Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Hope
Lizzy schreef: Ik voel me niet aangesproken hoor Marloes :). En je hebt ook zeker een punt! Het lijkt me ook geen strak plan als iedereen met een microscoop van de Aldi een beetje zelf onderzoek gaat zitten doen, zonder kennis van zaken. Ik was niet van plan om de ontlasting niet meer door het Woud te laten onderzoeken. Ik denk overigens dat het Woud met de Sedimentatie Flotatie techniek veel beter in staat is om wormen/eieren op te sporen dan wij zelf. Hoe goed we ook bekend zijn met de materie.

Maar ik vind het wel altijd boeiend om me in dit soort materie te verdiepen! En het lijkt me wel leuk om dit verder uit te spitten en poep onder de microscoop te gaan leggen :biggrin2:. Ik ben ook niet helemaal onbekend met deze materie, zeg maar.
Dat lijkt mij ook zeker leuk!

Maar in de paarden zie je dat dus echt he. Ik ken zomaar 10 mensen die een microscoop hebben aageschaft via marktplaats, speurders of zelfs op de rommelmarkt. Een aantal daarvan heeft een cursus gedaan van 1 dag en 8 van de 10 sturen de mest niet meer op voor verder onderzoek. En echt, ik vind dat geen goede ontwikkeling. Wat niet wil zeggen dat niemand dat thuis zelf kan hoor Tom, zeker niet!
Ik snap je punt heel goed hoor, maar ik ben iemand die niet een marktplaats microscoop heeft maar een paar prijsklassen hoger zeg maar (lees heel veel paar), al heb je ook wel goede microscopen op marktplaats. Daarnaast heb ik waarschijnlijk dezelfde apparatuur of meer als ze bij een goed lab hebben zoals het Woud. Ik doe zelf de centrifugale flotatie techniek met een vloeistof die iets zwaarder is dan de literatuur voor doe hetzelfers aanraad (dichtheid 1.2) want met 1.25 pak je net iets meer zonder al teveel rommel mee te nemen. Overigens wil ik misschien ooit mijn eigen bedrijf in het laboratorium gebied beginnen dus het is niet dat ik helemaal in de zelfde categorie val als gewoon een hobbyist maar dat hadden jullie al door aan de reacties te zien hehe. Ik koop zeg maar hoge kwaliteit materiaal die ik in mijn werk ook gebruik, vaak via veilingen van failliete labs om op die manier toch betaalbaar goede apparaten te hebben.
Ik hoop dat die paarden mensen op zijn minst wel een flotatie techniek toepassen want ik vind een smeer niet voldoende. Toch is het het niet het moeilijkste onderdeel van de parasitologie als ik heel eerlijk ben. Stoffen in bloed is bijvoorbeeld veel uitdagender, het is ook leuk om stoffen in urine te onderzoeken overigens, ofja leuk... haha, als je er van houdt dan.
Door Hope
TomsBorders schreef: Ik snap je punt heel goed hoor, maar ik ben iemand die niet een marktplaats microscoop heeft maar een paar prijsklassen hoger zeg maar (lees heel veel paar), al heb je ook wel goede microscopen op marktplaats. Daarnaast heb ik waarschijnlijk dezelfde apparatuur of meer als ze bij een goed lab hebben zoals het Woud. Ik doe zelf de centrifugale flotatie techniek met een vloeistof die iets zwaarder is dan de literatuur voor doe hetzelfers aanraad (dichtheid 1.2) want met 1.25 pak je net iets meer zonder al teveel rommel mee te nemen. Overigens wil ik misschien ooit mijn eigen bedrijf in het laboratorium gebied beginnen dus het is niet dat ik helemaal in de zelfde categorie val als gewoon een hobbyist maar dat hadden jullie al door aan de reacties te zien hehe. Ik koop zeg maar hoge kwaliteit materiaal die ik in mijn werk ook gebruik, vaak via veilingen van failliete labs om op die manier toch betaalbaar goede apparaten te hebben.
Ik hoop dat die paarden mensen op zijn minst wel een flotatie techniek toepassen want ik vind een smeer niet voldoende. Toch is het het niet het moeilijkste onderdeel van de parasitologie als ik heel eerlijk ben. Stoffen in bloed is bijvoorbeeld veel uitdagender, het is ook leuk om stoffen in urine te onderzoeken overigens, ofja leuk... haha, als je er van houdt dan.
Gaaf!!!
Door miik
Super Tom, ik geloof gelijk dat je het kunt :)
Als dierenarts assistente moet je het ook kunnen na een paar lessen....
Of het zinnig is om het vaker te doen ? Ik geloof niet dat het kwaad kan, zeker als je reden hebt om te twijfelen.
Maar mijn honden (5) zijn 2 jaar lang elke maand onderzocht, ook toen ik pups en kittens had, en ze zijn 2 jaar lang elke maand vrij geweest van wormen... dus nee, denk zelf niet dat elke maand nodig is ;)
Ik vind het geweldig! Maar dat had ik je al verteld.  :biggrin2:

Kaya is jong, gezond en eet nu vers en ik zou denken dat twee keer per jaar voldoende zou moeten zijn.
Tenzij ze een vlooien besmetting zou krijgen?

Als jij het vaker wilt doen, dan kan ik je morgen wel een extra monstertje ter analyse meegeven hoor  ;D
bedankt voor de reacties en adviezen, ik ga eerst even een paar keer gewoon wat meten, stuur een sample op naar Het Woud om te kijken of we op dezelfde bevindingen komen (wat ik wel verwacht). Dan weet ik ook een beetje hoe hun het het liefste aangeleverd hebben wat weer feedback voor mezelf is. Ik denk op basis van de reacties dat ik iedere 3 maanden een onderzoekje ga doen, vind het wel leuk en zo heb ik toch een regelmatige screening. Daarnaast kan ik een beetje kijken wat er nog meer in zit haha, geeft weer een idee ook over de etensresten die niet verteerd worden en dergelijke, kan ik het voedingspatroon misschien wat aanpassen als dat nodig blijkt.
Als het een beetje loopt Jess dan mag je wel wat mee geven hoor, 2 euro per hond ofzo :P

Hier nog een leuke site Lizzy: http://www.rvc.ac.uk/review/parasitolog ... urpose.htm
Laatst gewijzigd door TomsBorders op wo 05 aug 2015, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
TomsBorders schreef: bedankt voor de reacties en adviezen, ik ga eerst even een paar keer gewoon wat meten, stuur een sample op naar Het Woud om te kijken of we op dezelfde bevindingen komen (wat ik wel verwacht). Dan weet ik ook een beetje hoe hun het het liefste aangeleverd hebben wat weer feedback voor mezelf is. Ik denk op basis van de reacties dat ik iedere 3 maanden een onderzoekje ga doen, vind het wel leuk en zo heb ik toch een regelmatige screening. Daarnaast kan ik een beetje kijken wat er nog meer in zit haha, geeft weer een idee ook over de etensresten die niet verteerd worden en dergelijke, kan ik het voedingspatroon misschien wat aanpassen als dat nodig blijkt.
Als het een beetje loopt Jess dan mag je wel wat mee geven hoor, 2 euro per hond ofzo :P

Hier nog een leuke site Lizzy: http://www.rvc.ac.uk/review/parasitolog ... urpose.htm
Zou ook voor ons interessant kunnen zijn als je hier je bevindingen gaat plaatsen :)
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op wo 05 aug 2015, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ga mijn best doen alles op te schrijven maar het heeft wat tijd nodig en dat betekent dat de geschreven resultaten soms wat langer op zich wachten hier vanwege mijn werk en/of activiteiten met de hond. Tenzij iemand heel veel wilt betalen natuurlijk dan ga ik meteen aan de slag hahaha :D
Afgelopen weken wat analyses uit kunnen voeren m.b.t. parasieten en ja, het is best wel eenvoudig als je het mij vraagt.

Het makkelijkste is het met het Sheater reagens, dat is 454 gram suiker per 355 ml water. Heeft een dichtheid van ongeveer 1,27.
Even de poep in een bakje daarin wat oplossen, dan filteren over een grove filter (neem bijv. een stukje verbandgaas). Heb gemerkt dat pups iets meer spul hebben dat een dichtheid heeft boven dat van de vloeistof (net als de parasieten), maar het meeste materiaal lijkt niet erg op dat van parasieten.
Omdat ik kan centrifugeren gaat dat wat sneller maar ik heb een buis 24 uur laten staan en daar was de scheiding redelijk in de buurt van de centrifuge dus het is geen must. De preparaten van barfende en KVV etende honden zijn iets leger dan die van brokken etende honden wat vrij logisch is omdat de dichtheid van materiaal in brokken, zeker de excretie producten soms een wat lagere dichtheid hebben.
Ik moet nog even wachten op de uitslag van Het Woud waar ik wat samples naar toe heb gestuurd maar ik verwacht dat we op dezelfde conclusie komen. Heb helaas nog geen positieven gehad wbt de aanwezigheid van parasieten, maar dat was eigenlijk wel de verwachting. Dus als iemand nog wat parasieten heeft aangetroffen recentelijk, ik wil wel een beetje poep hebben... (ja teruglezende klinkt dat wat, hmm, apart?).
Verder nog niet echt naar de zwaardere fractie gekeken.
Ik heb uitleg gekregen van tom en ben van plan dit ook te gaan proberen.
Moet nu alleen 3 weken wachten op mijn loon om een microscoop te kopen  >:(
Nu doe ik helemaal niks, geen onderzoeken, geen ontworming (alleen 1 keer met senna door een dierenarts een half jaar geleden, omdat dit volgens de DA nodig was).

En sinds ik zelf barf samen stel, zelf de vachten verzorg, leek het me ook leuk om dit te leren/zelf te proberen.
De simple flotation methode ga ik zoiezo doen (voor lint/haak/rond/zweep wormen) en omdat we ook vaak in het noordwesten van de veluwe komen en je voor de baermann methode (voor franse hartworm) ook niet erg veel nodig hebt, behalve tijd en een paar spulletjes, ga ik dit ook proberen. 3 dagen achter elkaar om zo'n betrouwbaar mogelijk uitslag te krijgen. Gewoon voor de leuk.  :biggrin2: ::)

Ik denk dat ik ze de eerste maanden iedere maand ga onderzoeken om het goed te leren in de praktijk. Daarna iedere 2 of 3 maanden.
Mocht ik wat vinden dan stuur ik het wel op naar het woud en kijk ik of de hart/spoel/lint/haak/rond worm die ik in gedachte had, hun ook vinden. Op den duur wil ik het zelf kunnen. Ik heb al heel wat uurtjes zitten lezen en informatie opgedaan en in word gezet  :biggrin2:

Stank zal wel meevallen met 5 tot 10 gram poep, ach ik zit er nu ook al met stokjes in te vroeten  :biggrin2:

Bedankt voor de uitleg Tom!
Laatst gewijzigd door Tamara op do 20 aug 2015, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
pluk schreef: Je moet maar een hobby hebben Tom ;D ;)

Vind het supergaaf dat je dit gewoon zelf kan!
Ha dank je! Maak ik het erger als ik je vertel dat dit waarschijnlijk niet mijn vreemdste hobby is? haha

Succes Tamara en stuur maar een bericht als er wat is, over de stank, achja je moet het toch portioneren, je went er wel aan ;)

hoop ik voor je...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door