen maar paspoort zwaaien. Toen verdwenen de hokjes en met de hokjes ook de poppetjes en nu is er helemaal niets meer. Het enige wat je soms ziet is dat er een kilometer voorbij de grens ergens verdekt een politiewagen staat opgesteld die de boel nog een beetje in de gaten schijn te moeten houden. Maar die staat daar niet voor de honden.
Twee keer ben ik met de honden naar Zweden geweest. De eerste keer moest er voor Zweden behalve geënt ook nog getiterd worden. Een heel pakket aan papieren moest je bij je hebben, alles in drievoud. Je moest de hond aangeven aan de grens. Dat heb ik toen netjes gedaan, maar niemand is in de auto gaan kijken wat voor een hond daar in zat. Ik had wel 10 teckels mee kunnen nemen ipv eentje. Of een hele andere hond dan in de papieren stond. Later, toen de titer werd afgeschaft, werd ik aan de Zweedse grens gewoon doorgewenkt. Toen ik nog gauw riep dat ik twee honden bij me had vroeg de douanier of ik paspoorten bij me had. Op mijn positief antwoord was het; rij dan maar door. Hij wou niks zien. Ik ben in het buitenland, zowel in Denemarken als in Zweden, ook meerdere keren bij diverse dierenartsen geweest. En die kijken dus echt niet in het paspoort of de hond geënt is.
Ik zeg niet dat ik het ga doen als de vaccinatie is verlopen, maar het speelt wel door mijn hoof. Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Enten is in elk geval voor Duc geen optie meer. Hem ergens anders onderbrengen zal ik ook nooit doen. Dus ofwel hij gaat ongevaccineerd mee, ofwel we gaan niet.
Wij gaan ook regelmatig naar Zweden met de honden en katten, en wij zijn wel degelijk een keer gecontroleerd. Meneer Anne reed (camper) en had een van de katten op schoot, en blijkbaar hebben ze camerabewaking oid ruim voor de controlehokjes na de Öresundbrug/tunnel, want toen we de hokjes naderden, stond er al iemand ons op te wachten. Nou zijn al onze dieren gevaccineerd, dus geen problemen, maar er wordt dus wel degelijk gecontroleerd. Neem het risico dus vooral niet!
Anne in Duitsland schreef: Wij gaan ook regelmatig naar Zweden met de honden en katten, en wij zijn wel degelijk een keer gecontroleerd. Meneer Anne reed (camper) en had een van de katten op schoot, en blijkbaar hebben ze camerabewaking oid ruim voor de controlehokjes na de Öresundbrug/tunnel, want toen we de hokjes naderden, stond er al iemand ons op te wachten. Nou zijn al onze dieren gevaccineerd, dus geen problemen, maar er wordt dus wel degelijk gecontroleerd. Neem het risico dus vooral niet!
Typisch want bij ons was het ook de Öresundbrug. We moesten zo snel mogelijk het land in ::) Maar Zweden daar zou ik inderdaad ook nooit op gokken. In Zweden staan altijd nog douaniers bij de grenzen. Dat is in Duitsland en Denemarken niet het geval. Daar zijn geeneens controlehokjes.
hannabelgje schreef: En zoals al eerder aangegeven hoeft de grenscontrole het probleem niet te zijn. Je kunt een ongeval krijgen, naar de da moeten enz.
Maar da's die vragen geen eens naar een paspoort. Ik ben inmiddels (helaas) heel wat keren bij een da geweest (in elk geval kom ik even snel reconstuerend al gauw tot 5x) zowel in DK als en Zweden, in diverse jaren en telkens bij andere dierenartsen en er is nooit naar een paspoort gevraagd.
Totdat er ineens WEL iemand naar vraagt!
Ik denk dat de kans op "in beslag name" en "inslapen" in de praktijk heel klein is. Maar weet je.. het is zo on-omkeerbaar als het wel fout gaat; de consequenties zijn dan eh... tsja.. een dooie hond.

En dat is dan toch effe iets waar ik niet op zit te wachten ;-) dus OF we laten enten OF we blijven fijn in Nederland met de honden.

Dat is althans MIJN redenatie. Iedereen mag doen waar hij zich goed bij voelt.

Suzanne
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door