hannabelgje schreef:
Dan kun je heel simpel dus gewoon niet de grens over met de hond. Een titer wordt niet geaccepteerd. Je kunt nl niet zien of een hond antistoffen heeft vanwege enting of dat de hond rabiës heeft. Het feit dat jouw hond vanwege medische redenen geen enting mag zullen ze echt geen boodschap aan hebben.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar het heeft wel degelijk door mijn hoofd gespeeld. Want ik ben dus nog nooit gecontroleerd. En we rijden jaarlijks via Duitsland naar Denemarken. Vroeger waren er nog douanehokjes met poppetjes erin. Begin jaren 80 toen we de eerste keer gingen werd nog een mensenpaspoort gecontroleerd, bij terugkomst, door de Nederlandse douane notabene. Verder was het alleen maar paspoort zwaaien. Toen verdwenen de hokjes en met de hokjes ook de poppetjes en nu is er helemaal niets meer. Het enige wat je soms ziet is dat er een kilometer voorbij de grens ergens verdekt een politiewagen staat opgesteld die de boel nog een beetje in de gaten schijn te moeten houden. Maar die staat daar niet voor de honden.
Twee keer ben ik met de honden naar Zweden geweest. De eerste keer moest er voor Zweden behalve geënt ook nog getiterd worden. Een heel pakket aan papieren moest je bij je hebben, alles in drievoud. Je moest de hond aangeven aan de grens. Dat heb ik toen netjes gedaan, maar niemand is in de auto gaan kijken wat voor een hond daar in zat. Ik had wel 10 teckels mee kunnen nemen ipv eentje. Of een hele andere hond dan in de papieren stond. Later, toen de titer werd afgeschaft, werd ik aan de Zweedse grens gewoon doorgewenkt. Toen ik nog gauw riep dat ik twee honden bij me had vroeg de douanier of ik paspoorten bij me had. Op mijn positief antwoord was het; rij dan maar door. Hij wou niks zien. Ik ben in het buitenland, zowel in Denemarken als in Zweden, ook meerdere keren bij diverse dierenartsen geweest. En die kijken dus echt niet in het paspoort of de hond geënt is.
Ik zeg niet dat ik het ga doen als de vaccinatie is verlopen, maar het speelt wel door mijn hoof. Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Enten is in elk geval voor Duc geen optie meer. Hem ergens anders onderbrengen zal ik ook nooit doen. Dus ofwel hij gaat ongevaccineerd mee, ofwel we gaan niet.